Předmět organicky navazuje na disciplínu označenou jako Zdravotnická psychologie (2.roč.). Akcentuje otázky sociálního styku, interpersonálních vztahů a interakcí, sociálních norem, hodnot a rolí. Jádro ovšem tvoří sociální komunikace (verbální i nonverbální) se zvláštním zřetelem na komunikaci v lékárnách a zdravotnických zařízeních, řešení mezilidských vztahů, včetně konfliktů. Součástí předmětu je seznámení se specifiky komunikace s handicapovanými v návaznosti na zdravotnickou psychologii.
Poslední úprava: Pokladníková Jitka, doc. PharmDr., Ph.D. (17.09.2024)
The subject follows disciple Health Care Psychology with special emphasis on social communication, interpersonal relationship and interactions, social rules, values and roles. The main area of interest is social communication (verbal and non-verbal) especially communication with a patient in a pharmacy and solution of interpersonal conflicts. Communication skills with minority population groups is included in the subject.
Poslední úprava: Pokladníková Jitka, doc. PharmDr., Ph.D. (17.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
Písemný test z poznatků z přednášek, seminářů a ze souvisejících informačních zdrojů a ústní zkoušení - kazuistika v lékárně.
Poslední úprava: Pokladníková Jitka, doc. PharmDr., Ph.D. (17.09.2024)
Written test based on findings from lectures, seminars and related information sources and oral examination - case study in a pharmacy.
Poslední úprava: Pokladníková Jitka, doc. PharmDr., Ph.D. (17.09.2024)
Literatura -
Povinná:
Bártlová, Sylva. Vybrané kapitoly ze sociologie medicíny : Pro PSS. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1993, 73 s. ISBN 80-7013-152-7.
Beran, Jiří. Základy komunikace s nemocným. Praha: Karolinum, 1997, 72 s. ISBN 80-7184-390-3.
Hayes, Nicky. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998, 165 s. ISBN 80-7178-198-3.
Honzák, Radkin. Komunikační pasti v medicíně : praktický manuál komunikace lékaře s pacientem. Praha: Galén, 1999, 165 s. ISBN 80-7262-032-0.
Křivohlavý, Jaro. Já a ty : o zdravých vztazích mezi lidmi. Praha: Avicenum, 1986, 250 s. ISBN .
Křížová, Eva. Úvod k sociologii medicíny a zdravotnictví. Praha: Karolinum, 1993, 97 s. ISBN 80-7066-690-0.
Řezáč, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6.
Vybíral, Zdeněk. Úvod do psychologie komunikace : Přehled základních přístupů k interpersonální komunikaci. Hradec Králové: Gaudeamus, 1997, 117 s. ISBN 80-7041-002-7.
Doporučená:
Praško, Ján, Pašková, Beáta, Prašková, Hana, Šlepecký, Miloš Záleský, Richard. Příručka pro klienta a jeho rodinu. Praha: Portál, 2014, 115 s. ISBN 978-80-262-0638-5.
Poslední úprava: prepocet_literatura.php (19.09.2024)
Obligatory:
Robert Beardsley. Communication Skills in Pharmacy Practice. : Wolters Kluwer Health, 2019, s. ISBN 1975105419.
Poslední úprava: prepocet_literatura.php (19.09.2024)
Metody výuky -
Metody výuky: přednáška, seminář, workshop, zkouška.
Poslední úprava: Pokladníková Jitka, doc. PharmDr., Ph.D. (17.09.2024)
Teaching Methods: lectures, seminars, exam.
Poslední úprava: Pokladníková Jitka, doc. PharmDr., Ph.D. (17.09.2024)
Sylabus -
Úvod do komunikace – aspekty sociálního styku (sociální percepce a interakce), verbální a neverbální složky komunikace. Bariéry v komunikaci.
Struktura a vedení rozhovoru. Evalvační a devalvační způsob chování. Kooperace, kompetice, interpersonální konflikty a jejich řešení. Komunikace rizik.
Problematika komunikace na pracovišti. Mobbing. Bossing. Komunikace s problémovými klienty. Komunikace s tělesně postiženými klienty.
Typy sociálního chování. Sociální a emoční inteligence. Asertivita, pasivita a manipulace. Mediální kampaně, product placement. Zdravotní gramotnost.
Transakční analýza.
Etiketa – normy společenského chování.
Socializace. Nositelé socializačního působení (rodina, skupina). Sociální normy, role, pozice, status.
Sociální deviace a patologie.
Poslední úprava: Pokladníková Jitka, doc. PharmDr., Ph.D. (17.09.2024)
Relations and the position of the individual in society, socialisation. Social roles and rules of social behaviour. Motivation, social attitudes and needs. Aspects of social contact. Social perception. Interpersonal relations and interactions. Verbal communication. Non-verbal communication. Specifics of communication in pharmacy practice. Solution of interpersonal conflicts. Group dynamics. Human sources management, leadership. Some of social-pathology features (e.g. drugs abuse, criminality).
Poslední úprava: Pokladníková Jitka, doc. PharmDr., Ph.D. (17.09.2024)
Výsledky učení -
Předmět Komunikace pro farmaceuty organicky navazuje na disciplínu označenou jako Zdravotnická psychologie. Akcentuje otázky sociálního styku, interpersonálních vztahů a interakcí, sociálních norem, hodnot a rolí. Jádro ovšem tvoří sociální komunikace (verbální i nonverbální) se zvláštním zřetelem na komunikaci v lékárnách a zdravotnických zařízeních, řešení mezilidských vztahů, včetně konfliktů. Součástí předmětu je seznámení se specifiky komunikace s handicapovanými v návaznosti na zdravotnickou psychologii.
Výsledky učení: Studující na základě získaných znalostí a dovedností:
ØDefinovat aspekty sociálního styku, včetně sociální percepce a interakce.
ØVyjmenovat verbální a neverbální složky komunikace.
ØPopsat bariéry v komunikaci.
ØNavrhnout strukturu a vedení rozhovoru.
ØDefinovat klíčové zásady efektivní komunikace při práci s pacienty.
ØDefinovat klíčové zásady efektivní komunikace se specifickými skupinami pacientů, včetně dětí, starších dospělých, pacientů s agresivním, úzkostným, depresivním a sociálně znevýhodněným chováním, a dále s pacienty se smyslovým či mentálním postižením.
ØDefinovat typy sociálního chování.
ØPopsat rozdíly mezi asertivitou, pasivitou a manipulací.
ØPředvést způsoby řešení interpersonálních konfliktů.
Poslední úprava: Pokladníková Jitka, doc. PharmDr., Ph.D. (11.03.2025)
The subject of Communication skills for Pharmacists organically follows the discipline known as Healthcare Psychology. It emphasizes issues of social interaction, interpersonal relationships and interactions, social norms, values, and roles. The core, however, is social communication (both verbal and non-verbal) with a special focus on communication in pharmacies and healthcare facilities, resolving interpersonal relationships, including conflicts. The subject also includes familiarization with the specifics of communication with handicapped individuals in connection with health psychology.
Learning Outcomes: Based on the acquired knowledge and skills, students will be able to:
·Define aspects of social interaction, including social perception and interaction.
·List verbal and non-verbal components of communication.
·Describe barriers to communication.
·Propose the structure and conduct of an interview.
·Define key principles of effective communication when working with patients.
·Define key principles of effective communication with specific groups of patients, including children, older adults, patients with aggressive, anxious, depressive, and socially disadvantaged behavior, as well as patients with sensory or mental disabilities.
·Define types of social behavior.
·Describe differences between assertiveness, passivity, and manipulation.
·Demonstrate ways to resolve interpersonal conflicts.
Poslední úprava: Pokladníková Jitka, doc. PharmDr., Ph.D. (11.03.2025)