Poslední úprava: doc. PhDr. Zdeněk Uherek, CSc. (25.01.2023)
Cílem kurzu je prohloubit znalost studentů v oblasti teorie migrace a transnacionalismu. Kurz usiluje o to naučit studenty konceptualizovat jednotlivé kauzy, zařazovat je do přiměřených teoretických rámců a vyvíjet a objevovat nástroje, jak transnacionalismus studovat. Kurz využívá okolnosti, že Fakulta sociálních věd je skutečně internacionální fakultou se studenty mnoha zázemí, kteří nejen mohou přijímat znalosti svých učitelů, ale mohou si předávat transnacionální zkušenosti sami mezi sebou. Kombinuje proto přednášku a seminář, ve kterém se studenti sami budou podílejí na vytváření příkladů transnacionalismu a jejich analýzy.
Poslední úprava: doc. PhDr. Zdeněk Uherek, CSc. (25.01.2023)
The course aims to deepen students' knowledge in the field of migration theory and transnationalism. The course aims to teach students to conceptualize individual cases, place them in appropriate theoretical frameworks, and develop and discover tools for studying transnationalism. The course takes advantage of the fact that the Faculty of Social Sciences is a truly international faculty with students of many backgrounds who can not only receive the knowledge of their teachers but can also share transnational experiences with each other. Therefore, it combines a lecture and a seminar in which the students create examples of transnationalism and their analysis.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zdeněk Uherek, CSc. (25.01.2023)
Cílem kurzu je prohloubit znalost studentů v oblasti teorie migrace a transnacionalismu. Kurz usiluje o to naučit studenty konceptualizovat jednotlivé kauzy, zařazovat je do přiměřených teoretických rámců a vyvíjet a objevovat nástroje, jak transnacionalismus studovat. Kurz využívá okolnosti, že Fakulta sociálních věd je skutečně internacionální fakultou se studenty mnoha zázemí, kteří nejen mohou přijímat znalosti svých učitelů, ale mohou si předávat transnacionální zkušenosti sami mezi sebou. Kombinuje proto přednášku a seminář, ve kterém se studenti sami budou podílejí na vytváření příkladů transnacionalismu a jejich analýzy.
Poslední úprava: doc. PhDr. Zdeněk Uherek, CSc. (25.01.2023)
The course aims to deepen students' knowledge in the field of migration theory and transnationalism. The course aims to teach students to conceptualize individual cases, place them in appropriate theoretical frameworks, and develop and discover tools for studying transnationalism. The course takes advantage of the fact that the Faculty of Social Sciences is a truly international faculty with students of many backgrounds who can not only receive the knowledge of their teachers but can also share transnational experiences with each other. Therefore, it combines a lecture and a seminar in which the students create examples of transnationalism and their analysis.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zdeněk Uherek, CSc. (09.03.2023)
Povinná
Bloch, Natalia. 2017. Beyond Integration. Tibetan Diaspora’s Separation Strategy in Multicultural India, [in:] The World of Encounters. The Role of Migration and Ethnicity in the Contemporary World. Ed. A. Posern-Zieliński, Poznań: Instytut im. Oskara Kolberga, 2017, pp. 75-96.
Castles, S., Haas, H. de, Miller, S. 2014. The Age of Migration. New York: Palgrave MacMillan. 2nd Chapter
de Haas, H. A theory of migration: the aspirations-capabilities framework. CMS9, 8 (2021). https://doi.org/10.1186/s40878-020-00210-4
Lee, E. (1966). A Theory of Migration. Demography 3 (1): 47-57.
Massey, D. et al. (1993). Theories of International Migration. Population and Development Review 19 (3)
Vertovec, S. (2009). Transnationalism. New York: Routledge. 2nd Chapter
Doporučená
Bloch, Natalia. 2017. Beyond Integration. Tibetan Diaspora’s Separation Strategy in Multicultural India, [in:] The World of Encounters. The Role of Migration and Ethnicity in the Contemporary World. Ed. A. Posern-Zieliński, Poznań: Instytut im. Oskara Kolberga, 2017, pp. 75-96.
