|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Hana Marková (27.04.2023)
další dogmata v oblasti genové exprese padají jako zralé hrušky ze stromu. Skutečně, mnoho z toho, co se zdálo být nezpochybnitelnou pravdou, když jsme byli studenti jako vy, časem upadlo v zapomnění. Ale je to skutečně tak, že většina starých poznatků už prostě neplatí? Nebo je to částečně také záležitost onoho smutného ale velmi platného rčení: "publikuj, nebo zhyň", a honby za senzací ve vědě za každou cenu? Podívejme se na nové objevy v oblasti regulace genové exprese, na špičkovou metodologii, na to, jak padají stará dogmata a jak se objevují nová. Buďme však kritičtí, buďme interaktivní, učme se společně. - přihlásit se do kurzu se VELMI doporučuje až po ukončení bakalářského programu. - limit je 15 studentů ve třídě kontakty: Leoš Valášek (724731661; valasekl@biomed.cas.cz) Adriana Roithová (739679009; adriana.roithova@biomed.cas.cz) |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Hana Marková (27.04.2023)
Není specifikováno - budeme se snažit sledovat nejnovější pokroky v oblasti regulace genové exprese. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Hana Marková (27.04.2023)
Zkouška: kombinace písemné a ústní části
Část A (20 minut); formou journal clubu; vybereme několik nejnovějších, prestižních článků na zajímavá témata týkající se regulace genové exprese, z nichž si budete moci vybrat - v dostatečném předstihu před zkouškou. Vaším úkolem bude představit téma jedné z nich v širší perspektivě, prezentovat a kriticky okomentovat výsledky, diskutovat o navrženém modelu, navrhnout alternativní způsoby, jak prokázat nebo vyvrátit prezentované poznatky, naznačit, co byste jako první autor této práce dělali dál.
Část B (25 min); Na samostatných listech podáme stručný úvod do některé problematiky plus sadu obrázků (buď z vlastní práce, nebo z publikované práce jiných) - v dostatečném předstihu před zkouškou. Vaším úkolem bude sestavit je do manuskriptu v podobě ppt a ten pak prezentovat: tj. sestavit obrázky do logického pořadí, stručně popsat použité metody, napsat několik shrnujících slov o konkrétním obrázku a spojovací větu k dalšímu obrázku, vybrat nejvhodnější témata k diskusi a jako bonus je i oddiskutovat.
Ve skutečnosti nás nezajímá, jak hluboké jsou vaše teoretické znalosti, zajímá nás, jak dokážete své teoretické znalosti převést do konečného cíle/praktické dovednosti každého výzkumníka - napsání článku. Nenechte se zastrašit, měla by to být zábava, která se vám bude velmi hodit, až začnete vážně pracovat v laboratoři. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Hana Marková (27.04.2023)
1) Kritická četba literatury, psaní/strukturování a "prodej" vlastního vědecké práce:
2) Translační kontrola i.
3) Translační kontrola ii.
4) CRISPr:
5) Síla tRNA a jejich fragmentů
6) RNA jako nástroj pro terapii
7) circRNA a jejich metabolismus (nebo jiné ncRNA)
8) modifikace RNA
9) degradace RNA
10) vizualizace RNA v buňce
11) Struktury RNA a RNP
12) Ukázka "Journal club-u"
13) Ukázka "procesu tvorby článku"
|