|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Jaroslava Hasmanová Marhánková, Ph.D. (25.01.2022)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Jaroslava Hasmanová Marhánková, Ph.D. (25.01.2022)
Cílem kurzu je seznámit studující se základními koncepty studia genderu a představit gender jako komplexní kategorii, která prochází všemi rovinami života ve společnosti a protíná se s dalšími rovinami z(ne)výhodnění. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Jaroslava Hasmanová Marhánková, Ph.D. (15.02.2024)
kurz má své aktivní stránky v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9111#section-0 organizace kurzu v LS 2024 Čas: čtvrtek 9:30-10:50, C117 (U Kříže 8, Jinonice) Vyučující: PhDr. Jaroslava Hasmanová Marhánková, Ph.D., Mgr. Nina Fárová, Ph.D. Email: jaroslava.marhankova@fsv.cuni.cz, nina.farova@soc.cas.cz Organizace kurzu v LS 2024 Výuka kurzu Gender a společnost probíhá prezenčně. Do Moodle mohou být průběžně přidávány další studijní materiály. O vložení takovýchto materiálů vás budeme vždy dopředu informovat emailem. Informujte nás ihned o jakýchkoliv nenadálých či očekávaných komplikací, které by mohly ovlivnit vaši schopnost práce v kurzu a dodržení zadaných termínů. Naše včasná informovanost (a zdůvodnění těchto problémů) je základním předpokladem toho, abychom je spolu mohli řešit a případně našli oboustranně uspokojivé řešení. Využití nástrojů AI je možné jen v rámci editace textu či počáteční rešerši. Využívání celého textu generované AI bez vlastního autorského přínosu je považování za porušení akademické integrity. Anotace kurzu Kurz představuje základy sociálně vědního studia genderu a hlavní teoretické přístupy, které se v této oblasti výzkumu prosazují jak na mezinárodním, tak domácím poli. Studující se seznámí s klíčovými koncepty uchopujícími genderové aspekty sociálních procesů na různých rovinách analýzy: 1) na mikro-úrovni jde především o procesy, které činí lidské bytosti genderované. Seznámíme se s koncepty jako genderová identita, genderová socializace, genderové role a budeme se též zabývat genderovými aspekty sociálních interakcí. 2) Na další úrovni se soustředíme na stěžejní sociální instituce v lidském životním cyklu, jako je například rodina, škola, trh práce, zdravotnictví či politika. Podmínky absolvování: 1) Aktivní příprava, účast a práce na hodinách Studující jsou povinny/i si přečíst a detailně prostudovat povinnou literaturu na setkání, připravit si v návaznosti na ni otázky k diskuzi a na diskuzích během setkání aktivně participovat. Veškerá povinná literatura je k dispozici v Moodle. 2) 2 průběžné písemné úkoly v rámci semestr 1) úkol č. 1.: proměny společenského vnímání sexuality: úkol se vztahuje k povinné literatuře na setkání 29/2. Z následujících dvou otázek si vyberte jednu, na kterou v plynulém textu v rozsahu 2-2,5 NS odpovíte. Úkol se odevzdává do složky v Moodle, kde také bude k dispozici hodnocení a zpětná vazba. termín pro odevzdání: 28.3.2024 počet bodů: max. 25 1. Příklad vnímání ženské cyklistiky a studia ženského orgasmu představují dílčí příklady proměn pohledu na mužskou a ženskou sexualitu. V čem tyto dva příklady ilustrují dopad konkrétní společenské situace na pohled na sexualitu (jinými slovy, proč byl podle vás v dané době pohled na tyto aspekty právě takový a jakým způsobem odrážel dobové představy o genderových vztazích)? 2. Najděte a detailněji popište jiný příklad z nedávné historie (19. až do současnosti), který podobně jako příklady bicyklu a studia orgasmu ilustrují proměnlivost pohledu na lidskou sexualitu. Při popisu je potřeba odkazovat na další zdroje mimo povinnou literaturu.
1. Vyberte si jeden konkrétní moment/zkušenost (např. narození dítěte, rozvod, vztah k práci apod.) z biografických drah manželů prožívajících své životy v různých obdobích (Zuzana a Stanislav / Zuzana a Lukáš). V čem je u těchto párů/jednotlivců prožívání těchto momentů či zkušeností odlišné? Co konkrétně podle vás tuto odlišnost způsobilo? 2. V případě obou párů lze pozorovat genderové odlišnosti v biografiích (tj. příběhy sledovaných žen se v mnohém liší od příběhů jejich partnerů, ačkoliv zažívají stejné události). Zaměřte se na diskuzi odlišnosti této genderovanosti v příbězích různých generací (tj. v jakých aspektech je rozdíl ve zkušenosti manželství, narození dítěte, rozvodu….Zuzany a Zuzany; a Vladimíra a Lukáše a podobný anebo odlišný)? termín pro odevzdání: 2.5.2024 počet bodů: max. 25 3) Písemný test mapující znalost základních pojmů z přednášek a povinné literatury (max 50 bodů) Písemný test bude prověřovat obeznámenost s klíčovými pojmy souvisejícími s probranými tématy. Test bude pokrývat látku diskutovanou v rámci setkání a předepsanou povinnou literaturu.
Hodnocení (viz Opatření děkanky č. 17/2018): A: 91 % a více B: 81 – 90 % C: 71 – 80 % D: 61 – 70 % E: 51 – 60 % F: 0 – 50 % |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Jaroslava Hasmanová Marhánková, Ph.D. (25.01.2022)
Základní literatura ke kurzu: Baron, B. a H. Kotthoff (eds). 2001. Gender in Interaction. Perspectives on femininity and masculinity in ethnography and discourse. Amsterdam/ Philadephia: John Benjamins Publishing Co. Holmes, M. 2009. Gender and Everyday Life. London: Routledge. Renzetti, C. a D. Curran. 2003. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum. Saini, A. 2018. Od přírody podřadné. Jak s věda mýlila v ženách. Praha: Academia. Wharton, A. 2005. The Sociology of Gender. An Introduction to Theory and Research. London: Blackwell Publishing.
Doporučená a doplňující literatura ABC feminismu. 2004. Brno: Nesehnutí. Fafejta, M. 2016. Sexualita a sexuální identita: sociální povaha přirozenosti. Praha: Portál. Fausto-Sterling, Anne (2000): Sexing the Body. New York: Basic Books. Jarkovská, L. 2014. Gender před tabulí. Etnografický výzkum genderové reprodukce. Praha: Sociologické nakladatelství Slon. Pascoe, C. J. 2011. Dude, you're a fag. University of California Press. Meadová, M. 2010. Pohlaví a temperament ve třech primitivních společnostech. Praha: Sociologické nakladatelství Slon. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Jaroslava Hasmanová Marhánková, Ph.D. (25.01.2022)
Přednáška (s důrazem na podněcování aktivního zapojování studujících do diskuze), seminář |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Jaroslava Hasmanová Marhánková, Ph.D. (25.01.2022)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Jaroslava Hasmanová Marhánková, Ph.D. (25.01.2022)
Sylabus: týden 1: Seznámení s průběhem kurzu. Úvod do sociálních studií genderu. Základní koncepty. Gender, pohlaví a sexualita v každodenním životě. Kulturní variabilita genderu. týden 2: Teorie sociálního konstruktivismu. Gender a pohlaví v teoriích biologického determinismu. týden3: Teorie genderové socializace týden 4: Koncept genderových rolí. Femininita. Maskulinita týden 5: Gender a sexualita týden 6: Genderové aspekty pandemie Covid-19 týden 7: Rodina jako genderovaná sociální instituce týden 8: Gender a média týden 9: Gender ve škole týden 10: Gender na trhu práce. Genderová segregace. Nerovné odměňování. týden 11: Gender a zdraví týden 12: Gender/rasa/etnicita/vzdělání a další – propojení nerovností?
|