PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Psychiatrie - EP0105390
Anglický název: Psychiatry
Zajišťuje: Psychiatrická klinika (14-390)
Fakulta: Lékařská fakulta v Plzni
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 5
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:8/50, Z+Zk [HS]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Pro druh:  
Poznámka: odhlásit z termínu zápočtu při nesplněné rekvizitě
odhlásit z termínu zkoušky při nesplněné rekvizitě
Garant: prof. MUDr. Jan Vevera, Ph.D.
doc. MUDr. Jiří Beran, CSc.
MUDr. Jiří Podlipný, Ph.D.
Vyučující: doc. MUDr. Jiří Beran, CSc.
MUDr. Jan Lošák
MUDr. Jiří Podlipný, Ph.D.
prof. MUDr. Jan Vevera, Ph.D.
Neslučitelnost : E0110032
Prerekvizity : EP0104490
Záměnnost : E0110032
Je neslučitelnost pro: E0110032
Je prerekvizitou pro: EP0106360, EP0106360S, EP0106130
Je záměnnost pro: E0110032
Anotace -

Obecná psychiatrie. Vyšetření přítomného duševního stavu. Psychotické poruchy. Poruchy nálady. Organické duševní poruchy. Delirantní stavy. Úzkostné a neurotické poruchy. Pedopsychiatrie. Prevence duševních poruch. Sociální práce na psychiatrii. Maligní neuroleptický syndrom. Serotoninový syndrom. Suicidalita. Agrese a násilí v psychiatrii. Stigmatizace, destigmatizace. Praktika na kmenovém oddělení. Návštěva PN Dobřany. Seznámení se s centrem duševního zdraví v rámci organizace Ledovec.
Poslední úprava: Rundová Kateřina, Mgr. (28.07.2023)
Podmínky zakončení předmětu -

Zápočet

•       Student musí splnit povinnou docházku. Povolena je jednodenní absence.

 

•       Studenti přinášejí vypracovaný a vyučujícím podepsaný protokol o psychiatrickém vyšetření pacienta.

 

•       Studenti vypracují a prezentují prezentaci na zadané téma

 

Zkouška

•       Studenti se dostaví na sekretariát, kde si vylosují zkušební otázky. Sekretariát LF se nachází v 1. NP, 4. dveře. Seznam otázek najdete na MOODLE.

 

•       Student ke zkoušce přináší vypracované psychiatrické vyšetření pacienta

 

•       3 vylosované otázky (seznam otázek viz. Moodle), důraz klademe na perfektní znalost otázek prvního oddílu. 

 

Poslední úprava: Rundová Kateřina, Mgr. (11.07.2024)
Literatura -

Povinná:
Höschl C, Libiger J., Švestka J.: Psychiatrie. Praha, Tigis 2002
Raboch J., Zvolský P. et al.: Psychiatrie. Praha, Galén a Karolinum, 2001
Doporučená:
Dušek K., Večeřová-Procházková A.,: Diagnostika a terapie duševních poruch

Poslední úprava: Rundová Kateřina, Mgr. (28.07.2023)
Požadavky ke zkoušce -

ápočet

•       Student musí splnit povinnou docházku. Povolena je jednodenní absence (nebo odpovídající absence na jednom ranním, jednom odpoledním semináři, jednom pobytu na odd.).

 

•       Studenti přinášejí vypracovaný a vyučujícím podepsaný protokol o psychiatrickém vyšetření pacienta.

 

•       Studenti vypracují a prezentují prezentaci na zadané téma

 

Zkouška

•       Studenti se dostaví na sekretariát (1. NP - chodba vedení - 4. dveře) kde si vylosují zkušební otázky.

 

•       Student ke zkoušce přináší vypracované psychiatrické vyšetření pacienta

 

•       3 vylosované otázky (seznam otázek viz. Moodle), důraz klademe na perfektní znalost otázek prvního oddílu. Seznam otázek najdete na MOODLE.

