|
|
||
Předmět nabízí studentům praktická laboratorní cvičení vhodná pro zařazení do výuky přírodopisu a biologie na ZŠ i SŠ. Po absolvování předmětu získají studenti sadu názorných námětů biologických úloh, které budou moci sami využít při své další praxi na základních a středních školách a to včetně námětů a kompetencí potřebných pro vedení distanční online výuky. Jednotlivá cvičení jsou koncipována ve spolupráci KUDBi s odbornými katedrami biologické sekce, nabídnou tak studentům učitelství vhled do problematiky jednotlivých cvičení jak po odborné stránce, tak i didaktické stránce. Probírána bude vhodnost různých použitých metod a pojetí praktické výuky jako např. badatelsky orientované výuky, využití digitálních technologií k distanční výuce.
Součástí cvičení bude i metodika (představení vlastní úlohu, upozornění na možná úskalí související s praxí základních a středních škol a návrh možného zařazení v rámci vzdělávacího oboru přírodopis/biologie); v praktické části studenti cvičení sami absolvují, čímž získají konkrétní zkušenost s danou úlohou. Studenti samostatně, nebo ve dvojicích připraví a odučí "mikrovyučování". Předmět je určen studentům navazujícího magisterského studia učitelství. V rámci předmětu jsou používány anglicky psané odborné a popularizační materiály. Elektronické materiály, konkrétní rozložení témat a zadání úkolů, případně odkazy na videokonference viz LMS GoogleClassroom, kurz Pozorování a pokus fyziologie organismů; kód kurzu: y6ae2x7 Poslední úprava: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (07.06.2023)
|
|
||
Horák P., Kolářová L. (1994). Krevničky napadají člověka i v Čechách. Vesmír 73(8): 430. Hudáková A., Kimáková K. (2005). Demonštračné pokusy a pozorovania z biologie rastlín. Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Prírodovedecká fakulta. Kaprálek F., 1986: Fyziologie bakterií, SPN, Praha Kaprálek F., Základní mikrobiologické praktikum, SPN Praha, 1980 Kolářová L., Horák P., Sitko J. (1997): Cercarial dermatitis in focus: schistosomes in the Czech Republic. Helminthologia 34: 127-139. Kolářová L., Horák P. (1999). Cerkáriová dermatitida stále aktuální - spektrum patogenních agens a jejich vývoj v nespecifickém hostiteli. Remedia - Klinická mikrobiologie 3: 260-267. Biology with Vernier / vernier.cz http://www.vscht.cz/obsah/fakulty/fpbt/ostatni/miniatlas/mikr.htm FB Učitelé přírodovědných předmětů https://www.facebook.com/groups/uciteleprirodovednych/about FB Praktika na dálku https://www.facebook.com/praktika.nadalku FB Přírodovědci https://www.facebook.com/prirodovedci.cz Praktický průvodce mikrosvětem https://mikrosvet.mimoni.cz/ Poslední úprava: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (07.06.2023)
|
|
||
Aktivní účas na praktických cvičeních; maximálně dvě absence. V případě vynucené on-line výuky neplatí výše uvedené a požadavky pro udělení zápočtu jsou následující: účast na online konferencích v čase rozvrhované výuky (absence viz výše), vypracování zadaných praktických úkolů ke každému cvičení (maximálně dvě vynechané) včetně odevzdání (nafocení apod.) výsledků. Vypracování návrhu na online vedené praktické cvičení z biologie a jeho odučení v rámci mikrovyučování a odevzdání na online platformě.
Poslední úprava: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (12.06.2023)
|
|
||
Celý předmět je zaměřen na praktickou práci s biologickým materiálem, ať už rostlinného, živočišného, či jiného původu. Zároveň jsou tvořeny levné, ale funkční modely biologických dějů, které je problém pozorovat přímo. V závislosti na sezónní dostupnosti materiálu jsou realizovány úlohy následujících typů: Lidské smysly – zejména vnímání barev, optické klamy, camera obscura, vnímání teploty apod.; Pohyby rostlin, Svalové dysbalance; Pokusy z fyziologie rostlin; Pitva švába nebo krevety; Pozorování cerkárií a hemocytů plže. Pokusy s využitím čidel Vernier, která jsou napojená na počítač, v reálném čase dochází k měření, zaznamenávání a vizualizaci do tabulky či grafu. Jde o přirozené propojení biologického pokusu a možností počítačového zpracování. Pozorování cerkárií motolic.
Mikrovyučování studentů. Jedno setkání může být realizováno distanční formou i při jinak prezenční výuce s cílem zprostředkovat studentům praktickou zkušenost se specifickými didaktickými aspekty školního pokusu a pozorování v podmínkách distanční výuky (online simulace, mikroskopování apod.). Poslední úprava: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (07.06.2023)
|