|
|
||
V rámci tohoto předmětu se studenti seznámí s méně známými a atraktivními náměty na praktická cvičení, které lze zařadit do výuky přírodopisu/biologie na základní a střední škole. Cvičení jsou zaměřena především na pozorování a pokusy s biologickými objekty na úrovni celého organismu, ať už živého nebo usmrceného a fixovaného. Studenti se dále seznámi s možnostmi realizace školních pozorování a pokusů v distančních formách výuky (synchronní a asynchronní výuka). Vyzkoušejí si práci v e-learningovém prostředí Google Classroom a Google Meet. Jedno cvičení na ukázku proběhne on-line formou.
Studenti se dále během praktických cvičení zdokonalí v používání mikroskopické optiky a další laboratorní techniky. Od akademického roku 2020/2021 jsme nově zavedli úlohy s využitím LED-fluorescenční mikroskopie. Na cvičení spolupracují vyučující Katedry učitelství a didaktiky biologie s vyučujícími odborných kateder biologické sekce. Každé cvičení bude členěno do dvou částí- metodická část (jak se na dané praktikum ve škole připravit, kdy ho zařadit apod.) a praktická část, kdy studenti sami cvičení absolvují, aby poznali přesný metodický postup, objevili možná úskalí apod. Ke každému cvičení vyučující připravili pracovní list s podrobnými pokyny pro učitele, který je posluchačům k dispozici. Závěrečná 2 cvičení budou věnovaná praktickým úlohám, které si připraví sami studenti a vyzkoušejí si je na svých spolužácích formou mikrovyučování. Pro přípravu úloh na mikrovyučování studenti musí využít cizojazyčné materiály v angličtině. V případě nuceného přechodu na distanční výuku budou cvičení probíhat formou videokonferencí v prostředí Google Meet v době rozvrhované výuky a následně budou studenti řešit úkoly samostatně, asynchronním způsobem. Materiál na praktické úlohy studenti obdrží poštou. Výukové materiály (pracovní listy, návody na cvičení apod.) budou studentům k dispozici v prostředí Google Classroom. Předmět byl v roce 2020 inovován z prostředků IP projektu "Inovace vybavení pro LED-fluorescenční mikroskopii v didaktické přípravě studentů učitelství biologie", řešitelé Jan Mourek a Vanda Janštová. Poslední úprava: Kotvaltová Sezemská Karolína, Mgr., Ph.D. (21.11.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je ukázat studentům - budoucím učitelům základních a středních škol, že praktická výuka biologie může být velmi pestrá a zajímavá. Řadu zajímavých pokusů lze snadno ve školách, které mají omezené laboratorní vybavení. Není třeba se omezovat na tradiční úlohy ze školních učebnic. Chtěli bychom v budoucích učitelích především probudit kreatitivu a odvahu zařazovat do výuky nové úlohy a pokud možno vytvářet i úlohy vlastní. Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (01.07.2010)
|
|
||
Altmann, A., 1972: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN, Praha.
On-line zdroje: Guru ve škole https://zdroje.guruveskole.cz/category/prirodopis/ Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (05.01.2023)
|
|
||
- Aktivní účast na praktických cvičeních (povoleny 2 absence bez nutnosti náhrady).
- Studenti, kterým výuka v daném semestru koliduje s pedagogickými praxemi, mají možnost max. 5 absencí za semestr celkem bez náhrady.
- Náhrada absencí je možná individuálně, po dohodě s garantem předmětu dr. Janem Mourkem.
- Portfolio se záznamy z cvičení – vyplněné pracovní listy nebo protokoly z jednotlivých cvičení odevzdané v termínu v prostředí Google classroom (odkaz na zápis do kurzu v Google classroom zašle na začátku semestru garant předmětu).
- Vlastní návrh na praktickou úlohu (20-30 min) prezentovaný formou mikrovyučování ostatním studentům na cvičení. Mikrovyučování si studenti mohou připravit každý samostatně nebo ve dvojicích. Úloha musí být připravena s využitím anglicky psaných literárních zdrojů, případně výukových materiálů.
- Úlohu s metodickými pokyny a autorským řešením prac. listů odevzdat i elektronicky prostředí Google classroom (vyvěšený vzor metodiky).
- Zápočtový test - otázky se vztahují k metodice a náplni jednotlivých cvičení. Poslední úprava: Kotvaltová Sezemská Karolína, Mgr., Ph.D. (21.11.2022)
|
|
||
Obecná témata: 3. Zdokonalení práce s mikroskopickou optikou, využití pokročilých zobrazovacích technik (záznam a přenos obrazu z mikroskopu, pozorování v temném poli, LED-fluorescenční mikroskopie) 4. Možnosti realizace praktické výuky v distanční výuce (synchronní a asynchronní výuka) - Vitální barvení hrotnatek - J. Mourek - Pozorování nezmarů a pokusy s nimi - J. Mourek (pozorování autofluorescence zoochlorel v tělní stěně nezmara zeleného pomocí LED-fluorescenčního mikroskopu) - Trichomy rostlin - M. Srba (pozorování autofluorescence rostlinných buněk pomocí LED-fluorescenčního mikroskopu) - Rodozměna rostlin ve školní výuce - Petr Novotný - Ektoparazité (nejen) člověka - J. Votýpka - Praktické úlohy ve výuce paleontologických témat - T. Jedličková - Pitva a spermatogeneze žížaly - J. Mourek - Ekomorfologie lebek obratlovců - J. Mourek - Mikrovyučování studentů (2 záverečná cvičení) - J. Mourek Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (05.01.2023)
|