Předmět je zaměřen na využití biologicky zajímavých pražských lokalit a zařízení (centrum ekologické výchovy, zoologická zahrada, botanická zahrada, přírodní lokality,
Přírodovědecká fakulta UK, Lékařská fakulta UK) jako vhodných cílů pro konání polodenních exkurzí, které lze využít při výuce biologie na SŠ nebo přírodopisu na ZŠ.
Exkurze jsou vítaným aktivizačním a motivačním prvkem výuky, který může interaktivní formou rozvíjet každou z klíčových kompetencí. Umět připravit zajímavou, interaktivní a interdisciplinární exkurzi se pro budoucí učitele stává nezbytností. V rámci předmětu budou mít studenti možnost pracovat s moderními přístroji a softwarem v terénu, vyzkoušet si různé aktivizující prvky výuky využitelné při konání exkurzí a připravit si vlastní výukové materiály, jež následně využijí nejen při pedagogických praxích, ale i v budoucí učitelské kariéře. Setkají se s prvky badatelsky orientované výuky, problémové výuky, projektové výuky a místně zakotveného učení. Při skupinové práci naměří vlastní data, ta posléze vyhodnotí a prodiskutují s ostatními. Vyzkouší si některé didaktické hry využitelné v terénu. V případě online výuky budou aktuální informace v Google Classroom.
Poslední úprava: Chlebounová Irena, RNDr. (14.07.2023)
The course is focused on the use of biologically interesting Prague sites and facilities (ecological education centre, zoo, botanical garden, natural sites,
Faculty of Science, Charles University, Faculty of Medicine, Charles University) as suitable goals for half-day excursions, which can be used in teaching biology at high school or natural history at elementary school.
Excursions are a welcome activating and motivating element of teaching, which can develop each of the key competencies interactively. Being able to prepare an interesting, interactive and interdisciplinary excursion becomes a necessity for future teachers. Students will prepare their own teaching materials, which they will then use not only in pedagogical practices but also in future teaching careers. They will meet elements of research-oriented teaching, problem-based teaching, project-learning and locally grounded learning. In group work, they measure their data, which they then evaluate and discuss with others. They will try some didactic games usable in the field.
Poslední úprava: Chlebounová Irena, RNDr. (14.07.2023)
Literatura -
Altmann, A 1972. Organizační formy ve výuce biologii. Praha: SPN 1972.
Daniš, P. 2016. Děti venku v přírodě: ohrožený druh? MŽP ČR 2016. ISBN 978-80-7212-610-1.
Daniš, P. 2023. Klima jako příležitost: Opravdová řešení pro naši budoucnost na Zemi. Praha: TEREZA 2023
Jirásek, I. 2019. Zážitková pedagogika, Praha: Portál 2019. ISBN 978-80-262-1485-4.
Solfronk, J. 1994. Organizační formy vyučování. Praha: SPN 1994. Švecová, M. 2002. Exkurze - propojení teoretické a praktické složky výuky na vysoké škole. In: Dlouhá, J. [ eds.].: Aktivizující formy práce na vysoké škole, Praha, CUK. Vašutová, J. aj. 1999. Vybrané otázky z vysokoškolské pedagogiky. Praha : UK PedF 1999. ISBN
Dobroruková J., Dobroruka L. J. 1989. Malá tajemství přírody. Praha: Albatros 1989, 175 s.
Kolektiv autorů, 2015. Bádáme, objevujeme a zkoumáme svět kolem nás. Biologie I. díl. Praha: Nakladatelství P3K s.r.o., 2015, 153 s. ISBN 978-80-87343-50-0
Krajhanzl, J. 2014. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Brno: Lipka 2014, 198 s. ISBN 978-80-87604-67-0
Poslední úprava: Chlebounová Irena, RNDr. (14.07.2023)
Altmann, A 1972. Organizační formy ve výuce biologii. Praha: SPN 1972.
Daniš, P. 2016. Děti venku v přírodě: ohrožený druh? MŽP ČR 2016. ISBN 978-80-7212-610-1.
