|
|
|
||
Kurz Dějiny USA přibližuje studentům dějiny Severní Ameriky a Spojených států amerických od objevení Ameriky až po současnost. Důraz je rovnoměrně rozložen mezi vnitřní a zahraniční politiku. Kurz je strukturován primárně chronologicky, přičemž studentům jsou v jeho rámci prezentovány mimo jiné následující důležité problémy a tematické okruhy: osídlení Ameriky různými přistěhovaleckými skupinami a jejich představy o budoucím životě v Novém světě, ideologické základy a myšlenková východiska americké revoluce, založení USA a spory o podobu federální vlády, postupné rozšiřování území a vlivu Spojených států, transformace politických, ekonomických a sociálních institucí, rasové a etnické konflikty, urbanizace, industrializace, role a proměny ideologie v zahraniční politice, apod. Studenti se také v průběhu přednášek a seminářů seznamují s různými interpretacemi amerických dějin a jejich přelomových a stěžejních momentů.
Poslední úprava: Sehnálková Jana, Mgr., Ph.D. (31.01.2021)
|
|
||
Cílem kursu je přiblížit studentům základní problematiku amerických dějin, a to nejen její základní linii, ale i s přihlédnutím k otázkám etnickým, rasovým a gender. Politický vývoj je sledován z hlediska působení nejrůznějších faktorů (demografických, sociální organizace, rodinná ekonomika, neformální mocenské vazby). Důraz je rovnoměrně rozložen mezi vnitřní a zahraniční politikou. Studenti by touto přednáškou a studiem doporučené literatury měli získat solidní přehled o dějinách USA. Poslední úprava: Sehnálková Jana, Mgr., Ph.D. (31.01.2021)
|
|
||
Povinná literatura: George B. TINDALL, David E. SHI, USA, Praha, 1994, 1996
Doporučená literatura: A. NEVINS, H. Steele COMMAGER, Dějiny USA, Klatovy 1994 Josef OPATRNÝ, Válka Severu proti Jihu, Praha 1998 Josef OPATRNÝ, Válka Mohykánů: sedmiletá válka v Americe, Praha 1999 Peter SCHÄFER, Prezidenti USA, Praha, 1995 Svatava RAKOVÁ, Anglické kolonie v Americe v 17. století, Praha, HÚ AV ČR, 1997 Svatava RAKOVÁ, Podivná revoluce: dlouhá cesta Američanů k nezávislosti, Praha 2005 Gordon S. WOOD, The Creation of the American Republic, Baltimore 1969 (knihovna IMS Rytířská) T.A. Bailey : A Diplomatic History of the American People. New Jersey,1980; S.F. Bemis : A Diplomatic History of United States. New York, 1976; S. Budín : USA - portrét národa. Praha, 1948; R. Crockatt : The Fifty Years War. New York, 1995; P. Duignan - L.H. Gann: The USA and the New Europe, 1945 - 1993. Cambridge, Mass. ,1994; J.L. Gaddis : The United States and the Origins of the Cold War, 1941 -1947. New York, 1972; D. Halberstam : Černobílé desetiletí. Praha, 2002; O. Handlin : The Americans. A New History of the People of the United States. Boston, 1963; M. Kort : The Columbis Guide to the Cold War. New York, 1998; S.E. Morison: The Oxford History of the American People. Vol. III., 1994; V. Nálevka : Karibská krize. Praha, 2001; V. Nálevka : Studená válka. Praha, 2003; A. Nevins - H. Commager : Dějiny Spojených států. Praha, 1947; (reedice, Klatovy, 1994;) J. Opatrný : Španělsko a USA v zápase o Kubu. Praha, 1978; S. Raková : Politika Spojených států ve střední Evropě po první světové válce. Praha, 1983; G.B. Tindall - D. E. Shi : Dějiny USA. Praha, 1994; J. Wanner: Spojené státy a evropská válka. I - III, Praha, 2001 -2003; Poslední úprava: Vykoukal Jiří, doc. PhDr., CSc. (18.08.2016)
|
|
||
Výuka v LS 2022-2023 bude probíhat prezenční formou. Poslední úprava: Sehnálková Jana, Mgr., Ph.D. (07.02.2023)
|
|
||
V rámci kurzu je nutné absolvovat midterm (nutné splnit alespoň 50 %), b) zkoušku skládající se z multiple choice testu (nutné splnit alespoň na 50 %) a eseje (nutné splnit alespoň na 50 %):
a) midterm (starší dějiny), 20 otázek, 13 minut jeden řádný a jeden opravný termín, váha výsledné známky 20 %, úspěšně absolvovat lze s minimálně 15 body. Výsledek F vylučuje studenta z ústní zkoušky.
b) zkouška skládající se z: I.) testu multiple choice jako připouštěcího v rámci zkouškového termínu (váha výsledné známky 30 %) skládaný skrze skrze Moodle. V multiple choice testu se bude zodpovídat 30 otázek v časovém limitu 20 minut. Maximálně lze dosáhnout 30 bodů, úspěšně absolvovat lze s minimálně 15 body. Výsledek F vylučuje studenta z písemné zkoušky - eseje.
II.) eseje (váha výsledné známky 50 %) psané v prostředí Moodle s časovým limitem 120 min. V rámci zkoušky (b) je možné využít jednoho řádného a dvou opravných termínů. Připouštěcí test a zkouška (v rámci b) se nemusí skládat v jeden den.
Celkový výkon studentů je hodnocen na úrovni 0 % až 100 %. Klasifikace A-F je pak následující:
Studenti jsou hodnocení podle Opatření děkanky 17/2018 (https://www.fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-172018).
Celkový výkon studentů je hodnocen na úrovni 0 % až 100 %. Klasifikace A-F je pak následující:
Studenti jsou hodnocení podle Opatření děkanky 17/2018 (https://www.fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-172018).
Poslední úprava: Sehnálková Jana, Mgr., Ph.D. (07.02.2023)
|
|
||
Kreditní ohodnocení jednotlivých typů studijních činností: (1 ETCS = 25 hod.) účast na přednášce 36 povinná četba 110 midterm 1 souborná zkouška 3 celkem 150
1. část: Poslední úprava: Sehnálková Jana, Mgr., Ph.D. (18.02.2019)
|