PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Lékařská psychologie a etika - EP0103390
Anglický název: Medical Psychology and Ethics
Zajišťuje: Psychiatrická klinika (14-390)
Fakulta: Lékařská fakulta v Plzni
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 5
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:3/1, Z [HT]
letní s.:0/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: zimní:neomezen / neomezen (neurčen)
letní:neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Pro druh:  
Poznámka: odhlásit z termínu zkoušky při nesplněné rekvizitě
Garant: prof. MUDr. Jan Vevera, Ph.D.
doc. MUDr. Jiří Beran, CSc.
Vyučující: Mgr. Jan Betlach
doc. MUDr. Luděk Fiala, MBA, Ph.D.
PhDr. Václav Jiřička, Ph.D.
MUDr. Daniela Kestlerová
Mgr. Veronika Kocmanová
MUDr. Tereza Kohútová
Mgr. Eliška Konrádová
Mgr. Vojtěch Linka, Ph.D.
MUDr. Ing. Tomáš Skorkovský
prof. MUDr. Jan Vevera, Ph.D.
MUDr. Rachel Zelinka Sajdlová
Atributy: Povinné předměty pro Všeobecné lékařství
Neslučitelnost : E0106113
Prerekvizity : EP0102080
Záměnnost : E0106113
Je neslučitelnost pro: E0106113
Je prerekvizitou pro: EP0104310, EP0104490, EP0104401, EP0104130, EP0104120
Je záměnnost pro: E0106113
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Lékařská psychologie a etika syllabus.pdf Sylabus ČJ Lékařská psychologie a etika Alena Korelusová
Anotace -
Psychologické aspekty medicíny. Komunikační dovednosti. Krizová intervence. Sdělování diagnózy závažného onemocnění. Chronický a seniorní pacient v lékařské péči. Rodinné problémy, rodinná terapie. Neverbální komunikace. Psychoterapie, podpůrná psychoterapie. Etické aspekty medicíny. Problémy a konflikty v komunikaci lékař - pacient.
Poslední úprava: Korelusová Alena (23.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu -

Zápočet za zimní semestr: docházka na praktické semináře (1 absence povolena) + esej.

Zápočet za letní semestr: docházka na praktické semináře (1 absence povolena) + esej nebo účast na dotazníkovém šetření.

Závěrečnou zkoušku může student konat až po získání obou zápočtů.

Podrobnosti jsou vždy pro daný akademický rok zveřejněny ve studijním systému MOODLE.

Poslední úprava: Korelusová Alena (09.10.2023)
Literatura -

Ayers, S., de Visser, R.: Psychologie v medicíně. Praha, Grada, 2015

Beran J., Tumpachová, N.: Základy lékařské psychologie pro studenty lékařství. Praha, Karolinum, 2003

Ptáček, R., Bartůněk, P. a kolektiv: Etika a komunikace v medicíně. Praha, Grada, 2011

Trachta, J.: Tichý dech. Praha, Paseka, 2013

Vácha, M., Königová, R., Mauer, M.: Základy moderní lékařské etiky. Praha, Portál 2012

Poslední úprava: Korelusová Alena (05.01.2023)
Požadavky ke zkoušce

Aktivní účast.

Poslední úprava: Buriánková Martina, Mgr. (25.10.2019)
Sylabus -

Sylabus:

 

1. Komplexní pohled na pacienta: biopsychosociální model onemocnění.

Psychoterapie a medicína, integrace psychoterapie do medicíny.

Psychoterapeutický přístup, cílené využívání komunikačních dovedností ve vztahu lékař - pacient v klinické praxi.

 

2. Vztah lékaře a pacienta: příspěvek M. Balinta v porozumění problémům ve vztahu lékař - pacient.

 

3. Základní komunikační dovednosti: poslech, empatie, porozumění, interpretace, zájem a

podpora, poradenství. Implementace komunikačních dovedností.

 

4. Neverbální komunikace mezi lékařem a pacientem. Verbální, neverbální a paraverbální

složky komunikace. Popis a klasifikace neverbálního chování. Aplikace studia neverbálního chování v interakci lékař-pacient.

 

5. Anamnéza zaměřená na psychické problémy pacienta: příklady forem konkrétní anamnestické otázky (např. otevřená úvodní otázka, otázky „ano - ne“, otázky týkající se názoru pacienta atd.)

 

6. Rozhovor lékaře s pacientem.  Anamnéza versus rozhovor s pacientem (dialog),

vymezení rámce rozhovoru, speciálně orientovaného rozhovoru (např. krizová intervence, sdělování diagnózy závažného onemocnění, přístup k depresivním pacientům atd.)

 

7. Podpůrná psychoterapie: úvod, definice, základní charakteristiky podpůrné psychoterapie.

 

8. Podpůrná psychoterapie jako nezávislá metoda léčby: např. v problémových životních situacích, v krizi životních hodnot atd.

 

9. Psychologické aspekty farmakoterapie. Psychologické faktory na straně lékaře

a na straně pacienta, psychoterapie a psycho - farmakoterapie. Placebo efekt.

 

10. Problémové situace v komunikaci mezi lékařem a pacientem: faktory na straně lékaře, pacienta a jeho rodiny.

 

11. Celoživotní přístup k vývoji člověka. Od novorozence, dlouhodobé efekty rané zkušenosti, deprivace matky, hospitalizace dětí. Dospívání, vývojové úkoly, vývoj identity, sexuální role. Stárnutí, vývojové úkoly, adaptace na ztráty související s věkem, abnormální stárnutí.

 

12. Osobnost. Definice, vývoj osobnosti, introverze /extraverze, poruchy osobnosti.

Inteligence. Definice, IQ, mentální retardace.

 

13. Bolest. Psychogenní bolest, teorie kontroly - endorfiny, metody hodnocení, léčba chronické bolesti.

 

14. Spánek. Fáze spánku, funkce spánku, snění, poruchy spánku, spánková hygiena.

 

15. Sociální psychologie. Relevance sociálních principů pro medicínu, chování ve skupinách. Programy duševního zdraví.

 

16. Psychoterapie. Definice psychoterapie (např. dynamická, behaviorální, kognitivní).

 

17. Rodinné problémy. Rodičovství, násilí a sexuální zneužívání, rodinná terapie.

 

18. Sexuální funkce a dysfunkce. Psychologické vlivy, kulturní vlivy, terapeutické intervence.

 

19. Závislosti. Alkoholismus a drogová závislost, sociokulturní a psychologické faktory, programy léčby a prevence.

 

20. Normální versus abnormální chování. Klasifikace abnormálního chování (úzkost, somatoformní porucha, disociativní porucha, deprese, obsedantně - kompulzivní dezorientace, psychóza, demence).

 

Souhrn:

 

Předmět Lékařská psychologie a etika je zařazen do programu třetího ročníku všeobecného lékařství. V zimním semestru studenti absolvují tři hodiny přednášek každý týden a dvě hodiny praktického školení (semináře) během stejného období Každá studijní skupina má samostatný čas na procvičování. Předmět je zakončen ústní zkouškou.

 

Přednášky a cvičení (semináře) jsou zpracováním témat podle osnov. Praktické školení je založeno na konkrétních problémech z klinické medicíny, např. informování, psychologické navádění, poradenství, komunikace s hendikepovanými atd. Při nácviku využíváme hraní rolí, video zpětnou vazbu a dynamiku malých skupin. Studenti se dělí o své zkušenosti z klinického výcviku a z literatury zabývající se psychologickými tématy.

 

Cílem tohoto výukového programu je podpora humanizace medicíny, senzibilizace studentů na psychologické aspekty klinické medicíny a nácvik komunikace v konkrétních situacích lékařské praxe.

 

 

Poslední úprava: Korelusová Alena (05.01.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK