Poslední úprava: Ing. Jindřiška Peterková (18.09.2020)
Přednáška je koncipována primárně pro studenty IV.-V. ročníku magisterského zaměření ekologie a etologie. Jde tedy o specializační přednášku magisterského stupně studia, která si nečiní nárok na představení oboru v plné šíři, ale je naopak většinou založena na výkladu "case studies", které mohou být přímo užitečné pro studenty etologie, uvyklé spíše pohledu klasické etologie (Veselovský) a behaviorální ekologie a sociobiologie (Frynta). Protože není určena specialistům na neurobiologii, musí obsahovat, v rozsahu nezbytném pro další výklad, i objasnění některých základních pojmů, metod a konceptů neurověd. Hlavní pozornost je věnována regulaci složitých forem chování: např. učení (zpěv, filiální a sexuální imprinting), paměť (prostorová orientace, foodstoring), motivace a emoce (agrese, strach a úzkost) , hravé chování aj. Při výkladu je postupováno zpravidla shora dolů, od úrovně klasifikace procesů, popisu chování až po neuronální substrát a jsou zpravidla paralelně uváděny příklady z neuroetologie ptáků a savců. Pozornost je věnována i paralelám animálních modelů a chování člověka, což nutně vede i k přesahům do psychologické problematiky, především v oblasti neuronální podstaty motivace, emocí a osobnosti. Upozornění: není určena studentům bakalářského stupně a nenahrazuje základní ani specializované přednášky z neurofyziologie ani etologie.
V případě distančního vzdělávání bude využívána platforma MS Teams.
Poslední úprava: JPROKOP (19.04.2006)
The course proceeded till now as "Neuroethology"; change of the title was caused by a necessity to distinguish this lecture from the planned lecture of Dr. Pavel Němec.
The course is addressed primarily to the advanced students of specialization "ethology and ecology". This specialized course of master-degree study is not conceived as an overall review, more to the contrary it is based on case studies. This could be useful for students of ethology used to the angle of view of classical ethology (Veselovský) or behavioral ecology and sociobiology (Frynta). Because it is not dedicated to specialists on neurobiology, it is necessary to include at least basic conceptions, methods and hypothesis of neurosciences. Special interest is paid to regulation of complex forms of behavior; for example to learning (song learning, filial and sexual imprinting), memory (spatial cognition, food-storing), motivation and emotions (aggression, fear, anxiety), play behavior. Topics are hierarchy organized, from the level of behavior to neuronal substrate, and usually examples both from neuroethology of birds and mammals are provided. Attention is also paid to psychological topics: especially parallels between human behavior and animals models, neuronal basis of emotion, motivation and personality.
Notice: The lecture is not designated to students of bachelor study and it not substitute specialized courses of neurophysiology or ethology.
Mackintosh NJ (Ed.), Animal Learning and Cognition, Academic Press, 1994.
Panksepp, J, Affective Neuroscience, Oxford University press, Inc., 1998
Pearce JM, Animal Learning and Cognition, Psychology Press Ltd., 1998
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Ing. Jindřiška Peterková (18.09.2020)
Podmínky zápočtu: Studenti se prakticky seznámí s metodikou používanou v kognitivních vědách. Jedná se o komplexní behaviorální úlohy: Morrisovo vodní bludiště (MWM), „Carousal maze“, operantní úlohy ve Skinnerových boxech; farmakologické modely psychiatrických onemocnění (deprese, schizofrenie). Trénink zvířat metodou pozitivního reinforcementu v praxi i pomocí počítačové simulace Zkouška sestává z referátu, kde student odprezentuje dílčí téma z neuroetologie na základě jednoho či několika aktuálních článků s IF. Výběr tématu a vhodných článků musí zkonzultovat s přednášejícím. Druhá část zkoušky probíhá v písemné formě (10 otázek). Písemná část zkoušky je doplněna několika dotazy, které se tématicky vztahují k písemné části.
V případě zhoršení epidemiologické situace může probíhat zkouška ústně s využitím MS Teams a formou testu v Moodlu.
Sylabus -
Poslední úprava: JPROKOP (19.04.2006)
(1-4) ÚVOD
co je neuroetologie: Historie a definice disciplíny
Základy fyziologie a anatomie nervového systému
mechanismy of nervového přenosu: elektrochemický přenos, synaptická štěrbina, akční potenciál,