Tato náslechová pedagogická praxe je určena pro studenty bakalářského programu Biologie se zaměřením na vzdělávání, kteří studují podle tzv. plného plánu (dříve „jednooborové studium“). Cílem této praxe je, aby studenti získali širší náhled na výuku dalších přírodovědných předmětů kromě biologie (té je věnována samostatná náslechová praxe) a připravit je tak lépe na situaci, kdy na některých školách je výuka přírodovědných předmětů integrována (tzv. model „science“). Studenti ji absolvují typicky ve 3. ročníku.
Praxe probíhá formou hospitací vyučovacích jednotek u fakultních učitelů. Studenti jsou rozděleni do dvou až pětičlenných skupin. Každá skupina hospituje 1 týden na vybraných školách u několika fakultních učitelů, typicky v hodinách fyziky, chemie, zeměpisu a geologie, pokud je na dané škole vyučována samostatně, případně v rámci integrovaného předmětu „přírodní vědy“. Skupina obvykle hospituje 2-3 dny na střední škole a 2 dny na základní škole. Požadovaný počet hospitací je 10 hodin za celou praxi. Po domluvě s fakultními učiteli je možné si připravit mikrovyučování v podobě aktivity schválené fakultním učitelem.
Kromě zapsání praxe do SISu je třeba se na praxi přihlásit prostřednictvím tabulky sdílené dr. Jelenem a to v termínu do 15.1. pro LS a do 15.6. pro ZS kvůli zajištění škol pro praxi.
V případě distanční výuky lze využít náslechů vyučovacích jednotek nahraných na internetu, více informací bude v Google Classroom, kam je třeba se přihlásit univerzitním účtem.
Poslední úprava: Chlebounová Irena, RNDr. (11.07.2023)
This listening pedagogical practice is intended for students of the bachelor's program in Biology with a focus on education, who study according to the so-called full plan (formerly "single-subject study"). The aim of this practice is for students to gain a broader view of the teaching of other science subjects in addition to biology (this is devoted to independent listening practice) and thus better prepare them for a situation where science teaching is integrated into some schools (so-called "science" model). Students typically complete it in the 3rd year.
The internship takes the form of observations of teaching units by faculty teachers. Students are divided into groups of two to five. Each group attends 1 week in selected schools with several faculty teachers, typically in physics, chemistry, geography and geology classes, if it is taught independently at the school, or as part of an integrated subject of "natural sciences". The group usually stays 2-3 days in high school and 2 days in elementary school. The required number of observations is 10 hours for the entire practice. It is possible to prepare some microteaching in the form of one activity if the faculty teacher has no problem with it.
In addition to registering the internship in the SIS, it is necessary to register for the internship via the table shared by dr. Jelen by 15.1. for LS and until 15.6. for ZS to provide schools for practice.
In the case of distance learning, it is possible to use the listening of teaching units recorded on the Internet, more information will be in Google Classroom.
Poslední úprava: Chlebounová Irena, RNDr. (11.07.2023)
Literatura -
ČAPEK, R. (2017). Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe s. r. o.
ČAPEK, R. (2019). Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe s. r. o.
ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o.
FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.
GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.
GILBERT, I. (2013). Essential Motivation in the Classroom. New York: Routledge.
KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing, a. s.
KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf
KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.
PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s.
SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.
Poslední úprava: Chlebounová Irena, RNDr. (15.07.2023)
ČAPEK, R. (2017). Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe s. r. o.
ČAPEK, R. (2019). Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe s. r. o.
ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o.
FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.
GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.
GILBERT, I. (2013). Essential Motivation in the Classroom. New York: Routledge.
KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing, a. s.
KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf
KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.
PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s.
SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.
Poslední úprava: Chlebounová Irena, RNDr. (15.07.2023)
Požadavky ke zkoušce -
POŽADAVKY K ZÁPOČTU
1. hospitace 10 VJ (max. 2 VJ absence ze závažných důvodů) za předmět aprobace - KAŽDÝ 2. odevzdání písemných záznamů z hospitovaných hodin včetně pedagogického deníku s vlastními postřehy z absolvovaných hodin - KAŽDÝ (Lze odevzdat elektronicky) 3. odevzdání materiálů k praxím (desky) s formuláři A, DPP učitelů a tabulkou docházky - VEDOUCÍ ZA SKUPINU 4. účast na informační schůzce před a reflexní schůzce po praxích, na rozborové schůzce ukázkové hodiny + na zápočtové schůzce - KAŽDÝ (při distanční výuce může být vedena i online formou v Google Meet)
Poslední úprava: Chlebounová Irena, RNDr. (11.07.2023)
CREDIT REQUIREMENTS
1. observation 10 VJ (max. 2 VJ absence due to serious reasons) for the subject of approval - EVERYONE
2. submission of written records from hospitalized classes, pedagogical diary - EVERYONE (Can be submitted electronically)
3. submission of materials for internships (boards) with forms A, DPP of teachers and table of attendance - LEADER FOR THE GROUP
4. participation in the information meeting before and the reflection meeting after the internships, discussion about seen lesson + in the credit meeting - EVERYONE (during distance learning it can also be conducted online in Google Meet)
Poslední úprava: Chlebounová Irena, RNDr. (11.07.2023)
Sylabus -
Harmonogram náslechových praxí:
1.Přihlášení se k náslechové praxi prostřednictvím tabulky sdílené panem doktorem Jelenem - do 15.1. pro náslechy v LS a do 15.6. pro náslechy v ZS
2. Informační schůzka cca 1 týden před praxemi (při distanční výuce může být i online formou přes Google Meet) + rozborová schůzka předem shlédnutých ukázkových hodin
3. Vlastní týdenní náslech; počítejte s tím, že vás hospitace vytíží na celý týden, je to časově náročné (cesta do/ze školy, hospitace, rozbory hodin, úkoly, studium materiálů školy, seznamování se zázemím školy ad.)
4. Reflexní schůzka cca 1 týden po praxích (při distanční výuce může být i online formou přes Google Meet)
5. Udělování zápočtů na zápočtové schůzce po odevzdání záznamů z hospitovaných hodin a dalších materiálů a účasti na reflexní schůzce.
Poslední úprava: Chlebounová Irena, RNDr. (11.07.2023)
Schedule of listening practices:
1. Registration for listening practice via a table shared by Dr. Jelen - until 15.1. for listening in LS and until 15.6. for listening in the ZS
2. Information meeting about 1 week before the internship (it can also be online via Google Meet) + discussion about seen lessons as preparation on real practises
3. Own weekly listening; count on the fact that the visit will burden you for the whole week, it is time consuming (trip to / from school, observation, analysis of lessons, assignments, study of school materials, acquaintance with the background of the school, etc.)
4. Reflex meeting about 1 week after internships (it can also be online via Google Meet)
5. Granting credits at a credit meeting after submitting records from the lessons and other materials including pedagogical diary and attending a reflection meeting.
Poslední úprava: Chlebounová Irena, RNDr. (11.07.2023)