Předmět organicky navazuje na disciplínu označenou jako Zdravotnická psychologie (2.roč.). Akcentuje otázky sociálního styku, interpersonálních vztahů a interakcí, sociálních norem, hodnot a rolí. Jádro ovšem tvoří sociální komunikace (verbální i nonverbální) se zvláštním zřetelem na komunikaci v lékárnách a řešení mezilidských vztahů a konfliktů.
Poslední úprava: Pokladníková Jitka, PharmDr., Ph.D. (17.09.2024)
The subject follows disciple Health Care Psychology with special emphasis on social communication, interpersonal relationship and interactions, social rules, values and roles. The main area of interest is social communication (verbal and non-verbal) especially communication with a patient in a pharmacy and solution of interpersonal conflicts.
Poslední úprava: Pokladníková Jitka, PharmDr., Ph.D. (17.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
Zkouška: část písemná, část ústní.
Okruhy ke zkoušce:
• Verbální a neverbální komunikace.
• Efektivní naslouchání a empatie.
• Asertivita. Mezilidský konflikt.
• Pohovory a hodnocení.
• Efektivní poradenství pro pacienty.
• Bariéry v komunikaci s pacientem.
• Zlepšení výsledků pacienta.
• Komunikace se speciálními skupinami pacientů:
· Nestabilní pacienti
· Agresivní pacienti
· Úzkostliví pacienti
· Úzkostliví pedanti
· Depresivní pacienti
· Sociálně postižení pacienti
· Tělesně postižení pacienti: Sluchové postižení
· Tělesně postižení pacienti: Zhoršení zraku
· Tělesně postižení pacienti: Poruchy řeči
· Nevyléčitelně nemocní pacienti
· Pacienti s HIV/AIDS
· Duševně postižení pacienti
· Pacienti s nízkou zdravotní gramotností
· Pečovatelé
· Děti
· Geriatričtí pacienti
Poslední úprava: Pokladníková Jitka, PharmDr., Ph.D. (17.09.2024)
Exam: written part, oral part.
Topics:
Verbal and non-verbal communication.
Effective listening and empathy.
Assertiveness. Interpersonal conflict.
Interviewing and assessment.
Effective patient counselling.
Barriers in patient communication.
Communication with special patient groups.
Improving patient outcome.
Communication with special patient groups:
Unstable patients
Aggressive patiens
Anxious patiens
Anxious pedants
Depressed patiens
Socially disabled patiens
Physically disabled patients: Hearing impairement
Physically disabled patients: Vision impairment
Physically disabled patients: Speech impairment
Terminally ill patients
Patients with HIV/AIDS
Mentally impaired patients
Patients with low health literacy
Caregivers
Children
Geriatric patients
Poslední úprava: Pokladníková Jitka, PharmDr., Ph.D. (17.09.2024)
Literatura -
Doporučená:
. . In Praško, Ján, Pašková, Beáta, Prašková, Hana, Šlepecký, Miloš Záleský, Richard. Příručka pro klienta a jeho rodinu . Praha: Portál, 2014, s. -. ISBN 978-80-262-0638-5..
Vybíral, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000, 263 s. ISBN 80-7178-291-2.
Poslední úprava: prepocet_literatura.php (19.09.2024)
Obligatory:
TIETZE, Karen J. Clinical skills for pharmacists-E-book: A patient-focused approach. Elsevier Health
Sciences, 2011.
. . In . . : , , s. -. ISBN ..
Cobb, B. T., Bowen, J. F., Pontiggia, L., Koffer, K. F., & Scholtz, J. M. (2019). Evaluation of an
individualized vs non-specific standardized patient activity in improving communication skills amongst
pharmacy students. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 11(6), 603-608.
. . In . . : , , s. -. ISBN ..
McCorry, L. K., & Mason, J. (2020). Communication skills for the healthcare professional. JONES &
BARTLETT PUB Incorporated.
. . : , , s. ISBN .
Davis, K. (2019). Mosby's Sterile Compounding for Pharmacy Technicians-E-Book. Elsevier Health
Sciences.
. . In . . : , , s. -. ISBN ..
Mohiuddin, A. K. (2020). The Role of the Pharmacist in Patient Care: Achieving High Quality, Cost-
Effective and Accessible Healthcare Through a Team-Based, Patient-Centered Approach. Universal-
Publishers.
. . In . . : , , s. -. ISBN ..
Watson, D. G. (2020). Pharmaceutical analysis E-book: a textbook for pharmacy students and
pharmaceutical chemists. Elsevier Health Sciences.
. . : , , s. ISBN .
Poslední úprava: prepocet_literatura.php (19.09.2024)
Metody výuky -
Metody výuky: přednáška, seminář, zkouška.
Poslední úprava: Pokladníková Jitka, PharmDr., Ph.D. (17.09.2024)
Teaching Methods: lectures, seminars, exam.
Poslední úprava: Pokladníková Jitka, PharmDr., Ph.D. (17.09.2024)
Sylabus -
Aspekty sociálního styku, sociální percepce, interakce a komunikace. Druhy a prostředky sociální komunikace, jejich aplikace ve vztahu farmaceut - pacient. Verbální komunikace, význam, obsahová a paralingvistická stránka řeči; komunikační bariéry a techniky. Nonverbální komunikace, tělo, prostor, čas a komunikační kontext. Transakční analýza, krizová komunikace.
Aktivní naslouchání, empatie a možnosti jejího využití v práci farmaceuta. Asertivita a možnosti jejího využití v práci farmaceuta. Komunikace s problémovými klienty a pacienty. Interpersonální konflikty a jejich řešení. Farmaceut a jeho role v rámci zkvalitňování farmaceutické péče př.: zvyšování adherence.
Poslední úprava: Pokladníková Jitka, PharmDr., Ph.D. (17.09.2024)
Aspects of social contact, social perception, interaction and communication.
Types and means of social communication, their application in the pharmacist-patient relationship.
Verbal communication, meaning, content and paralinguistic aspects of speech; communication
barriers and techniques.
Nonverbal communication, body, space, time and communication context.
Transaction analysis, crisis communication.
Active listening, empathy and the possibilities of its use in the work of a pharmacist.
Assertiveness and the possibilities of its use in the work of a pharmacist.
Communication with problem clients and patients.
Interpersonal conflicts and their resolution.
The pharmacist and his role in improving the quality of pharmaceutical care, e.g.: increasing adherence.
Poslední úprava: Pokladníková Jitka, PharmDr., Ph.D. (17.09.2024)