Povinný předmět 3. úseku studia Ekonomika a management farmaceutické praxe seznamuje studenty s obecnými základy ekonomie, ekonomiky, managementu, marketingu a specifikuje problematiku jejich uplatnění v ekonomice a řízení zdravotnictví a farmacie. Důraz klade na ekonomiku a řízení ve zdravotnickém zařízení, farmaceutickém výzkumu, průmyslu a distribuci.
Poslední úprava: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
The compulsory course in the 3rd section of study, Economics and Management of Pharmaceutical Practice, introduces students to the general fundamentals of economics, economy, management, marketing, and specifies the issues of their application in the economy and management of healthcare and pharmacy. Emphasis is placed on the economy and management in healthcare institutions, pharmaceutical research, industry, and distribution.
Poslední úprava: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu -
Předmět je zakončen zkouškou ve formě písemného testu.
Poslední úprava: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Exam: More than 50% success rate in exam written test.
Poslední úprava: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Literatura -
Povinná:
Annemans, Lieven. Health economics for non-economists. Gent: Academia Press, 2008, 106 s. ISBN 978-90-382-1274-6.
Braverman, Jordan. Health economics. London, Chicago: Pharmaceutical Press, 2010, 359 s. ISBN 978-0-85369-867-8.
Poslední úprava: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Obligatory:
Annemans, Lieven. Health economics for non-economists. Gent: Academia Press, 2008, 106 s. ISBN 978-90-382-1274-6.
Braverman, Jordan. Health economics. London, Chicago: Pharmaceutical Press, 2010, 359 s. ISBN 978-0-85369-867-8.
Poslední úprava: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Poslední úprava: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Teaching is in the form of lectures.
Guarantor of the subject: PharmDr. Aleš Šorf, Ph.D. e-mail: sorfal@faf.cuni.cz)
Poslední úprava: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Požadavky ke zkoušce -
Předmět je zakončen zkouškou ve formě písemného testu.
Poslední úprava: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Exam: More than 50% success rate in exam written test.
Poslední úprava: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Sylabus -
Základy ekonomie a ekonomiky (ekonomické systémy, principy a zásady)
Základy mikroekonomie (nabídka a poptávka, konkurence; specifika nedokonalé konkurence ve zdravotnictví)
Základy makroekonomie (základní makroekonomické pojmy, daňová politika)
Zdravotnictví jako součást tržního systému (peníze, finanční trhy, bankovní systém, měnové systémy, měnová politika)
Ekonomika a financování zdravotní péče (zdravotní systémy, modely financování péče, vliv politických rozhodnutí na financování zdravotnictví)
Alokace finančních zdrojů a ekonomické aspekty ve zdravotnictví (rovnováha mezi etickými a ekonomickými hledisky v prioritizaci a distribuci zdrojů, hledání rovnováhy mezi poskytováním kvalitní péče a finanční udržitelností, trendy a budoucí výzvy)
Základy managementu (plánování, principy organizování struktury, rozdělování odpovědnosti, charakteristika různých stylů vedení, proces monitorování a hodnocení výkonu)
Management ve zdravotnictví a farmacii a jeho specifika (specifika řízení ve zdravotnickém sektoru, specifika řízení kvality a bezpečnosti pacientů v rámci zdravotnických a farmaceutických institucí)
Marketing ve zdravotnictví a farmacii (definice a cíle marketingu, marketingový mix, regulace reklamy ve zdravotnictví, role marketingu v životním cyklu léčivého přípravku, nové trendy ve zdravotnickém marketingu včetně využití nových technologií)
Vybrané kapitoly z farmaceutických odvětví (farmaceutický výzkum a klinické hodnocení léčiv, zásady správné klinické praxe, role jednotlivých subjektů v rámci farmaceutického výzkumu)
Poslední úprava: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Fundamentals of economics and economy (economic systems, principles, and fundamentals)
Fundamentals of microeconomics (supply and demand, competition; specifics of imperfect competition in healthcare)
Fundamentals of macroeconomics (basic macroeconomic concepts, tax policy)
Healthcare as part of the market system (money, financial markets, banking system, monetary systems, monetary policy)
Economy and financing of healthcare (healthcare systems, models of care financing, impact of political decisions on healthcare funding)
Allocation of financial resources and economic aspects in healthcare (balance between ethical and economic considerations in resource prioritization and distribution, finding a balance between providing quality care and financial sustainability, trends, and future challenges)
Fundamentals of management (planning, principles of organizing structure, delegation of responsibility, characteristics of different leadership styles, process of monitoring and performance evaluation)
Management in healthcare and pharmacy and its specifics (specifics of management in the healthcare sector, specifics of quality and patient safety management within healthcare and pharmaceutical institutions)
Marketing in healthcare and pharmacy (definition and objectives of marketing, marketing mix, regulation of advertising in healthcare, role of marketing in the life cycle of a medicinal product, new trends in healthcare marketing, including the use of new technologies)
Selected chapters from pharmaceutical branches (pharmaceutical research and clinical evaluation of medicines, principles of good clinical practice, roles of various stakeholders in pharmaceutical research)
Poslední úprava: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Výsledky učení - angličtina
The course provides students with fundamental economic and managerial knowledge applied to healthcare and pharmaceutical practice. Students will gain an overview of economic systems, market functioning, resource allocation, macroeconomic indicators, and the impact of economic policies on the healthcare sector. They will also become familiar with the principles of healthcare organization management, strategic and project management, quality and patient safety management, healthcare financing, healthcare marketing, and pharmaceutical research. Additionally, the course serves as a foundational knowledge base for the subsequent course in Social Pharmacy, where the acquired information will be further developed and applied.
Learning Outcomes:
Define basic economic concepts, microeconomics, and macroeconomics
Explain market functioning, supply and demand, and market failures in the context of healthcare
Characterize economic policies and their impact on healthcare
Analyze the principles of healthcare financing
Describe key aspects of decision-making in prioritizing and distributing healthcare resources
Define management and describe managerial skills and decision-making processes
Compare different leadership styles and their impact within a healthcare organization
Analyze strategic management in healthcare and quality management methods
Identify major trends and future challenges in healthcare ethics and economics
Explain the specifics of healthcare marketing and the pharmaceutical research process
Poslední úprava: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (31.03.2025)