PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Ekonomika a management farmaceutické praxe - GF343
Anglický název: Economics and Management of Pharmaceutical Practice
Zajišťuje: Katedra sociální a klinické farmacie (16-16220)
Fakulta: Farmaceutická fakulta v Hradci Králové
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:písemná
Rozsah, examinace: letní s.:20/0, Zk [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: odhlásit z termínu zkoušky při nesplněné rekvizitě
Garant: PharmDr. Aleš Šorf, Ph.D.
Patří mezi: 3.ročník 2024/25 Farmacie
Korekvizity : GF307
Záměnnost : GF334
Je prerekvizitou pro: GF351
Anotace -
Povinný předmět 3. úseku studia Ekonomika a management farmaceutické praxe seznamuje studenty s obecnými základy ekonomie, ekonomiky, managementu, marketingu a specifikuje problematiku jejich uplatnění v ekonomice a řízení zdravotnictví a farmacie. Důraz klade na ekonomiku a řízení ve zdravotnickém zařízení, farmaceutickém výzkumu, průmyslu a distribuci.
Poslední úprava: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu -

Předmět je zakončen zkouškou ve formě písemného testu.

Poslední úprava: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Literatura -

Povinná:

  • Vlček, Jiří. Vybraná farmaceutická odvětví: (průmysl, velkodistribuce, výzkum a kontrola. Praha: Professional Publishing, 2004, 176 s. ISBN 80-86419-69-X.

Doporučená:

  • Samuelson, Paul Anthony, Nordhaus, William D.. Ekonomie: 19. vydání. Praha: NS Svoboda, 2013, 715 s. ISBN 978-80-205-0629-0.
  • Holman, Robert. Ekonomie. Praha: C. H. Beck, 2011, 696 s. ISBN 978-80-7400-006-5.
  • Pitra, Zbyněk. Základy managementu. Praha: Professional Publishing, 2007, 350 s. ISBN 978-80-86946-33-7.
  • Metyš, Karel, Balog, Peter. Marketing ve farmacii. Praha: Grada, 2006, 208 s. ISBN 80-247-0830-2.

Volitelná:

  • Synek, Miloslav. Manažerská ekonomika. Praha: Grada, 2011, 471 s. ISBN 978-80-247-3494-1.
  • Kovanicová, Dana. Abeceda účetních znalostí pro každého. Praha: BOVA POLYGON, 2009, 413 s. ISBN 978-80-7273-156-5.

Poslední úprava: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Metody výuky -

Výuka probíhá formou přednášek.

Garant předmětu: PharmDr. Aleš Šorf, Ph.D. (email: sorfal@faf.cuni.cz)

Poslední úprava: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Požadavky ke zkoušce -

Předmět je zakončen zkouškou ve formě písemného testu.

Poslední úprava: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Sylabus -
  • Základy ekonomie a ekonomiky (ekonomické systémy, principy a zásady)

  • Základy mikroekonomie (nabídka a poptávka, konkurence; specifika nedokonalé konkurence ve zdravotnictví)
  • Základy makroekonomie (základní makroekonomické pojmy, daňová politika)
  • Zdravotnictví jako součást tržního systému (peníze, finanční trhy, bankovní systém, měnové systémy, měnová politika)
  • Ekonomika a financování zdravotní péče (zdravotní systémy, modely financování péče, vliv politických rozhodnutí na financování zdravotnictví)
  • Alokace finančních zdrojů a ekonomické aspekty ve zdravotnictví (rovnováha mezi etickými a ekonomickými hledisky v prioritizaci a distribuci zdrojů, hledání rovnováhy mezi poskytováním kvalitní péče a finanční udržitelností, trendy a budoucí výzvy)
  • Základy managementu (plánování, principy organizování struktury, rozdělování odpovědnosti, charakteristika různých stylů vedení, proces monitorování a hodnocení výkonu)
  • Management ve zdravotnictví a farmacii a jeho specifika (specifika řízení ve zdravotnickém sektoru, specifika řízení kvality a bezpečnosti pacientů v rámci zdravotnických a farmaceutických institucí)
  • Marketing ve zdravotnictví a farmacii (definice a cíle marketingu, marketingový mix, regulace reklamy ve zdravotnictví, role marketingu v životním cyklu léčivého přípravku, nové trendy ve zdravotnickém marketingu včetně využití nových technologií)
  • Vybrané kapitoly z farmaceutických odvětví (farmaceutický výzkum a klinické hodnocení léčiv, zásady správné klinické praxe, role jednotlivých subjektů v rámci farmaceutického výzkumu)
Poslední úprava: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Studijní opory -

Předmět je vyučován formou přednášek a doplněn e-learningovým kurzem v prostředí Moodle UK na adrese: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=5188.

Poslední úprava: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2024)
Výsledky učení

   

Kurz poskytuje studentům základní ekonomické a manažerské znalosti aplikované na zdravotnictví a farmaceutickou praxi. Studenti získají přehled o ekonomických systémech, fungování trhu, alokaci zdrojů, makroekonomických ukazatelích a vlivu hospodářských politik na zdravotní sektor. Dále se seznámí s principy řízení zdravotnických organizací, strategickým a projektovým managementem, řízením kvality a bezpečnosti pacientů, financováním zdravotní péče, zdravotnickým marketingem a farmaceutickým výzkumem. Předmět zároveň slouží jako základ znalostí pro navazující předmět Sociální farmacie v rámci nějž budou nabyté informace dále rozvíjeny a aplikovány.

Výsledky učení:

  • Definovat základní ekonomické pojmy, mikroekonomii a makroekonomii
  • Vysvětlit fungování trhu, nabídku a poptávku, tržní selhání v kontextu zdravotní péče
  • Charakterizovat hospodářské politiky a jejich dopad na zdravotnictví
  • Analyzovat principy financování zdravotní péče
  •           Popsat hlavní aspekty rozhodování při prioritizaci a distribuci zdravotních zdrojů
  • Definovat management a popsat manažerské dovednosti a rozhodovací procesy
  • Porovnat různé styly vedení a jejich vliv v rámci zdravotnické organizace
  • Analyzovat strategické řízení ve zdravotnictví a metody řízení kvality
  •        Uvést hlavní trendy a budoucí výzvy v oblasti etiky a ekonomiky zdravotnictví
  • Vysvětlit specifika marketingu ve zdravotnictví a proces farmaceutického výzkumu
Poslední úprava: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (31.03.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK