Média a gender - JKB052
Anglický název: Media and Gender
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: 50 / neurčen (50)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Termíny zkoušek   Rozvrh LS   Nástěnka   
Anotace
Cílem kurzu je seznámit studující s genderovou tradicí studia médií a přiblížit jim možné způsoby, jak tuto kategorii zahrnout do analýz mediální produkce, obsahů i publik. Studující se seznámí s aplikací genderové teorie v oboru mediálních studií, s klíčovými studiemi z této oblasti, a budou schopni odborně argumentovat v souladu s feministickou/genderovou teorií k tématům týkajícím se genderových aspektů oblasti komunikace a médií.
Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet získají studující na základě úspěšně absolované odborné skupinové debaty (kolokvia) na téma zadané vyučující, které bude vycházet ze znalostí osvojených v průběhu semestru. Skupinové rozpravy se zúčastní vždy tři studující a vyučující, debata bude řízena vyučující a studující během ní prokáží osvojení si feministické/genderové teorie a argumentace i znalost základních faktů

Skupinové rozpravy se uskuteční za fyzické přítomnosti všech zúčastněných v budově Hollar během maximálně tří vypsaných zápočtových termínů (každého termínu se zúčastní max. 18 zkoušených, kteří zkoušku absolvují v tříčlenných skupinkách). 

 

 

Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.02.2025)
Literatura

Povinná literatura:

BRUIN, M. – ROSS, K. (eds.). Gender and Newsroom Cultures. Identities at Work. Hampton Press, 2004.

CRAFT, S. – WANTA, W. Women in the Newsroom: Influences of Female Editors and Reporters on the News Agenda. Journalism & Mass Communication Quarterly. 2004, Vol. 81, No. 1, s. 124-138.

FENTON, N. The problematics of postmodernism for feminist media studies. Media, Culture & Society; 2000, 22; 723-741.

LAVIE, A. – LEHMAN-WILZIG, S. Whose News? Does Gender Determine the Editorial Product? European Journal of Communication. 2003,18, 5-29.

McLAUGHLIN, L. Feminism, the public sphere, media and democracy. Media Culture Society. 15, 599-620. Sage Publications: 1993.

RENZETTI, C. M. – CURRAN, D. J. Ženy, muži a společnost. Nakladatelství Karolinum, 2003.

STOREY, J. Cultural Theory and Popular Culture: an introduction (kapitola Gender and Sexuality). Pearson Longman, 2009.

Who Makes the News? Global Media Monitoring Project 2010 Czech Republic. National Report. ProEquality, 2010.

ZOONEN, L. van. Rethinking Women and the News. European Journal of Communication; SAGE, 1988.

 

Doporučená literatura:

BOURDIEU, P. Nadvláda mužů. Nakladatelství Karolinum, 2000.

EMMA JANE. Misogyny online. A short (and brutish) history. Sage Publications, 2016.

OATES-INDRUCHOVÁ, L. (ed.). Dívčí válka s ideologií (Klasické texty angloamerického feministického myšlení). Sociologické nakladatelství (SLON), 1998.

Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.02.2025)
Sylabus

Plán přednášek/seminářů:

1. (19.2.2025)    Organizace kurzu. Historie feministického přístupu, jeho členění a východiska, definice klíčových pojmů 

2. (26.2.2025)    Výuka se nekoná, vyučující čerpá osobní volno (jarní prázdniny)

3. (5.3.2025)      Gender a média – mapování oblastí zájmu mediálních studií o genderové aspekty komunikace (zpravodajství - obsahy i produkce, reklama, populární kultura, digitální veřejná sféra). 

4. (12.3.2025)    Gender a mediální obsahy – zpravodajství (soft news a hard news, ženy a muži jako zdroje, genderovaná témata?, reprezentace genderových témat a identit, polarizace u genderově konfliktních témat)    

5. (19.3.2025)    Výuka se nekoná - vyučující se účastní hodnoticího panelu GAČR

6. (26.3.2025)    Gender a mediální obsahy – populární kultura, reklama - sexualizace, genderové stereotypy v obsazích; heteronormativita, cisnormativita, homofobie, transfobie

7. (2.4.2025)     Gender a film – "male gaze" Laury Mulvey a "female gaze" (psychoanalytická perspektiva v analýze audiovizuálních obsahů)

8. (9.4.2025)     Gender a mediální produkce – obecný úvod, klíčové otázky týkající se pozice novinářek a novinářů, vedení redakcí aj. Hlavní zjištění, trendy, témata. 

9. (16.4.2025)   Gender a mediální produkce - vztah mezi genderovými aspekty mediální produkce a mediálních obsahů, genderově slepá profese? Strategické nakládání s genderovými stereotypy? 

10. (23.4.2025) Genderové studium digitálních a síťových médií, genderové aspekty online deliberace a participace (genderová digitální propast, genderová slepota výzkumu participace, genderová specifika v užití sociálních médií a politické participaci online) 

11. (30.4.2025) Genderové studium digitálních a síťových médií - matky a machové na sítích?, třetí prostředí (third spaces) a jejich genderová specifika, genderové dezinformace a influenceři 

12. (7.5.2025)   Genderové studium digitálních a síťových médií, genderové aspekty online deliberace a participace: hate-speech a gender, Emma Jane a rapeglish, toxická maskulinita a feminita, politické zneužívání termínu toxická feminita?

13. (14.5.2025)  Host: Ozan Asik (Uludag University): Genderové aspekty studia mediálních publik - kulturální studia, rezistence skrze rituály, teorie užití a uspokojení. Název přednášky: "Rethinking Polysemy and Negotiated Reading in Television Dramas: Gender Representation in 'Resurrection: Ertuğrul"

Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (04.05.2025)