Bloch, Natalia. 2014. Constructing Borders within Diaspora. „Born Refugees”, Newcomers and Bargaining Tibetan Identity [in:] Middle Grounds, Ambiguous Frontiers and Intercultural Spaces. Ed. A. Posern-Zieliński, L. Mróz, Poznań: Instytut im. Oskara Kolberga, 2014, pp. 135-154.
Drbohlav, D., Uherek, Z. 2007. Reflexe migračních teorií. Geografie – Sborník České geografické společnosti 112, 2: 125–141.
Patzer, Helena. 2018. Unpacking the Balikbayan box. Long-Distance care through Feeding and Food Consumption in the Philippines, STUDIA SOCJOLOGICZNE 2018, 4 (231), s. 131-148.
Patzer, Helena. 2018b. Meeting the Pretextual: Intersubjective Knowledge of Long-Distance Care in the Philippines. In: Tomasz Rakowski and Helena Patzer (eds) Pretextual Ethnographies. Challenging the Phenomenological Level of Anthropological Knowledge-Making. Canon Pyon: Sean Kingston Publishing.
Petersen, W. 1958. General Typology of Migration. American Sociological Review 23 (3): 256-266.
Poslední úprava: doc. PhDr. Zdeněk Uherek, CSc. (09.03.2023)
Compulsory
Bloch, Natalia. 2017. Beyond Integration. Tibetan Diaspora’s Separation Strategy in Multicultural India, [in:] The World of Encounters. The Role of Migration and Ethnicity in the Contemporary World. Ed. A. Posern-Zieliński, Poznań: Instytut im. Oskara Kolberga, 2017, pp. 75-96.
Castles, S., Haas, H. de, Miller, S. 2014. The Age of Migration. New York: Palgrave MacMillan. 2nd Chapter
de Haas, H. A theory of migration: the aspirations-capabilities framework. CMS9, 8 (2021). https://doi.org/10.1186/s40878-020-00210-4
Lee, E. (1966). A Theory of Migration. Demography 3 (1): 47-57.
Massey, D. et al. (1993). Theories of International Migration. Population and Development Review 19 (3)
Vertovec, S. (2009). Transnationalism. New York: Routledge. 2nd Chapter.
Selective
Bloch, Natalia. 2017. Beyond Integration. Tibetan Diaspora’s Separation Strategy in Multicultural India, [in:] The World of Encounters. The Role of Migration and Ethnicity in the Contemporary World. Ed. A. Posern-Zieliński, Poznań: Instytut im. Oskara Kolberga, 2017, pp. 75-96.
Bloch, Natalia. 2014. Constructing Borders within Diaspora. „Born Refugees”, Newcomers and Bargaining Tibetan Identity [in:] Middle Grounds, Ambiguous Frontiers and Intercultural Spaces. Ed. A. Posern-Zieliński, L. Mróz, Poznań: Instytut im. Oskara Kolberga, 2014, pp. 135-154.
Drbohlav, D., Uherek, Z. 2007. Reflexe migračních teorií. Geografie – Sborník České geografické společnosti 112, 2: 125–141.
Patzer, Helena. 2018. Unpacking the Balikbayan box. Long-Distance care through Feeding and Food Consumption in the Philippines, STUDIA SOCJOLOGICZNE 2018, 4 (231), s. 131-148.
Patzer, Helena. 2018b. Meeting the Pretextual: Intersubjective Knowledge of Long-Distance Care in the Philippines. In: Tomasz Rakowski and Helena Patzer (eds) Pretextual Ethnographies. Challenging the Phenomenological Level of Anthropological Knowledge-Making. Canon Pyon: Sean Kingston Publishing.
Petersen, W. 1958. General Typology of Migration. American Sociological Review 23 (3): 256-266.
