PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Mezinárodní mediální právo - HV4109
Anglický název: International media law
Zajišťuje: Katedra obchodního práva (22-KOBCHP)
Fakulta: Právnická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Kv [HT]
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: základní
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. JUDr. Aleš Rozehnal, Ph.D.
Vyučující: doc. JUDr. Aleš Rozehnal, Ph.D.
Ve slož. prerekvizitě: HM1401
Anotace
Předmět se zabývá formou masové komunikace a do určité míry i formou sociálních institucí, které sdělení masové komunikace produkují a rozšiřují. Dále se soustřeďuje na právní regulaci obsahu těchto sdělení. Důležitými tématy předmětu jsou proto mezinárodně právní úprava svobody projevu a jejího institucionálního zabezpečení, princip otevřené justice a spravedlnosti, státní zásahy do médií, realizace základních lidských práv a svobod v činnosti médií, balance mezi jednotlivými články evropské Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (právo na informace, svoboda projevu a právo na soukromí), ochrana osobnosti, právo na zveřejňování tajných informací, cenzura, reklama, institucionální zabezpečení plurality v médiích, samoregulace médií, regulace vysílání a ochrana mladistvých v médiích. Předmět se tak zabývá jednak formami šíření sdělení veřejnosti a jednak obsahem těchto sdělení.
Studenti budou po absolvování předmětu schopni se principiálně orientovat v řešení případů nejen obsahujících mezinárodní prvek, ale i řady případů čistě vnitrostátních, které mají se zahraničím spíše nepřímou souvislost. Studenti získají široký přehled v otázkách masových médií, jejich vlastního fungování, jejich kontroly ze strany státu, unijní a vybrané vnitrostátní právní úpravy. Budou také informováni o vybrané unijní judikatuře a osvojí si práci s ní.
Poslední úprava: Šicnerová Barbora, Mgr. (17.09.2024)
Metody výuky

Případná bezkontaktní výuka:

Výuka bude probíhat on-line ve dnech a časech dle rozvrhu, a to prostřednictvím MS Teams.

Komunikace se studenty: e-mail.

Způsob zakončení předmětu: distanční písemná esej.

Poslední úprava: Tomášek Petr, JUDr., LL.M., Ph.D. (15.02.2022)
Požadavky ke zkoušce

1. Předmět je zakončen kolokviem, které je samostatnou formou kontroly studia.

2. Kolokvium spočívá v účasti na odborné rozpravě, při které student prokáže odpovídající znalosti týkající se témat dle sylabu předmětu.

Poslední úprava: Šicnerová Barbora, Mgr. (17.09.2024)
Sylabus

Předmět zahrnuje tato témata:

1)     Pojem, předmět, prameny mezinárodního mediálního práva 

-        Vymezení pojmu mezinárodního mediálního právo

-        Prameny právní úpravy

-        Role médií ve společenském řádu

-        Evropská úprava audiovizuálních mediálních služeb

2)     Masová média

-        Pojem a vymezení masových médií

-        Tisková média

-        Elektronická média

-        Digitální média

3)     Druhy elektronických médií

-        Evropská regulace médií veřejné služby

-        Právní úprava médií veřejné služby v USA

-        Komerční média

-        Licencování médií a jejich přeshraniční dopady

4)     Regulační orgány mediálních trhů

-        Role národních vlád při regulaci médií

-        Zvláštní regulační orgány mediálního trhu zemí Evropské unie a Velké Británie

-        Vliv judikatury Evropského soudu pro lidská práva na regulaci médií

-        Samoregulace médií

5)     Ochrana osobnostních práv před zásahy v médiích

-        Definice a druhy osobnostních práv

-        Ochrana cti a důstojnosti

-        Judikatura Evropského soudu pro lidská práva v oblasti osobnostních práv

-        Systémy ochrany osobnostních práva v digitálních médiích

6)     Mezinárodní regulace reklamy a reklamního trhu

-        Druhy reklamy a jejich regulace

-        Obsahová regulace reklamy

-        Etika reklamy

-        Klamavá a srovnávací reklama

7)     Mezinárodní aspekty nekalé soutěž v médiích

-        Pojem nekalé soutěže

-        Nekalosoutěžní delikty

-        Evropská úprava nekalé soutěže

-        Mezinárodněprávní ochrana před nekalosoutěžními delikty

8)     Autorské právo v médiích

-        Vymezení předmětu autorských práv a díla

-        Mezinárodněprávní ochrana autorských práv

-        Autorská díla v digitálních médiích

-        Mezinárodní smlouvy týkající se autorských práv

9)     Evropské mediální právo

-        Směrnice o audiovizuálních mediálních službách

-        Lineární a nelineární mediální služby

-        Úprava elektronických médií v SFEU

-        Role Evropské komise při regulaci evropského mediálního trhu

10)  Mediální právo vybraných zemí

-        Typy právní regulace

-        Systémy předběžné a následné kontroly obsahu médií

-        Konflikt mezi pojetím svobody slova v evropských zemích a USA

11)  Přeshraniční fúze mediálních společností

-        Regulace koncentrace mediálního trhu

-        Fúze mediálních společností s mezinárodním přesahem

-        Zákaz státní podpory mediálních společností

-        Podpora nezávislé a evropské tvorby v médiích

12)  Mezinárodní spory ochranu investic do médií

-        Mezinárodní smlouvy o ochraně investic

-        Způsob řešení investičních sporů

-        Pojem médií jako zahraniční investice

-        Licenční řízení a ochrana zahraničních investic

13)  Role médií v politickém systému 

-        Státní média

-        Mediální kontrola výkonné moci

-        Mediální kontrola soudní moci

-        Metody právní úpravy postavení médií a novinářů

Poslední úprava: Šicnerová Barbora, Mgr. (17.09.2024)
Studijní opory

Základní literatura:

1.         Rozehnal, A. Mediální právo. Plzeň: Aleš Čeněk, 2015.

2.         Rozehnal, A. Média, etika a právo. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2022.

3.         Rozehnal, A. Media Law in the Czech Republic. 3rd ed. Kluwer Law International, 2016.

Ostatní literatura:

1.         Burton, G., Jirák, J. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001.

2.         Černá, S., Štenglová, I., Pelikánová I. a kol. Právo obchodních korporací. 2. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2021.

3.         Dvořák, J., Švestka, J., Zuklínová, M., a kol. Občanské právo hmotné 1 - Díl první: Obecná část. 2. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016.

4.         Kučera, Z., Pauknerová, M., Růžička, K. Mezinárodní právo soukromé. 8. vydání. Plzeň: Aleš Čeněk, 2015.

5.         McLuhan, M. Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. Toronto: University of Toronto Press, 1962.

6.         McLuhan, M. Understanding Media: The Extensions of Man. Corte Madera, CA: Gingko Press, 2003.

7.         Morgenstern, S. Inside the TV Business. New York: Sterling Publishing, 1979.

8.         Radbruch, G. (hrsg. R. Dreier, S. Paulson). Rechtsphilosophie: Studienausgabe Rechtsphilosophie. 2. Auflage. Heidelberg: C. F. Müller, 2011.

9.         Rozehnal, A. Mediální zákony – komentář. Praha : ASPI, 2008.

10.     Zelezny, J. Communications Law. Belmont: Wadsworth, a division of Thomson Learning, 2001.

Základní právní předpisy

1.         Charta základních práv Evropské unie

2.         Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/65/ES ze dne 11. prosince 2007, kterou se mění směrnice Rady 89/552/ES

3.         Evropská úmluva o ochraně lidských práv

4.         Smlouva o fungování Evropské unie

Vždy ve znění platném a účinném ke dni konání kontroly studia.

Ostatní právní předpisy:

1.         Nařízení (EU) 2018/302 EP a Rady o řešení neoprávněného zeměpisného blokování a dalších forem diskriminace založených na státní příslušnosti, místě bydliště či místě usazení zákazníků v rámci vnitřního trhu a o změně nařízení (ES) č. 2006/2004 a (EU) 2017/2394 a směrnice 2009/22/ES (nařízení o zákazu geoblockingu)

Vždy ve znění platném a účinném ke dni konání kontroly studia.

Poslední úprava: Šicnerová Barbora, Mgr. (17.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK