|
|
|
||
Předmět Školní pozorování a pokusy - buněčná biologie, genetika a mikrobiologie nabízí studentům praktická laboratorní cvičení vhodná pro zařazení do výuky přírodopisu a biologie na ZŠ i SŠ zaměřená na dané biologické obory.
Po absolvování předmětu získají studenti sadu názorných námětů biologických úloh, které budou moci sami využít při své další praxi na základních a středních školách a to včetně námětů a kompetencí potřebných pro vedení distanční online výuky. Jednotlivá cvičení jsou koncipována ve spolupráci KUDBi s odbornými katedrami biologické sekce, nabídnou tak studentům učitelství vhled do problematiky jednotlivých cvičení jak po odborné stránce, tak i didaktické stránce. Probírána bude vhodnost různých použitých metod a pojetí praktické výuky. V rámci předmětu jsou používány anglicky psané odborné a popularizační materiály. Součástí cvičení bude i metodika (představení vlastní úlohu, upozornění na možná úskalí související s praxí základních a středních škol a návrh možného zařazení v rámci vzdělávacího oboru přírodopis/biologie); v praktické části studenti cvičení sami absolvují, čímž získají konkrétní zkušenost s danou úlohou. Poslední úprava: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (07.06.2023)
|
|
||
https://www.ase.org.uk/bigideas https://thescienceteacher.co.uk/big-ideas/ Janderová B., Zikánová B. Náměty pro laboratorní cvičení z biologie (1) - mikrobiologie (1. část). Biologie, Chemie, Zeměpis, 9/00, 66-69. Pavelková J., Zikánová B. Náměty praktických cvičení s využitím mikroorganismů (2). Biologie, Chemie, Zeměpis, 13/04, 122-126. Roubalíková L. Hygiena dutiny ústní I., 2007, Praktické lékárenství, 1:38 Roubalíková L. Hygiena dutiny ústní II., 2007, Medicína pro praxi, 4:177-179 Johann, L. I., Rusk, F. K., Reiss, M. J., & Groß, J. (2022). Upper secondary students’ thinking pathways in cell membrane biology–an evidence-based development and evaluation of learning activities using the Model of Educational Reconstruction. Journal of Biological Education, 1-22. Michael, J., & Modell, H. (2019). A conceptual framework for the core concept of “cell membrane”. Advances in Physiology Education, 43(3), 373-377. FB Učitelé přírodovědných předmětů https://www.facebook.com/groups/uciteleprirodovednych/about FB Praktika na dálku https://www.facebook.com/praktika.nadalku FB Přírodovědci https://www.facebook.com/prirodovedci.cz Praktický průvodce mikrosvětem https://mikrosvet.mimoni.cz/ Poslední úprava: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (20.02.2024)
|
|
||
Aktivní účast na praktických cvičeních; maximálně dvě absence. V případě vynucené on-line výuky neplatí výše uvedené a požadavky pro udělení zápočtu jsou následující: účast na online konferencích v čase rozvrhované výuky (absence viz výše), vypracování zadaných praktických úkolů ke každému cvičení (maximálně dvě vynechané) včetně odevzdání (nafocení apod.) výsledků. Vypracování návrhu na online vedené praktické cvičení z biologie a jeho odučení v rámci mikrovyučování a odevzdání na online platformě. Poslední úprava: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (12.06.2023)
|
|
||
Celý předmět je zaměřen na praktickou práci s biologickým materiálem, ať už rostlinného, živočišného, či jiného původu (makroskopisky i mikroskopicky včetně LED-fluorescenční mikroskopie). V závislosti na sezónní dostupnosti materiálu jsou realizovány úlohy následujících typů: Antibakteriální účinky zubní pasty - seznámení se s jednotlivými složkami zubní pasty a jejich účinky. Porovnání účinnosti různých druhů zubních past co do zabíjení bakterií na kultuře Bacillus subtilis (kterou lze snadno získat); Fermentace. Teorie i ukázka využití fermentace v praxi s ochutnávkou. Důkazy proběhnutí fermentace. Barvení a pozorování bakterií mléčného kvašení. Co se dá pozorovat a měřit na droždí; Důkaz škrobu v listech, pokusy na téma fotosyntéza; Aktivita enzymů; Mikroskopické preparáty živočišných tkání – pozorování a porovnání snadno dostupných tkání (svalová, krycí, nervová, pojivová) z hlediska morfologie a funkce; Osmóza - na příkladu gumových medvídků, brambor, agaru s fenolftaleinem, základní měření a výpočty; Mitóza v buňkách kořenové špičky cibule; Evoluce - vznik života; Evoluční psychologie a teorie her (herní aktivity typu Vězňovo dilema); evoluce člověka; Hry na téma dědičnost, centrální dogma molekulární biologie
Jedno setkání může být realizováno distanční formou s cílem zprostředkovat studentům praktickou zkušenost se specifickými didaktickými aspekty školního pokusu a pozorování v podmínkách distanční výuky (online simulace, mikroskopování apod.). Poslední úprava: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (07.06.2023)
|