 

Poslední úprava: Rundová Kateřina, Mgr. (11.07.2024)
Sylabus -

EP0105390 – Psychiatrie

Bloková, 8/50, Z+ ZK

 

Anotace:

Obecná psychiatrie. Vyšetření přítomného duševního stavu. Psychotické poruchy. Poruchy nálady. Organické duševní poruchy. Delirantní stavy. Úzkostné a neurotické poruchy. Pedopsychiatrie. Reakce na stres, psychologická 1. pomoc (krizová intervence). Prevence duševních poruch. Sociální práce na psychiatrii. Maligní neuroleptický syndrom. Serotoninový syndrom. Suicidalita. Agrese a násilí v psychiatrii. Stigmatizace, destigmatizace. Praktika na kmenovém oddělení. Návštěva PN Dobřany. Seznámení se s centrem duševního zdraví v rámci organizace Ledovec.

Sylabus:

 

1.     Fenomenologie duševních poruch

 

Základní pojmy klinické psychopatologie. Vysvětlení pojmů obecné psychiatrie jako jsou vigilita, lucidita, poruchy myšlení, poruchy vnímání, poruchy nálady, emoční kongruence a inkongruence. Úzkost, fobie, obsese, kompulze. Poruchy spánku. Kognitivní funkce, exekutivní funkce, poruchy paměti. Agresivita, sebevražda, sebepoškozování. Bažení, závislost. Specifika psychopatologických fenomenů v dětství, adolescenci, v dospělosti a v involuci.

 

2.     Diagnostické metody v psychiatrii

 

Vyšetření přítomného stavu, klinické interview, vedení rozhovoru. Observace. Empatie. Přenos a protipřenos. Objektivní vyšetřovací metody v psychiatrii. Role zobrazovacích metod v psychiatrii – magnetická resonance (MRI) a výpočetní tomografie (CT). Funkční zobrazovací metody (např. SPECT, BOLD MRI, PET). Škálování. Strukturované diagnostické interview. Sebeposuzovací škály. Psychologické vyšetření. Typy psychologických testů.

 

3.     Psychofarmaka

 

Základní dělení psychofarmak. Antidepresiva. Antipsychotika. Anxiolytika. Hypnotika a sedativa. Kognitiva. Stimulancia. Mechanismy účinku psychofarmak. Problematika iatrogenně navozeného syndromu závislosti. Interakce psychofarmak. Off label preskribce.

 

4.     Organické duševní poruchy

 

Poruchy paměti. Demence neurodegenerativní a vaskulární. Demence u chorob zařazených jinde. Organický amnestický syndrom. Delirium. Mírná kognitivní porucha. Problematika omezení způsobilosti k právním úkonům u osob s demencí. Farmakoterapie deliria. Režimová opatření u delirantních stavů. Užití omezovacích prostředků. Kognitiva. Kognitivní trénink u osob s demencí.

 

5.     Problematika závislostí

 

Definice syndromu závislosti a škodlivého užívání. Problematika tolerance a odvykacího stavu. Bažení. Sociální dopady syndromu závislosti. Výčet nejčastěji zneužívaných psychotropních látek. Behaviorální a režimová terapie syndromu závislosti, cue – exposure therapy. Principy přístupu harm reduction. Averzní terapie.

 

6.     Psychotické poruchy

 

Fenomenologie schizofrenie. Klinický obraz, prevalence, dědičnost. Positivní a negativní příznaky. Katatonní stavy. Trvalá porucha s bludy. Schizoafektivní porucha. Diferenciální diagnostika psychóz. Antipsychotická farmakoterapie. Depotní antipsychotická farmakoterapie. Maligní neuroleptický syndrom. Program prevence relapsu.

 

7.     Poruchy nálady

Fenomenologie deprese a mánie. Prevalence a etiologie unipolární depresivní poruchy. Antidepresivní farmakoterapie. Fyzikální terapie deprese – léčba jasným světlem, elektrokonvulzivní terapie, stimulace nervus vagus, transkraniální magnetická stimulace. Psychoterapie u depresivní poruchy. Bipolární afektivní porucha, etiologie a prevalence. Thymostabilizační léčba, lithioprofylaxe. Trvalé poruchy nálady.

 

8.     Úzkostné a neurotické poruchy

Fenomenologie úzkostných poruch. Etiologie a patofyziologie úzkostných poruch, reakce „boj“ a „útěk“. Fobické poruchy. Panická porucha, generalizovaná úzkostná porucha. Obsedantně kompulsivní porucha. Posttraumatická stresová porucha. Akutní stresová porucha. Poruchy adaptace. Somatoformní poruchy. Psychoterapie úzkostných poruch s akcentem na kognitivně – behaviorální přístup. Farmakoterapie úzkostných poruch, anxiolytika.

 

9.     Dětská a dorostová psychiatrie

 

Syndrom poruchy aktivity a pozornosti (ADHD), jeho etiologie, prevalence, klinický obraz. Poruchy autistického spektra. Tikové poruchy, Tourettův syndrom. Poruchy příjmu potravy. Průniky pedopsychiatrie, školské psychologie, etopedie a sociální práce v péči o děti a dospívající. Specifické poruchy školních dovedností. Psychoterapie u dětí a adolescentů. Specifická farmaka užívaná v pedospychiatrii s důrazem na psychostimulancia. Dítě týrané, zanedbávané a zneužívané. Oddělení sociálně právní ochrany dítěte a jeho spolupráce s dětskou a dorostovou psychiatrií.

 

PRAKTICKÁ CVIČENÍ

 

1. Demonstrace pacienta s úzkostným a neurotickým onemocněním

Vedení klinického interview, rozbor psychopatologie, zpětná vazba

 

2. Demonstrace pacienta s psychotickým onemocněním

Vedení klinického interview, rozbor psychopatologie, zpětná vazba

 

3.  Psychologické vyšetření

Indikace k psychologickému vyšetření, formulace zakázky. Typy psychologických testů. Role psychologa v týmu psychiatrického oddělení. Role psychologa v nemocničním zařízení

 

4. Sociální práce na psychiatrii

Sociální aspekty duševních poruch. Invalidizace z psychiatrické indikace, formy sociální podpory. Omezení způsobilosti k právním úkonům osob s duševním onemocněním, role opatrovníka. Terénní služba

 

5. Destigmatizace, reforma psychiatrické péče, historie psychiatrie

Pojem stigma. Multidisciplinární tým. Centrum duševního zdraví. Milníky z historie psychiatrické péče v ČR

  

6.  Pedopsychiatrie

Vyšetření pacienta z oddělení dětské a dorostové psychiatrie, rozbor psychopatologie, zpětná vazba

 

7.  Poruchy osobnosti

Charakteristika základních clusterů osobnostní patologie. Specifické poruchy osobnosti. Terapeutické možnosti osobnostních poruch. Právní odpovědnost osob s poruchou osobnosti. Komunikace s pacientem s osobnostní poruchou

 

8. Delirium, akutní psychotický stav

Etiologie delirií, úloha psychiatra ve zvládání delirantních stavů. Mezioborová spolupráce o osobu v delirantním stavu. Specifika deliria tremens v rámci odvykacího stavu při syndromu závislosti na alkohol. Farmakoterapie delirantních stavů. Režimová opatření, užití omezovacích prostředků. Akutní psychotické stavy, farmakologická intervence u akutní psychózy

 

9.  Sebevražda, agresivita

Hlavní příčiny sebevražedného jednání. Neodkladná péče u osob s rizikem sebevraždy nebo u osob provádějících sebevražednou aktivitu. Příčiny agresivního jednání vůči okolí. Deeskalace

 

Výstupy z učení, forma zakončení předmětu

Základní orientace v klasifikaci duševních poruch. Schopnost provést psychiatrické vyšetření a zpracovat protokol psychiatrického vyšetření. Prohloubení znalosti psychofarmakologie. Schopnost indikovat psychoterapii. Základní orientace v mechanismu účinku jednotlivých psychoterapeutických směrů. Prohloubení schopnosti komunikace s pacientem. Schopnost komunikace s osobou s duševním onemocněním.

Povinná a doporučená literatura:

Höschl C, Libiger J, Švestka J. Psychiatrie. 2. ed. Praha: Tigis; 2004.

Dušek K, Večeřová Procházková A. Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada; 2010.

