PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Fyziologie stresu - MB150P96
Anglický název: Stress physiology
Český název: Fyziologie stresu
Zajišťuje: Katedra fyziologie (31-152)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:písemná
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. RNDr. Jiří Novotný, DSc.
Vyučující: doc. RNDr. Jiří Novotný, DSc.
prof. RNDr. Jiří Pácha, DrSc.
Mgr. Petr Telenský, Ph.D.
doc. RNDr. Jitka Žurmanová, Ph.D.
Anotace -
Přednáška seznamuje se základními koncepty týkající se stresu na molekulární i celoorganismální úrovni a s jeho fylogenetickými a ontogenetickými souvislostmi. Studenti se podrobně seznámí se stresovými signálními drahami a s fyziologickými a patofyziologickými účinky stresu. Velký důraz je kladen na význam stresu pro vznik a rozvoj civilizačních onemocnění.
Poslední úprava: Telenský Petr, Mgr., Ph.D. (22.02.2019)
Literatura -

Sapolsky R.M.: Why Zebras Don't Get Ulcers? (Henry Holt and Company, 2004)

Poslední úprava: Horníková Daniela, RNDr., Ph.D. (07.02.2019)
Požadavky ke zkoušce

Předmět je ukončen ústní zkouškou

Poslední úprava: Horníková Daniela, RNDr., Ph.D. (07.02.2019)
Sylabus

1. Úvod do stresu: Definice pojmu stres, koncept allostatické zátěže, podněty působící stres, stres akutní a chronický, význam stresu v evoluci, účinky stresu v různých fázích ontogeneze (raný věk, adolescence, dospělost), psychologické účinky stresu, "hardiness" a individuální a pohlavní rozdíly v odolnosti vůči stresu, koncept hormeze a Yerkes-Dodsonovo pravidlo, epidemiologie onemocnění související se stresem.

2. Stresová signalizace: Funkce osy hypotalamus-hypofýza-nadledviny, sympatická stresová odpověď, stresové hormony (glukokortikoidy, katecholaminy, oxytocin), syntéza a metabolismus glukokortikoidů, glukokortikoidní a mineralokortikoidní receptory a jejich signální cesty, pre-receptorová modulace stresové odpovědi.

3. Metody studia: Behaviorální testy, dexamethasone suppression test, ACTH challenge test, animální modely chronického stresu, stresové markery u člověka.

4. Stres a mozek: Stres a limbický systém, stres a neurogeneze, glukokortikoidy a mozek, mechanismy účinku stresu na učení a paměť.

5. Stres a metabolismus: Účinky glukokortikoidů na periferní orgány (kosterní svalovina, tuková tkáň, játra), fyzická aktivita a stres, stres a mobilizace energetických zdrojů, stres a poruchy příjmu potravy, stres a příjem potravy, stres a obezita, stres a metabolický syndrom, stres ve světle moderních stravovacích návyků (kofein, tuky, cukry, sůl).

6. Stres a imunitní systém: Infekční onemocnění, stres a zánět.

7. Stres na buněčné úrovni: Oxidativní stres, tepelný stres, působení toxinů, buněčné reparační mechanismy, antioxidační enzymy a chaperony, buněčný stres a stárnutí organismu.

8. Poruchy a onemocnění I: Význam stresu v těhotenství, placentální glukokortikoidní bariéra, fetální programování, intrauterinní retardace růstu.

9. Poruchy a onemocnění II: Glukokortikoidní signalizace v myokardu, stres a kardiovaskulární onemocnění.

10. Poruchy a onemocnění III: Stres a deprese, úzkostné poruchy, neurodegenerace, schizofrenie, PTSD, význam raného stresu pro onemocnění v pozdějším věku, epigenetické změny související se stresem a jejich heritabilita.

11. Praktická demonstrace pro redukci stresu: Statická a dynamická meditační učení (shine a lhagtong).

Poslední úprava: Horníková Daniela, RNDr., Ph.D. (21.02.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK