Předmět Klinická farmacie I. (KF I) se zaměřuje na základní znalosti z klinické farmacie, podstatné pro návazný předmět specializované pregraduální větve klinické farmacie pod názvem Klinická farmacie II (KF II) a pro využití poznatků v lékárenské/farmaceutické péči v předmětu Farmaceutická péče II (FP II).
Hlavní náplň předmětu Klinická farmacie I. je orientována na etiopatogenezi a epidemiologii základních onemocnění v klinické praxi, rizikové faktory včetně lékových příčin, klinickou manifestaci onemocnění (symptomy, jejich základní diagnostiku), komplikace neléčeného onemocnění, cíle terapie, strategie léčby za různých klinických situací (nefarmakologická opatření, farmakoterapeutické strategie- indikované lékové skupiny, léčiva), na opakování skupinových a individuálních vlastností léčiv, základní znalosti risk/benefitu léčiv u hlavních nosologických jednotek a v nejčastějších klinických situacích a na absolutní a relativní kontraindikace léčiv v klinické praxi. Předmět trénuje schopnost posoudit vhodnost indikace léčiva a v základních aspektech i racionalitu nastavení/volby lékového režimu (na úrovni KFI., tj. zejména z pohledu hlavních indikací a kontraindikací léčiv) při zohlednění hlavních komorbidit pacienta a základních klinických guidelines.
Na předmět Klinická farmacie I. (KFI.) navazuje v rámci specializované pregraduální větve předmět Klinická farmacie II (KF II), který prohlubuje poznatky KF o základní principy individualizace lékového režimu u vybraných populačních skupin (např. u nemocných s renálním a hepatálním selháváním, u geriatrických a pediatrických pacientů apod.). Umožňuje i získání podrobnějších poznatků o složitějších úpravách lékového režimu dle principů individidualizované farmakoterapie, s důrazem na další využití poznatků KF I a KF II v klinické praxi při individualizaci lékových režimů.
Studijní materiály z přednášek (ppp) jsou dostupné pro přihlášené studenty na Moodle: https://dl1.cuni.cz. Informace k případným změnám v režimu přednášek jsou zasílány garantkou předmětu doc. Fialovou, popř. prof. Vlčkem (v případě změn jeho přednášek) studentům přes SIS. Studijní materiály k přípravě na semináře nebo z absolvovaných seminářů jsou zasílány vedoucími seminárních skupin příslušným studijním skupinám přes SIS.
Výuka probíhá formou přednášek, interaktivních seminářů a vyžaduje významnou individuální přípravu během zimního semestru. Přítomnost na přednáškách je podstatná, jelikož přednášky jsou každý rok updatovány s ohledem na časté změny klinických guidelinů. Poznatky v učebnicích mohou být a zpravidla jsou zastaralé. Nedoporučujeme studentům připravovat se ke zkoušce ani z materiálů studentů z minulého roku, jelikož v některých klinických přístupech může docházet v krátkém čase k významným změnám. Před začátek zkouškového období je kromě složení zápočtu po studentech požadováno zpracováním kazuistiky ke zkoušce, kterou mají povinnost odevzdat nejpozději 14 dní před konáním ústní zkoušky. Na klinické kazuistice si studenti cvičí a prokazují aplikaci teoretických poznatků v řešení klinického případu v praxi.
Garant předmětu: doc. PharmDr. Fialová Daniela, PhD. (kontakt: daniela.fialova@faf.cuni.cz)
Poslední úprava: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (18.09.2025)
The subject Clinical Pharmacy I (CP I) focuses on basic knowledge of clinical pharmacy, essential for the follow-up subject of the specialized undergraduate branch of clinical pharmacy called Clinical Pharmacy II (CP II) and for the utilization of knowledge in pharmacy/pharmaceutical care in the subject Pharmaceutical Care II (PC II).
The main content of Clinical Pharmacy I subject is to focus on ethiopathogenesis and epidemiology of basic diseases in clinical practice, risk factors including drug causes, diseases manifestations (symptoms, basic diagnostic tests/assessments), complications of untreated diseases, goals of therapy, treatment strategies in various clinical situations (non-pharmacological, pharmacotherapeutic strategies - major indications, contraindications of drug groups/drugs), and repetitive knowledge from pharmacology of class and individual properties of medicines, and new knowledge on drugs risk/benefit in the main clinical situations and absolute and relative contraindications of medications in clinical practice. The subject trains the ability of students to assess at the basic level appropriateness of the indicated drugs/drug regimens and to evaluate the basic rationality of pharmacotherapy (from the point of view of appropriate indications and contraindications of frequently used medications) by taking into account patients´ comorbidities and standard clinical recommendations of evidence based medicine.
The subject Clinical Pharmacy I (CP I.) is followed in undergraduate specialized branch of clinical pharmacy by the subject Clinical Pharmacy II (CP II), which deepens knowledge on the principles of the individualizations of drug schemes in specific groups of patients (eg. in patients suffering from renal and hepatic failure, in geriatric and pediatric patients etc.), with an emphasis on the use of knowledge from both subjects CP I and CP II in the individualization of drug schemes in clinical practice.
Study materials, information about the time schedule of lectures and seminars and any changes in the lectures schedule are sent by the teacher of the English branch of subject Prof. Jiří Vlček (vlcek@faf.cuni.cz) to subscribed students via SIS and by e-mail communication. Teaching is in the form of lectures, interactive seminars and individual preparations of students, including works on a clinical case report, submitted before examination according to the instructions of the teacher.
Teacher of the English branch of subjects CP I. and CPII,: Prof. Jiří Vlček, RNDr., Ph.D. (contact: vlcek@faf.cuni.cz, phone: 420739488202)
Subjects guarantor: Assoc. Prof. Fialová Daniela, PharmD, Ph.D. (contact: daniela.fialova@faf.cuni.cz)
Poslední úprava: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (19.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu -
Zápočet
Podmínkou úspěšného složení zápočtu je
100 % účast na seminářích (neúčast ze závažných důvodů- např. nemoc- je nutno omluvit u vedoucího semináře předem)
úspěšné absolvování zápočtového pohovoru (zápočty zkouší vyučující seminárních skupin)
Semináře je možné si nahradit s jinou studijní skupinou v případě, že jsou volná místa. Jedna absence ze závažných důvodů může být vedoucím seminární skupiny prominuta. Při absenci na 2. semináři je student povinen podrobně zpracovat kazuistiku na téma nosologické jednotky probírané na semináři (dle schématu nosologické jednotky, tj. od etiopatogeneze přes rizikvé faktory, symptomy, diagnostiku, komplikace až po farmakologické a nefarmakologické strategie léčby dané nosologické jednotky) a odevzdat kazuistiku do 14 dnů od absence ke kontrole vyučujícímu seminářů.
Zápočtový pohovor
Zápočtový pohovor probíhá na konci semestru ústním prozkoušením okruhů probíraných na seminářích. Každý student musí prokázat dostatečné znalosti probraných témat s důrazem na základní znalosti indikací a kontraindikací farmakoterapeutických strategií a na znalosti na semináři probíraných nosologických jednotek. Zápočty jsou zkoušeny vedoucími seminárních skupin.
Předmět je zakončen úspěšně složenou ústní zkouškou
Podmínkou připuštění k ústní zkoušce je
1/ úspěšné absolvování zkoušky z předmětu Farmakologie
2/ získaní zápočtu z předmětu Klinická farmacie I.
3/ zaslání vypracované kazuistiky garantce předmětu doc. Fialové k oponentuře 14 dní před zkouškou (e-mail: fialovad@faf.cuni.cz). Pokud není studentovi/studentce kazuistika vrácena týden před zkouškou k opravě, je automaticky přijata a probírána u vlastní ústní zkoušky.
Podmínky k úspěšnému složení zkoušky jsou popsány v sekci "Požadavky ke zkoušce".
Poslední úprava: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (19.09.2025)
Credit (condition to pass the credit and to have it registered in the SIS)
a/ Presence on seminars
-70% of presence on seminars is requested. If not fulfilled, it will be necessary to prepare one additional clinical case more and to present it to the teacher – missing 3hours = 1 clinical case
b/ Successful passing of a credit test
credit test contains: aims, risk factors of disease, risk factors of complication, basic diagnostic methods + strategy of disease management (pharmacological, non-pharmacological) discussed during the seminars
c/ preparation of your own clinical case and discussion on it (usually ill relative, friend, etc.). Evaluated is also the knowledge of the mechanisms of action of medicines, their major indications and contraindications, what are the goals of the treatment and which of them are reachable and how. The same case (improved after the credit exam) will be discussed also during the oral examination.
Oral exam – condition for passing the exam and registration in SIS
1/ only students with fulfilled prerequisites can register for oral examination in SIS
2/ passed credit from clinical pharmacy 1 is necessary condition
Consultation before exam is scheduled in any time during the time or after the lectures and on January 7th and 8th , 2025, as emphasized in the study plan of lectures and seminars.
If students need additional consultation, prof. Vlček is willing to offer them individually according to the needs of students, but without payment for students participating on at least 70% of lecturesl, rest should pay each hour of consultation and max 1,5 hour of consultation is offered.
Oral exam
1/ Question No 1: Knowledge regarding selected nosological unit in this order:
Short characteristic of the disease
Etiopathogenesis
Causes and triggers of the disease
Complication of non-treated or wrongly treated disease
Epidemiology and risk factors of disease
Symptomatology
Diagnosis (the student is able to answer 5 questions: 1/ does the patient suffer to disease; 2/ what is the severity of disease and are there present complications of a particular disease; 3/ are there present risk factors and triggers of a particular disease? 4/ are there presented risk factors of complications? 5/ does the treatment reaches the aim? Which diagnostic methods help us to answer these questions?
Aim of treatment
Strategy of the treatment of the acute and chronicform of disorders (focus mainly on pharmacotherapy, but the students should know also major non-pharmacological methods of the treatment)
Pharmacotherapeutic strategies of the treatment (therapeutic properties, pharmacology, evidence based risk/benefit of these methods, populational experience are additional information that can the discussed also to explain the role of pharmacotherapy);
2/ Question No 2: Main indications and contraindications of selected group of drugs, incl. theoretical explanations of mechanisms of therapeutic effect and side effects, class effects and individual properties of medications. Questions focuses on medicines used for the treatment of disorders stated above (studied during the lectures and seminars)
Not all topics for exam are going to be lectured, we believe that you can self-study from different sources and from the past lectures at the University also. During consultation, you can ask prof. Vlček id your study materials and way of studying is appropriate.
For Erasmus students without prerequisites for Clinical pharmacy the time of the exam will be enlarged for additional 30 minutes to test students pharmacologic knowledge necessary for selected topics of question 1 and 2. Self-study of pharmacology properties of medicines used in major disorder lectured is required, sometimes consultations at the Department of Pharmacology are necessary as well. Good knowledge from pharmacology is necessary condition for passing the subject Clinical pharmacy (students should show broader knowledge regarding basic pharmacodynamic an pharmacokinetic properties of medicines of interest and knowledge of their class effect).
Poslední úprava: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (19.09.2025)
Literatura
Povinná:
Editors: Cate Whittlesea and Roger Walker. Clinical Pharmacy and Therapeutics, 6th International Edition . : Elsevier Health Sciences (ISBN: 9780702070112), 2018, pp. 998 s. ISBN 9780702070112.
Přednášky z Klin. farmacie I. (viz Moodle KFI.)- nejaktuálnější a nejpodstatnější k přípravě [online]. Dostupné z: http://www.dl1.cuni.cz
Doporučená:
Vlček, Jiří, Fialová, Daniela. Klinická farmacie I. Praha: Grada, 2010, 368 s. ISBN 978-80-247-3169-8.
Vlček, Jiří, Vytřísalová, Magda. Klinická farmacie II. Praha: Grada, 2014, 255 s. ISBN 978-80-247-4532-9.
Poslední úprava: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (19.09.2025)
Metody výuky -
Výuka probíhá formou přednášek, interaktivních seminářů a individuálním zpracováním kazuistiky ke zkoušce, kterou má student/studentka povinnost odevzdat 14 dní před konáním zkoušky.
Další přednášející: prof. RNDr. Vlček Jiří, CSc. (přednášející a zakladatel předmětu), dle abecedy: PharmDr. Martin DoseděL, Ph.D., PharmDr. Jana Gregorová, Ph.D., PharmDr. Milada Halačová, Ph.D., doc. PharmDr. Josef Malý, Ph.D.
Výuka přednášek:
pondělí (3 hod) od 9:45 hod - PB (Posluchárna B, 3. patro), severní budova
čtvrtek (2 hod) od 11.30 hod – AULA - A101 (aula, nový kampus budova A (1A.1.10.19)
S případnými změnami jsou studenti s předstihem seznamováni s pomocí SIS.
Po 29.9.
od 9.45 hod
(3 hod) Úvod do předmětu Klinická farmacie I., principy racionální farmakoterapie. Arteriální hypertenze. (doc. Fialová)
(3 hod) Hormonální substituční léčba a hormonální antikoncepce (doc. Fialová)
Čt 8.1.
od 11:30 hod
(2 hod) Arytmie (doc. Fialová) - náhrada přednášky z 27.11., původně Individuální práce studentů na kazuistikách
Změny termínů přednášek – mohoubýt stanoveny i během semestru, jsou oznámeny emailem ze SIS studentům zapsaným na předmět
Výuka seminářů
probíhá na novém kampusu v místnostech A104 a A106, vždy paralelně u dvou skupin (pod 8 hod a 13 hod) dle časového harmonogramu níže. Rozpis seminářů jednotlivých studijních skupin je dostupný i v Excel souboru na Moodle 1 v předmětu Klinická farmacie dl1.cuni.cz
Comments: 1,5hour for each topic is not enough! Preparation to the subject require also self studies of students to refresh main knowledge regarding diseases and medicines learnt in previous subjects and to study guidelines of current treatment strategies
Seminars (room A203, new campus – about 120 minutes)
Content of seminars: repetition what you learnt in lectures, discussion regarding disease (diagnostic methods, aims, strategy….), discussion on your homeworks from the preliminary week
8/ Algorithm SAFE to assess risk and benefit of pharmacotherapy (CPs9) + 2 clinical cases.
9/ Deep venous thrombosis, thrombotic disorders (CPs10), clinical case.
10/ Anemia, depressive disorders (CPs11) + clinical case
Poslední úprava: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (19.09.2025)
Požadavky ke zkoušce -
Podmínkou připuštění k ústní zkoušce je
1/ úspěšné zakončení předmětu Farmakologie
2/ získaní zápočtu z předmětu Klinická farmacie I.
3/ zaslání vypracované kazuistiky k oponentuře 14 dní před zkouškou (pokud není kazuistika do týdne před zkouškou vrácena studentovi k opravám, je automaticky přijata, jinak ji musí student do zkouškového termínu opravit). Vypracovaná kazuistika je zkoušena ústně jako poslední část ústní zkoušky.
Kazuistika je zaměřena na analýzu terapie (obvykle u blízké osoby), musí obsahovat: popis stavu pacienta, lékovou a osobní anamnézu, současnou léčbu a její zhodnocení ve vztahu ke stávajícím evidencím studií a stávajícím klinickým doporučením, dále popis, jak byly dosaženy cíle terapie (které jste schopni odhadnout), analýzu, jak pacient léčbu vnímá a jak ji hodnotí. Pokud najdete nevhodné postupy v léčbě, uveďte argumenty, proč daný postup považujete za nevhodný. U každého léku musí být uvedeny účinné látky, dávkové schéma. Pokud se domníváte, že je vhodná změna farmakoterapie, tak ji uveďte i s odůvodněním (ev. citací zdroje, ze kterého jste čerpali).
Kazuistiku je nutné nahrát do platformy Moodle a zaslat také jako přílohu e-mailu (pod názvem ve tvaru Kazuistika příjmení_jméno.doc) minimálně dva týdny před zkouškou na adresu daniela.fialova@faf.cuni.cz. V případě zásadních nedostatků budete upozorněni, že je třeba nedostatky před zkouškou opravit, jinak je odeslaná kazuistika automaticky přijata.
Ústní zkouška
Při ústní zkoušce jsou zkoušeny v rámci okruhů oblasti přednášené v přednáškách. Přesné znění otázek je uvedeno jak v SIS, tak na Moodlu Klinická farmacie I. v souboru Otázky ke zkoušce (viz www.dl1.cuni.cz_Moodle pro výuku_Klinická farmacie I.)
Ústní zkouška je zaměřena na 3 oblasti:
I/ Otázka č.1. Nosologická jednotka
U zkoušky je požadován postup odpovědi v tomto pořadí:
·Etiopatogeneze onemocnění
·Epidemiologie a rizikové faktory onemocnění, životní styl
·Symptomatologie
·Metody diagnostiky
·Důsledky neléčené nebo špatně léčené nemoci, non-adherence
·Základní léková schémata užívaná ve farmakoterapii (opakování mechanismu účinku, hlavní indikace, kontraindikace léčiv)
II/Otázka č. 2. Indikace, kontraindikace a mechanismus působení u léčiv/lékových skupin (opakování z farmakologie) v dané otázce (vč. mechanismů žádoucích a nežádoucích účinků) - viz okruh zkušebních otázek II
III/ Diskuze nad zpracovanou kazuistikou a reakce na dotazy učitele
V případě problémů při absolvování předmětu je možné se domluvit na individuálních konzultacích.
Klinická farmacie I. - 4. ročník, otázky ke zkoušce 2025/2026
Zkouška se skládá ze dvou otázek a diskuze nad zaslanou kazuistikou
Otázka 1.: Farmakoterapie nosologické jednotky - epidemiologie, etiopatogeneze, rizikové faktory, symptomatologie, stručně metody diagnostiky, důsledky neléčené nemoci, cíl léčby, strategie léčby (u akutní a chronické formy), nefarmakologická léčba, farmakologická léčba - základní léčiva užívaná v terapii, základní indikační schémata, prevence
1/ Arteriální hypertenze
2/ Dyslipidémie
3/ Ateroskleróza
4/ Ischemická choroba srdeční
5/ Diabetes mellitus typu I
6/ Diabetu mellitus typu II
7/ Tyreopatie
8/ Arytmie
9/ Srdeční selhávání
10/ Hluboká žilní trombóza a trombofilní stavy
11/ Astma bronchiale
12/ Chronická obstrukční plicní nemoc
13/ Bolestivé stavy (obecně, bez neuropatií a bolestí zad)
31/ Virové infekce –odlišnosti od bakteriálních z hlediska symptomů, cílů a strategie léčby, příklad jedné virové infekce dle požadovaného schématu řešení nosologické jednotky
32/ Mykotické infekce – odlišnosti od bakteriálních z hlediska symptomů, cílů a strategie léčby, příklad jedné mykotické infekce dle požadovaného schématu řešení nosologické jednotky
33/ Benigní hyperplazie prostaty
34/ Anémie
35/ Epilepsie
2. Otázka- Základní indikace a kontraindikace vybraných lékových skupin/léčiv (včetně znalostí mechanismu účinku a nežádoucích účinků)
1/ Beta-blokátory
2/ Blokátory kalciových kanálů
3/ Inhibitory angiotensin-konvertujícího enzymu a sartany
4/ Diuretika
5/ Nitráty, přímá vasodilatancia, centrální sympatolytika a inhibitory reninu
18/ Laxativa, léčiva zpomalujících peristaltiku střeva, prokinetika a algináty
19/ Kortikosteroidy
20/ Methotrexát, DMARDs, SYSADOA
21/ Hypnotika, anxiolytika
22/ Antidepresiva
23/ Antidemencia
24/ Antiparkinsonika
25/ Léčiva v terapii anémií
26/ Penicilíny, cefalosporiny
27/ Fluorochinolony, sulfonamidy
28/ Tetracyklíny, sulfonamidy a linkosamidy
29/ Aminoglykosidy
30/ Antimykotika
31/ Antivirotika
32/ Amiodaron, propafenon a digoxin
33/ Léčiva s anticholinergním působením
34/ Léčiva v terapii BHP
35/ Antiepileptika
Student/studentka bude úspěšný/á v případě, že
ad 1/ zpracuje otázku č.1 dle struktury požadované v přednáškách (viz 1. přednáška – úvod do předmětu, kde bylo vysvětleno) - základní charakteristika onemocnění, epidemiologie, etiopatogeneze, rizikové faktory včetně lékových příčin, komplikace neléčeného onemocnění, klinická manifestace (symptomy, základní diagnostika), cíl terapie, strategie léčby u akutních a chronických forem, nefarmakologická opatření, farmakoterapie (lékové skupiny první volby; druhé volby; základní zástupci těchto skupin), student/studentka by měl/měla mít základní přehled o jiných možnostech terapie a znát základní skupinové vlastnosti používaných léčiv. Při zásadních neznalostech nepřecházíme ve zkoušení k bodu 2/
ad 2/ v otázce č. 2 prokáže, že umí využít znalostí mechanismů léčiv a vlastností chorob k vysvětlení hlavních indikací a kontraindikací léčiv. Neoceňuje se memorování, ale schopnost využívat poznatků z patofyziologie, biochemie a farmakologie. Pozor na „class effect“ léčiv („skupinové účinky léčiv“) – léčiva jedné lékové skupiny se mohou lišit jak v indikacích, tak kontraindikacích. Za kontraindikace považujeme i relativní kontraindikace, které jen v některých případech mohou zvýšit riziko poškození pacienta. Při zásadních neznalostech nepřecházíme na bod 3/
ad 3/ student/studentka je schopen/schopna správně reagovat na dotazy k vypracované kazuistice
Ústní zkoušky z KFI. zkouší doc. Fialová, PharmDr. Martin Doseděl, Ph.D., doc. PharmDr. Josef Malý, Ph.D.
Poslední úprava: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (19.09.2025)
Oral exam
For the oral exam can register only
1/ students with prerequisites
2/ students successful in passing credit from the subject Clinical pharmacy I.
Consultation before exam is scheduled at any time during lectures and on January 7th and 8th as stated in the schedule of lectures and seminars.
If students need additional consultation, prof. Vlček offer them without payment only for students participating in at least 70% of lectures and seminars, the other should pay each 1hour of consulation (max time for 1 consultation is 1,5 hour).
Oral examination
- consists of 3 parts (3 questions voted by electronic random system)
Question No 1: Knowledge regarding one selected nosological unit (from the list of topics of lectures) in this order:
Short characteristic of the disease
Etiopathogenesis
Causes and triggers of the disease
Complication of non-treated or wrongly treated disease
Epidemiology and risk factors of disease
Symptomatology
Diagnosis (the student is able to answer 5 questions: 1/ does the patient suffer to disease; 2/ what is the severity of disease and are there present complications of a particular disease; 3/ are there present risk factors and triggers of a particular disease? 4/ are there presented risk factors of complications? 5/ does the treatment reaches the aim? Which diagnostic methods help us to answer these questions?
Aim of treatment
Strategy of the treatment of the acute and chronicform of disorders (focus mainly on pharmacotherapy, but the students should know also major non-pharmacological methods of the treatment)
Pharmacotherapeutic strategies of the treatment (therapeutic properties, pharmacology, evidence based risk/benefit of these methods, populational experience are additional information that can the discussed also to explain the role of pharmacotherapy);
2/ Question No 2: Main indications and contraindications of selected group of drugs, incl. theoretical explanations of mechanisms of therapeutic effect and side effects, class effects and individual properties of medications. Questions focuses on medicines used for the treatment of disorders stated above (studied during the lectures and seminars)
Not all topics for exam are going to be lectured, we believe that you can self-study from different sources and from the past lectures at the University also. During consultation, you can ask prof. Vlček id your study materials and way of studying is appropriate.
For Erasmus students without prerequisites for Clinical pharmacy the time of the exam will be enlarged for additional 30 minutes to test students pharmacologic knowledge necessary for selected topics of question 1 and 2. Self-study of pharmacology properties of medicines used in major disorder lectured is required, sometimes consultations at the Department of Pharmacology are necessary as well. Good knowledge from pharmacology is necessary condition for passing the subject Clinical pharmacy (students should show broader knowledge regarding basic pharmacodynamic an pharmacokinetic properties of medicines of interest and knowledge of their class effect).
3/ Discussion on the patient case
goals of the treatment, mechanisms of the positive and negative effects of medications, indications and contraindications, whether the goal was reached or not, proposed changes in the treatment
Poslední úprava: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (18.09.2025)
Předmět Klinická farmacie I. (KF I) se zaměřuje na základní znalosti z klinické farmacie, podstatné pro návazný předmět specializované pregraduální větve klinické farmacie pod názvem Klinická farmacie II (KF II) a pro využití poznatků v lékárenské/farmaceutické péči v předmětu Farmaceutická péče II (FP II).
Hlavní náplň předmětu Klinická farmacie I. je orientována na etiopatogenezi a epidemiologii základních onemocnění v klinické praxi, rizikové faktory včetně lékových příčin, klinickou manifestaci onemocnění (symptomy, jejich základní diagnostiku), komplikace neléčeného onemocnění, cíle terapie, strategie léčby za různých klinických situací (nefarmakologická opatření, farmakoterapeutické strategie- indikované lékové skupiny, léčiva), na opakování skupinových a individuálních vlastností léčiv, základní znalosti risk/benefitu léčiv u hlavních nosologických jednotek a v nejčastějších klinických situacích a na absolutní a relativní kontraindikace léčiv v klinické praxi. Předmět trénuje schopnost posoudit vhodnost indikace léčiva a v základních aspektech i racionalitu nastavení/volby lékového režimu (na úrovni KFI., tj. zejména z pohledu hlavních indikací a kontraindikací léčiv) při zohlednění hlavních komorbidit pacienta a základních klinických guidelines.
Na předmět Klinická farmacie I. (KFI.) navazuje v rámci specializované pregraduální větve předmět Klinická farmacie II (KF II), který prohlubuje poznatky KF o základní principy individualizace lékového režimu u vybraných populačních skupin (např. u nemocných s renálním a hepatálním selháváním, u geriatrických a pediatrických pacientů apod.). Umožňuje i získání podrobnějších poznatků o složitějších úpravách lékového režimu dle principů individidualizované farmakoterpie, s důrazem na další využití poznatků KF I a KF II v klinické praxi v individualizaci lékových režimů.
Studijní materiály z přednášek (ppp) jsou dostupné pro přihlášené studenty na Moodle: https://dl1.cuni.cz. Informace k případným změnám v režimu přednášek jsou zasílány garantkou předmětu doc. Fialovou, popř. prof. Vlčkem (v případě změn jeho přednášek) studentům přes SIS. Studijní materiály k přípravě na semináře nebo z absolvovaných seminářů jsou zasílány vedoucími seminárních skupin příslušným studijním skupinám přes SIS.
Výuka probíhá formou přednášek, interaktivních seminářů a vyžaduje významnou individuální přípravu během zimního semestru. Před začátkem zkouškového období je kromě složení zápočtu po studentech požadováno zpracování kazuistiky ke zkoušce, kterou mají povinnost odevzdat nejpozději 14 dní před konáním zkoušky.
Další přednášející: prof. RNDr. Vlček Jiří, CSc. (přednášející a zakladatel předmětu), dle abecedy: PharmDr. Martin DoseděL, Ph.D., PharmDr. Jana Gregorová, Ph.D., PharmDr. Milada Halačová, Ph.D., doc. PharmDr. Josef Malý, Ph.D.
Výuka přednášek:
pondělí (3 hod) od 9:45 hod - PB (Posluchárna B, 3. patro), severní budova
čtvrtek (2 hod) od 11.30 hod – AULA - A101 (aula, nový kampus budova A (1A.1.10.19)
S případnými změnami jsou studenti s předstihem seznamováni s pomocí SIS.
Po 29.9.
od 9.45 hod
(3 hod) Úvod do předmětu Klinická farmacie I., principy racionální farmakoterapie. Arteriální hypertenze. (doc. Fialová)
(3 hod) Hormonální substituční léčba a hormonální antikoncepce (doc. Fialová)
Čt 8.1.
od 11:30 hod
(2 hod) Arytmie (doc. Fialová) - náhrada přednášky z 27.11., původně Individuální práce studentů na kazuistikách
Změny termínů přednášek – mohoubýt stanoveny i během semestru, jsou oznámeny emailem ze SIS studentům zapsaným na předmět
Výuka seminářů
probíhá na novém kampusu v místnostech A104 a A106, vždy paralelně u dvou skupin (pod 8 hod a 13 hod) dle časového harmonogramu níže. Rozpis seminářů jednotlivých studijních skupin je dostupný i v Excel souboru na Moodle 1 v předmětu Klinická farmacie dl1.cuni.cz
Dále: individuální příprava kazuistik ke zkoušce a jejich odevzdání nejpozději 14 dní před termínem zkoušky (nahrání na Moodle a zaslání e-mailem doc. Fialové)- další informace viz Moodle
Ústní zápočtové pohovory:
Předtermíny budou probíhat již v týdnu od 17.12.2025. Zápočty zkouší vedoucí seminárních skupin. Další termíny zápočtů probíhají v týdnech od 5.1.2026 do 16.1.2026, vždy dle termínů vypsaných vedoucími seminárních skupin v SIS.
Zpracování klinické kazuistiky – jedná se o individuální práci studentů a podmínku připuštění k ústní zkoušce. Kazuistika musí být zaslána 14 dní před zkouškou. Odpovědi na zpracovnou kazuistiku jsou součástí ústní zkoušky (3.podotázka)- více viz podmínky ústní zkoušky
Poslední úprava: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (18.09.2025)
Sylabus of the subject
Study program: Pharmacy
Course name: Clinical Pharmacy I.
Course code: GF345
Department: Department of Social and Clinical Pharmacy
Course guarantor: Assoc. Prof. Daniela Fialová, PharmD., Ph.D. (fialovad@faf.cuni.cz)
English branch teacher (lectures/seminars): Prof. RNDr. JIří Vlček, CSc. (vlcek@faf.cuni.cz)
Comments: 1,5hour for each topic is not enough! Preparation to the subject require also self studies of students to refresh main knowledge regarding diseases and medicines learnt in previous subjects and to study guidelines of current treatment strategies
Seminars (room A203, new campus – about 120 minutes)
Content of seminars: repetition what you learnt in lectures, discussion regarding disease (diagnostic methods, aims, strategy….), discussion on your homeworks from the preliminary week
8/ Algorithm SAFE to assess risk and benefit of pharmacotherapy (CPs9) + 2 clinical cases.
9/ Deep venous thrombosis, thrombotic disorders (CPs10), clinical case.
10/ Anemia, depressive disorders (CPs11) + clinical case
Conditions to pass the subject
Credit (condition to pass the credit and to have it registered in the SIS)
a/ Presence on seminars
-70% of presence on seminars is requested. If not fulfilled, it will be necessary to prepare one additional clinical case more and to present it to the teacher – missing 3hours = 1 clinical case
b/ Successful passing of a credit test
credit test contains: aims, risk factors of disease, risk factors of complication, basic diagnostic methods + strategy of disease management (pharmacological, non-pharmacological) discussed during the seminars
c/ preparation of your own clinical case and discussion on it (usually ill relative, friend, etc.). Evaluated is also the knowledge of the mechanisms of action of medicines, their major indications and contraindications, what are the goals of the treatment and which of them are reachable and how. The same case (improved after the credit exam) will be discussed also during the oral examination.
Oral exam – condition for passing the exam and registration in SIS
1/ only students with fulfilled prerequisites can register for oral examination in SIS
2/ passed credit from clinical pharmacy 1 is necessary condition
Consultation before exam is scheduled in any time during the time or after the lectures and on January 7th and 8th , 2025, as emphasized in the study plan of lectures and seminars.
If students need additional consultation, prof. Vlček is willing to offer them individually according to the needs of students, but without payment for students participating on at least 70% of lecturesl, rest should pay each hour of consultation and max 1,5 hour of consultation is offered.
Oral exam
1/ Question No 1: Knowledge regarding selected nosological unit in this order:
Short characteristic of the disease
Etiopathogenesis
Causes and triggers of the disease
Complication of non-treated or wrongly treated disease
Epidemiology and risk factors of disease
Symptomatology
Diagnosis (the student is able to answer 5 questions: 1/ does the patient suffer to disease; 2/ what is the severity of disease and are there present complications of a particular disease; 3/ are there present risk factors and triggers of a particular disease? 4/ are there presented risk factors of complications? 5/ does the treatment reaches the aim? Which diagnostic methods help us to answer these questions?
Aim of treatment
Strategy of the treatment of the acute and chronicform of disorders (focus mainly on pharmacotherapy, but the students should know also major non-pharmacological methods of the treatment)
Pharmacotherapeutic strategies of the treatment (therapeutic properties, pharmacology, evidence based risk/benefit of these methods, populational experience are additional information that can the discussed also to explain the role of pharmacotherapy);
2/ Question No 2: Main indications and contraindications of selected group of drugs, incl. theoretical explanations of mechanisms of therapeutic effect and side effects, class effects and individual properties of medications. Questions focuses on medicines used for the treatment of disorders stated above (studied during the lectures and seminars)
Not all topics for exam are going to be lectured, we believe that you can self-study from different sources and from the past lectures at the University also. During consultation, you can ask prof. Vlček id your study materials and way of studying is appropriate.
For Erasmus students without prerequisites for Clinical pharmacy the time of the exam will be enlarged for additional 30 minutes to test students pharmacologic knowledge necessary for selected topics of question 1 and 2. Self-study of pharmacology properties of medicines used in major disorder lectured is required, sometimes consultations at the Department of Pharmacology are necessary as well. Good knowledge from pharmacology is necessary condition for passing the subject Clinical pharmacy (students should show broader knowledge regarding basic pharmacodynamic an pharmacokinetic properties of medicines of interest and knowledge of their class effect).
Poslední úprava: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (19.09.2025)
Studijní opory -
Studijní oporou předmětu je e-learningový kurz Klinická farmacie I., dostupný v Moodle I. pro výuku na webové stránce: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=1101 Zde jsou uvedeny všechny aktuální přednášky, které jsou základním a aktuálním zdrojem poznatků při přípravě ke zkoušce z Klinické farmacie I!
V Moodle pod předmětem "Klinická farmacie I." naleznete i všechny další podrobné informace- podrobné základní informace k předmětu, tabulky časových harmonogramů přednášek, seminářů, pokyny ke zpracování kazuistiky, podklady všech přednášek.
Poslední úprava: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (19.09.2025)
Main study source are pdf/word files of lectures- and seminars sent by prof.Vlček before each lecture/seminar. Then are recommended also a textbook of Clinical pharmacy (see section Literature) and current guidelines on the treatment of various disorders.
Poslední úprava: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (19.09.2025)
Výsledky učení -
Předmět Klinická farmacie I je hlavním, integrujícím, klinickým předmětem, který propojuje poznatky klinické, epidemiologické a farmakologické o onemocněních, terapeutickém procesu, pacientovi a léčivech a využívá principy stanovení populační a individuální účinnosti a bezpečnosti farmakoterapie v individualizované léčbě. Předmět navazuje na znalosti a dovednosti získané studenty v předchozích terapeuticky orientovaných předmětech: Morfologie a fyziologie člověka, Imunologie, Patologická fyziologie pro farmaceuty, Mikrobiologie, Molekulární biologie a genetika, Toxikologie pro farmaceuty a Farmakologie. Prerekvizitou předmětu Klinická farmacie I. je absolvování předmětu Farmakologie. Předmět Klinická farmacie I. je prerekvizitou specializované větve Klinická farmacie, zejména předmětů Klinická farmacie II a Klinicko-farmaceutická péče, které umožňují další hlubší vzhled do klinicko-farmaceutických znalostí a dovedností potřebných na cestě růstu k budoucímu povolání klinického farmaceuta. Předmět Klinická farmacie I. je prerekvizitou také předmětu Farmaceutická péče II, který trénuje základní znalosti a dovednosti v oblasti lékového poradenství, zaměřeného především na účinné a bezpečné užití léků a zdravotnických prostředků pacientem, podporu racionální samoléčby pacienta a na racionální provádění domácího monitoringu.
Výsledky učení:
Studující na základě získaných znalostí dokáže: definovat význam klinické farmacie jako oboru a potřebu klinicko-farmaceutické péče v různých prostředích zdravotní péče popsat stupně vzdělávání v klinické farmacii a profesní organizace podporující rozvoj klinické farmacie vysvětlit epidemiologii výskytu vybraných základních onemocnění, jejich etiopatogenezi, hlavní rizikové faktory (nelékové i lékové, ovlivnitelné i neovlivnitelné), základní metody diagnostiky (symptomy, nejčastěji užívané diagnostické testy, metody), podtypy a stádia onemocnění, základní komplikace onemocnění a dokáže tyto poznatky využit při hodnocení rizikovosti pacienta a stanovení základních cílů terapie na klinických kazuistikách stanovit základní cíle terapie a zejména farmakoterapie, a to populační (u nosologických jednotek, popř. jejich podtypů) a individuální (na klinickém případu pacienta, v základních aspektech) vysvětlit hlavní strategie léčby nejčastějších onemocnění (strategie léčby akutních i chronických forem, s důrazem na farmakoterapeutické strategie a základní znalosti hlavních nefarmakologických postupů) popsat základní indikované léky/lékové kombinace doporučované dle EBM („evidence based medicine“) v různých stupních chronického onemocnění i v akutních situacích, i pro léčbu komplikací onemocnění odhadnout základní očekávanou účinnost a základní rizika farmakoterapie v konkrétní klinické situaci a využívat přitom znalosti farmakologické (o mechanismech žádoucích a nežádoucích účinků lékových skupin a léčiv, farmakokinetice a farmakodynamice léčiv), znalosti farmakoepidemiologické a klinické vyhodnotit a interpretovat základní dostupné údaje o nemocném včetně velmi základních laboratorních výsledků a klinických údajů, odhadnout potřebu dalších informací (klinických a jiných) k relevantnímu zhodnocení základní účinnosti a bezpečnosti farmakoterapie zhodnotit vhodnost/nevhodnost farmakoterapie na úrovni základních indikací, kontraindikací, možných hlavních nežádoucích účinků a základních lékových interakcí (znalosti dávkování v této fázi nejsou vyžadovány!) navrhnout hlavní postupy monitorování dosahování cílů léčby onemocnění, komplikací, kontroly rizikových faktorů, i monitorování očekávaného hlavního přínosu/hlavních rizik farmakoterapie. Dokáže odhadnout pravděpodobné dosažení/nedosažení terapeutických/farmakoterapeutických cílů
Poslední úprava: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (19.09.2025)
The subject Clinical Pharmacy I is a main, integrating, clinical subject that connects clinical, epidemiological and pharmacological knowledge about diseases, the therapeutic process, the patient and drugs and uses the principles of determining population and individual efficacy and safety of pharmacotherapy in individualized treatment. The subject builds on the knowledge and skills acquired by students in previous therapeutically oriented subjects: Human Morphology and Physiology, Immunology, Pathological Physiology for Pharmacists, Microbiology, Molecular Biology and Genetics, Toxicology for Pharmacists and Pharmacology. The prerequisite for the subject Clinical Pharmacy I. is the completion of the subject Pharmacology. The subject Clinical Pharmacy I. is a prerequisite for the specialized branch Clinical Pharmacy, especially the subjects Clinical Pharmacy II and Clinical Pharmaceutical Care, which allow for a deeper look into clinical pharmaceutical knowledge and skills needed on the path of growth towards the future profession of a clinical pharmacist. The subject Clinical Pharmacy I is also a prerequisite for the subject Pharmaceutical Care II, which trains basic knowledge and skills in the field of medication counseling, focused primarily on the effective and safe use of medications and medical devices by patients, support of patients for rational self-medication treatment, and rational implementation of home monitoring.
Learning outcomes:
Based on the acquired knowledge, the student will be able to: define the importance of clinical pharmacy as a field and the need for clinical-pharmaceutical care in various healthcare settings describe the levels of education in clinical pharmacy and professional organizations supporting the development of clinical pharmacy explain the epidemiology of the occurrence of selected basic diseases, their etiopathogenesis, main risk factors (non-drug and drug-related, controllable and uncontrollable), basic diagnostic methods (symptoms, most frequently used diagnostic tests, methods), subtypes and stages of the disease, basic complications of the disease and will be able to use this knowledge in assessing the patient's risk and determining the basic goals of therapy in clinical case reports determine the basic goals of therapy and especially pharmacotherapy, namely populational (for nosological units, or their subtypes) and individual (based on the patient's clinical case, in basic aspects) explain the main strategies for treating the most common diseases (strategies for treating acute and chronic forms, with an emphasis on pharmacotherapeutic strategies and basic knowledge of the main non-pharmacological procedures) describe the basic indicated drugs/drug combinations recommended according to the EBM ("evidence based medicine") in various stages of chronic disease and in acute situations, also for the treatment of complications of the disease estimate the basic expected efficacy and basic risks of pharmacotherapy in a specific clinical situation, using pharmacological knowledge (about the mechanisms of desirable and undesirable effects of drug groups and drugs, pharmacokinetics and pharmacodynamics of drugs), and pharmacoepidemiological and clinical knowledge evaluate and interpret basic available data about the patient, including very basic laboratory results and clinical data, estimate the need for additional information (clinical and other) for a relevant assessment of the basic efficacy and safety of pharmacotherapy assess the appropriateness/inappropriateness of pharmacotherapy at the level of basic indications, contraindications, possible main adverse effects and basic drug interactions (knowledge of dosing is not required at this stage!) suggest the main procedures for monitoring the achievement of therapeutic goals, for monitoring complications, control of risk factors, as well as for monitoring the expected main benefits/main risks of pharmacotherapy. Is able to estimate the probability of achieving/not achieving the therapeutic/pharmacotherapeutic goals
Poslední úprava: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (19.09.2025)