|
|
|
||
Cílem předmětu je a/ procvičit metody revize farmakoterapie se zaměřením na lékové problémy při maximalizaci účinku a minimalizaci rizik; b/ prohloubit znalosti a dovednosti v klinické farmacii c/ zvážit, která relevantní informace o nemoci a pacientovi jsou nutné (viz 5otázek diagnostiky u chrob a teorie 3pilířů u NÚ konkrétního léčiva nebo skupiny) a zda se nacházejí ve zdravotnické dokumentaci d/učit se komunikovat s pacientem k upřesnění lékové a osobní anamnézy nutné pro minimalizaci rizik lékových problémů e/ učit se komunikovat s lékařem o lékových problémech a způsobech jejich řešení, pokud jsou klinicky významné Výuka je složena z praktických cvičení u lůžka pacienta (27hod); obecné semináře 9hod a prezentační semináře s diskuzí nad kazuistikami z oddělení (pokus o aplikace algoritmu SAZE (18hod). Předmět je vyučován ve 4. úseku LS a vyžaduje aktivní znalosti z Farmakologie, Klinické farmacie 1, Personalizované medicíny a interpretace základních biochemických, hematologických a fyzikálních hodnot a poznatků z farmaceutické technologie týkající se biofarmacie. Studenti využijí i poznatky z Klinické farmacie 2, která bude přednášena paralelně s tímto kurzem a budou zde v obecné části přednášeny i teoretické podklady revize farmakoterapie Všechny tyto poznatky musí student aktivně při výuce využívat a bude na ně odkazováno.
Poslední úprava: Vlček Jiří, prof. RNDr., CSc. (15.02.2024)
|
|
||
Pokud budou hlavním lektorem kazuistiky přijaty a bude splněna docházka na semináře a praktická cvičení v nemocnici (100%), získá student zápočet. Ke zkoušce se mohou hlásit studenti až za 14 dní po zaslání kazuistik učiteli a ten schválí jejich zpracování vhodné ke zkoušce. U zkoušky bude student prezentovat vybranou kazuistiku ze zaslaných i ostatními skupinami kurzu a které jsou uvedeny na Moodle; jejímž cílem bude prokázání znalostí a dovedností při managementu rizik farmakoterapie a aplikace algoritmu SAZE a teorie Tří pilířů vztahu ADR a léčiva a nebo skupina léčiv a budou aplikovat individuálně relevantní nástroje (způsob užití, lékovou adherenci, monitorování, revize farmakoterapie, životní styl a samoléčbu) při maximalizaci účinku (to je dosažení cílů farmakoterapie). Studenti při zkoušce budou testováni, jak umí aplikovat znalosti z farmakologie, farmaceutické péče a klinické farmacie 1 a 2 a biopharmacie do řešení kazuistiky. Zkouška bude navazovat na zkoušku z Klinická farmacie 2. Poslední úprava: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (03.02.2022)
|
|
||
Povinná:
Poslední úprava: prepocet_literatura.php (19.09.2024)
|
|
||
Praktické cvičení u lůžka pacienta a obecné a prezenrační semináře . Plně interaktivní výuka is pomocí hlasovacího zařízení J.Vlček (Vlcek@faf.cuni.cz) Poslední úprava: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (03.02.2022)
|
|
||
Zápočet při dosažené docházky (100% nebo 1 kazuistika navíc za každou absenci) a odeslání 5 kazuistik /2členná či 7 kazuistik/3členna podskupina. Všechny kazuistiky budou vystaveny v Moodle Zkouška proběhne formou kolokvia ve stanovených termínech. Podskupina si vylosuje kazuistiku a po hodině přípravy ji bude prezentovat dalším dvěma podskupinám a v tomto prostředí proběhne diskuze a aktivita při diskuzi a odpovědích bude ohodnocena známkou. Pokud se student nemůže zúčastnit kolokvia přihlásí standfardně v době zkouškového na zkoušku a vylosduje si jednu kazuistiku, kterou budou se zkoušejícím řešit. U zkoušky obou forem bude student/podskupina studentů prezentovat vybranou kazuistiku ze zaslaných i ostatními skupinami kurzu a které jsou uvedeny na Moodle; jejímž cílem bude prokázání znalostí a dovedností při managementu rizik farmakoterapie a aplikace algoritmu SAZE a teorie Tří pilířů vztahu ADR a léčiva a nebo skupina léčiv a budou aplikovat individuálně relevantní nástroje (způsob užití, lékovou adherenci, monitorování, revize farmakoterapie, životní styl a samoléčbu) při maximalizaci účinku (to je dosažení cílů farmakoterapie). Studenti při zkoušce budou testováni, jak umí aplikovat znalosti z farmakologie, farmaceutické péče a klinické farmacie 1 a 2 a biofarmacie do řešení kazuistiky. Poslední úprava: Vlček Jiří, prof. RNDr., CSc. (15.02.2024)
|
|
||
Praktická cvičení u lůžka povedou zkušení učitelé v oboru – lékaři nebo kliničtí farmaceuti. Výuka bude probíhat v maximálně desetičlenných skupinách a studenti budou mít k dispozici zdravotnickou dokumentaci, možnost hovořit s pacientem a diskutovat problematiku s ošetřujícím lékařem nebo klinickým farmaceutem. Jejich cílem bude získat takto relevantní informace, které použijí v rámci algoritmu SAZE k odhalení signálů rizika vzniku lékových problémů (DRP při maximalizaci účinku a minimalizaci rizik, k analýze rizika DRP (citlivost pacienta k riziku), změření rizika a sledování risk/benefit a způsob eliminace rizika preventivním opatřením anebo aktivním zásahem při manifestaci rizika pomocí nástrojů klinicko-farmaceutické péče (jak lék užít, jak preventovat lékovou nonadherenci, užití monitoringu a selfmonitoringu; režimová opatření; návrh na úpravu farmakoterapie včetně samoléčby – (nevhodná/vhodná). Studentům ve dvou a tříčlenných skupinách bude vždy přidělen při každém praktiku vždy jeden pacient, kterého takto zanalyzují a vše popíší do wordové prezentace s charakteristikou pacienta, anamnestickými údaji a dopni data, které vyžadují odpovědi na 5 otázek diagnostiky (5OtDg), budou si definovat cíl léčby a pak provedou analýzu, zda je možné, či bylo dosaženo cílů na základě 5otDg a s užitím přímých a nepřímých indikátorů k hodnocení 5. otázky metody 5OtDg. V rámci minimalizace rizik odhalují signály DRP na úrovni nežádoucích účinků, lékových interakcí, kontraindikací a ev. lékových pochybení. Využijí při tom teorie 3 pilířů vztahu nežádoucího účinku (potenciálního nežádoucího účinku) a podávaného léčiva. Tyto podklady pro lékové problémy při maximalizaci účinku a minimalizaci rizik pak řeší pomocí algoritmu SAZE včetně doporučení, zda intervenovat do způsobu užití léčiva, lékové adherence, monitorování (včetně self-monitoringu), režimových opatření a návrh na úpravu farmakoterapie Rx nebo OTC. Každá podskupina takto připraví detailní strukturovanou prezentaci v PoweriPointové a ve wordové (popiší základní data) formě, které získaly ke kazuistice v nemocnici) garantovi předmětu. To je 7 kazuistik/3člená skupina nebo 5kazuistik/2členná skupina. Jednu kazuistiku si vyberou pro prezentaci na kolokviu, při kterém bude udělen zápočet za docházku; a zhodnocen výkon podskupiny za obhajobu kazuistiky s navrženými řešeními. Studenti, kteří se nezúčastní kolokvia se přihlásí na standardní ústní zkoušku, při které budou prezentovat jednu kazuistiku, která bude v souboru kazuistik kazuistik. Výuku probíhá paralelně s výukou Klinická farmacie II a zde jsou i probírány detailněji principy minimalizace rizik, Teorie tří pilířů, lékové problémy pro maximalizaci a minimalizaci farmakoterapie a využití algoritmu SAZe pro jejich řešení pomocí relevantních nástrojů: 1/ způsob užití léčiv; 2/ lékové adherence; 3/ monitorování dosahování cílů léčby a rizikových faktorů, které toto ovlivňují a NÚ a jeho rizikové faktory; 4/ návrh na úpravu farmakoterapie; 5/ režimová opatření; 6/ riziková i podporující samoléčba pomocí OTC léčiv a potravních doplňků Poslední úprava: Vlček Jiří, prof. RNDr., CSc. (15.02.2024)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5673 Poslední úprava: Marek Josef, Ing. (30.01.2018)
|
|
||
Klinicko farmaceutická péče Studenti budou využívat poznatku z KF2 a příbuzných obor. Studenti jsou rozděleni do týmů, které budou řešit jednotlivé lékové problémy u lůžka pacienta s dohledem klinických farmaceutů (geriatrie, paliativní léčba), a internistů (revmatologie a kardiologie) a psychiatra. Cíle je 1/ Porozumět zdravotnické dokumentaci a vytáhnout z nich informace nutné pro hodnocení viz 5 otázek Dg a Teorie 3 pilířů NÚ vs léčivo. 2/ zkusit komunikaci s pacientem pro zjištění osobní a lékové anamnézy 3/ zkusit komunikaci s lékařem a klinických farmaceutem k doplnění informací nutných pro hodnocení lékových problémů pacienta 4/ shrnout informace ad 1/ - ad 3/ a zpracovat kazuistiku v týmu v PowerPointu a tu pak prezentovat na první kazuistice, zápočtové kazuistice, 5/ zkusit na náhodně vybrané kazuistice v rámci kolokvia zpracovat kazuistiku s pomocí informačních zdrojů a prezentovat o obhájit jí před ostatními týmy třídy. Poslední úprava: Navrátilová Lucie, Ing. (08.04.2025)
|