Metody výuky -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zdeněk Uherek, CSc. (25.01.2023)
Kurz kombinuje přednášku a seminář. První polovina semestru bude věnována základním teoretickým pojmům a konceptů vázaných na transnacionalismus. Seminární část kurzu bude věnována diskusi nad tématy, do kterých se studenti ve druhé polovině semestru zapojí. Druhá polovina semestru bude věnována kauzám, které si vyberou samotní studenti. Limitovaný počet studentů, maximálně 2 – 3 bude prezentovat transnacionální kauzu, která bude diskutována dalšími studenty a pedagogem. Ke své kauze přednesené za 20 minut si připraví power pointovou prezentaci a písemnou přípravu v podobě textu min 3 600 znaků včetně mezer a včetně referencí a seznamu literatury, které minimálně v předstihu jednoho dne uploaduje do Moodle. Přednesené výsledky budou diskutovány a doplněny výkladem učitele.
Poslední úprava: doc. PhDr. Zdeněk Uherek, CSc. (25.01.2023)
The course combines a lecture and a seminar. The first half of the semester will be devoted to basic theoretical terms and concepts related to transnationalism. The seminar part of the course will be dedicated to the discussion of topics in which the students will be involved in the second half of the semester. The second half of the semester will be devoted to causes chosen by the students themselves. A limited number of students, a maximum of 2-3, will present a transnational case, which other students and the teacher will discuss. For a particular topic presented in 20 minutes, the student will prepare a PowerPoint presentation and a written presentation manuscript in the form of a text of at least 3,600 characters, including spaces and including, references and a bibliography. The PowerPoint presentation and the manuscript will upload to Moodle at least one day in advance. The presented results will be discussed and supplemented by the teacher's comments.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zdeněk Uherek, CSc. (25.01.2023)
Studující bude ohodnocen na základě aktivní účasti na přednáškách a seminářích (povoleny jsou dvě absence) a na základě powerpointové prezentace a písemné přípravy, kterou nahraje do Moodle. Dále na základě znalosti literatury, kterou prokáže při diskusích v rámci výuky.
Bodové skóre bude následující:
Powerpoinová prezentace a následná diskuse: 50 bodů
Účast na přednáškách a seminářích 30 bodů
Aktivita při výuce 20 bodů
Výsledné hodnocení:
91 – 100 bodů = A
81 – 90 bodů = B
71 – 80 bodů = C
61 – 70 bodů = D
51 – 60 hobů = E
Méně než 51 = F
Poslední úprava: doc. PhDr. Zdeněk Uherek, CSc. (25.01.2023)
The student will be evaluated based on active participation in lectures and seminars (two absences are allowed) and based on a PowerPoint presentation and written preparation, which he uploads to Moodle. Furthermore, on the literature knowledge, which he will demonstrate during the discussions in the course.
The point score will be as follows:
Powerpoint presentation and subsequent discussion: 50 points
Participation in lectures and seminars 30 points
Teaching activity 20 points
Resulting rating:
91 – 100 points = A
81 – 90 points = B
71 – 80 points = C
61 – 70 points = D
51 – 60 hobs = E
Less than 51 = F
Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zdeněk Uherek, CSc. (26.03.2023)
1. přednášející Zdeněk Uherek
Uvedení do kurzu a podmínky kurzu
Úvod do teorie migrace – smysl studia migrace a základní pojmy a koncepty
Literatura:
Petersen, W. (1958). General Typology of Migration. American Sociological Review 23 (3): 256-266.
Lee, E. (1966). A Theory of Migration. Demography 3 (1): 47-57.
2. přednášející Zdeněk Uherek
Migrační teorie a jejich aplikace, možnosti a limity využití migračních teorií
Integrační teorie, jejich aplikace a využití
Diskuse o tématech pro seminární vystoupení
Literatura
Massey, D. et all. (1993). Theories of International Migration. Polulation and Development Review 19 (3)
Drbohlav, D., Uherek, Z. (2007). Reflexe migračních teorií. Geografie – Sborník České geografické společnosti 112, 2: 125–141.
de Haas, H. A theory of migration: the aspirations-capabilities framework. CMS9, 8 (2021). https://doi.org/10.1186/s40878-020-00210-4
3. přednášející: Zdeněk Uherek
Úvod do studia transnacionalismu – základní pojmy a koncepty
Diskuse o tématech pro seminární vystoupení
Literatura
Castles, S., Haas, H. de, Miller, S. 2014. The Age of Migration. New York: Palgrave MacMilan. 2nd Chapter
Vertovec, S. (2009). Transnationalism. New York: Routledge. 2nd Chapter
4. Lecturer: Agata Ładykowska
To Be(long) or not to Be(long): Born refugees (second generation diaspora).
Costs and benefits, short and long-term, contexts of acculturation
Readings:
Natalia Bloch. 2017. Beyond Integration. Tibetan Diaspora’s Separation Strategy in Multicultural India, [in:] The World of Encounters. The Role of Migration and Ethnicity in the Contemporary World. Ed. A. Posern-Zieliński, Poznań: Instytut im. Oskara Kolberga, 2017, pp. 75-96.
Natalia Bloch. 2014. Constructing Borders within Diaspora. „Born Refugees”, Newcomers and Bargaining Tibetan Identity [in:] Middle Grounds, Ambiguous Frontiers and Intercultural Spaces. Ed. A. Posern-Zieliński, L. Mróz, Poznań: Instytut im. Oskara Kolberga, 2014, pp. 135-154.
5. Lecturer: Agata Ładykowska
Migrants and tourists – varieties of spatial mobility
Readings:
Natalia Bloch. 2020. Beyond a sedentary Other and a mobile tourist. Transgressing mobility categories in the informal tourism sector in India, “Critique of Anthropology” vol. 40, 2020, issue 2, s. 218-237, https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0308275X20908302
6. Lecturer: Agata Ładykowska
Long-distance care: love, care, intimacy or power, tensions, and control in transnational families
Readings:
Helena Patzer. 2018. Unpacking the Balikbayan box. Long-Distance care through Feeding and Food Consumption in the Philippines, STUDIA SOCJOLOGICZNE 2018, 4 (231), s. 131-148.
or
Patzer, Helena. 2018b. Meeting the Pretextual: Intersubjective Knowledge of Long-Distance Care in the Philippines. In: Tomasz Rakowski and Helena Patzer (eds) Pretextual Ethnographies. Challenging the Phenomenological Level of Anthropological Knowledge-Making. Canon Pyon: Sean Kingston Publishing.
Film: “Money Tree” Dir.: Helena Patzer. Dir. of Photography: Kacper Czubak. Production: Helena Patzer Poland 2013. 40’ https://vimeo.com/110595519, password: We are online
7. seminář: vedoucí Zdeněk Uherek
Vystěhovalectví z vybraných zemí do zahraničí a diaspory v cizích zemích – sociální a kulturní aktivity diaspor
8. seminář: vedoucí Zdeněk Uherek
Krajané a expati: politika států vůči svým občanům žijícím v zahraničí
9. seminář: vedoucí Zdeněk Uherek
Jak studovat transnacionalismus: návrhy výzkumných nástrojů a jejich efektivita
10. seminář: vedoucí Zdeněk Uherek
Remitence. Transnacionalismus a rozvoj, transnacionalismus jako prostředek politického nátlaku
11. seminář: vedoucí Zdeněk Uherek
Zpětné migrace a repatriace; přenos kulturních vzorců a reintegrace
Poslední úprava: doc. PhDr. Zdeněk Uherek, CSc. (25.03.2023)
1. Lecturer Zdeněk Uherek
Course induction and course conditions
Introduction to the theory of migration - the goals of the study of migration and basic terms and concepts
Readings:
Petersen, W. (1958). General Typology of Migration. American Sociological Review 23 (3): 256-266.