Uhrová, Roth a kol. Neuropsychiatrie, Maxdorf 2020

 

Požadavky na samostudium studenta: Povinná literatura, příprava prezentací na zvolené téma

 

Způsob komunikace se studenty: SIS, v době distanční výuky MS Teams

 

Struktura a forma pravidelné výuky studentů u lůžek pacientů: popis charakterizující proces výuky

·        samostatné provádění anamnézy a vyšetření přítomného stavu

·        zhodnocení psychického stavu, diferenciálně diagnostická rozvaha

·        stanovení diagnózy a návrh léčebného postupu

·        odreferování konzultantovi

·        přístup studentů ke zdravotnické dokumentaci pacientů

·        komunikace s pacienty

·        nácvik komunikace s duševně nemocnou osobou

·        zásady vedení zdravotnické dokumentace v psychiatrii

 

Hodnocení znalostí studentů

Ústní zkouška, písemné zpracování psychiatrického vyšetření na přiděleném pacientovi

Pro udělení zápočtu je nutná účast na praktické výuce a písemné vypracování protokolu z psychiatrického vyšetření přiděleného pacienta, který student obhajuje. Předložené vyšetření má náležitou strukturu: anamnéza, nynější onemocnění, status praesens psychicus, diferenciální diagnóza, pravděpodobný diagnostický závěr a terapeutický plán. Ústní zkouška sestává ze zodpovězení třech okruhů otázek.

 

.

Poslední úprava: Rundová Kateřina, Mgr. (19.09.2024)
Výsledky učení

EP0105390 – Psychiatrie

Bloková, 8/50, Z+ ZK

 

Anotace:

Obecná psychiatrie. Vyšetření přítomného duševního stavu. Psychotické poruchy. Poruchy nálady. Organické duševní poruchy. Delirantní stavy. Úzkostné a neurotické poruchy. Pedopsychiatrie. Reakce na stres, psychologická 1. pomoc (krizová intervence). Prevence duševních poruch. Sociální práce na psychiatrii. Maligní neuroleptický syndrom. Serotoninový syndrom. Suicidalita. Agrese a násilí v psychiatrii. Stigmatizace, destigmatizace. Praktika na kmenovém oddělení. Návštěva PN Dobřany. Seznámení se s centrem duševního zdraví v rámci organizace Ledovec.

Sylabus:

 

1.     Fenomenologie duševních poruch

 

Základní pojmy klinické psychopatologie. Vysvětlení pojmů obecné psychiatrie jako jsou vigilita, lucidita, poruchy myšlení, poruchy vnímání, poruchy nálady, emoční kongruence a inkongruence. Úzkost, fobie, obsese, kompulze. Poruchy spánku. Kognitivní funkce, exekutivní funkce, poruchy paměti. Agresivita, sebevražda, sebepoškozování. Bažení, závislost. Specifika psychopatologických fenomenů v dětství, adolescenci, v dospělosti a v involuci.

 

2.     Diagnostické metody v psychiatrii

 

Vyšetření přítomného stavu, klinické interview, vedení rozhovoru. Observace. Empatie. Přenos a protipřenos. Objektivní vyšetřovací metody v psychiatrii. Role zobrazovacích metod v psychiatrii – magnetická resonance (MRI) a výpočetní tomografie (CT). Funkční zobrazovací metody (např. SPECT, BOLD MRI, PET). Škálování. Strukturované diagnostické interview. Sebeposuzovací škály. Psychologické vyšetření. Typy psychologických testů.

 

3.     Psychofarmaka

 

Základní dělení psychofarmak. Antidepresiva. Antipsychotika. Anxiolytika. Hypnotika a sedativa. Kognitiva. Stimulancia. Mechanismy účinku psychofarmak. Problematika iatrogenně navozeného syndromu závislosti. Interakce psychofarmak. Off label preskribce.

 

4.     Organické duševní poruchy

 

Poruchy paměti. Demence neurodegenerativní a vaskulární. Demence u chorob zařazených jinde. Organický amnestický syndrom. Delirium. Mírná kognitivní porucha. Problematika omezení způsobilosti k právním úkonům u osob s demencí. Farmakoterapie deliria. Režimová opatření u delirantních stavů. Užití omezovacích prostředků. Kognitiva. Kognitivní trénink u osob s demencí.

 

5.     Problematika závislostí

 

Definice syndromu závislosti a škodlivého užívání. Problematika tolerance a odvykacího stavu. Bažení. Sociální dopady syndromu závislosti. Výčet nejčastěji zneužívaných psychotropních látek. Behaviorální a režimová terapie syndromu závislosti, cue – exposure therapy. Principy přístupu harm reduction. Averzní terapie.

 

6.     Psychotické poruchy

 

Fenomenologie schizofrenie. Klinický obraz, prevalence, dědičnost. Positivní a negativní příznaky. Katatonní stavy. Trvalá porucha s bludy. Schizoafektivní porucha. Diferenciální diagnostika psychóz. Antipsychotická farmakoterapie. Depotní antipsychotická farmakoterapie. Maligní neuroleptický syndrom. Program prevence relapsu.

 

7.     Poruchy nálady

Fenomenologie deprese a mánie. Prevalence a etiologie unipolární depresivní poruchy. Antidepresivní farmakoterapie. Fyzikální terapie deprese – léčba jasným světlem, elektrokonvulzivní terapie, stimulace nervus vagus, transkraniální magnetická stimulace. Psychoterapie u depresivní poruchy. Bipolární afektivní porucha, etiologie a prevalence. Thymostabilizační léčba, lithioprofylaxe. Trvalé poruchy nálady.

 

8.     Úzkostné a neurotické poruchy

Fenomenologie úzkostných poruch. Etiologie a patofyziologie úzkostných poruch, reakce „boj“ a „útěk“. Fobické poruchy. Panická porucha, generalizovaná úzkostná porucha. Obsedantně kompulsivní porucha. Posttraumatická stresová porucha. Akutní stresová porucha. Poruchy adaptace. Somatoformní poruchy. Psychoterapie úzkostných poruch s akcentem na kognitivně – behaviorální přístup. Farmakoterapie úzkostných poruch, anxiolytika.

 

9.     Dětská a dorostová psychiatrie

 

Syndrom poruchy aktivity a pozornosti (ADHD), jeho etiologie, prevalence, klinický obraz. Poruchy autistického spektra. Tikové poruchy, Tourettův syndrom. Poruchy příjmu potravy. Průniky pedopsychiatrie, školské psychologie, etopedie a sociální práce v péči o děti a dospívající. Specifické poruchy školních dovedností. Psychoterapie u dětí a adolescentů. Specifická farmaka užívaná v pedospychiatrii s důrazem na psychostimulancia. Dítě týrané, zanedbávané a zneužívané. Oddělení sociálně právní ochrany dítěte a jeho spolupráce s dětskou a dorostovou psychiatrií.

 

PRAKTICKÁ CVIČENÍ

 

1. Demonstrace pacienta s úzkostným a neurotickým onemocněním

Vedení klinického interview, rozbor psychopatologie, zpětná vazba

 

2. Demonstrace pacienta s psychotickým onemocněním

Vedení klinického interview, rozbor psychopatologie, zpětná vazba

 

3.  Psychologické vyšetření

Indikace k psychologickému vyšetření, formulace zakázky. Typy psychologických testů. Role psychologa v týmu psychiatrického oddělení. Role psychologa v nemocničním zařízení

 

4. Sociální práce na psychiatrii

Sociální aspekty duševních poruch. Invalidizace z psychiatrické indikace, formy sociální podpory. Omezení způsobilosti k právním úkonům osob s duševním onemocněním, role opatrovníka. Terénní služba

 

5. Destigmatizace, reforma psychiatrické péče, historie psychiatrie

Pojem stigma. Multidisciplinární tým. Centrum duševního zdraví. Milníky z historie psychiatrické péče v ČR

  

6.  Pedopsychiatrie

Vyšetření pacienta z oddělení dětské a dorostové psychiatrie, rozbor psychopatologie, zpětná vazba

 

7.  Poruchy osobnosti

Charakteristika základních clusterů osobnostní patologie. Specifické poruchy osobnosti. Terapeutické možnosti osobnostních poruch. Právní odpovědnost osob s poruchou osobnosti. Komunikace s pacientem s osobnostní poruchou

 

