|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
augustinus_de_magistro.pdf | Augustinus: O učiteli | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
Comte.pdf | Comte: ukázka z Kurzu pozitivní filosofie | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
DEM_Prednaska10_2023_Pamet.pptx | 10. přednáška - 2023 | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
DEM_Prednaska11_2023_Dejiny.pptx | 11. přednáška - 2023 | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
DEM_Prednaska1_2023_Jazyk_a_uvod.pptx | 1. přednáška - 2023 | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
DEM_Prednaska12_2023_Cesi.pptx | 12. přednáška - 2023 | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
DEM_Prednaska2_2023_Vychova_a_politika.pptx | 2. přednáška - 2023 | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
DEM_Prednaska3_2023_Etika_a_politika.pptx | 3. přednáška - 2023 | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
DEM_Prednaska4_2023Etika_a_pravda.pptx | 4. přednáška - 2023 | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
DEM_Prednaska5_2023_Vychova.pptx | 5. přednáška - 2023 | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
DEM_Prednaska6_2023_Poznani1_opr.pptx | 6. přednáška - 2023 | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
DEM_Prednaska7_2023_Poznani2_def.pptx | 7. přednáška - 2023 | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
DEM_Prednaska8_2023_Etika2_dobro_kor.pptx | 8.přednáška - 2023 - upravená | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
DEM_Prednaska9_2023_Politika.pptx | 9. přednáška - 2023 | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
scan_Akvinský.pdf | Tomáš Akvinský: Teologická suma: I-II, ot. 92, čl. 1 | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
scan_Cicero.pdf | Cicero: ukázka z Dialogu o stáří | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
scan_Komenský.pdf | Komenský: Věječka moudrosti | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
TA_ot95.docx | Tomáš Akvinský: Teologická suma I.- 2, ot. 95, čl. 1-3 | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
Terminologie_2022-3_upr.docx | Požadované termíny - přednášky+ četba | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jiřina Tomečková (26.09.2023)
1. teorie / filosofie poznání 2.filosofie výchovy a vzdělávání 3. etika 4. politika 5. filosofie dějin V kurzu vyjdeme ze současných úvah o vyjmenovaných tématech a budeme hledat jejich počátky v dějinách filozofie, kritické hlasy ze současnosti i z minulosti a zaměříme se na to, jak se různé myšlenky často prolínají v různých podobách dějinami myšlení a jak teprve pohled na příběh jejich vzniku může osvětlit jejich skutečný význam. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jiřina Tomečková (26.09.2023)
Cílem kurzu je seznámit posluchače se základními autory, pojmy a problémy evropského myšlení od jeho počátku v 5. dějiny |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. (08.10.2023)
Pro úspěšné absolvování kurzu je nutno : 1. odevzdat včas 1 krátkou domácí práce –shrnutí primárních textů vztahujících se k zadanému tématu, resp. esej reflektující téma a zadané texty, a to do 30.11. 2023 v rozsahu 4 NS, tj. 7.200 znaků –plus mínus 600: Jak a co poznáváme a jaká je v poznání role jazyka a jak můžeme poznání dále předat: Platón: Kratylos – ukázka: 383a-390e;423a-440b, Komenský: Věječka moudrosti, Nietzsche: Pravda a lež ve smyslu nikoliv morálním, F. Bacon: ukázka z knihy Nové organon (Předmluva a aforismy 1-62), Rousseau: Rozprava o vědách a umění, ukázka z knihy W. Jamese: Pragmatismus – kap. 1 a 2, Todorov: Objevení Ameriky (ukázka) 2. . do 15.1. 2023 nejpozději však 5 dní před konáním testu, oevzdat Jednostránkové strukturované shrnutí hlavních myšlenek na téma Jaké je ideální uspořádání státu, jaký má být jeho vládce, resp. kdo má vládnout a co je spravedlnost - za použití následujících ukázek: Platón – ukázky z Ústavy, Aristoteles ukázky z Politiky, Machiavelli: Vladař – ukázka, Kant: K věčnému míru, Hobbes: ukázka z O občanu, Locke: ukázka z Druhého pojednání o vládě, Rousseau: O společenské smlouvě - ukázka, Comte: ukázka z Kurzu pozitivní filozofie, Tocqueville: ukázka z Demokracie v Americe, Masaryk: O demokratismu. Povinnost odevzdání 1. domácí práce může být nahrazena skupinovým referátem (max. 4 studenti) na některý ze zadaných primárních textů Práce budou odevzdávány přes přes platformu moodle, tedy na stránkách moodle vztahujících se k předmětu:přesná adresa bude doplněna Na referáty je omožno se hlásit zde: 3. úspěšně absolvovat závěrečný test - bude vypsáno 6 termínů, z toho 1 v předtermínu. Další termíny již vypsány nebudou Hodnocení vychází ze škály A až F dle Opatření děkanky 17/2018: https://www.fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-172018 nebo v anglické verzi:https://www.fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-172018aj
Hodnocení vychází přibližně ze struktury: test: 60 procent domácí práce /referát: 25 procent strukturované shrnutí: 15 procent Přihlížet se ovšem bude i k účasti v diskusích během přednášek Závěrečný test se bude konat prezenčně.
