|
|
|
||
Obecná psychiatrie. Vyšetření přítomného duševního stavu. Psychotické poruchy. Poruchy nálady. Organické duševní poruchy. Delirantní stavy. Úzkostné a neurotické poruchy. Pedopsychiatrie. Prevence duševních poruch. Sociální práce na psychiatrii. Maligní neuroleptický syndrom. Serotoninový syndrom. Suicidalita. Agrese a násilí v psychiatrii. Stigmatizace, destigmatizace. Praktika na kmenovém oddělení. Návštěva PN Dobřany. Seznámení se s centrem duševního zdraví v rámci organizace Ledovec. Poslední úprava: Rundová Kateřina, Mgr. (28.07.2023)
|
|
||
Zápočet • Student musí splnit povinnou docházku. Povolena je jednodenní absence.
• Studenti přinášejí vypracovaný a vyučujícím podepsaný protokol o psychiatrickém vyšetření pacienta.
• Studenti vypracují a prezentují prezentaci na zadané téma
Zkouška • Studenti se dostaví na sekretariát, kde si vylosují zkušební otázky. Sekretariát LF se nachází v 1. NP, 4. dveře. Seznam otázek najdete na MOODLE.
• Student ke zkoušce přináší vypracované psychiatrické vyšetření pacienta
• 3 vylosované otázky (seznam otázek viz. Moodle), důraz klademe na perfektní znalost otázek prvního oddílu.
Poslední úprava: Rundová Kateřina, Mgr. (11.07.2024)
|
|
||
Povinná: Poslední úprava: Rundová Kateřina, Mgr. (28.07.2023)
|
|
||
ápočet • Student musí splnit povinnou docházku. Povolena je jednodenní absence (nebo odpovídající absence na jednom ranním, jednom odpoledním semináři, jednom pobytu na odd.).
• Studenti přinášejí vypracovaný a vyučujícím podepsaný protokol o psychiatrickém vyšetření pacienta.
• Studenti vypracují a prezentují prezentaci na zadané téma
Zkouška • Studenti se dostaví na sekretariát (1. NP - chodba vedení - 4. dveře) kde si vylosují zkušební otázky.
• Student ke zkoušce přináší vypracované psychiatrické vyšetření pacienta
• 3 vylosované otázky (seznam otázek viz. Moodle), důraz klademe na perfektní znalost otázek prvního oddílu. Seznam otázek najdete na MOODLE.
Poslední úprava: Rundová Kateřina, Mgr. (11.07.2024)
|
|
||
EP0105390 – Psychiatrie Bloková, 8/50, Z+ ZK
Anotace: Obecná psychiatrie. Vyšetření přítomného duševního stavu. Psychotické poruchy. Poruchy nálady. Organické duševní poruchy. Delirantní stavy. Úzkostné a neurotické poruchy. Pedopsychiatrie. Reakce na stres, psychologická 1. pomoc (krizová intervence). Prevence duševních poruch. Sociální práce na psychiatrii. Maligní neuroleptický syndrom. Serotoninový syndrom. Suicidalita. Agrese a násilí v psychiatrii. Stigmatizace, destigmatizace. Praktika na kmenovém oddělení. Návštěva PN Dobřany. Seznámení se s centrem duševního zdraví v rámci organizace Ledovec. Sylabus:
1. Fenomenologie duševních poruch
Základní pojmy klinické psychopatologie. Vysvětlení pojmů obecné psychiatrie jako jsou vigilita, lucidita, poruchy myšlení, poruchy vnímání, poruchy nálady, emoční kongruence a inkongruence. Úzkost, fobie, obsese, kompulze. Poruchy spánku. Kognitivní funkce, exekutivní funkce, poruchy paměti. Agresivita, sebevražda, sebepoškozování. Bažení, závislost. Specifika psychopatologických fenomenů v dětství, adolescenci, v dospělosti a v involuci.
