Student se díky předmětu seznámí se základními druhy tkání a s jejich histologickou stavbou a prakticky díky práci s mikroskopem zvládne identifikovat, popsat a pochopit mikrostrukturu buněk i tkání těla.
Poslední úprava: Jiráková Lucie, Bc. (20.02.2023)
Students will learn and understand how to differentiate between the basic types of tissues, cells, and extracellular matrix according to their microscopic structure. In the practical classes, the students will optical microscope for identification and description of histological slides.
Poslední úprava: Jiráková Lucie, Bc. (20.02.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
Letní semestr je zakončen zápočtem. Získání zápočtu za letní, a následně i zimní semestr (2. ročník), je podmínkou připuštění ke zkoušce ve 2. ročníku. Získání zápočtu v letním semestru 2024
Poslední úprava: Merhautová Šárka (12.02.2025)
The summer semester is finished by a credit. Acquiring credit for the summer and then the winter semester (2nd year) is a condition for being admitted to the exam in 2nd year
Lüllmann-Rauch R.: Histologie. Překlad 3. vydání. Grada, Praha, 2012.
Martínek J., Vacek Z.: Histologický atlas. Grada, Praha, 2009.
Sadler T.W.: Langmanova lékařská embryologie. Překlad 10. vydání. Grada, 2011.
Poslední úprava: Jiráková Lucie, Bc. (20.02.2023)
Slípka J., Tonar Z.: Outlines of Histology. Karolinum, Prague, 2017.
Slípka J., Tonar Z.: Outlines of Embryology. Karolinum, Prague, 2019.
Balko J., Tonar Z., Varga I. et al.: Memorix Histology. Triton, Prague, 2018.
Mescher A.L.: Junqueira’s Basic Histology. Text & Atlas. 16th edition. McGrawHill, New York, 2021.
Sadler T.: Langman´s Medical Embryology, 14th edition, Wolters Kluwer 2018
Poslední úprava: Jiráková Lucie, Bc. (20.02.2023)
Požadavky ke zkoušce -
Letní semestr je zakončen zápočtem. Získání zápočtu za letní, a následně i zimní semestr (2. ročník), je podmínkou připuštění ke zkoušce ve 2. ročníku.
The summer semester is finished by a credit. Acquiring credit for the summer and then the winter semester (2nd year) is a condition for being admitted to the exam in 2nd year.
5. Cartilage (hyaline, elastic, fibrocartilage). Bone (structure, ossification).
6. Blood I (erythrocytes, leukocytes).
7. Blood II (lymphocytes, platelets, hematopoiesis).
8. Muscular tissue (smooth, striated, cardiac).
9. Nervous tissue (neuron, synapses, neuroglia, barriers of the CNS).
10. Cardiovascular system (arteries, veins, heart).
11. Sensory organs – eye, ear, olfactory organ.
12. Lymphatic system. Endocrine system.
13. Solving model questions from histology for credit and exam.
Sylabus praktických cvičení z histologie pro I. ročník zubního lékařství
Introduction: The rules of health security during the teaching process of Histology. Histological techniques. Epithelial tissues I.: Covering epithelia, Trabecular epithelium and Reticular epithelium
Epithelial tissues II.: Glands
Connective tissue I.: General characteristics, CT proper
Connective tissue II.: Cartilage, bone and tooth
Muscle tissue: Smooth, skeletal and cardiac muscle
Nerve tissue: Neural elements of CNS and PNS
Credit exam.
TEST 1: 3.3. – 21.3.2025
TEST 2: 31. 3. – 18.4.2025
TEST 3: 28.4. – 16.5.2025
FINAL TEST: from 12.5.2025
Poslední úprava: Merhautová Šárka (05.02.2025)
Summary of the lectures. General histology. Dental medicine 1st year.
1. Introduction (history and importance of histology). Cytology.
2. Tissues (classification). Epithelial tissue (classification according to their arrangement).
3. Epithelial tissue (classification according to the function – glandular epithelium).
5. Cartilage (hyaline, elastic, fibrocartilage). Bone (structure, ossification).
6. Blood I (erythrocytes, leukocytes).
7. Blood II (lymphocytes, platelets, hematopoiesis).
8. Muscular tissue (smooth, striated, cardiac).
9. Nervous tissue (neuron, synapses, neuroglia, barriers of the CNS).
10. Cardiovascular system (arteries, veins, heart).
11. Sensory organs – eye, ear, olfactory organ.
12. Lymphatic system. Endocrine system.
13. Solving model questions from histology for credit and exam.
Summary of the practical sessions. General histology. Dental medicine 1st year.
Introduction: The rules of health security during the teaching process of Histology. Histological techniques. Epithelial tissues I.: Covering epithelia, Trabecular epithelium and Reticular epithelium
Epithelial tissues II.: Glands
Connective tissue I.: General characteristics, CT proper
Connective tissue II.: Cartilage, bone and tooth
Muscle tissue: Smooth, skeletal and cardiac muscle
Klasifikovat typy tkání, buněk a složek mezibuněčné hmoty v orgánech lidského těla.
Definovat a ve správných souvislostech používat pojmy potřebné k popisu normální mikroskopické stavby orgánů lidského těla.
Identifikovat a systematicky popisovat v histologických preparátech struktury důležité pro porovnání a rozlišení histologických vzorků normálních lidských orgánů, a to jak s využitím světelného mikroskopu, tak v naskenovaných virtuálních preparátech.
Nakreslit a popsat zjednodušená schémata mikroskopických preparátů orgánů lidského těla.
Vysvětlit popis preparátu druhému pozorovateli (studujícímu nebo vyučujícímu).
Určovat orgány lidského těla, z nichž pocházejí předložené mikroskopické preparáty.
Korelovat mikroskopickou stavbu lidských orgánů s jejich funkcí.
Řešit zjednodušené problémy na základě znalostí a dovedností z histologie v rozsahu doporučených zdrojů a výsledků učení podrobněji rozepsaných pro jednotlivá témata.
Podrobné výsledky učení rozepsané pro jednotlivá témata:
Upon completion of the course, the learner will be able to:
Classify the types of tissues, cells and components of intercellular matter in organs of the human body.
Define and use in the correct context the terms necessary to describe the normal microscopic structure of the organs of the human body.
Identify and systematically describe in histological slides the structures important for comparison and differentiation in histological slides of normal human organs, using both light microscopy and scanned virtual slides.
Draw and describe simplified diagrams of microscopic preparations of human body organs.
Explain the structures on the slide to a second observer (learner or teacher).
Identify the organs of the human body from which the microscopic slides were taken.
Correlate the microscopic structure of human organs with their function.
Solve simplified problems based on knowledge and skills in histology within the range of recommended resources and learning outcomes detailed for each topic.