8. Delirium, akutní psychotický stav

Etiologie delirií, úloha psychiatra ve zvládání delirantních stavů. Mezioborová spolupráce o osobu v delirantním stavu. Specifika deliria tremens v rámci odvykacího stavu při syndromu závislosti na alkohol. Farmakoterapie delirantních stavů. Režimová opatření, užití omezovacích prostředků. Akutní psychotické stavy, farmakologická intervence u akutní psychózy

 

9.  Sebevražda, agresivita

Hlavní příčiny sebevražedného jednání. Neodkladná péče u osob s rizikem sebevraždy nebo u osob provádějících sebevražednou aktivitu. Příčiny agresivního jednání vůči okolí. Deeskalace

 

Výstupy z učení, forma zakončení předmětu

Základní orientace v klasifikaci duševních poruch. Schopnost provést psychiatrické vyšetření a zpracovat protokol psychiatrického vyšetření. Prohloubení znalosti psychofarmakologie. Schopnost indikovat psychoterapii. Základní orientace v mechanismu účinku jednotlivých psychoterapeutických směrů. Prohloubení schopnosti komunikace s pacientem. Schopnost komunikace s osobou s duševním onemocněním.

Povinná a doporučená literatura:

Höschl C, Libiger J, Švestka J. Psychiatrie. 2. ed. Praha: Tigis; 2004.

Dušek K, Večeřová Procházková A. Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada; 2010.

Uhrová, Roth a kol. Neuropsychiatrie, Maxdorf 2020

 

Požadavky na samostudium studenta: Povinná literatura, příprava prezentací na zvolené téma

 

Způsob komunikace se studenty: SIS, v době distanční výuky MS Teams

 

Struktura a forma pravidelné výuky studentů u lůžek pacientů: popis charakterizující proces výuky

·        samostatné provádění anamnézy a vyšetření přítomného stavu

·        zhodnocení psychického stavu, diferenciálně diagnostická rozvaha

·        stanovení diagnózy a návrh léčebného postupu

·        odreferování konzultantovi

·        přístup studentů ke zdravotnické dokumentaci pacientů

·        komunikace s pacienty

·        nácvik komunikace s duševně nemocnou osobou

·        zásady vedení zdravotnické dokumentace v psychiatrii

 

Hodnocení znalostí studentů

Ústní zkouška, písemné zpracování psychiatrického vyšetření na přiděleném pacientovi

Pro udělení zápočtu je nutná účast na praktické výuce a písemné vypracování protokolu z psychiatrického vyšetření přiděleného pacienta, který student obhajuje. Předložené vyšetření má náležitou strukturu: anamnéza, nynější onemocnění, status praesens psychicus, diferenciální diagnóza, pravděpodobný diagnostický závěr a terapeutický plán. Ústní zkouška sestává ze zodpovězení třech okruhů otázek.

 

EP0105390 – Psychiatrie

Bloková, 8/50, Z+ ZK

 

Anotace:

Obecná psychiatrie. Vyšetření přítomného duševního stavu. Psychotické poruchy. Poruchy nálady. Organické duševní poruchy. Delirantní stavy. Úzkostné a neurotické poruchy. Pedopsychiatrie. Reakce na stres, psychologická 1. pomoc (krizová intervence). Prevence duševních poruch. Sociální práce na psychiatrii. Maligní neuroleptický syndrom. Serotoninový syndrom. Suicidalita. Agrese a násilí v psychiatrii. Stigmatizace, destigmatizace. Praktika na kmenovém oddělení. Návštěva PN Dobřany. Seznámení se s centrem duševního zdraví v rámci organizace Ledovec.

Sylabus:

 

1.     Fenomenologie duševních poruch

 

Základní pojmy klinické psychopatologie. Vysvětlení pojmů obecné psychiatrie jako jsou vigilita, lucidita, poruchy myšlení, poruchy vnímání, poruchy nálady, emoční kongruence a inkongruence. Úzkost, fobie, obsese, kompulze. Poruchy spánku. Kognitivní funkce, exekutivní funkce, poruchy paměti. Agresivita, sebevražda, sebepoškozování. Bažení, závislost. Specifika psychopatologických fenomenů v dětství, adolescenci, v dospělosti a v involuci.

 

2.     Diagnostické metody v psychiatrii

 

Vyšetření přítomného stavu, klinické interview, vedení rozhovoru. Observace. Empatie. Přenos a protipřenos. Objektivní vyšetřovací metody v psychiatrii. Role zobrazovacích metod v psychiatrii – magnetická resonance (MRI) a výpočetní tomografie (CT). Funkční zobrazovací metody (např. SPECT, BOLD MRI, PET). Škálování. Strukturované diagnostické interview. Sebeposuzovací škály. Psychologické vyšetření. Typy psychologických testů.

 

3.     Psychofarmaka

 

Základní dělení psychofarmak. Antidepresiva. Antipsychotika. Anxiolytika. Hypnotika a sedativa. Kognitiva. Stimulancia. Mechanismy účinku psychofarmak. Problematika iatrogenně navozeného syndromu závislosti. Interakce psychofarmak. Off label preskribce.

 

4.     Organické duševní poruchy

 

Poruchy paměti. Demence neurodegenerativní a vaskulární. Demence u chorob zařazených jinde. Organický amnestický syndrom. Delirium. Mírná kognitivní porucha. Problematika omezení způsobilosti k právním úkonům u osob s demencí. Farmakoterapie deliria. Režimová opatření u delirantních stavů. Užití omezovacích prostředků. Kognitiva. Kognitivní trénink u osob s demencí.

 

5.     Problematika závislostí

 

Definice syndromu závislosti a škodlivého užívání. Problematika tolerance a odvykacího stavu. Bažení. Sociální dopady syndromu závislosti. Výčet nejčastěji zneužívaných psychotropních látek. Behaviorální a režimová terapie syndromu závislosti, cue – exposure therapy. Principy přístupu harm reduction. Averzní terapie.

 

6.     Psychotické poruchy

 

Fenomenologie schizofrenie. Klinický obraz, prevalence, dědičnost. Positivní a negativní příznaky. Katatonní stavy. Trvalá porucha s bludy. Schizoafektivní porucha. Diferenciální diagnostika psychóz. Antipsychotická farmakoterapie. Depotní antipsychotická farmakoterapie. Maligní neuroleptický syndrom. Program prevence relapsu.

 

7.     Poruchy nálady

Fenomenologie deprese a mánie. Prevalence a etiologie unipolární depresivní poruchy. Antidepresivní farmakoterapie. Fyzikální terapie deprese – léčba jasným světlem, elektrokonvulzivní terapie, stimulace nervus vagus, transkraniální magnetická stimulace. Psychoterapie u depresivní poruchy. Bipolární afektivní porucha, etiologie a prevalence. Thymostabilizační léčba, lithioprofylaxe. Trvalé poruchy nálady.

 

8.     Úzkostné a neurotické poruchy

Fenomenologie úzkostných poruch. Etiologie a patofyziologie úzkostných poruch, reakce „boj“ a „útěk“. Fobické poruchy. Panická porucha, generalizovaná úzkostná porucha. Obsedantně kompulsivní porucha. Posttraumatická stresová porucha. Akutní stresová porucha. Poruchy adaptace. Somatoformní poruchy. Psychoterapie úzkostných poruch s akcentem na kognitivně – behaviorální přístup. Farmakoterapie úzkostných poruch, anxiolytika.

 

9.     Dětská a dorostová psychiatrie

 

Syndrom poruchy aktivity a pozornosti (ADHD), jeho etiologie, prevalence, klinický obraz. Poruchy autistického spektra. Tikové poruchy, Tourettův syndrom. Poruchy příjmu potravy. Průniky pedopsychiatrie, školské psychologie, etopedie a sociální práce v péči o děti a dospívající. Specifické poruchy školních dovedností. Psychoterapie u dětí a adolescentů. Specifická farmaka užívaná v pedospychiatrii s důrazem na psychostimulancia. Dítě týrané, zanedbávané a zneužívané. Oddělení sociálně právní ochrany dítěte a jeho spolupráce s dětskou a dorostovou psychiatrií.