2. Diagnostické metody v psychiatrii
Vyšetření přítomného stavu, klinické interview, vedení rozhovoru. Observace. Empatie. Přenos a protipřenos. Objektivní vyšetřovací metody v psychiatrii. Role zobrazovacích metod v psychiatrii – magnetická resonance (MRI) a výpočetní tomografie (CT). Funkční zobrazovací metody (např. SPECT, BOLD MRI, PET). Škálování. Strukturované diagnostické interview. Sebeposuzovací škály. Psychologické vyšetření. Typy psychologických testů.
3. Psychofarmaka
Základní dělení psychofarmak. Antidepresiva. Antipsychotika. Anxiolytika. Hypnotika a sedativa. Kognitiva. Stimulancia. Mechanismy účinku psychofarmak. Problematika iatrogenně navozeného syndromu závislosti. Interakce psychofarmak. Off label preskribce.
4. Organické duševní poruchy
Poruchy paměti. Demence neurodegenerativní a vaskulární. Demence u chorob zařazených jinde. Organický amnestický syndrom. Delirium. Mírná kognitivní porucha. Problematika omezení způsobilosti k právním úkonům u osob s demencí. Farmakoterapie deliria. Režimová opatření u delirantních stavů. Užití omezovacích prostředků. Kognitiva. Kognitivní trénink u osob s demencí.
5. Problematika závislostí
Definice syndromu závislosti a škodlivého užívání. Problematika tolerance a odvykacího stavu. Bažení. Sociální dopady syndromu závislosti. Výčet nejčastěji zneužívaných psychotropních látek. Behaviorální a režimová terapie syndromu závislosti, cue – exposure therapy. Principy přístupu harm reduction. Averzní terapie.
6. Psychotické poruchy
Fenomenologie schizofrenie. Klinický obraz, prevalence, dědičnost. Positivní a negativní příznaky. Katatonní stavy. Trvalá porucha s bludy. Schizoafektivní porucha. Diferenciální diagnostika psychóz. Antipsychotická farmakoterapie. Depotní antipsychotická farmakoterapie. Maligní neuroleptický syndrom. Program prevence relapsu.
7. Poruchy nálady Fenomenologie deprese a mánie. Prevalence a etiologie unipolární depresivní poruchy. Antidepresivní farmakoterapie. Fyzikální terapie deprese – léčba jasným světlem, elektrokonvulzivní terapie, stimulace nervus vagus, transkraniální magnetická stimulace. Psychoterapie u depresivní poruchy. Bipolární afektivní porucha, etiologie a prevalence. Thymostabilizační léčba, lithioprofylaxe. Trvalé poruchy nálady.
8. Úzkostné a neurotické poruchy Fenomenologie úzkostných poruch. Etiologie a patofyziologie úzkostných poruch, reakce „boj“ a „útěk“. Fobické poruchy. Panická porucha, generalizovaná úzkostná porucha. Obsedantně kompulsivní porucha. Posttraumatická stresová porucha. Akutní stresová porucha. Poruchy adaptace. Somatoformní poruchy. Psychoterapie úzkostných poruch s akcentem na kognitivně – behaviorální přístup. Farmakoterapie úzkostných poruch, anxiolytika.
9. Dětská a dorostová psychiatrie
Syndrom poruchy aktivity a pozornosti (ADHD), jeho etiologie, prevalence, klinický obraz. Poruchy autistického spektra. Tikové poruchy, Tourettův syndrom. Poruchy příjmu potravy. Průniky pedopsychiatrie, školské psychologie, etopedie a sociální práce v péči o děti a dospívající. Specifické poruchy školních dovedností. Psychoterapie u dětí a adolescentů. Specifická farmaka užívaná v pedospychiatrii s důrazem na psychostimulancia. Dítě týrané, zanedbávané a zneužívané. Oddělení sociálně právní ochrany dítěte a jeho spolupráce s dětskou a dorostovou psychiatrií.
PRAKTICKÁ CVIČENÍ
1. Demonstrace pacienta s úzkostným a neurotickým onemocněním Vedení klinického interview, rozbor psychopatologie, zpětná vazba
2. Demonstrace pacienta s psychotickým onemocněním Vedení klinického interview, rozbor psychopatologie, zpětná vazba
3. Psychologické vyšetření Indikace k psychologickému vyšetření, formulace zakázky. Typy psychologických testů. Role psychologa v týmu psychiatrického oddělení. Role psychologa v nemocničním zařízení
4. Sociální práce na psychiatrii Sociální aspekty duševních poruch. Invalidizace z psychiatrické indikace, formy sociální podpory. Omezení způsobilosti k právním úkonům osob s duševním onemocněním, role opatrovníka. Terénní služba
5. Destigmatizace, reforma psychiatrické péče, historie psychiatrie Pojem stigma. Multidisciplinární tým. Centrum duševního zdraví. Milníky z historie psychiatrické péče v ČR
6. Pedopsychiatrie Vyšetření pacienta z oddělení dětské a dorostové psychiatrie, rozbor psychopatologie, zpětná vazba
7. Poruchy osobnosti Charakteristika základních clusterů osobnostní patologie. Specifické poruchy osobnosti. Terapeutické možnosti osobnostních poruch. Právní odpovědnost osob s poruchou osobnosti. Komunikace s pacientem s osobnostní poruchou
8. Delirium, akutní psychotický stav Etiologie delirií, úloha psychiatra ve zvládání delirantních stavů. Mezioborová spolupráce o osobu v delirantním stavu. Specifika deliria tremens v rámci odvykacího stavu při syndromu závislosti na alkohol. Farmakoterapie delirantních stavů. Režimová opatření, užití omezovacích prostředků. Akutní psychotické stavy, farmakologická intervence u akutní psychózy
9. Sebevražda, agresivita Hlavní příčiny sebevražedného jednání. Neodkladná péče u osob s rizikem sebevraždy nebo u osob provádějících sebevražednou aktivitu. Příčiny agresivního jednání vůči okolí. Deeskalace
Výstupy z učení, forma zakončení předmětu Základní orientace v klasifikaci duševních poruch. Schopnost provést psychiatrické vyšetření a zpracovat protokol psychiatrického vyšetření. Prohloubení znalosti psychofarmakologie. Schopnost indikovat psychoterapii. Základní orientace v mechanismu účinku jednotlivých psychoterapeutických směrů. Prohloubení schopnosti komunikace s pacientem. Schopnost komunikace s osobou s duševním onemocněním. Povinná a doporučená literatura: Höschl C, Libiger J, Švestka J. Psychiatrie. 2. ed. Praha: Tigis; 2004. Dušek K, Večeřová Procházková A. Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada; 2010. Uhrová, Roth a kol. Neuropsychiatrie, Maxdorf 2020
Požadavky na samostudium studenta: Povinná literatura, příprava prezentací na zvolené téma
Způsob komunikace se studenty: SIS, v době distanční výuky MS Teams
Struktura a forma pravidelné výuky studentů u lůžek pacientů: popis charakterizující proces výuky · samostatné provádění anamnézy a vyšetření přítomného stavu · zhodnocení psychického stavu, diferenciálně diagnostická rozvaha · stanovení diagnózy a návrh léčebného postupu · odreferování konzultantovi · přístup studentů ke zdravotnické dokumentaci pacientů · komunikace s pacienty · nácvik komunikace s duševně nemocnou osobou · zásady vedení zdravotnické dokumentace v psychiatrii
Hodnocení znalostí studentů Ústní zkouška, písemné zpracování psychiatrického vyšetření na přiděleném pacientovi Pro udělení zápočtu je nutná účast na praktické výuce a písemné vypracování protokolu z psychiatrického vyšetření přiděleného pacienta, který student obhajuje. Předložené vyšetření má náležitou strukturu: anamnéza, nynější onemocnění, status praesens psychicus, diferenciální diagnóza, pravděpodobný diagnostický závěr a terapeutický plán. Ústní zkouška sestává ze zodpovězení třech okruhů otázek.
. Poslední úprava: Rundová Kateřina, Mgr. (19.09.2024)
|
|
||
EP0105390 – Psychiatrie Bloková, 8/50, Z+ ZK
Anotace: Obecná psychiatrie. Vyšetření přítomného duševního stavu. Psychotické poruchy. Poruchy nálady. Organické duševní poruchy. Delirantní stavy. Úzkostné a neurotické poruchy. Pedopsychiatrie. Reakce na stres, psychologická 1. pomoc (krizová intervence). Prevence duševních poruch. Sociální práce na psychiatrii. Maligní neuroleptický syndrom. Serotoninový syndrom. Suicidalita. Agrese a násilí v psychiatrii. Stigmatizace, destigmatizace. Praktika na kmenovém oddělení. Návštěva PN Dobřany. Seznámení se s centrem duševního zdraví v rámci organizace Ledovec. Sylabus:
1. Fenomenologie duševních poruch
Základní pojmy klinické psychopatologie. Vysvětlení pojmů obecné psychiatrie jako jsou vigilita, lucidita, poruchy myšlení, poruchy vnímání, poruchy nálady, emoční kongruence a inkongruence. Úzkost, fobie, obsese, kompulze. Poruchy spánku. Kognitivní funkce, exekutivní funkce, poruchy paměti. Agresivita, sebevražda, sebepoškozování. Bažení, závislost. Specifika psychopatologických fenomenů v dětství, adolescenci, v dospělosti a v involuci.
2. Diagnostické metody v psychiatrii
Vyšetření přítomného stavu, klinické interview, vedení rozhovoru. Observace. Empatie. Přenos a protipřenos. Objektivní vyšetřovací metody v psychiatrii. Role zobrazovacích metod v psychiatrii – magnetická resonance (MRI) a výpočetní tomografie (CT). Funkční zobrazovací metody (např. SPECT, BOLD MRI, PET). Škálování. Strukturované diagnostické interview. Sebeposuzovací škály. Psychologické vyšetření. Typy psychologických testů.
3. Psychofarmaka
Základní dělení psychofarmak. Antidepresiva. Antipsychotika. Anxiolytika. Hypnotika a sedativa. Kognitiva. Stimulancia. Mechanismy účinku psychofarmak. Problematika iatrogenně navozeného syndromu závislosti. Interakce psychofarmak. Off label preskribce.
4. Organické duševní poruchy
Poruchy paměti. Demence neurodegenerativní a vaskulární. Demence u chorob zařazených jinde. Organický amnestický syndrom. Delirium. Mírná kognitivní porucha. Problematika omezení způsobilosti k právním úkonům u osob s demencí. Farmakoterapie deliria. Režimová opatření u delirantních stavů. Užití omezovacích prostředků. Kognitiva. Kognitivní trénink u osob s demencí.
5. Problematika závislostí
Definice syndromu závislosti a škodlivého užívání. Problematika tolerance a odvykacího stavu. Bažení. Sociální dopady syndromu závislosti. Výčet nejčastěji zneužívaných psychotropních látek. Behaviorální a režimová terapie syndromu závislosti, cue – exposure therapy. Principy přístupu harm reduction. Averzní terapie.
6. Psychotické poruchy
Fenomenologie schizofrenie. Klinický obraz, prevalence, dědičnost. Positivní a negativní příznaky. Katatonní stavy. Trvalá porucha s bludy. Schizoafektivní porucha. Diferenciální diagnostika psychóz. Antipsychotická farmakoterapie. Depotní antipsychotická farmakoterapie. Maligní neuroleptický syndrom. Program prevence relapsu.
7. Poruchy nálady Fenomenologie deprese a mánie. Prevalence a etiologie unipolární depresivní poruchy. Antidepresivní farmakoterapie. Fyzikální terapie deprese – léčba jasným světlem, elektrokonvulzivní terapie, stimulace nervus vagus, transkraniální magnetická stimulace. Psychoterapie u depresivní poruchy. Bipolární afektivní porucha, etiologie a prevalence. Thymostabilizační léčba, lithioprofylaxe. Trvalé poruchy nálady.
8. Úzkostné a neurotické poruchy Fenomenologie úzkostných poruch. Etiologie a patofyziologie úzkostných poruch, reakce „boj“ a „útěk“. Fobické poruchy. Panická porucha, generalizovaná úzkostná porucha. Obsedantně kompulsivní porucha. Posttraumatická stresová porucha. Akutní stresová porucha. Poruchy adaptace. Somatoformní poruchy. Psychoterapie úzkostných poruch s akcentem na kognitivně – behaviorální přístup. Farmakoterapie úzkostných poruch, anxiolytika.
9. Dětská a dorostová psychiatrie
Syndrom poruchy aktivity a pozornosti (ADHD), jeho etiologie, prevalence, klinický obraz. Poruchy autistického spektra. Tikové poruchy, Tourettův syndrom. Poruchy příjmu potravy. Průniky pedopsychiatrie, školské psychologie, etopedie a sociální práce v péči o děti a dospívající. Specifické poruchy školních dovedností. Psychoterapie u dětí a adolescentů. Specifická farmaka užívaná v pedospychiatrii s důrazem na psychostimulancia. Dítě týrané, zanedbávané a zneužívané. Oddělení sociálně právní ochrany dítěte a jeho spolupráce s dětskou a dorostovou psychiatrií.
PRAKTICKÁ CVIČENÍ
1. Demonstrace pacienta s úzkostným a neurotickým onemocněním Vedení klinického interview, rozbor psychopatologie, zpětná vazba
2. Demonstrace pacienta s psychotickým onemocněním Vedení klinického interview, rozbor psychopatologie, zpětná vazba
3. Psychologické vyšetření Indikace k psychologickému vyšetření, formulace zakázky. Typy psychologických testů. Role psychologa v týmu psychiatrického oddělení. Role psychologa v nemocničním zařízení
4. Sociální práce na psychiatrii Sociální aspekty duševních poruch. Invalidizace z psychiatrické indikace, formy sociální podpory. Omezení způsobilosti k právním úkonům osob s duševním onemocněním, role opatrovníka. Terénní služba
5. Destigmatizace, reforma psychiatrické péče, historie psychiatrie Pojem stigma. Multidisciplinární tým. Centrum duševního zdraví. Milníky z historie psychiatrické péče v ČR
6. Pedopsychiatrie Vyšetření pacienta z oddělení dětské a dorostové psychiatrie, rozbor psychopatologie, zpětná vazba
7. Poruchy osobnosti Charakteristika základních clusterů osobnostní patologie. Specifické poruchy osobnosti. Terapeutické možnosti osobnostních poruch. Právní odpovědnost osob s poruchou osobnosti. Komunikace s pacientem s osobnostní poruchou
8. Delirium, akutní psychotický stav Etiologie delirií, úloha psychiatra ve zvládání delirantních stavů. Mezioborová spolupráce o osobu v delirantním stavu. Specifika deliria tremens v rámci odvykacího stavu při syndromu závislosti na alkohol. Farmakoterapie delirantních stavů. Režimová opatření, užití omezovacích prostředků. Akutní psychotické stavy, farmakologická intervence u akutní psychózy
9. Sebevražda, agresivita Hlavní příčiny sebevražedného jednání. Neodkladná péče u osob s rizikem sebevraždy nebo u osob provádějících sebevražednou aktivitu. Příčiny agresivního jednání vůči okolí. Deeskalace
Výstupy z učení, forma zakončení předmětu Základní orientace v klasifikaci duševních poruch. Schopnost provést psychiatrické vyšetření a zpracovat protokol psychiatrického vyšetření. Prohloubení znalosti psychofarmakologie. Schopnost indikovat psychoterapii. Základní orientace v mechanismu účinku jednotlivých psychoterapeutických směrů. Prohloubení schopnosti komunikace s pacientem. Schopnost komunikace s osobou s duševním onemocněním. Povinná a doporučená literatura: Höschl C, Libiger J, Švestka J. Psychiatrie. 2. ed. Praha: Tigis; 2004. Dušek K, Večeřová Procházková A. Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada; 2010. Uhrová, Roth a kol. Neuropsychiatrie, Maxdorf 2020
Požadavky na samostudium studenta: Povinná literatura, příprava prezentací na zvolené téma
Způsob komunikace se studenty: SIS, v době distanční výuky MS Teams
Struktura a forma pravidelné výuky studentů u lůžek pacientů: popis charakterizující proces výuky · samostatné provádění anamnézy a vyšetření přítomného stavu · zhodnocení psychického stavu, diferenciálně diagnostická rozvaha · stanovení diagnózy a návrh léčebného postupu · odreferování konzultantovi · přístup studentů ke zdravotnické dokumentaci pacientů · komunikace s pacienty · nácvik komunikace s duševně nemocnou osobou · zásady vedení zdravotnické dokumentace v psychiatrii
Hodnocení znalostí studentů Ústní zkouška, písemné zpracování psychiatrického vyšetření na přiděleném pacientovi Pro udělení zápočtu je nutná účast na praktické výuce a písemné vypracování protokolu z psychiatrického vyšetření přiděleného pacienta, který student obhajuje. Předložené vyšetření má náležitou strukturu: anamnéza, nynější onemocnění, status praesens psychicus, diferenciální diagnóza, pravděpodobný diagnostický závěr a terapeutický plán. Ústní zkouška sestává ze zodpovězení třech okruhů otázek.
EP0105390 – Psychiatrie Bloková, 8/50, Z+ ZK
Anotace: Obecná psychiatrie. Vyšetření přítomného duševního stavu. Psychotické poruchy. Poruchy nálady. Organické duševní poruchy. Delirantní stavy. Úzkostné a neurotické poruchy. Pedopsychiatrie. Reakce na stres, psychologická 1. pomoc (krizová intervence). Prevence duševních poruch. Sociální práce na psychiatrii. Maligní neuroleptický syndrom. Serotoninový syndrom. Suicidalita. Agrese a násilí v psychiatrii. Stigmatizace, destigmatizace. Praktika na kmenovém oddělení. Návštěva PN Dobřany. Seznámení se s centrem duševního zdraví v rámci organizace Ledovec. Sylabus:
1. Fenomenologie duševních poruch
Základní pojmy klinické psychopatologie. Vysvětlení pojmů obecné psychiatrie jako jsou vigilita, lucidita, poruchy myšlení, poruchy vnímání, poruchy nálady, emoční kongruence a inkongruence. Úzkost, fobie, obsese, kompulze. Poruchy spánku. Kognitivní funkce, exekutivní funkce, poruchy paměti. Agresivita, sebevražda, sebepoškozování. Bažení, závislost. Specifika psychopatologických fenomenů v dětství, adolescenci, v dospělosti a v involuci.
2. Diagnostické metody v psychiatrii
Vyšetření přítomného stavu, klinické interview, vedení rozhovoru. Observace. Empatie. Přenos a protipřenos. Objektivní vyšetřovací metody v psychiatrii. Role zobrazovacích metod v psychiatrii – magnetická resonance (MRI) a výpočetní tomografie (CT). Funkční zobrazovací metody (např. SPECT, BOLD MRI, PET). Škálování. Strukturované diagnostické interview. Sebeposuzovací škály. Psychologické vyšetření. Typy psychologických testů.
3. Psychofarmaka
Základní dělení psychofarmak. Antidepresiva. Antipsychotika. Anxiolytika. Hypnotika a sedativa. Kognitiva. Stimulancia. Mechanismy účinku psychofarmak. Problematika iatrogenně navozeného syndromu závislosti. Interakce psychofarmak. Off label preskribce.
4. Organické duševní poruchy
Poruchy paměti. Demence neurodegenerativní a vaskulární. Demence u chorob zařazených jinde. Organický amnestický syndrom. Delirium. Mírná kognitivní porucha. Problematika omezení způsobilosti k právním úkonům u osob s demencí. Farmakoterapie deliria. Režimová opatření u delirantních stavů. Užití omezovacích prostředků. Kognitiva. Kognitivní trénink u osob s demencí.
5. Problematika závislostí
Definice syndromu závislosti a škodlivého užívání. Problematika tolerance a odvykacího stavu. Bažení. Sociální dopady syndromu závislosti. Výčet nejčastěji zneužívaných psychotropních látek. Behaviorální a režimová terapie syndromu závislosti, cue – exposure therapy. Principy přístupu harm reduction. Averzní terapie.
6. Psychotické poruchy
Fenomenologie schizofrenie. Klinický obraz, prevalence, dědičnost. Positivní a negativní příznaky. Katatonní stavy. Trvalá porucha s bludy. Schizoafektivní porucha. Diferenciální diagnostika psychóz. Antipsychotická farmakoterapie. Depotní antipsychotická farmakoterapie. Maligní neuroleptický syndrom. Program prevence relapsu.
7. Poruchy nálady Fenomenologie deprese a mánie. Prevalence a etiologie unipolární depresivní poruchy. Antidepresivní farmakoterapie. Fyzikální terapie deprese – léčba jasným světlem, elektrokonvulzivní terapie, stimulace nervus vagus, transkraniální magnetická stimulace. Psychoterapie u depresivní poruchy. Bipolární afektivní porucha, etiologie a prevalence. Thymostabilizační léčba, lithioprofylaxe. Trvalé poruchy nálady.
8. Úzkostné a neurotické poruchy Fenomenologie úzkostných poruch. Etiologie a patofyziologie úzkostných poruch, reakce „boj“ a „útěk“. Fobické poruchy. Panická porucha, generalizovaná úzkostná porucha. Obsedantně kompulsivní porucha. Posttraumatická stresová porucha. Akutní stresová porucha. Poruchy adaptace. Somatoformní poruchy. Psychoterapie úzkostných poruch s akcentem na kognitivně – behaviorální přístup. Farmakoterapie úzkostných poruch, anxiolytika.
9. Dětská a dorostová psychiatrie
Syndrom poruchy aktivity a pozornosti (ADHD), jeho etiologie, prevalence, klinický obraz. Poruchy autistického spektra. Tikové poruchy, Tourettův syndrom. Poruchy příjmu potravy. Průniky pedopsychiatrie, školské psychologie, etopedie a sociální práce v péči o děti a dospívající. Specifické poruchy školních dovedností. Psychoterapie u dětí a adolescentů. Specifická farmaka užívaná v pedospychiatrii s důrazem na psychostimulancia. Dítě týrané, zanedbávané a zneužívané. Oddělení sociálně právní ochrany dítěte a jeho spolupráce s dětskou a dorostovou psychiatrií.
PRAKTICKÁ CVIČENÍ
1. Demonstrace pacienta s úzkostným a neurotickým onemocněním Vedení klinického interview, rozbor psychopatologie, zpětná vazba
2. Demonstrace pacienta s psychotickým onemocněním Vedení klinického interview, rozbor psychopatologie, zpětná vazba
3. Psychologické vyšetření Indikace k psychologickému vyšetření, formulace zakázky. Typy psychologických testů. Role psychologa v týmu psychiatrického oddělení. Role psychologa v nemocničním zařízení
4. Sociální práce na psychiatrii Sociální aspekty duševních poruch. Invalidizace z psychiatrické indikace, formy sociální podpory. Omezení způsobilosti k právním úkonům osob s duševním onemocněním, role opatrovníka. Terénní služba
5. Destigmatizace, reforma psychiatrické péče, historie psychiatrie Pojem stigma. Multidisciplinární tým. Centrum duševního zdraví. Milníky z historie psychiatrické péče v ČR
6. Pedopsychiatrie Vyšetření pacienta z oddělení dětské a dorostové psychiatrie, rozbor psychopatologie, zpětná vazba
7. Poruchy osobnosti Charakteristika základních clusterů osobnostní patologie. Specifické poruchy osobnosti. Terapeutické možnosti osobnostních poruch. Právní odpovědnost osob s poruchou osobnosti. Komunikace s pacientem s osobnostní poruchou
8. Delirium, akutní psychotický stav Etiologie delirií, úloha psychiatra ve zvládání delirantních stavů. Mezioborová spolupráce o osobu v delirantním stavu. Specifika deliria tremens v rámci odvykacího stavu při syndromu závislosti na alkohol. Farmakoterapie delirantních stavů. Režimová opatření, užití omezovacích prostředků. Akutní psychotické stavy, farmakologická intervence u akutní psychózy
9. Sebevražda, agresivita Hlavní příčiny sebevražedného jednání. Neodkladná péče u osob s rizikem sebevraždy nebo u osob provádějících sebevražednou aktivitu. Příčiny agresivního jednání vůči okolí. Deeskalace
Výstupy z učení, forma zakončení předmětu Základní orientace v klasifikaci duševních poruch. Schopnost provést psychiatrické vyšetření a zpracovat protokol psychiatrického vyšetření. Prohloubení znalosti psychofarmakologie. Schopnost indikovat psychoterapii. Základní orientace v mechanismu účinku jednotlivých psychoterapeutických směrů. Prohloubení schopnosti komunikace s pacientem. Schopnost komunikace s osobou s duševním onemocněním. Povinná a doporučená literatura: Höschl C, Libiger J, Švestka J. Psychiatrie. 2. ed. Praha: Tigis; 2004. Dušek K, Večeřová Procházková A. Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada; 2010. Uhrová, Roth a kol. Neuropsychiatrie, Maxdorf 2020
Požadavky na samostudium studenta: Povinná literatura, příprava prezentací na zvolené téma
Způsob komunikace se studenty: SIS, v době distanční výuky MS Teams
Struktura a forma pravidelné výuky studentů u lůžek pacientů: popis charakterizující proces výuky · samostatné provádění anamnézy a vyšetření přítomného stavu · zhodnocení psychického stavu, diferenciálně diagnostická rozvaha · stanovení diagnózy a návrh léčebného postupu · odreferování konzultantovi · přístup studentů ke zdravotnické dokumentaci pacientů · komunikace s pacienty · nácvik komunikace s duševně nemocnou osobou · zásady vedení zdravotnické dokumentace v psychiatrii
Hodnocení znalostí studentů Ústní zkouška, písemné zpracování psychiatrického vyšetření na přiděleném pacientovi Pro udělení zápočtu je nutná účast na praktické výuce a písemné vypracování protokolu z psychiatrického vyšetření přiděleného pacienta, který student obhajuje. Předložené vyšetření má náležitou strukturu: anamnéza, nynější onemocnění, status praesens psychicus, diferenciální diagnóza, pravděpodobný diagnostický závěr a terapeutický plán. Ústní zkouška sestává ze zodpovězení třech okruhů otázek.
Poslední úprava: Rundová Kateřina, Mgr. (19.09.2024)
|