1. Znalost (Remember)
- Studenti si dokážou zapamatovat hlavní představitele a díla starokřesťanské literatury od 1. do začátku 4. století.
- Studenti dokážou vyjmenovat klíčové teologické koncepty spojené s jednotlivými autory (např. Justina, Ireneje, Tertulliana, Cypriána).
- Studenti si dokážou vybavit historický a kulturní kontext vzniku starokřesťanských textů.
2. Porozumění (Understand)
- Studenti dokážou vysvětlit základní témata patristické teologie a jejich vztah k raným christologickým a trinitárním debatám.
- Studenti dokážou popsat různé literární žánry starokřesťanské literatury (např. apologetika, exegetická literatura, martyria).
- Studenti dokážou interpretovat význam klíčových teologických textů v kontextu jejich doby.
3. Aplikace (Apply)
- Studenti dokážou použít základní metody patristického výzkumu při analýze primárních textů.
- Studenti dokážou aplikovat patristické myšlenky při zkoumání historických a současných teologických debat.
- Studenti dokážou převést teoretické znalosti do praxe při tvorbě vlastních analýz a komentářů ke starokřesťanským textům.
4. Analýza (Analyse)
- Studenti dokážou rozlišit hlavní teologické směry raného křesťanství a jejich vztah k soudobým heretickým hnutím.
- Studenti dokážou porovnat různé teologické argumenty v textech vybraných autorů (např. Justina a Ireneje ve vztahu k gnosticismu).
- Studenti dokážou analyzovat strukturu a argumentační postupy raně křesťanských děl.
5. Hodnocení (Evaluate)
- Studenti dokážou kriticky zhodnotit význam patristických textů pro formování rané křesťanské teologie.
- Studenti dokážou posoudit, jak patristické myšlení ovlivnilo další vývoj křesťanského učení.
- Studenti dokážou zhodnotit různé interpretace raně křesťanských textů v současném akademickém diskurzu.
6. Tvorba (Create)
- Studenti dokážou sestavit analytickou práci na téma vybraného autora nebo teologického konceptu rané církve.
- Studenti dokážou vytvořit anotaci a komentář k vybraným starokřesťanským textům.
- Studenti dokážou navrhnout kritickou úpravu nebo rozšíření akademických zdrojů týkajících se patrologie.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
1. Knowledge (Remember)
- Students will be able to remember the main figures and works of early Christian literature from the 1st to the early 4th century.
- Students will be able to list key theological concepts associated with individual authors (e.g., Justin Martyr, Irenaeus, Tertullian, Cyprian).
- Students will be able to recall the historical and cultural context in which early Christian texts emerged.
2. Comprehension (Understand)
- Students will be able to explain the fundamental themes of patristic theology and their relation to early Christological and Trinitarian debates.
- Students will be able to describe the different literary genres of early Christian literature (e.g., apologetics, exegetical literature, martyrdom accounts).
- Students will be able to interpret the significance of key theological texts in the context of their time.
3. Application (Apply)
- Students will be able to apply basic methods of patristic research when analysing primary texts.
- Students will be able to use patristic ideas when examining historical and contemporary theological debates.
- Students will be able to translate theoretical knowledge into practice by producing their own analyses and commentaries on early Christian texts.
4. Analysis (Analyse)
- Students will be able to distinguish major theological trends in early Christianity and their relation to contemporary heretical movements.
- Students will be able to compare different theological arguments in texts by selected authors (e.g., Justin Martyr and Irenaeus in relation to Gnosticism).
- Students will be able to analyse the structure and argumentative techniques of early Christian works.
5. Evaluation (Evaluate)
- Students will be able to critically assess the significance of patristic texts for the formation of early Christian theology.
- Students will be able to evaluate how patristic thought influenced the further development of Christian doctrine.
- Students will be able to assess different interpretations of early Christian texts in contemporary academic discourse.
6. Creation (Create)
- Students will be able to produce an analytical paper on a selected early Christian author or theological concept.
- Students will be able to create an annotation and commentary on selected early Christian texts.
- Students will be able to propose critical revisions or expansions of academic resources related to patristics.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
|