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jiřina Tomečková (26.09.2023)
•Platón: Kratylos – ukázka: 383a-390e;423a-440b •Komenský: Věječka moudrosti – ukázka •Nietzsche: Pravda a lež ve smyslu nikoliv morálním •F. Bacon: ukázka z knihy Nové organon: Předmluva a aforismy 1-62 •W. James: Pragmatismus – kap. 1 a 2 •Platón – ukázky z Ústavy •Aristoteles ukázky z Politiky •Machiavelli: Vladař – ukázka •Kant: K věčnému míru •Hobbes: ukázka z O občanu •Locke: ukázka z Druhého pojednání o vládě •Rousseau: Rozprava o vědách a umění – ukázka Rousseau: O společenské smlouvě - ukázka Comte: ukázka z Kurzu pozitivní filozofie •Masaryk: Vybraná ukázka z Masarykovy politické filozofie: Demokratism v politice |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. (20.09.2023)
Sylabus kurzu: 1. (4.10.) Jazyk: Jak funguje, jak se utváří pojmy, k čemu jazyk potřebujeme, jak ovlivňuje naše poznání. Jak se od od Platóna, přes Augustina, F. Bacona, Hegela, F. Nietzsche aj. dostaneme k moderní sémiotice, analytické filozofii a postmoderně Četba: Havel: ukázka z proslovu o moci slova 2. (11.10.) Výchova / vzdělávání a politika: výchova vladaře, státnické umění, areté a její učitelnost, humanita, učení demokracie Četba:Platón: ukazka z Ústavy VI 3. (18.10.) Etika a politika: Co je spravedlnost, jaká je lidská přirozenost? Co je přirozené právo? Vztah státníka k mravnosti? Od Platóna, Aristotela, stoiky, až po Machiavelliho, Lockea, Hobbese, Rousseaua... "věčný mír"- Kant. Současná teorie spravedlnosti – problém legality a legitimity, interpretační komunity pro porozumění tomu, co je správné a spravedlivé, různé druhy spravedlnosti. Četba: Kant: K věčnému míru, Comte: Kurz pozitivní filozofie (ukázka) 4. (25.10.) Etika 1: vztah etiky a poznání: co je pravda? pravda v morálním a amorálním smyslu. Vede poznání dobrého ke konání dobrého? Je poznávání toho, co je dobré a vzdělání vůbec přínosné pro morálku, nebo spíše poznání kazí charakter? Četba: Nietzsche: Pravda a lež ve smyslu nikoliv morálním 5. (1.11.) Výchova: metody přemýšlení a výuky: od Sókrata, Platóna, Aristotela přes skepsi, stoickou výchovu formou určité terapie, scholastické formy argumentace, středověký vztah vědění a víry až po karteziánskou metodu skepse, Komenského teorie výchovy, liberální výchova (Locke), vliv matematiky a přírodních věd v novověku, solitéři (Rousseau, Nietzsche...), pragmatická teorie výchovy, 'Masarykův důraz na význam vzdělání pro demokracii. Jak můžeme učit a co je cílem školství, vzdělání? Role humanitněvědných a přírodovědných oborů ve vzdělávání, k čemu vlastně je vzdělání? Vzdělávání k občanství. Četba: Rousseau: Rozprava o vědách a umění 6. (8.11.) Poznání 1: smyslové a racionální poznání: jaké přináší omyly, co to znamená apriorní a aposteriorní poznání, střetávání empirismu a racionalismu: od Platóna přes helénistické skeptiky, Descartesa, Kanta, empiristy atd. Co je pravda? Jak můžeme poznávat svět? A jak se na poznání dívá dnešní věda, nebo skeptikové současnosti. Odlišnost přírodovědných a humanitních věd z hlediska metodologie vědy (Kuhn, Weber, Luhmann aj.) Četba:Todorov: O dobytí Ameriky - ukázka 7. (15.11.) Poznání 2: Co vůbec může být předmětem našeho poznání? jevy, věci o sobě ideální obsahy mysli... matematika a přírodní vědy, jednota v podstatě světa (arché - pralátka, logos,číslo aj.), Můžeme rozeznat, co je pravda, co lež, co fikce? Četba: ukázka z přednášek W. Jamese (Pragmatismus) 8. (22.11.) Etika 2: Co je dobro? různé koncepce - blaženost, dobré jednání, cíl jednání, úmysl, kategorický imperativ apod. ‚Je možné hovořit o univerzální lidské morálce, nebo je morálka vždy relativní , nebo dokonce subjektivní? Četba: Machiavelli: Vladař 9. (29.11.) Politika: Jaké je ideální uspořádání společnosti? Koncepce státního řádu, utopické myšlení, koncepce demokracie a její kritika od Aristotela až po Masaryka. Problém humanity a naopak banálního zla ve vztahu k totalitním režimům. Kritika politické praxe a role filosofů od Sókrata až po 19. stol., včetně Nietzscheho či Masaryka, současná kritika od filozofů postmoderny (Foucault), systémovou teorii (Luhmann) nebo kritickou teorii (Adorno, Habermas). Reflexe otázky viny (Jaspers, Arendt) apod. Četba: ukázka z knihy A. Tocquevillea: Demokracie v Americe a K. Jasperse: Otázka viny 10. (6.12.) Paměť a její meze: význam paměti pro poznávání: poznání jako rozpomínání - Platón, Augustinus), problém zapomínání a nepamatování. Osvobozující role zapomnění. Paměť individuální a paměť kolektivní, kulturní. Čas a identita Četba: ukázka z knihy M. Halbwachse: Kolektivní paměť 11. (13.12.) Dějiny: Co to jsou dějiny, koncepce dějin a dějinnosti. Vztah historiografie a umění od Platóna, Aristotela, středověk (J. da Fiore), Hegela až po Comtea, Diltheye, Nietzscheho a Masaryka nebo Patočku či Gadamera Četba: kapitola z Aristotelovy Poetiky a z Nietzscheho Nečasových úvah 12. (20.12.) Česká filozofie 20. století: Masaryk, Patočka, Havel – pravda, demokracie, humanita, péče o duši Četba: Masarykův projev O demokracii a Patočka:
|