Lee, E. (1966). A Theory of Migration. Demography 3 (1): 47-57.
2. Lecturer Zdeněk Uherek
Migration theories and their applications, possibilities, and limits of the utilisation of migration theories
Integration theories, their application, and use
Discussion of topics for seminar presentations
Readings:
Massey, D. et all. (1993). Theories of International Migration. Polulation and Development Review 19 (3)
Drbohlav, D., Uherek, Z. (2007). Reflexe migračních teorií. Geografie – Sborník České geografické společnosti 112, 2: 125–141.
de Haas, H. A theory of migration: the aspirations-capabilities framework. CMS9, 8 (2021). https://doi.org/10.1186/s40878-020-00210-4
3. Lecturer: Zdeněk Uherek
Introduction to the study of transnationalism - basic terms and concepts
Discussion of topics for seminar presentations
Readings:
Castles, S., Haas, H. de, Miller, S. 2014. The Age of Migration. New York: Palgrave MacMilan. 2nd Chapter
Vertovec, S. (2009). Transnationalism. New York: Routledge. 2nd Chapter
4. Lecturer: Agata Ładykowska
To Be(long) or not to Be(long): Born refugees (second generation diaspora).
Costs and benefits, short and long-term, contexts of acculturation
Readings:
Natalia Bloch. 2017. Beyond Integration. Tibetan Diaspora’s Separation Strategy in Multicultural India, [in:] The World of Encounters. The Role of Migration and Ethnicity in the Contemporary World. Ed. A. Posern-Zieliński, Poznań: Instytut im. Oskara Kolberga, 2017, pp. 75-96.
Natalia Bloch. 2014. Constructing Borders within Diaspora. „Born Refugees”, Newcomers and Bargaining Tibetan Identity [in:] Middle Grounds, Ambiguous Frontiers and Intercultural Spaces. Ed. A. Posern-Zieliński, L. Mróz, Poznań: Instytut im. Oskara Kolberga, 2014, pp. 135-154.
5. Lecturer: Agata Ładykowska
Migrants and tourists – varieties of spatial mobility
Readings:
Natalia Bloch. 2020. Beyond a sedentary Other and a mobile tourist. Transgressing mobility categories in the informal tourism sector in India, “Critique of Anthropology” vol. 40, 2020, issue 2, s. 218-237, https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0308275X20908302
6. Lecturer: Agata Ładykowska
Long-distance care: love, care, intimacy or power, tensions, and control in transnational families
Readings:
Helena Patzer. 2018. Unpacking the Balikbayan box. Long-Distance care through Feeding and Food Consumption in the Philippines, STUDIA SOCJOLOGICZNE 2018, 4 (231), s. 131-148.
or
Patzer, Helena. 2018b. Meeting the Pretextual: Intersubjective Knowledge of Long-Distance Care in the Philippines. In: Tomasz Rakowski and Helena Patzer (eds) Pretextual Ethnographies. Challenging the Phenomenological Level of Anthropological Knowledge-Making. Canon Pyon: Sean Kingston Publishing.
Film: “Money Tree” Dir.: Helena Patzer. Dir. of Photography: Kacper Czubak. Production: Helena Patzer Poland 2013. 40’ https://vimeo.com/110595519, password: We are onlin
7. Seminar, lecturer Zdeněk Uherek
Emigration from selected countries abroad and diasporas in foreign countries – social and cultural activities of diasporas
8. Seminar, lecturer Zdeněk Uherek
Nationals and ex-pats: policies of states towards their citizens living abroad
9. Seminar, lecturer Zdeněk Uherek
How to study transnationalism: research tool designs and their effectiveness
10. Seminar, lecturer Zdeněk Uherek
Remittance. Transnationalism and development, transnationalism as a means of political coercion
11. Seminar, lecturer Zdeněk Uherek
Return migration and repatriation; transmission of cultural patterns and reintegration