Poslední úprava: Mgr. Jiřina Tomečková (26.09.2023)
The seminar focuses mainly on expanding the vocabulary in Czech and working with this new vocabulary. Together with other seminars, it helps to improve competence in contemporary Czech, indirectly prepares students for certified language exams, and for further study of Czech and Czech culture. The difficulty of the seminar will be adapted to the seminar participants. The texts that will be presented during the lessons can be adapted to the needs of the participants and adapted to their language level.
Cíl předmětu - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Jiřina Tomečková (26.09.2023)
The aim of the course is primarily to expand students' vocabulary. The vocabulary presented here should become an active part of students' vocabulary, so that the course will not only help students to start reading texts in the Czech language, but also to use the new vocabulary in active communication.
Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: Bc. Sára Lochmanová (05.10.2023)
In order to complete the seminar successfully, it is necessary to actively participate in the seminar (max. 1 absence), participate in the discussion and study the new vocabulary. After each seminar, students must learn new words - at the beginning of each lesson, the tutor will check if the students have mastered the vocabulary from the previous lesson. At the end of the semester, a test that checks the knowledge of introduced vocabulary will be given to participants.
"Hodnocení studentů je závazně založeno na škále písmen A-F, která vychází z Opatření děkanky číslo 17/2018 (https://www.fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-172018) a je následně upřesněno Opatřením děkanky číslo 20/2019 (https://fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-20/2019)."
Poslední úprava: Mgr. Radomila Kotková, Ph.D. (02.10.2023)
Kestřánková-Boccou, Marie, Čeština pro cizince B1, Praha: Edika, 2019, 978-80-266-1477-7.
Metody výuky - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Jiřina Tomečková (26.09.2023)
During each lesson, we will read a text in the Czech language. We will continue to work with the text - discuss the topic that is presented in the text, practice new vocabulary etc. The difficulty of the seminar will be adapted to the level of students. Topics will be discussed on a concrete / abstract level depending on the level of students.
Metoda výuky: prezenčně
Sylabus - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Radomila Kotková, Ph.D. (07.02.2024)
ekce
kurzu
= 150 min
Kapitola učebnice
Téma
Gramatický cíl
Osvojení slovní zásoby
Komunikační cíle/jazykové funkce
1. týden
1. Seznamování a národnosti
Poslech – Jací jsou Češi
Opakování sloves
České lidové zvyky
Studenti si zopakují a rozšíří konverzační obraty při seznamování a představování.
2. týden
K. Čapek – Anglické listy
Opakování nominativu pl.
práce s textem
3. týden
2. Rodina
Poslech – Moje rodina
Opakování minulého času a kondicionálu
Rodina a svatba
Studenti vyjádří svůj názor na různé přístupy k výchově dětí.
4. týden
Mateřská dovolená
Opakování akuzativu
Klady a zápory mateřské dovolené
práce s textem
5. týden
3. Sport
Poslech – Tři dialogy o sportu
Imperativ
Přímá a nepřímá řeč
Sport
Studenti si rozšíří slovní zásobu ohledně druhů sportů, sportovních prostředí a sportovních pomůcek.
6. týden
Naši olympionici
Ota Pavel - text
Opakování genitivu
práce s textem
7. týden
4. Cestování
Poslech –
V cestovní kanceláři
Číslovky I
Shoda přísudku s podmětem – minulý čas
Nabídka zájezdů
Studenti se naučí fráze pro komunikaci s cestovní kanceláří, při objednávání služeb CK atd.
8. týden
J. Hanzelka a M. Zikmund
Datum a letopočet
práce s textem
9. týden
5. Móda
Poslech –
V obchodě
Pluralia tantum
Číslovky II
Slovní zásoba spojená s módou
Studenti si rozšíří fráze potřebné při nakupování.
10. týden
Historie módy
Baťa, OP Prostějov
Opakování dativu a vokativu
práce s textem
11. týden
6. Konkurz a zaměstnání
Poslech – Pracovní pohovor
Deklinace „turista“, „soudce“
Číslovky III
zaměstnání
Studenti si rozšíří slovní zásobu ohledně hledání zaměstnání, pracovního pohovoru, motivačního dopisu atd.