PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pharmacology II - GAF340
Anglický název: Pharmacology II
Zajišťuje: Katedra farmakologie a toxikologie (16-16170)
Fakulta: Farmaceutická fakulta v Hradci Králové
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 9
Způsob provedení zkoušky: letní s.:ústní
Rozsah, examinace: letní s.:56/42, Z+Zk [HS]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: odhlásit z termínu zkoušky při nesplněné rekvizitě
Garant: prof. PharmDr. František Štaud, Ph.D.
Patří mezi: 3.ročník 2024/25 Pharmacy (EN19)
Korekvizity : GAF339
Záměnnost : GAF309, GF340
Je korekvizitou pro: GAF358, GAF360, GAF158, GAF503, GAF353
Je prerekvizitou pro: GAF347, GAF345
Je záměnnost pro: GF340
Anotace -
Farmakologie je vědní disciplína studující interakce léčiva s organismem jak ve smyslu farmakokinetickém (osud léčiva v organismu), tak ve smyslu farmakodynamickém (ovlivnění organismu léčivem). Tyto interakce jsou studovány na všech úrovních, tedy od molekulární a buněčné až po úroveň orgánovou a celého organismu. Výuka farmakologie ve studijním programu Farmacie je rozdělena do dvou bezprostředně navazujících částí – Farmakologie I (zimní semestr 3. úseku studia) a Farmakologie II (letní semestr 3. úseku studia). V průběhu studia se studenti nejdříve seznámí s obecnými zákonitostmi farmakokinetiky (absorpce, distribuce, metabolismus a exkrece) a farmakodynamiky (mechanismy účinků léčiv, rozdělení nežádoucích účinků, principy lékových interakcí). Následně jsou probírána témata speciální farmakologie podle jednotlivých orgánových systémů (např. kardiovaskulární, CNS, endokrinní…). Při výuce farmakologie je současně kladen důraz i na klinické aspekty účinků léčiv u člověka. Osvojené poznatky následně umožňují farmaceutovi, ve spolupráci s lékařem, přispívat k racionální, bezpečné a efektivní farmakoterapii. Výuka Farmakologie II probíhá v letním semestru 3. úseku studia a bezprostředně navazuje na předmět Farmakologie I (zimní semestr 3. úseku studia). Výuka předmětu Farmakologie II se zaměřuje na následující tematické okruhy: Speciální farmakologie Farmakologie centrálního nervového systému (2. část) Farmakologie zánětu a imunitní odpovědi Farmakologie endokrinního systému Farmakologie krve a hematopoetického systému Farmakologie respiračního systému Farmakologie ledvin Farmakologie gastrointestinálního traktu Farmakologie reprodukčního systému Chemoterapie infekčních onemocnění Chemoterapie nádorových onemocnění
Poslední úprava: Štaud František, prof. PharmDr., Ph.D. (07.01.2018)
Podmínky zakončení předmětu -

Zápočtový test/Ústní zkouška z farmakologie II 

Zápis na zápočtový test:

  • probíhá výlučně přes SIS
  • je možné se přihlásit/odhlásit nejpozději ve 1200 v den předcházející zápočtovému testu

Identifikace a zápočty:

  • Pro identifikaci je nutné mít u sebe oficiální doklad totožnosti (přípustné jsou občanský průkaz, cestovní pas a ISIC karta).

Podmínky pro získání zápočtu

Základními podmínkami pro získání zápočtu ze seminární výuky Farmakologie II (4. úsek studia, zimní semestr) jsou:

1. Účast na seminářích. Toleruje se maximálně 1 omluvená neúčast ze 14 seminářů. Případné další neúčasti budou řešeny v jednotlivých případech vedoucími seminářů.

2. Úspěšné napsání zápočtového testu z celé farmakologie, za následujících podmínek:

  • zápočtový test obsahuje látku z celé farmakologie (I a II), včetně obecné (farmakokinetika, farmakodynamika)
  • k testu se student přihlašuje pomocí SIS
  • student má právo na tři termíny zápočtového testu
  • test je složen ze 14 otázek (4 x obecná farmakologie, 10 x speciální farmakologie), maximálně lze dosáhnout 47 bodů
  • pro úspěšné napsání testu (a tím možnosti přihlásit se k ústní zkoušce z farmakologie) je třeba získat minimálně 35 bodů
  • pokud student této hranice nedosáhne ani v jednom ze tří pokusů, ale dosáhne dohromady ze všech tří testů alespoň 75 bodů a současně získá jedenkráte alespoň 31 bodů, může požádat vedoucího seminářů o ústní přezkoušení k získání zápočtu. Ústní zápočet se zkouší vždy komisionálně, tj. budou přítomni 2 vyučující seminářů, a této možnosti lze využít pouze jedenkrát.
  •  doba vymezená na psaní písemných testů je 40 minut

Ústní zkouška:

