|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jana Jansová, Ph.D. (29.10.2019)
základního metodologického a terminologického aparátu dějin umění se zvláštním důrazem na otevřenost k celé škále metod a variant, jejich aplikací v závislosti na studovaném materiálu. Výsledky proseminárního studia budou ověřovány v samostatné písemné práci, v referátech i během odborných exkurzí, aby studenti opouštějící proseminář byli schopni základní samostatné odborné práce s literaturou a s prameny v nejširším smyslu slova. Příprava absolventů prosemináře bude východiskem pro jejich další odborné vzdělávání v navazujících specializovaných seminářích a přednáškách. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jana Jansová, Ph.D. (29.10.2019)
Cílem předmětu je seznámit posluchače s teoretickou znalostí základního metodického a terminologického aparátu dějin umění. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jana Jansová, Ph.D. (29.10.2019)
Slovníky všeobecné: sochařského umění, Praha 1953 |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Magdaléna Nespěšná Hamsíková, Ph.D. (11.10.2022)
Odevzdaná literatura k připravované proseminární práci v počtu minimálně ca. 10 titulů, splněný zápočtový test, docházka. Téma proseminární práce bude zadáno v součinnosti s pedagogem na prvních hodinách Prosemináře. Odevzdání hotové proseminární práce je podmínkou splnění zápočtu až v letním semestru. Písemnou práci postačí odevzdat v elektronické podobě, nejlépe emailem za účelem konzultací a schválení, finální práci prosím odevzdávejte zároveň vložením do MS Teams do záložky "Zadání", pod úkol "Proseminární práce". Proseminární práce: rozsah 10 - 15 normo stran (1800 znaků na stránku); nejméně 3 poznámky na stránku, dodržujte pečlivě citační úzus: http://www.ktf.cuni.cz/KTF-18-version1-citacniuzus.pdf ; obecné zásady pro vypracování písemné práce: http://www.ktf.cuni.cz/KTF-18-version1-Pokynypisemnapraceudku.pdf , titulní list písemné práce: http://www.ktf.cuni.cz/KTF-18-version1-titulsemin.pdf ; obrazová příloha by měla být adekvátní rozsahu práce - přibližně 1 - 2 obrázky na normostránku. Proseminární práce by měla vycházet ze zadaných témat, ale po domluvě je možná změna tématu. Termín odevzdání: červen 2023
Témata na proseminární práci (M. Hamsíková): 1) Liturgické knihy 2) Vývoj křesťanského oltáře – od raného křesťanství po renesanci 3) Vývoj křesťanského oltáře – od baroka po současnost 4) Vybavení křesťanského chrámu – od raného křesťanství po renesanci 5) Vybavení křesťanského chrámu – reformní církve 6) Liturgické náčiní 7) Liturgická roucha a textilie 8) Církevní řády a jejich ikonografie - benediktini - cisterciáci - premonstráti 9) Ikonografie pašijového cyklu 10) Ikonografie Panny Marie 11) Ikonografie českých zemských patronů 12) Symbolika barev, rostlin a zvířat 13) Malířské techniky – starověk a středověk 14) Technika deskového obrazu 15) Malířské techniky – renesance a barok 16) Malířské techniky – od 19. století do současnosti 17) Kresba, náčrtníky, skicáře, modelleta, bozzeta (středověk-18. století) 18) Kresba, skici a pastel (19. a 20. století) 19) Freska a sgrafito 20) Vývoj ornamentu 21) sochařské techniky – v kameni 22) sochařské techniky – řezbářství 23) sochařské techniky – v kovu 24) Zlatnictví Grafické techniky: 25) počátky až do konce 18. století 26) konec 18. až 20. století 27) současné grafické techniky 28) Fotografické techniky 29) Počátky filmu a filmové avantgardy počátku 20. století 30) Keramika (pokud možno i porcelán): vývoj a morfologie 31) Nábytek 32) Textilní umění (gobelíny atd.)
Témata na proseminární práci (D. Lunger-Štěrbová) z architektury: 1. Antická architektura a) Antické architektonické řády (druhy, proporce, užití – volně stojící, prostáse, superpozice, vysoký řád, motiv tabularia, ...) b) Raně křesťanská architektura Říma (baziliky, mauzolea, baptisteria) 2. Předrománská a románská architektura: morfologie architektury (termíny: bazilika sloupová vs. pilířová a jejich kombinace, vázaný systém, biforium, krypta, westwerk, quincunx, ochoz a radiální kaple, architektonické členění a ornamentika) a) historické souvislosti: St. Gallenský plán b) srovnání: Hildesheim, St. Michael vs. Špýr, dóm c) ikonická stavba: Cášská kaple (a její kopie) 3. Raně gotická architektura: morfologie architektury (typologie bazilik, hal a jednolodí, opěrný a klenební systém, architektonické členění a ornamentika, termíny: en délit, triforium, …) a) historické souvislosti: St. Denis a ideje opata Sugera b) srovnání: Kolín nad Rýnem, St. Martin vs. Noyon, katedrála – architektonické členění interiéru c) ikonická stavba: Laon – typické znaky a odlišnosti 4. Vrcholně gotická architektura: morfologie architektury (specifická témata: vývoj dvouvěžové fasády, geometrické problémy ochozů, dimenze… a další) a) historické souvislosti: katedrála jako místo sochařské výzdoby b) srovnání: Paříž, Notre-Dame vs. Chartres c) ikonická stavba: Kolín nad Rýnem, dóm 5. Pozdně gotická architektura: morfologie architektury (specifická témata: síťové, kroužené a vějířové klenby, halové chóry, … a další) a) historické souvislosti: anglická gotika – dekor vs. struktura (Cambridge, Kings College Church; Londýn, Westmister Abbey – kaple Jindřicha VII.; ….) b) srovnání: Vladislavský sál vs. Míšeň – Albrechtsburg c) ikonická stavba: Míšeň – Albrechtsburg a sklípkové klenby 7. Renesanční architektura: morfologie architektury (specifická témata: typologie městských paláců, centrální dispozice a jejich kombinace, sloupové řády, …) a) historické souvislosti: chrám sv. Petra v Římě b) srovnání: Florencie, Palazzo Rucellai vs. Řím, Michelangelův Kapitol c) ikonická stavba: Vila Rotonda – Palladio a jeho traktát 8. Raně a vrcholně barokní architektura: morfologie architektury (hala s přízedními pilíři, proniková architektura, …) a) historické souvislosti: Řím, Il Gesù a vliv jezuitského řádu na architekturu b) srovnání: El Escorial vs. Drážďany, Zwinger d) ikonická stavba: Vierzehnheiligen (Balthasar Neumann) 9. Klasicistní a architektura 19. století morfologie architektury (nové materiály a jejich vliv na podobu staveb) a) historické souvislosti: inženýrské stavby 1775–1939 – užití železa, skla a železobetonu b) srovnání: typický činžovní dům vs. barokní palác c) ikonická stavba: Brusel, Hôtel Tassel (Victor Horta) nebo Vídeň, Dům secese (Olbrich) 10. Architektura období kubismu a moderny morfologie architektury (nová typologie, vztah ornamentu a funkce, ploché střechy, …) a) historické souvislosti: český architektonický kubismus b) srovnání: Glasgow, Škola umění (Mackintosh) vs. Vídeň, budova Pošty (Wagner) c) ikonická stavba: Buffalo, Guaranty Building (Adler, Sullivan) |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Magdaléna Nespěšná Hamsíková, Ph.D. (06.10.2021)
Témata prosemináře v ZS Témata na proseminární práci (M. Hamsíková): 1) Liturgické knihy 2) Vývoj křesťanského oltáře – od raného křesťanství po renesanci 3) Vývoj křesťanského oltáře – od baroka po současnost 4) Vybavení křesťanského chrámu – od raného křesťanství po renesanci 5) Vybavení křesťanského chrámu – reformní církve 6) Liturgické náčiní 7) Liturgická roucha a textilie 8) Církevní řády a jejich ikonografie 9) Ikonografie pašijového cyklu 10) Ikonografie Panny Marie 11) Ikonografie českých zemských patronů 12) Symbolika barev, rostlin a zvířat 13) Malířské techniky – starověk a středověk (technika deskového obrazu) 14) Malířské techniky – renesance a barok 15) Malířské techniky – od 19. století do současnosti 16) Kresba, náčrtníky, skicáře, modelleta, bozzeta (středověk-18. století) 17) Kresba, skicy a pastel (19. a 20. století) 18) Freska a sgrafito 19) Vývoj ornamentu 20) sochařské techniky – v kameni 21) sochařské techniky – řezbářství 22) sochařské techniky – v kovu 23) Zlatnictví Grafické techniky: 24a) počátky až do konce 18. století 24b) konec 18. až 20. století 24c) současné grafické techniky 25) Fotografie - vývoj a její užití v jiných druzích umění 26) Fotografické techniky 27) Počátky filmu a filmové avantgardy počátku 20. století 28) Keramika (pokud možno i porcelán): vývoj a morfologie 29) Nábytek 30) Textilní umění (gobelíny atd.) |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jana Jansová, Ph.D. (29.10.2019)
Atestace formou písemného testu, který bude obsahovat otázky z probírané látky a nákresy. |