PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Ekonomika a management farmaceutické praxe - GF154
Anglický název: Economics and Management of Pharmaceutical Practice
Zajišťuje: Katedra sociální a klinické farmacie (16-16220)
Fakulta: Farmaceutická fakulta v Hradci Králové
Platnost: od 2011
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:3/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Vysvětlení: (F, 3.r.)
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. RNDr. Jiří Vlček, CSc.
Kategorizace předmětu: Ekonomie > Komparativní ekonomické systémy
Je záměnnost pro: GF334, GF277
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Anotace: jednotlivá farmaceutická odvětví jsou rozebrána z hlediska jejich role ve společnosti, možnosti jejich řízení, způsob regulace jejich činnosti, kde jsou lokalizována a způsob jejich financování. Farmaceutický průmysl je dělen dle charakteru výrobků - patentová léčiva (včetně me too léčiv), generika, sirotčí léky. U distribuce a průmyslu jsou diskutovány i asociace, které lobují za zájmy těchto odvětví. Farmaceutický výzkum zahrnuje rovněž i principy vědecké práce. Farmaceutická kontrola je pojímána šířeji ? to je nejde jen o kontrolu kvality léčivých přípravků, ale i o nástroj managementu pro vnitřní a vnější audit nejen výrobků, ale i činností (to je včetně preskripce a dispenzace léčiv). Důraz je kladen na pochopení registrace léčiv, správných praxí a ISO norem jako norem farmaceutické kontroly. Farmaceutické školství vnímá školství jako odraz praxe a profilu absolventa a týká se jak pregraduální, tak postgraduální výuky. K farmaceutickým odvětvím jsou doplňovány relevantní zákony. K výuce jsou zváni i přednášející z top managementu farmaceutických odvětví. Předmět končí zápočtem. Získat zápočet lze: a/ absolvováním předepsaného počtu přednášek b/ přijatou seminární prací a zápočtovým testem při nedosažení počtu bodů z docházky. Poznámka: náplň předmětu bude rovněž součástí zkoušky ze Sociální farmacie.
Poslední úprava: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
Literatura -

1. edd. Vlček J, Dalecká R: Vybraná farmaceutická odvětví (angl. Selected pharmacaceutical branches), Professional Publishing 2004, (ISBN: 80-86419-69-X).

2. edd. Vlček J., Dalecká R: Základy farmakoepidemiologie, farmakoekonomiky a farmakoinformatiky (angl. Basic of pharmacoepidemiology, pharmacoeconomics and pharmacoiphormatics), 2. přepravované vydání, Remedia 2005, (ISBN: 80-903555-0-1).

3. Hájek, L.: Ekonomie a národní hospodářství. HK, FŘIT, Gaudeamus 1998, 2002 .

4. Holman, R.: Ekonomie. Praha, C. H. Beck 1999.

5. Janeček,V.: Úvod do účetnictví. HK, VŠP, Gaudeamus 1997.

6. Kovanicová, D.: Abeceda účetních znalostí pro každého. Praha, Trizonia 1993 (a další vydání).

7. Samuelson, P. A. - Nordhaus,W. D.: Ekonomie. Praha, Svoboda 1991, 1995.

8. Synek, M. a kol.: Podniková ekonomika. Praha, C. H. Beck 1999.

Poslední úprava: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
Metody výuky -

Přednášky (některé interaktivní) ? diskuze nad tématem s přenosným mikrofonem umožňuje interaktivní pohled na zadanou problematiku i při přítomnosti plné posluchárny ? cca 150 studentů, součástí přednášek jsou i krátké testy, které nejsou klasifikovány, ale výsledky jsou komentovány při další přednášce.

Poslední úprava: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
Sylabus -

Sylabus:

Úvod do farmaceutických odvětví.

Farmaceutický průmysl.

Farmaceutická velkodistribuce.

Farmaceutický výzkum.

Specifika zdravotnického managementu.

Zdravotnické systémy a jejich financování.

Řízení farmaceutického podniku.

Principy správné výrobní praxe.

Farmaceutická kontrola.

Řízení kvality a public relations.

Řízení změn a personální management.

Týmová práce a rozhodovací procesy.

Základy racionální farmakoterapie.

Farmaceutické školství.

Co je to marketing? Jaké jsou rozdíly ve zdravotnictví? Proč se ve zdravotnictví marketing plně nerozvinul?

Základní principy marketingu. Podpůrné techniky marketingu (např. nákupní chování, typologie, výzkum trhu).

Strategické plánování a postavení marketingu v organizaci.

Marketingový mix.

Public relations a marketing, lidské zdroje.

Makroekonomické agregátní veličiny.

Trh peněz. Inflace. Trh kapitálu.

Veřejné finance. Mezinárodní měnový systém.

Základy účetnictví. Ekonomika podniku.

Poslední úprava: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK