Poslední úprava: doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. (15.02.2022)
Odkaz na aktuální sylabus: ZDE.
* Rámcový seznam témat:
1. Úvod, představení tématu, nová média jako pole interdisciplinárního zkoumání
2. Vývojové teorie nových médií
3. Diskurz o nových médiích, nová média a sociální imaginaci
4. Počátky kultury digitálních médií
5. Moc a regulace v nových médiích
6. Nová média a participace
7. Obchodní modely nových médií
8. Algoritmická moc
9. Sociální média a jejich užití
10. Sociální média a veřejná debata
11. Šíření obsahů v nových médiích
12. Nová média a aktivismus
* Doporučená literatura:
BERRY, D. M. - GALLOWAY, A. R. A Network is a Network is a Network: Reflections on the Computational and the Societies of Control. Theory, Culture & Society. 2015.
BUCHER, T. Want to be on the top? Algorithmic power and the threat of invisibility on Facebook. New Media & Society, 14(7), 1164-1180. 2012.
CARPENTIER, N. Media and participation: a site of ideological-democratic struggle. Intellect, 2015.
JENKINS, H. Convergence culture: where old and new media collide. New York University Press, 2006.
ZITTRAIN, J. The future of the Internet and how to stop it. Yale University Press, 2008.
BAYM, N. K. Personal connections in the digital age. Polity, 2010.
BOYD, D. - HARGITTAI, E. Facebook privacy settings: Who cares? First Monday, 15(8). Retrieved from
JENKINS, H. - FORD, S. - GREEN, J. Spreadable media: creating value and meaning in a networked culture. New York University Press, 2013.
MACEK, J. Poznámky ke studiím nových médií. Masarykova Univerzita, 2013.
MACEK, J. Média v pohybu: K proměně současných českých publik. MUNI Press, 2015.
STANDAGE, T. Writing on the Wall Social Media - The First 2,000 Years. Bloomsbury Publishing, 2013.
ŠVELCH, J. - VOCHOCOVÁ, L. Sociální média jako nová výzva pro výzkum politické participace. Sociologický časopis, 51(1), 65, 2015.