|
|
|
||
Cílem předmětu je a/ procvičit metody revize farmakoterapie se zaměřením především na minimalizaci rizik farmakoterapie a prohloubit i znalosti a dovednosti v klinické farmacii b/ zvážit, která relevantní informace o nemoci a pacientovi jsou nutné a zda se nacházejí ve zdravotnické dokumentaci c/učit se komunikovat s pacientem k upřesnění lékové a osobní anamnézy nutné pro minimalizaci rizik lékových problémů d/ učit se komunikovat s lékařem o lékových problémech a způsobech jejich řešení, pokud jsou klinicky významné Výuka je složena z praktických cvičení u lůžka pacienta (27hod); obecné semináře 9hod a prezentační semináře s diskuzí nad kazuistikami z oddělení (18hod). Předmět je vyučován ve 4. úseku LS a vyžaduje aktivní znalosti z Farmakologie, Klinické farmacie 1, Personalizované medicíny a interpretace základních biochemických, hematologických a fyzikálních hodnot a poznatků z farmaceutické technologie týkající se biofarmacie. Studenti využijí i poznatky z Klinické farmacie 2, která bude přednášena paralelně s tímto kurzem a budou zde v obecné části přednášeny i teoretické podklady revize farmakoterapie Všechny tyto poznatky musí student aktivně při výuce využívat a bude na ně odkazováno.
Výuka bude probíhat v interaktivních seminářích na FaF a u lůžka pacienta. Budou tři pracovní skupiny apo 6 studentech a v nich podskuiny I – III - pracovní týmy po dvou studentech a jeden ve skupině A po třech studentech.
Rozdělení do skupin provedou studenti na Moodle
Zápočtové semináře :2. 4. 20 začátek v 8:00 a 9.4. 20 začátek ev. bude další termín při nedokončení kazuistik v 10:30 3hodiny (A103)
úvodní seminář: ve čtvrtek 27.2.2020 v 12:30 - 13:00 na A103 a navazuje na přednášky 24.2. a 27.2.2020
Praktika u lůžka pacienta: Rozpis je uveden v tabulce.. V tabulce jsou uvedeny vedoucí praktik, začátek praktika a pořadové číslo praktika u skupin A – C. Doc. Soukup by uvítal, pokud by praktika mohla začít ve 13:30. Ve čtvrtek 27.2. to probereme
Skupina je označena písmenem a číslem je označen pořadový seminář¨¨
Zpracovat teorii a pak použít algoritmus SAZE
Populační riziko (signál rizika): projevy a laboratoř NÚ, typ léčiva, dávkové schéma
Individuální riziko (analýza rizika): rizikové faktory rizika a komplikací
Posouzení individuálního rizika (změření rizika): prospěšnost/riziko, kontrola vzniku rizika, kontrola rizikových faktorů (změřit, kdykoli a jak – symptomy, laboratoř, fyzikální vyšetření, chování). Které informace z monitorování postrádáte
Jak řešit klinicky významné riziko (eliminace rizika): nástroje: způsob a načasování podání, výskyt možné lékové adherence, monitorování (dosažení cílů, kontrola NÚ, sledování rizikových faktorů pro, potrava, hydratace, životní styl, návrh úpravy farmakoterapie)
Praktika u lůžka pacienta
Účast na prakticích komunikace s pacientem, zpracování informací z dokumentace, diskuze s lékařem a KF.
Vedoucí praktik: MUDr. Karel Macek, CSc.(klinický farmakolog a internista), PharmDr. Martina Maříková (klinický farmaceut a nemocniční lékárník); doc. MUDr. T. Soukup, CSc. (revmatolog) , PharmDr. Petra Rozsívalová (klinický farmaceut); MUDr. Jan Hubeňák, Ph.D (psychiatr)
MUDr. K. Macka, CSc. Studenti se shromáždí u recepce interního pavilonu č. 10. Informátor vyvolá vnitřní linkou 402 003.
PharmDr.M.Maříková shromážděte se u vchodu do seminární místnosti fakultní lékárny,
PharmDr. P. Rozsívalová – shromáždíte se u vchodu do Dětské kliniky
Doc. T. Soukup, Ph.D Pavilon interních oborů – 4.patro - počkat před oddělením E, ev. zazvonit a vyžádat dr. Soukupa
Dr. J.Hubeňák, PhD. psychiatrická klinika – nahlásit se na recepci
S sebou poznámky a bílý (čistý) plášť, přezůvky (nejsou podmínkou)ú a průkaz studenta viditelně jej upevněte na plášti!
Na prvním semináři nebo praktiku dostanete průkaz s označením student, kde vypíšete Jméno a Příjmení a pod to datumy stáží 27.2.2020 – 30.5.2020 a budete jej viditelně nosit!!!
Poslední úprava: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (27.02.2020)
|
|
||
Pokud budou hlavním lektorem kazuistiky přijaty a bude splněna docházka na semináře a praktická cvičení v nemocnici (100%), získá student zápočet.
Ke zkoušce se mohou hlásit studenti až za 14 dní po zaslání kazuistik učiteli a ten schválí jejich zpracování vhodné ke zkoušce. U zkoušky bude student prezentovat vybranou kazuistiku ze zaslaných; jejímž cílem bude prokázání znalostí a dovedností při managementu rizik farmakoterapie a aplikace algoritmu SAZE a algoritmu Tří pilířů a budou aplikovat individuálně relevantní nástroje (způsob užití, lékovou adherenci, monitorování, revize farmakoterapie, životní styl a samoléčbu) při maximalizaci účinku (to je dosažení cílů farmakoterapie). Studenti při zkoušce budou testováni, jak umí aplikovat znalosti z farmakologie, farmaceutické péče a klinické farmacie 1 a 2 a biopharmacie do řešení kazuistiky. Zkouška bude navazovat na zkoušku z Klinická farmacie 2.
Podmínky zápočtu:
1/ Vypracování kazuistik: 3 (na dvojici studentů) či 4 na trojici studentů ve Word (s komplexnější analýzou) a jejich prezentace v Poverpointu . Vše uložit do Moodle se vzorem skupina_podskupina_jméno_přijmeni_pořadové číslo kazuistiky 1….3…6
2/ Přijetí kazuistik ve word hlavním lektorem
3/ Splněna docházka na praktikách a na zápočtových seminářích (100%) (lektor u lůžka pacienta zaznamená účast na vizitku z FN z druhé strany datum a svůj podpis),
4/ Za každou absenci bude nutno zpracovat další kazuistiku.
5/ Prezentace vybraných kazuistik na zápočtových seminářích a obhájit závěry
6/ Odevzdat nosiče na vizitky na zápočtovém semináři
Podmínky zkoušky
1/ Získat zápočet
2/ Zkouška z Klinické farmacie 2
3/ Řešení kazuistiky zpracované na stážích s větším důrazem na algoritmy a teorii kolem nemoci a léčiv (kazuistiky budou použity ty, které jednotlivé skupiny řešily)
Zkouška Klinické farmacie 2 a řešení kazuistiky proběhnou současně. Bez teoretických základů nebude možnou zapsat zkoušku pouze z Klinicko – farmaceutické péče.
U zkoušky bude student prezentovat vybranou kazuistiku ze všech kazuistik zaslaných podskupinami skupin A - C; jejímž cílem bude prokázání znalostí z maximalizace účinku (to je dosahování cílů léčby) a dovedností při managementu minimalizace rizik farmakoterapie (NÚL, KI, a lékové interakce) a aplikace algoritmu SAZE. Při tom je požadováno i zvládnutí teorii Tří pilířů NÚ navozené konkrétním léčivem. Bude vyžadována individuální aplikace relevantních nástroje pro maximalizaci účinku a minimalizaci rizik (způsob užití, lékovou adherenci, monitorování, návrh úpravy farmakoterapii, režimová opatření a samoléčba pomocí OTC, potravních doplňků a zdravotnických prostředků). Studenti při zkoušce budou testováni, jak umí aplikovat znalosti z farmakologie, farmaceutické péče a klinické farmacie 1 a 2 a biofarmacie do řešení kazuistiky. Zkouška bude navazovat na zkoušku z Klinické farmacie 2.
Zkoušku možno naplánovat od 2.5.2020 až do 30.6.2020 po domluvě. Ke zkoušce bude umožněn přístup k PC.
Poslední úprava: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (27.02.2020)
|
|
||
Povinná:
Poslední úprava: prepocet_literatura.php (19.09.2024)
|
|
||
Praktické cvičení u lůžka pacienta a obecné a prezentační semináře . J.Vlček (Vlcek@faf.cuni.cz) Poslední úprava: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (30.01.2018)
|
|
||
Pokud budou hlavním lektorem kazuistiky přijaty a bude splněna docházka na semináře a praktická cvičení v nemocnici (100%), získá student zápočet. Ke zkoušce se mohou hlásit studenti po obdržení zápočtu po schválení tzaslaných kazuistik. U zkoušky bude student prezentovat vybranou kazuistiku ze zaslaných; jejímž cílem bude prokázání znalostí a dovedností při managementu rizik farmakoterapie a aplikace algoritmu SAZE a algoritmu Tří pilířů a budou aplikovat individuálně relevantní nástroje (způsob užití, lékovou adherenci, monitorování, revize farmakoterapie, životní styl a samoléčbu) při maximalizaci účinku (to je dosažení cílů farmakoterapie). Studenti při zkoušce budou testováni, jak umí aplikovat znalosti z farmakologie, farmaceutické péče a klinické farmacie 1 a 2 a biopharmacie do řešení kazuistiky. Zkouška bude navazovat na zkoušku z Klinická farmacie 2. Poslední úprava: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (30.01.2018)
|
|
||
Praktická cvičení u lůžka povedou zkušení učitelé v oboru – lékaři nebo kliničtí farmaceuti. Výuka bude probíhat v maximálně desetičlenných skupinách a studenti budou mít k dispozici zdravotnickou dokumentaci, možnost hovořit s pacientem a diskutovat problematiku s ošetřujícím lékařem nebo klinickým farmaceutem. Jejich cílem bude získat takto relevantní informace, které použijí v rámci algoritmu SAZE k odhalení signálů rizika (lékové problémy), k analýze rizika, změření rizika a způsob eliminace rizika preventivním opatřením anebo aktivním zásahem při manifestaci rizika. Studentům ve dvou a tříčlenných skupinách bude vždy přidělen při každém praktickém cvičení vždy jeden pacient, kterého takto zanalyzují a vše popíší do wordové prezentace s charakteristikou pacienta, anamnestickými údaji, s cílem léčby a pak provedou analýzu, zda je možné, aby cílů bylo dosaženo, a identifikují lékové problémy a jejich vhodnost řešení pomocí algoritmu SAZE. Při odhalení rizika konkrétního nežádoucího účinku využití algoritmus 3 pilířů. Každá skupina takto ve volném čase detailně strukturovaně zpracuje do wordové formy a zašlou hlavnímu vyučujícímu předmětu 6kazuistik/3člená skupina nebo 5kazuistik/2čelnná skupina. Vytvoří z každé kazuistiky PowerPointovou přehlednou prezentaci, kterou také před prezentačním seminářem zašlou hlavnímu lektorovi.
Na obecných seminářích budou procvičovány jednotlivé modelové lékové problémy a způsoby jejich minimalizace pomocí algoritmu SAZE a 3 pilířů a modelové kazustiky. Bude hodnoceno, zda byla vybrána relevantní data, jak je lékový problém teoreticky zpracován a zda studenti jsou schopni efektivně využít nástroje k maximalizaci účinku a minimalizaci rizik (k prevenci či léčbě) pomocí relevantních nástrojů: 1/ způsob užití léčiv; 2/ lékové adherence; 3/ monitorování účinků léčiv a chování pacienta; 4/ revize farmakoterapie; 5/ životní styl; 6/ samoléčba pomocí OTC léčiv a potravních doplňků
Poslední úprava: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (30.01.2018)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5673 Poslední úprava: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (30.01.2018)
|
|
||
Clinical Pharmacy care Clinical Pharmacy care is an elective course that requires students to revise their knowledge of pathophysiology, pharmacology and clinical pharmacy 1. Students are divided into teams that work together in outside of the frontal education as well and process case reports and Theory of 3 pillars of adverse effects (AD) vs active substance or group of drugs durind seminas in PowerPoint presentation ehat will be discuss into seminars. The course will enable students to 1/ consolidate the basic knowledge of clinical pharmacy 1 – it is to be able to construct a short characteristic of the disease and its pharmacotherapy, to learn to generate methods of information necessary to assess the maximization of the effect on the basis of 5 questions of diagnostics according to the knowledge that students gain by studying the pathophysiology of the disease. 2/ to expand the knowledge of the process of risk minimization and methods to minimize the risk of the 1st – 3rd order 3/ learn searching for information necessary to minimize risk of 3rd order on the basis of the Theory of the 3 pillars of ADRs of a specific active substance or group of drugs 4/ acquire skills on how to generate a signal and evaluate drug problems (DRP) in the form of a algorithm SAFE. To estimate whether we have enough information to assess the achievement of treatment goals (whether the potential has been achieved or is achieved – see related to 5 diagnostic questions) and whether we have enough information to assess the occurrence or prevention of NUL. These skills will be practiced on individual cases. 5/ learn to work with knowledge and skills published in order to maximize the effect and minimize the risks. 6/ learn to think about the possibilities of changes in pharmaceutical care tools to maximize the effect and minimize risks: 1/ How to use a drug; 2/ drug adherence; 3/ monitoring and self-monitoring of the patient; Proposal for modification of Rx and OTC pharmacotherapy and regime measures 7/ Understand medical documentation and extract information necessary for the evaluation of the 5 questions Dg and the Theory of the 3 pillars of ADR vs pharmaceutical. 8/ try to communicate with the patient to find out the personal and drug history 9/ try to communicate with the doctor and clinical pharmacist to complete the information necessary for the evaluation of the patient's drug problems 110/ summarize the information ad 8/ - ad 10/ and process the case report in a team in Power Pont and then present it on the first case report, credit case report, 11/ try to process a case report with the help of information sources on a randomly selected case report and present it to defend it in front of the other teams. Poslední úprava: Navrátilová Lucie, Ing. (08.04.2025)
|