Četba a gramaticko-lexikální rozbor textů s odborným zaměřením. Cvičení se soustřeďují na systematické upevňování české gramatiky a slovní zásoby a také na rozvíjení komunikačních kompetencí v rámci úrovně C1 dle SERR. Konverzace prohlubuje dovednosti v oblasti komunikace s pacientem a zdravotnickým personálem. Prezentace se zaměřují na schopnost vytvářet efektivní prezentace na odborná témata a vystupovat před publikem.
Poslední úprava: Duchková Barbora (11.09.2023)
Reading and grammatical-lexical analysis of texts with a professional focus. Exercises focus on the systematic consolidation of Czech grammar and vocabulary, as well as on the development of communicative competences within the C1 level of the CEFR. Conversation deepens skills in communication with patients and medical staff. Presentations focus on the ability to create effective presentations on professional topics and to speak in front of an audience.
Poslední úprava: Duchková Barbora (11.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
ZÁPOČET:
splnění docházky (povoleny 2 absence za semestr)
splnění zápočtového testu na min. 70 % (3 pokusy)
ZKOUŠKA:
splnění zkouškového písemného testu na min. 70 %
splnění ústní části - prezentace na min. 70 %
Poslední úprava: Clareová Dagmar, BA (29.09.2025)
CREDIT:
fulfiltheattendancerequirement (a maximum of 2 absences per semester)
passthecredit test withat least 70% (3 attempts)
EXAM:
passthewrittenexamwithat least 70%
passthe oral component — a presentation — withat least 70%
Poslední úprava: Clareová Dagmar, BA (29.09.2025)
Literatura -
Interní materiály na Moodle
D. Kozlíková, V. Těšínská: Čeština pro zahraniční studenty lékařské fakulty. A. Trnková: Cvičení z české mluvnice pro cizince, Praha 2003 J. Bischofová: Čeština pro středně a více pokročilé, Praha 2011 J. Plamínek: Komunikace a prezentace. Umění mluvit, slyšet a rozumět, Praha 2012 A. Špačková: Moderní rétorika, Praha 2009
Poslední úprava: Clareová Dagmar, BA (01.10.2025)
Internal resources on Moodle
D. Kozlíková, V. Těšínská: Čeština pro zahraniční studenty lékařské fakulty. A. Trnková: Cvičení z české mluvnice pro cizince, Praha 2003 J. Bischofová: Čeština pro středně a více pokročilé, Praha 2011 J. Plamínek: Komunikace a prezentace. Umění mluvit, slyšet a rozumět, Praha 2012 A. Špačková: Moderní rétorika, Praha 2009
Poslední úprava: Clareová Dagmar, BA (01.10.2025)
Požadavky ke zkoušce -
písemný gramaticko-lexikální text (získání min. 70 %)
ústní prezentace s podkladem v ppt formátu na zvolené téma (získání min. 70 % dle stanovených kritérií)
Poslední úprava: Clareová Dagmar, BA (29.09.2025)
writtengrammar–lexis test (minimum 70%)
oral presentationwith a PPT slide deck on a chosentopic (minimum 70%according to thestatedcriteria)
Poslední úprava: Clareová Dagmar, BA (29.09.2025)
Sylabus -
Témata: aktuální články populárně naučné a naučné se zdravotnickou problematikou, žádost, životopis.
Gramatika: deklinace přejatých substantiv, sufixy adjektiv, prefixy verb, slovesné pasivum, imperativ se zaměřením na instrukce pacientům, spojky a spojovací výrazy.
Prezentace: struktura prezentace, specifika odborné prezentace, efektivní prvky v prezentaci, jak prezentovat.
Poslední úprava: Clareová Dagmar, BA (29.09.2025)
Topics: currentpopularscience and academicarticles on healthcareissues; application/letterofrequest; CV.
Grammar: declensionofborrowednouns; adjectivesuffixes; verbalprefixes; verbalpassive; imperative focused on givinginstructions to patients; conjunctions and linkingexpressions.
Presentations: presentationstructure; specificsofprofessional/disciplinarypresentations; effective (linguistic and nonverbal) elements; how to deliver a presentation.
Poslední úprava: Macháčková Dita, Mgr. (07.07.2023)
Výsledky učení -
Po skončení kurzu bude student schopen:
číst, analyzovat a shrnout aktuální populárně-naučné i odborně-naučné články se zdravotnickou problematikou a diskutovat o jejich obsahu;
samostatně formulovat žádost v administrativním i akademickém kontextu (např. o stáž, grant, účast na konferenci) s důrazem na jazykovou přesnost a vhodný styl;
napsat strukturovaný profesní životopis podle českých standardů;
správně používat a deklinovat přejatá substantiva ve zdravotnickém kontextu;
tvořit a využívat adjektiva pomocí příslušných sufixů a rozpoznat jejich stylistické odstíny;
rozumět významovým nuancím verbálních prefixů a potažmo významu jimi odvozených sloves;
aktivně používat slovesné pasivum v odborném a administrativním stylu;
používat imperativní konstrukce při zadávání jasných a adekvátních instrukcí pacientům a zdravotnickému personálu;
efektivně využívat širokou škálu spojek a spojovacích výrazů k vytváření koherentních a argumentačně propracovaných mluvených i psaných projevů;
formulovat svůj odborný názor, obhájit jej v odborné diskusi a adekvátně reagovat na argumenty partnera v komunikaci;
připravit a realizovat odbornou prezentaci: zvolit vhodnou strukturu, uplatnit specifika odborného stylu, využít efektivní prvky (jazykové i neverbální) a prezentovat obsah jasně a přesvědčivě.
Poslední úprava: Clareová Dagmar, BA (29.09.2025)
At the end of the course, the student will be able to:
read, analyze, and summarize current popularscience and academic articles on health/medical topics, and discuss their content;
independentlyformulate a request/application in administrative and academiccontexts (e.g., foraninternship, grant, orconferenceparticipation), withemphasis on linguisticaccuracy and appropriateregister;
write a structuredprofessional curriculum vitae (CV) in line with Czech standards;
use correctly and decline (inflect) borrowednouns in healthcarecontexts;
form and use adjectives via theappropriatesuffixes and recognizetheirstylisticnuances;
understandthesemanticnuancesofverbalprefixes and, by extension, themeaningsofverbsderivedfromthem;
actively use theverbalpassive in professional and administrativestyles;
use imperative constructions to giveclear and appropriateinstructions to patients and healthcarestaff;
effectivelyemploy a widerangeofconjunctions and linkingexpressions to producecoherent, well-arguedspoken and writtendiscourse;
formulate a professional opinion, defend it in expert discussion, and respond appropriately to counterpart’s arguments;
prepare and deliver a professionalpresentation: chooseanappropriatestructure, applythefeaturesofprofessional/academic style, use effectivelinguistic and nonverbalelements, and presentthecontentclearly and persuasively.