Student se díky předmětu seznámí se základními druhy tkání a s jejich histologickou stavbou a prakticky díky práci s mikroskopem zvládne identifikovat, popsat a pochopit mikrostrukturu buněk i tkání těla.
Poslední úprava: Jiráková Lucie, Bc. (20.02.2023)
Student is gradually acquainted with the basic types of tissues and their histological structure and can practically work with the microscope to identify, describe and understand microstructure of cells and body tissues.
Poslední úprava: Jiráková Lucie, Bc. (20.02.2023)
Výsledky učení -
Po absolvování předmětu studující dokáže:
Klasifikovat typy tkání, buněk a složek mezibuněčné hmoty v orgánech lidského těla.
Definovat a ve správných souvislostech používat pojmy potřebné k popisu normální mikroskopické stavby orgánů lidského těla.
Identifikovat a systematicky popisovat v histologických preparátech struktury důležité pro porovnání a rozlišení histologických vzorků normálních lidských orgánů, a to jak s využitím světelného mikroskopu, tak v naskenovaných virtuálních preparátech.
Nakreslit a popsat zjednodušená schémata mikroskopických preparátů orgánů lidského těla.
Vysvětlit popis preparátu druhému pozorovateli (studujícímu nebo vyučujícímu).
Určovat orgány lidského těla, z nichž pocházejí předložené mikroskopické preparáty.
Korelovat mikroskopickou stavbu lidských orgánů s jejich funkcí.
Řešit zjednodušené problémy na základě znalostí a dovedností z histologie v rozsahu doporučených zdrojů a výsledků učení podrobněji rozepsaných pro jednotlivá témata.
Podrobné výsledky učení rozepsané pro jednotlivá témata: https://histologie.lfp.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/2/2024/03/Vysledky_uceni_1_semestr_histologie_kapitoly_1-9.pdf
Poslední úprava: Merhautová Šárka (26.06.2024)
Upon completion of the course, the learner will be able to:
Classify the types of tissues, cells and components of intercellular matter in organs of the human body.
Define and use in the correct context the terms necessary to describe the normal microscopic structure of the organs of the human body.
Identify and systematically describe in histological slides the structures important for comparison and differentiation in histological slides of normal human organs, using both light microscopy and scanned virtual slides.
Draw and describe simplified diagrams of microscopic preparations of human body organs.
Explain the structures on the slide to a second observer (learner or teacher).
Identify the organs of the human body from which the microscopic slides were taken.
Correlate the microscopic structure of human organs with their function.
Solve simplified problems based on knowledge and skills in histology within the range of recommended resources and learning outcomes detailed for each topic.
Detailed learning outcomes for each topic: https://histologie.lfp.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/2/2024/03/Learning-objectives-for-1st-year-Histology.pdf
Poslední úprava: Merhautová Šárka (26.06.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
Letní semestr je zakončen zápočtem. Získání zápočtu za letní, a následně i zimní semestr (2. ročník), je podmínkou připuštění ke zkoušce ve 2. ročníku.
The summer semester ends with a credit. Obtaining credit for the summer semester and subsequently the winter semester (2nd year) is a condition for admission to the 2nd year examination.
Poslední úprava: Merhautová Šárka (11.03.2024)
Literatura -
Balko J., Tonar Z., Varga I. a kol.: Memorix histologie. 3. vydání. Triton, Praha, 2021
Mescher A.L.: Junqueirovy základy histologie. Galén, Praha, 2018.
Slípka J., Tonar Z.: Základy histologie. Karolinum, Praha, 2018.
Gartner L.P., Hiatt J.L.: Color Atlas and Text of Histology. 6th edition. Wolters Kluwer, 2014
Ross M., Pawlina W.: Histology: a Text and Atlas with Correlated Cell and Molecular Biology. 6th edition. Wolters Kluwer, 2014
Young B., Woodford P., O´Dowd G.: Wheater´s Functional Histology. A text and colour atlas. 6th edition, Churchill Livingstone, 2013
Sadler T.: Langman´s Medical Embryology, 13th edition, Wolters Kluwer 2014
Moore K.L., Persaud T.V.N., Torchia M.G.: Before We Are Born, 9th Edition. Elsevier, Philadelphia, 2016
Moore K.L., Persaud T.V.N., Torchia M.G.: The Developing Human, 10th Edition. Clinically Oriented Embryology. Elsevier, Philadelphia, 2016
Poslední úprava: Jiráková Lucie, Bc. (20.02.2023)
Požadavky ke zkoušce
Letní semestr je zakončen zápočtem. Získání zápočtu za letní, a následně i zimní semestr (2. ročník), je podmínkou připuštění ke zkoušce ve 2. ročníku.
4.Pojivová tkáň II.: Chrupavka a kost (auricula, trachea, epiglottis, pulmo), osifikace desmogenní a chondrogenní (fetus 40 mm - caput a membrum sup., costa fetus), demonstrace zubů (dens).
5. Cartilage (hyaline, elastic, fibrocartilage). Bone (structure, ossification).
6. Blood I (erythrocytes, leukocytes).
7. Blood II (lymphocytes, platelets, hematopoiesis).
8. Muscular tissue (smooth, striated, cardiac).
9. Nervous tissue (neuron, synapses, neuroglia, barriers of the CNS).
10. Cardiovascular system (arteries, veins, heart).
11. Sensory organs – eye, ear, olfactory organ.
12. Lymphatic system. Endocrine system.
13. Solving model questions from histology for credit and exam.
Summary of the practical sessions. General histology.
Dental medicine 1st year. Summer term.
1.Introduction: The rules of health security during the teaching process of Histology. Histological techniques. Epithelial tissues I.: Simple and stratified epithelia (sole of the foot, lip, thyroid gland, kidney).
2.Epithelial tissues II.: Pseudostratified, transitional and specialized epithelium (soft palate, urinary bladder, liver). Epithelial tissues III.: Serous and mucous glands (parotid gland, pancreas, duodenum, sublingual gland), glands in the skin (axilla, eyelid, labium majus).
4.Connective tissue II.: Cartilage and bone (auricle, trachea, epiglottis, lung), desmogenous and endochondral ossification (fetus 40 mm - fetal head and fetal upper extremity, fetal rib), tooth
5.Muscular tissue: Smooth, skeletal and cardiac muscle (stomach, oesophagus, tongue, heart, artery and vein).
6.Nervous tissue: Neural elements of CNS and PNS (spinal cord, cerebellum, cerebral cortex, peripheral nerve).
7.Revision of the whole topic. Course credit.
TEST 1: 11.3. – 29.3. 2024 TEST 2: 8.4. - 26.4. 2024 TEST 3: 29.4. - 17. 5. 2024 FINAL TEST: from 20.5. 2024
Letní semestr je zakončen zápočtem. Získání zápočtu za letní, a následně i zimní semestr (2. ročník), je podmínkou připuštění ke zkoušce ve 2. ročníku.
The summer semester ends with a credit. Obtaining credit for the summer semester and subsequently the winter semester (2nd year) is a condition for admission to the 2nd year examination.