 

PRAKTICKÁ CVIČENÍ

 

1. Demonstrace pacienta s úzkostným a neurotickým onemocněním

Vedení klinického interview, rozbor psychopatologie, zpětná vazba

 

2. Demonstrace pacienta s psychotickým onemocněním

Vedení klinického interview, rozbor psychopatologie, zpětná vazba

 

3.  Psychologické vyšetření

Indikace k psychologickému vyšetření, formulace zakázky. Typy psychologických testů. Role psychologa v týmu psychiatrického oddělení. Role psychologa v nemocničním zařízení

 

4. Sociální práce na psychiatrii

Sociální aspekty duševních poruch. Invalidizace z psychiatrické indikace, formy sociální podpory. Omezení způsobilosti k právním úkonům osob s duševním onemocněním, role opatrovníka. Terénní služba

 

5. Destigmatizace, reforma psychiatrické péče, historie psychiatrie

Pojem stigma. Multidisciplinární tým. Centrum duševního zdraví. Milníky z historie psychiatrické péče v ČR

  

6.  Pedopsychiatrie

Vyšetření pacienta z oddělení dětské a dorostové psychiatrie, rozbor psychopatologie, zpětná vazba

 

7.  Poruchy osobnosti

Charakteristika základních clusterů osobnostní patologie. Specifické poruchy osobnosti. Terapeutické možnosti osobnostních poruch. Právní odpovědnost osob s poruchou osobnosti. Komunikace s pacientem s osobnostní poruchou

 

8. Delirium, akutní psychotický stav

Etiologie delirií, úloha psychiatra ve zvládání delirantních stavů. Mezioborová spolupráce o osobu v delirantním stavu. Specifika deliria tremens v rámci odvykacího stavu při syndromu závislosti na alkohol. Farmakoterapie delirantních stavů. Režimová opatření, užití omezovacích prostředků. Akutní psychotické stavy, farmakologická intervence u akutní psychózy

 

9.  Sebevražda, agresivita

Hlavní příčiny sebevražedného jednání. Neodkladná péče u osob s rizikem sebevraždy nebo u osob provádějících sebevražednou aktivitu. Příčiny agresivního jednání vůči okolí. Deeskalace

 

Výstupy z učení, forma zakončení předmětu

Základní orientace v klasifikaci duševních poruch. Schopnost provést psychiatrické vyšetření a zpracovat protokol psychiatrického vyšetření. Prohloubení znalosti psychofarmakologie. Schopnost indikovat psychoterapii. Základní orientace v mechanismu účinku jednotlivých psychoterapeutických směrů. Prohloubení schopnosti komunikace s pacientem. Schopnost komunikace s osobou s duševním onemocněním.

Povinná a doporučená literatura:

Höschl C, Libiger J, Švestka J. Psychiatrie. 2. ed. Praha: Tigis; 2004.

Dušek K, Večeřová Procházková A. Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada; 2010.

Uhrová, Roth a kol. Neuropsychiatrie, Maxdorf 2020

 

Požadavky na samostudium studenta: Povinná literatura, příprava prezentací na zvolené téma

 

Způsob komunikace se studenty: SIS, v době distanční výuky MS Teams

 

Struktura a forma pravidelné výuky studentů u lůžek pacientů: popis charakterizující proces výuky

·        samostatné provádění anamnézy a vyšetření přítomného stavu

·        zhodnocení psychického stavu, diferenciálně diagnostická rozvaha

·        stanovení diagnózy a návrh léčebného postupu

·        odreferování konzultantovi

·        přístup studentů ke zdravotnické dokumentaci pacientů

·        komunikace s pacienty

·        nácvik komunikace s duševně nemocnou osobou

·        zásady vedení zdravotnické dokumentace v psychiatrii

 

Hodnocení znalostí studentů

Ústní zkouška, písemné zpracování psychiatrického vyšetření na přiděleném pacientovi

Pro udělení zápočtu je nutná účast na praktické výuce a písemné vypracování protokolu z psychiatrického vyšetření přiděleného pacienta, který student obhajuje. Předložené vyšetření má náležitou strukturu: anamnéza, nynější onemocnění, status praesens psychicus, diferenciální diagnóza, pravděpodobný diagnostický závěr a terapeutický plán. Ústní zkouška sestává ze zodpovězení třech okruhů otázek.

 

Poslední úprava: Rundová Kateřina, Mgr. (19.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK