|
|
|
||
Přednáška seznamuje se základními koncepty týkající se stresu na molekulární i celoorganismální úrovni a s jeho fylogenetickými a ontogenetickými souvislostmi. Studenti se podrobně seznámí se stresovými signálními drahami a s fyziologickými a patofyziologickými účinky stresu. Velký důraz je kladen na význam stresu pro vznik a rozvoj civilizačních onemocnění.
Poslední úprava: Telenský Petr, Mgr., Ph.D. (22.02.2019)
|
|
||
Sapolsky R.M.: Why Zebras Don't Get Ulcers? (Henry Holt and Company, 2004) Poslední úprava: Horníková Daniela, RNDr., Ph.D. (07.02.2019)
|
|
||
Předmět je ukončen ústní zkouškou Poslední úprava: Horníková Daniela, RNDr., Ph.D. (07.02.2019)
|
|
||
1. Úvod do stresu: Definice pojmu stres, koncept allostatické zátěže, podněty působící stres, stres akutní a chronický, význam stresu v evoluci, účinky stresu v různých fázích ontogeneze (raný věk, adolescence, dospělost), psychologické účinky stresu, "hardiness" a individuální a pohlavní rozdíly v odolnosti vůči stresu, koncept hormeze a Yerkes-Dodsonovo pravidlo, epidemiologie onemocnění související se stresem. 2. Stresová signalizace: Funkce osy hypotalamus-hypofýza-nadledviny, sympatická stresová odpověď, stresové hormony (glukokortikoidy, katecholaminy, oxytocin), syntéza a metabolismus glukokortikoidů, glukokortikoidní a mineralokortikoidní receptory a jejich signální cesty, pre-receptorová modulace stresové odpovědi. 3. Metody studia: Behaviorální testy, dexamethasone suppression test, ACTH challenge test, animální modely chronického stresu, stresové markery u člověka. 4. Stres a mozek: Stres a limbický systém, stres a neurogeneze, glukokortikoidy a mozek, mechanismy účinku stresu na učení a paměť. 5. Stres a metabolismus: Účinky glukokortikoidů na periferní orgány (kosterní svalovina, tuková tkáň, játra), fyzická aktivita a stres, stres a mobilizace energetických zdrojů, stres a poruchy příjmu potravy, stres a příjem potravy, stres a obezita, stres a metabolický syndrom, stres ve světle moderních stravovacích návyků (kofein, tuky, cukry, sůl). 6. Stres a imunitní systém: Infekční onemocnění, stres a zánět. 7. Stres na buněčné úrovni: Oxidativní stres, tepelný stres, působení toxinů, buněčné reparační mechanismy, antioxidační enzymy a chaperony, buněčný stres a stárnutí organismu. 8. Poruchy a onemocnění I: Význam stresu v těhotenství, placentální glukokortikoidní bariéra, fetální programování, intrauterinní retardace růstu. 9. Poruchy a onemocnění II: Glukokortikoidní signalizace v myokardu, stres a kardiovaskulární onemocnění. 10. Poruchy a onemocnění III: Stres a deprese, úzkostné poruchy, neurodegenerace, schizofrenie, PTSD, význam raného stresu pro onemocnění v pozdějším věku, epigenetické změny související se stresem a jejich heritabilita. 11. Praktická demonstrace pro redukci stresu: Statická a dynamická meditační učení (shine a lhagtong). Poslední úprava: Horníková Daniela, RNDr., Ph.D. (21.02.2019)
|