  • Po úspěšném absolvování zápočtu je možné se zapsat na zkoušku, opět platí do 12:00 hodin den předcházející zkoušce.
  • Zkoušejícími jsou Prof. Štaud, Doc. Mladěnka, Doc. Trejtnar, Dr. Čečková, Dr. Červený, Dr. Pourová a Prof. Hrdina
Poslední úprava: Štaud František, prof. PharmDr., Ph.D. (08.01.2018)
Literatura

Doporučená:

  • Rang, H. P., Ritter, J. M. Flower, R. J. Henderson, Graeme. Pharmacology. null: null, 2016, 760 s. ISBN 978-0-7020-5363-4.
  • Lüllmann, Heinz Mohr, Klaus Hein, Lutz. Color atlas of pharmacology. Stuttgart: Thieme, 2011, 393 s. ISBN 978-3-13-781704-8.
  • Katzung, Bertram G. Masters, Susan B. Trevor, Anthony J. (eds.). Basic and clinical pharmacology. New York: McGraw-Hill, 2015, 1201 s. ISBN 978-1-25-925290-7.

Poslední úprava: prepocet_literatura.php (19.09.2024)
Sylabus -

Farmakologie centrálního nervového systému (2. část)

  • Přehled neurotransmiterů a látek ovlivňujících neurotransmisi
  • Anxiolytika, hypnosedativa
  • Antipsychotika
  • Antidepresiva
  • Antiepileptika.
  • Přehled centrálních myorelaxancií
  • Opioidní analgetika
  • Stimulancia CNS. Psychotomimetika (halucinogeny)
  • Farmakologie a toxikologie etanolu

Farmakologie zánětu a imunitní odpovědi

  • Histamin. Antihistaminika H1
  • Nesteroidní antiflogistika
  • Antirevmatika. Farmakoterapie dny
  • Imunomodulátory: Imunosupresiva. Přehled imunostimulancií

 Farmakologie endokrinního systému

  • Hormony štítné žlázy. Farmakoterapie hypo- a hypertyreózy
  • Diabetes mellitus, základní typy. Terapie insulinem, perorálními a dalšími antidiabetiky.
  • Hormony kůry nadledvin: Glukokortikoidy
  • Kostní metabolismus: Farmakoterapie osteoporózy 

Farmakologie krve a hematopoetického systému

  • Léčiva ovlivňující hemostázu a fibrinolýzu
  • Léčiva ovlivňující hematopoetický systém: Terapie anémií z nedostatku železa, vitaminu B12 a kyseliny listové. Přehled hematopoetických růstových faktorů

Farmakologie respiračního systému

  • Farmakoterapie asthma bronchiale
  • Farmakoterapie chronické obstrukční plicní nemoci.
  • Terapie kašle

Farmakologie gastrointestinálního traktu

  • Farmakoterapie peptického vředu
  • Léčiva ovlivňující zvracení
  • Terapie zácpy a akutního průjmu: Laxancia, antidiarhoika

Farmakologie reprodukčního systému

  • Ženské pohlavní hormony a jejich terapeutické využití: Hormonální kontracepce. Hormonální substituční terapie
  • Mužské pohlavní hormony. Anabolické steroidy. Přehled terapie erektilní dysfunkce a benigní hyperplasie prostaty
  • Léčiva ovlivňující uterus

Chemoterapie infekčních onemocnění

  • Antibakteriální látky
  • Sulfonamidy. Trimethoprim
  • β-laktamová antibiotika - peniciliny
  • β-laktamová antibiotika - cefalosporiny a další betalaktamy. Bacitracin. Glykopeptidy. Polymyxiny
  • Tetracykliny. Aminoglykosidová antibiotika
  • Makrolidová antibiotika. Linkosamidy. Chloramfenikol
  • Fluorochinolony.
  • Metronidazol. Nitrofurantoin. Lokálně používaná antibiotika.
  • Antimykobakteriální látky - antituberkulotika. Stručný přehled antileprotik
  • Antivirotika
  • Antimykotika
  • Antiprotozoika: terapie protozoárních infekcí – malárie, trichomonózy, toxoplasmózy, amébózy. Stručný přehled dalších protozoálních infekcí a jejich léčby.
  • Anthelmintika: terapie helmintóz zejména ve vztahu k ČR

Chemoterapie nádorových onemocnění

  • Antineoplastika – cytostatika i moderní léčiva cílené protinádorové terapie - mechanismy působení, nežádoucí účinky (přehled základních skupin
Poslední úprava: Štaud František, prof. PharmDr., Ph.D. (07.01.2018)
Výsledky učení - angličtina

   

The subject Pharmacology II builds on the knowledge and skills acquired in the subject Pharmacology I and its preceding subjects. 

After completing the subject, students will know pharmacodynamic approaches to possible therapeutic influence on the following diseases: epilepsy, depression, insomnia, pain (from mild to very severe, including inflammatory and migraine pain), gouty and rheumatoid arthritis, diabetes I and II, osteoporosis, infectious diseases (viral, bacterial, fungal and parasitic origin), cough, COPD and bronchial asthma. They will also know the pharmacological possibilities of therapeutic influence on the functions of the circulatory system and blood clotting, the digestive system, hormonal systems (female and male sex hormones, thyroid gland, adrenal cortex hormones) and approaches to the treatment of cancer, including modern targeted therapy. 

Students will be able to discuss knowledge in the above-mentioned areas of special pharmacology in the context of general pharmacology, the knowledge of which they acquired in Pharmacology I. To successfully pass the Pharmacology II exam, it will be necessary to demonstrate the knowledge listed in the learning outcomes for Pharmacology I. 

 

Learning outcomes: 

Based on the acquired knowledge and skills, the student can discuss approaches to possible therapeutic influence in connection with the pathological causes of the disease, list specific drug representatives, state their molecular mechanisms of action, main indications (Ind), derive key adverse effects (NAE) and name significant drug interactions (LI) and contraindications (KI). 

Specifically, the student will be able to: 

  • Explain the principles of therapy for viral diseases (both retroviral and non-retroviral), the basic mechanisms of action of given groups of antiviral drugs and list the corresponding drug representatives and their significant Ind, NÚ, or LI and KI 

  • Explain the principles of therapy for bacterial infections, the basic mechanisms of action of given groups of antibacterial drugs including antituberculosis drugs, within each group list the corresponding drug representatives and their significant Ind, NÚ, or LI and KI 

  • Explain the principles of therapy of fungal infections, the basic mechanisms of action of given groups of antifungal drugs, within each group, list the corresponding representatives of drugs and their significant Ind, NÚ, or LI and KI 

  • Explain the principles of therapy of infections caused by parasites (helminthiasis, protozoal infections), explain the basic mechanisms of action of anthelmintics and antiprotozoals, within each group, list the corresponding representatives of drugs and their significant Ind, NÚ, or LI and KI 

  • Explain the principles of therapy of cancer diseases. Discuss (A) the basic principles of antiproliferative therapy and (B) targeted antitumor therapy. State the basic division of pharmacological groups of cytostatics, within each group, list the corresponding representatives of drugs, discuss the significant NÚ of this group of drugs, list examples of biological and low-molecular drugs used in targeted antitumor therapy, list the basic significant NÚ. 

  • Explain the principles of influencing hemostasis and fibrinolysis, define the groups of antiplatelet agents, antihemorrhagics, anticoagulants, fibrinolytics and antifibrinolytics. Within each group, the student can name the corresponding drug representatives and their significant Ind, NÚ, or LI and KI 

  • Explain in the context of the pathophysiological mechanisms of disease development the principles of cough therapy, chronic obstructive pulmonary disease and bronchial asthma. Within the above diseases, list the pharmacodynamic groups of drugs used, explain their mechanisms of action, list the corresponding drug representatives and their significant Ind, NÚ, or LI and KI. 

  • Explain in the context of the cause of pain the therapeutic possibilities of influencing it, distinguishing between the therapy of mild to very severe pain, inflammatory and migraine pain. Within the partial pharmacodynamic groups, the student can name the corresponding drug representatives and their significant Ind, NÚ, or LI and KI. 

  • Explain the possibilities of influencing the immune system, within the groups of immunosuppressive and immunostimulating drugs, then discuss the mechanisms of their action, indications and list the corresponding drug representatives, including their significant INDs, or LI and KI 

  • List the possibilities of therapeutically influencing the activity of the central nervous system, in terms of the therapy of epilepsy, psychotic diseases, anxiety, insomnia and depression. Explain the basic mechanisms of action of the mentioned pharmacodynamic groups, within each group list the corresponding drug representatives and their significant INDs, INDs, or LI and KI 

  • List the possibilities of therapeutically influencing the activity of the gastrointestinal tract, in terms of the therapy of acid-peptic diseases, diarrhea, constipation and prevention of nausea and vomiting. Explain the basic mechanisms of the effects of drugs within the mentioned pharmacodynamic groups, within each group list the corresponding drug representatives and their significant INDs, INDs, or LI and CI 

  • Explain (in the context of the pathophysiological mechanisms of the disease) the principles of therapy for type I and II diabetes mellitus, list the key representatives of drugs, their main Ind, NÚ and any significant CI and LI for individual pharmacodynamic groups. 

  • List the possibilities of therapeutically influencing the activity of other hormonal systems, specifically male and female sex hormones, hormones of the adrenal cortex and thyroid gland. Explain the mechanisms of action of drugs affecting individual systems, name their basic indications and within each pharmacodynamic group list the corresponding drug representatives and their significant NÚ, or LI and CI 

  • Discuss the therapeutic use of vitamins, name their basic representatives, main Ind and any NÚ and CI. 

  • Within the provided list of drugs for FGLII, students will be able to classify each of the drugs into a pharmacodynamic group, explain the mechanism of action, state the basic indication, discuss the use of these drugs in therapy and describe any adverse effects and corresponding important drug interactions. 

Poslední úprava: Štaud František, prof. PharmDr., Ph.D. (26.03.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK