1. Znalost (Remember)
- Studenti dokážou vyjmenovat hlavní představitele křesťanské literatury 4.–6. století (např. Atanáš, Basil Veliký, Řehoř Naziánský, Jan Zlatoústý, Augustin atd.).
- Studenti dokážou vysvětlit klíčové pojmy patristické teologie (např. homoúsios, hypostasis, persona, apod.).
2. Porozumění (Understand)
- Studenti dokážou popsat základní teologické koncepty daných církevních otců (např. trojiční teologie Basila Velikého, christologie Atanáše).
- Studenti dokážou shrnout historický a kulturní kontext, ve kterém patrističtí autoři 4.–6. století působili.
3. Aplikace (Apply)
- Studenti dokážou aplikovat znalosti o teologii a argumentaci církevních otců při rozboru vybraných textů (např. vysvětlit, jak Atanášovo pojetí Krista ovlivnilo konkrétní pasáže z vybraných děl).
- Studenti dokážou využít metody patristického zkoumání (např. základní textově-kritickou analýzu) při četbě a interpretaci krátkých úryvků z děl církevních otců.
4. Analýza (Analyze)
- Studenti dokážou analyzovat argumentační strukturu vybraných teologických spisů (např. Basil Veliký vs. Ariánští oponenti), včetně identifikace hlavních témat a teologických východisek.
- Studenti dokážou srovnat různé přístupy k trinitární a christologické nauce (např. Atanášova a Ariova argumentace) a posoudit, jak tyto rozdíly ovlivnily následný vývoj církevního myšlení.
5. Hodnocení (Evaluate)
- Studenti dokážou zformulovat kritický názor na roli vybraných církevních otců ve formování křesťanské dogmatiky (např. Augustinova teologie milosti) s ohledem na historické i současné souvislosti.
- Studenti dokážou vyhodnotit přínos a slabiny argumentace jednotlivých autorů (např. Hilarius vs. Řehoř Naziánský) v kontextu tehdejších teologických sporů.
6. Tvorba (Create)
- Studenti dokážou navrhnout krátkou odbornou stať či výukový materiál, který shrne klíčové myšlenky (např. trinitární koncepce Basila Velikého) a propojí je s aktuálním teologickým či církevním diskursem.
- Studenti dokážou vytvořit interaktivní prezentaci ke zvolenému církevnímu otci 4.–6. století, která reflektuje historicko-teologické souvislosti i moderní interpretační přístupy.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
1. Knowledge (Remember)
- Students will be able to list the main figures of Christian literature from the 4th to the 6th century (e.g. Athanasius, Basil the Great, Gregory of Nazianzus, John Chrysostom, Augustine, etc.).
- Students will be able to explain key concepts of patristic theology (e.g. homoousios, hypostasis, persona, etc.).
2. Comprehension (Understand)
- Students will be able to describe the fundamental theological concepts of selected Church Fathers (e.g. Basil the Great’s Trinitarian theology, Athanasius’ Christology).
- Students will be able to summarise the historical and cultural context in which the patristic authors of the 4th–6th centuries operated.
3. Application (Apply)
- Students will be able to apply their knowledge of the theology and argumentation of the Church Fathers when analysing selected texts (e.g. explaining how Athanasius’ concept of Christ influenced particular passages in his works).
- Students will be able to use patristic research methods (e.g. basic textual criticism) when reading and interpreting short excerpts from the works of the Church Fathers.
4. Analysis (Analyse)
- Students will be able to analyse the argumentative structure of selected theological writings (e.g. Basil the Great vs. Arian opponents), identifying key themes and theological premises.
- Students will be able to compare different approaches to Trinitarian and Christological doctrine (e.g. Athanasius’ vs. Arius’ arguments) and assess how these differences influenced the subsequent development of Christian thought.
5. Evaluation (Evaluate)
- Students will be able to formulate a critical perspective on the role of selected Church Fathers in shaping Christian dogmatics (e.g. Augustine’s theology of grace) in relation to both historical and contemporary contexts.
- Students will be able to evaluate the strengths and weaknesses of the arguments presented by individual authors (e.g. Hilary vs. Gregory of Nazianzus) within the theological disputes of their time.
6. Creation (Create)
- Students will be able to design a short academic paper or educational resource summarising key theological ideas (e.g. Basil the Great’s Trinitarian concept) and linking them to contemporary theological or ecclesiastical discourse.
- Students will be able to produce (in collaboration with peers) an interactive presentation on a selected Church Father from the 4th–6th century, reflecting historical-theological contexts as well as modern interpretative approaches.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
|