|
|
|
||
Student will understand the ecological processes during the Quaternary (ca. last 2 mil. years), evaluate the study methods, explain biotic changes during the period and based on that formulate fundamental ecological theory.
Student will be able to indentify hot scientific questions in palaeoecology, explain their relevance for the present and future and design approaches how to study and solve these problems. Poslední úprava: Kuneš Petr, doc. RNDr., Ph.D. (01.06.2021)
|
|
||
Je přístupná v Moodle. Prosím zapište se do Moodle min. 1 týden před začátkem kurzu. Poslední úprava: Kuneš Petr, doc. RNDr., Ph.D. (28.09.2017)
|
|
||
Portfolio of assessments including: - Student’s active participation in group assignments involving paper reading and discussion. - Several in-class assessments in form of test on range of topics concluded in the class (1 in a month) - Take home exam – assay on selected topic. Poslední úprava: Kuneš Petr, doc. RNDr., Ph.D. (19.09.2018)
|
|
||
1. Pojetí času - klima, počasí. Hlavní otázky studia paleoekologie. Princip aktualismu, příklady paleoekologické argumentace, další principy. Historie a aspekty studia. Klima a stratigrafie kvartéru a jejich pozadí (klimatický systém, mořské proudy, NAO), klimatické modely.
2. Sedimentační prostředí pro studium paleoekologie, typy a vývoj jezer, paleolimnologie. Popis sedimentů. Odběrové metody. Metody datování jezerních sedimentů.
3. Principy pylové analýzy. Vznik pylu, funkce a morfologie. Aeropalynologie. Faktory ovlivňující přítomnost pylu v atmosféře, disperze pylu, lokální vs. regionální pylová data, vztah pylu a vegetace, sedimentace pylu, typy dekompozice pylu.
4. Flóra a vegetace během miocénu, pliocénu a pleistocénu. Fosilní doklady o terciérní flóře z hnědouhelných pánví, současné rozšíření terciérních reliktů. Dlouhé sekvence z pleistocénu v jižní Evropě, vývoj mediteránního prostředí, hlubokomořské vrty. Datování starých sedimentů - luminiscense, paleomagnetismus.
5. Starší a střední kvartér a jeho interglaciály. Marinní isotopová stádia a rámec období kvartéru, glaciální/interglaciální cyklus, hlavní interglaciály středního kvartéru a jejich charakteristika. Vývoj interglaciálního prostředí.
6. Poslední glaciální cyklus. Začátek interglaciálu, Eem, časný Weichsel, vrcholný glaciál a glaciální maximum. Stratigrafie, vývoj klimatu a vegetace.
7. Rostlinné makrozbytky a jejich využití. Vznik, šíření a proces ukládání. Interpretace záznamů makrofosilií, hlavní problémy řešení na příkladech.
8. Rekonstrukce flory a vegetace - problémy využití pylu jako indikátoru výskytu rostlin, korekční faktory, akumulace pylu jako indikátor biomasy, rekonstrukce klimatu a prostředí, indicator species, modern analogues, transfer functions. Kvantitativní rekonstrukce vegetace (LRA).
9. Prostředí a vegetace v pozdní fázi Weichselu - přehled v Evropě a na území ČR, biotické reakce na výkyvy klimatu, sopečná činnost, rostlinné makrozbytky, hmyz.
10. Glaciální refugia, teorie, stadiály a interglaciály, identifikace refugií, mechanismus vymírání druhů rostlin, migrační cesty, studium diverzity v minulosti, genetické analýzy paleobotanického materiálu, využití ke studiu migrace, populací.
11. Kvartérní historie savců a člověka, hromadné vymírání savců a jeho příčiny, vliv megaherbivorů na přirozené lesy.
12. Paleoekologie a současná ochrana přírody. Co je přirozené? Příklady na oceánických ostrovech. Požárová dynamika v minulosti. Odlišnosti a podobnosti současného interglaciálu. Poslední úprava: Kuneš Petr, doc. RNDr., Ph.D. (07.10.2013)
|
|
||
The student will understand the ecological processes during the Quaternary (ca. last 2 mil. years), evaluate the study methods, explain biotic changes during the period, and formulate a fundamental ecological theory based on that. The student will be able to identify hot scientific questions in palaeoecology, explain their relevance to the present and future, and design approaches to studying and solving these problems. Poslední úprava: Kuneš Petr, doc. RNDr., Ph.D. (03.09.2024)
|
|
||
The course is aimed for both master students and bachelor students. Basic knowledge in botany, ecology and Earth's history is expected. Students are required to signup into Moodle (Elearning) prior to the start of the course and follow the instructions. Please, contact the teacher if you need the password to signup the course! Poslední úprava: Kuneš Petr, doc. RNDr., Ph.D. (28.09.2017)
|