Daniš, P. 2023. Klima jako příležitost: Opravdová řešení pro naši budoucnost na Zemi. Praha: TEREZA 2023
Jirásek, I. 2019. Zážitková pedagogika, Praha: Portál 2019. ISBN 978-80-262-1485-4.
Solfronk, J. 1994. Organizační formy vyučování. Praha: SPN 1994. Švecová, M. 2002. Exkurze - propojení teoretické a praktické složky výuky na vysoké škole. In: Dlouhá, J. [ eds.].: Aktivizující formy práce na vysoké škole, Praha, CUK. Vašutová, J. aj. 1999. Vybrané otázky z vysokoškolské pedagogiky. Praha : UK PedF 1999. ISBN
Dobroruková J., Dobroruka L. J. 1989. Malá tajemství přírody. Praha: Albatros 1989, 175 s.
Kolektiv autorů, 2015. Bádáme, objevujeme a zkoumáme svět kolem nás. Biologie I. díl. Praha: Nakladatelství P3K s.r.o., 2015, 153 s. ISBN 978-80-87343-50-0
Krajhanzl, J. 2014. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Brno: Lipka 2014, 198 s. ISBN 978-80-87604-67-0
Poslední úprava: Chlebounová Irena, RNDr. (14.07.2023)
Požadavky ke zkoušce -
1) aktivní účast (povolena jedna absence, u další lze domluvit náhradu) 2) splnění zadaných úkolů během semestru
V případě online výuky budou aktuální informace v Google Classroom. Pokud budete plnit zároveň pedagogické praxe výstupové, máte povoleny ještě 3 další absence. Upozornění: Výuka probíhá na různých místech ve středu dopoledne, počítejte s tím, že k fakultě se dostanete kolem 12. hodiny.
Poslední úprava: Chlebounová Irena, RNDr. (09.01.2025)
1) active participation (one absence is allowed, compensation can be arranged for another) 2) fulfillment of assigned tasks during the semester In the case of online tuition, the information will be in the Google Classroom. You can have another 3 absences allowed in the case your teaching as pedagogical training (PPV I or PPV II).
Poslední úprava: Chlebounová Irena, RNDr. (14.07.2023)
Sylabus -
1) Využití her ve školní výuce Úvodní praktikum probíhající v učebně PřF UK. Studenti jsou seznámeni se základními principy zážitkové pedagogiky (Kolbův cyklus učení, teorie komfortních zón, flow stav), s druhy her a s jejich možným využitím při výuce. Opomenuty nejsou ani organizace zabývající se zážitkovou pedagogikou (Outward Bound, Prázdninová škola Lipnice, TEREZA, Koniklec). Výuka probíhá interaktivně (diskuze, brainstorming, seznamovací a simulační hry).
2) Návštěva ekocentra Toulcův dvůr Během exkurze se studenti seznámí s činností a provozem ekocentra. Lektor představí environmentální programy a projekty, které Toulcův dvůr nabízí školám jako náplň průřezového tématu Environmentální výchova a jako podporu výuky přírodovědných předmětů. Následuje exkurze po exteriérech Toulcova dvora (statek, mokřad, sad).
3) Možnosti exkurzí na PřF UK v Praze (Hrdličkovo muzeum) nebo Anatomický ústav
Mnoho institucí nabízí programy školám včetně zajištění exkurzí. Během exkurze se podíváte do Hrdličkova muzea nebo Anatomického ústavu. Dozvíte se nejen odborné zajímavosti, ale také didaktickou stránku konání exkurzí do různých institucí.
4) Komplexní exkurze na lokalitu Chuchelský háj Chuchelský háj je jedním z posledních dochovaných listnatých hájů (habrová doubrava, zbytky šípákových doubrav) na území Prahy. Jedná se o přírodní rezervaci rozkládající se mezi Malou a Velkou Chuchlí nad levým břehem Vltavy. Lokalita je vhodná pro konání polodenní komplexní exkurze se zaměřením na hájovou květenu, hmyz, geologii (např. z břidlicovitého a vápencovitého podloží vyrůstají travertiny) atd. V Chuchelském háji se také nalézá minizoo (zaměření na savce a ptáky českých lesů), kterou lze také využít při výuce. V průběhu exkurze se studenti seznámí s běžně se vyskytujícími hájovými/lesními druhy rostlin a živočichů (zejména hmyzu) a s jejich možnou interaktivní prezentací studentům ZŠ/SŠ. Nedílnou součástí budou nejen náměty na didaktické hry (včetně her simulačních) využitelných pro osvojování/upevňování poznatků zejména z ekologie, ale také náměty na prožitkové aktivity (např. landart).
5) Komplexní hydrobiologická exkurze na lokalitu Modřanské tůně Vltavské tůně v Praze-Modřanech jsou velmi vhodnou a dobře dostupnou lokalitou pro hydrobiologicky zaměřené exkurze/terénní cvičení se žáky základních a středních škol. Je zde možné lovit a pozorovat řadu skupin vodních bezobratlých, pozorovat vodní ptactvo i různé druhy vodních a mokřadních rostlin. V inovované podobě bude toto modelové terénní cvičení probíhat formou teamové práce (skupinky po 3 studentech) na zadaných úkolech. Posluchači si vyzkoušejí především různé metody odlovu vodních bezobratlých, jejich určování pomocí jednoduchých klíčů a jejich využití v bioindikaci. Dále budou pozorovat vodní a rákosinové ptactvo. Navíc bude zařazeno měření kvality vody v jednotlivých tůních (pH, vodivost, teplota) pomocí přenosných měřicích přístrojů. Naměřené údaje budou zaznamenány do programu a nakonec porovnány. Na závěr porovnají jednotlivé skupiny své celkové výsledky a budou diskutovat rozdíly.
6) ZOO Praha ZOO Praha nabízí velké množství možností pro konání rozmanitých exkurzí (od systematicky pojatých přes ekologii, morfologii, etologii až po biogeografii a problematiku ochrany živočišných i rostlinných druhů). Studenti učitelství budou při exkurzi rozděleni do skupin, ve kterých si vyzkouší, jak vést exkurzi. Pomocí fotoaparátů zdokumentují průběh exkurze a vybrané druhy zvířat. Fotografie studentům zůstanou a poslouží pro tvorbu výukových prezentací, pracovních listů případně pomůcek pro jednotlivé didaktické hry. Na základě práce ve skupinách vytvoří studenti prezentaci představující virtuální exkurzi do ZOO Praha.
7) Exkurze do Prokopského údolí PR Prokopské údolí se rozkládá na JZ okraji Prahy mezi Jinonicemi a Zlíchovem. Území je zajímavé zejména z geologického a botanického hlediska (krasové jeskyně, naleziště zkamenělin, desítky druhů chráněných rostlin). Během exkurze si zkusíte najít vlastní zkameněliny, jež můžete následně použít při své učitelské praxi, dozvíte se mnoho botanických a geologických zajímavostí, zkusíte si několik her, botanické mapování (upravené pro školy), určování typů mraků apod. Práce s měřícími čidly Vernier.
8) Exkurze na Vyšehrad - spojení online únikové hry s reálnou geologickou exkurzí
9) Dendrologická zahrada v Průhonicích nebo Botanická zahrada
10) Závěr Zhodnocení exkurzí, ukázky vypracovaných úkolů z jednotlivých exkurzí.
V případě distanční výuky bude předmět zaměřen zejména na kvalitu odevzdaných úkolů, které budou aktualizovány v Google Classroomu. Jako náhradu zameškaných exkurzí můžete využít exkurzi na Petřín nebo víkendového pobytu v Říčanech - Didaktické geologické centrum v Muzeu, Ornitologie, Mentoring, Školní zahrady a jejich využití, Badatelsky orientovaná výuka.
Poslední úprava: Chlebounová Irena, RNDr. (14.07.2023)
1) Use of games in school lessons Introductory practice in the classroom of the Faculty of Science. Students are acquainted with basic principles of experiential education (Kolb learning cycle, comfort zone theory, flow status), types of games and their possible use in teaching. Organizations dealing with experiential education (Outward Bound, Lipnice Holiday School, TEREZA, Pasque Flower) are not omitted either. Teaching is interactive (discussion, brainstorming, dating and simulation games).
2) Visit the Toulcův dvůr ecocentre During the excursion, students will learn about the activities and operation of the ecocentre. The lecturer will present the environmental programs and projects that Toulcův dvůr offers schools as a content of the cross-cutting theme of Environmental Education and as a support for science education. This is followed by an excursion to the exteriors of Toulcova dvůr (farm, wetland, orchard).
3) Excursions to the Charles University in Prague (Hrdlička Museum) or the Institute of Anatomy Many institutions offer programs to schools, including excursions. During the excursion you will visit the Hrdlička Museum or the Institute of Anatomy. You will learn not only professional points of interest, but also the didactic aspect of organizing excursions to various institutions.
4) Comprehensive excursion to the Chuchel Grove The Chuchle Grove is one of the last preserved deciduous groves (hornbeam oak forests, remains of rosehip oak forests) in Prague. It is a nature reserve spreading between Malá and Velká Chuchle above the left bank of the Vltava. The site is suitable for holding a half-day complex excursion focusing on grove flora, insects, geology (eg slate and limestone subsoil grows travertines), etc. There is also a mini-zoo in Chuchle Grove (focus on mammals and birds of Czech forests), which can also be use in class. During the excursion students will learn about commonly occurring grove / forest species of plants and animals (especially insects) and their possible interactive presentation to primary / secondary school students. An integral part will be not only ideas for didactic games (including simulation games) usable for acquiring / consolidating knowledge mainly from ecology, but also ideas for experiential activities (eg landart).
5) Comprehensive hydrobiological excursion to the locality Modřanské tůně Vltavské tůně in Prague-Modřany is a very convenient and easily accessible location for hydrobiological excursions / field exercises with pupils of elementary and secondary schools. It is possible to hunt and observe many groups of aquatic invertebrates, to observe waterfowl and various species of aquatic and wetland plants. In an innovated form, this model field exercise will take the form of teamwork (groups of 3 students) on assigned tasks. The students will try various methods of catching aquatic invertebrates, their determination by means of simple keys and their use in bioindication. They will also observe water and reed birds. In addition, the measurement of water quality in individual pools (pH, conductivity, temperature) using portable measuring instruments will be included. The measured data will be recorded in the program and finally compared. Finally, the groups compare their overall results and discuss the differences.
6) Prague Zoo Prague Zoo offers a large number of opportunities for various excursions (from systematically conceived through ecology, morphology, ethology to biogeography and the issue of protection of animal and plant species). Teaching students will be divided into groups during the excursion in which they will try to lead the excursion. Using cameras, they document the excursion and selected animal species. Photographs will remain and serve for the creation of educational presentations, worksheets or aids for individual didactic games. Based on the work in groups, students create a presentation representing a virtual excursion to the Prague Zoo.
7) Excursion to the Prokop valley The Prokopské Valley PR lies on the south-western outskirts of Prague between Jinonice and Zlíchov. The area is interesting mainly from the geological and botanical point of view (karst caves, fossil deposits, dozens of species of protected plants). During the excursion you will try to find your own fossils, which you can then use in your teaching practice, learn many botanical and geological attractions, try some games, botanical mapping (adapted for schools), determining the types of clouds, etc.
8) Vyšehrad - connection between online didactic game and real excursion
9) Dendrology garden Průhonice or Botanical garden Trója 10)Conclusion Evaluation of excursions, examples of elaborated tasks from individual excursions.In the case of distance learning, the course will focus mainly on the quality of submitted tasks, which will be updated in the Google Classroom.
There is a possibility to replace some missing excursions (field work) by field trip to Petřín or weekend stay in Říčany - Didactic Geological Center in the Museum, Ornithology, Mentoring, School gardens and their use, Research-oriented teaching.
Poslední úprava: Chlebounová Irena, RNDr. (14.07.2023)