Medical Psychology and Ethics - EAP0103390
Anglický název: Medical Psychology and Ethics
Zajišťuje: Psychiatrická klinika (14-390)
Fakulta: Lékařská fakulta v Plzni
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
Body: 5
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:3/1, Z [HT]
letní s.:0/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: zimní:neomezen / neomezen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Pro druh:  
Poznámka: odhlásit z termínu zápočtu při nesplněné rekvizitě
odhlásit z termínu zkoušky při nesplněné rekvizitě
Garant: prof. MUDr. Jan Vevera, Ph.D.
doc. MUDr. Jiří Beran, CSc.
doc. MUDr. Luděk Fiala, MBA, Ph.D.
Vyučující: doc. MUDr. Luděk Fiala, MBA, Ph.D.
PhDr. Václav Jiřička, Ph.D.
Mgr. Veronika Kocmanová
Mgr. Eliška Konrádová
Mgr. Vojtěch Linka, Ph.D.
Vojtěch Pišl, M.Sc., Ph.D.
prof. MUDr. Jan Vevera, Ph.D.
Atributy: Povinné předměty pro Všeobecné lékařství
Neslučitelnost : EA0106113
Prerekvizity : EAP0102080
Záměnnost : EA0106113
Je prerekvizitou pro: EAP0104401, EAP0104120, EAP0104490, EAP0104310, EAP0104130
Je záměnnost pro: EA0106113
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Syllabus Medical Psychology and Ethics.pdf Sylabus ENG Lékařská psychologie a etika Alena Korelusová
Anotace -
Psychologické aspekty medicíny. Komunikační dovednosti. Krizová intervence. Sdělování diagnózy závažného onemocnění. Chronický a seniorní pacient v lékařské péči. Rodinné problémy, rodinná terapie. Neverbální komunikace. Psychoterapie, podpůrná psychoterapie. Etické aspekty medicíny. Problémy a konflikty v komunikaci lékař - pacient.
Poslední úprava: Korelusová Alena (15.07.2025)
Podmínky zakončení předmětu -

Zápočet za zimní semestr: docházka na praktické semináře (1 absence za semestr povolena) + esej 

Zápočet za letní semestr: docházka na praktické semináře (1 absence za semestr povolena) + esej nebo účast na studentské vědecké aktivitě/ dotazníkovém šetření

Závěrečnou ústní zkoušku může student konat až po získání obou zápočtů.

Podrobnosti jsou vždy pro daný akademický rok zveřejněny ve studijním systému MOODLE.

Poslední úprava: Korelusová Alena (18.07.2025)
Literatura -

Ayers, S., de Visser, R.: Psychologie v medicíně. Praha, Grada, 2015

Beran J., Tumpachová, N.: Základy lékařské psychologie pro studenty lékařství. Praha, Karolinum, 2003

Ptáček, R., Bartůněk, P. a kolektiv: Etika a komunikace v medicíně. Praha, Grada, 2011

Trachta, J.: Tichý dech. Praha, Paseka, 2013

Vácha, M., Königová, R., Mauer, M.: Základy moderní lékařské etiky. Praha, Portál 2012

Poslední úprava: Korelusová Alena (05.01.2023)
Požadavky ke zkoušce - angličtina

To be allowed to sit the final oral exam, student is to achieve both credits - for the winter and the summer semester.

Poslední úprava: Korelusová Alena (18.07.2025)
Sylabus -

1. Komplexní pohled na pacienta: biopsychosociální model onemocnění.Psychoterapie a medicína, integrace psychoterapie do medicíny. Psychoterapeutický přístup, cílené využívání komunikačních dovedností ve vztahu lékař - pacient v klinické praxi.

2. Vztah lékaře a pacienta: příspěvek M. Balinta v porozumění problémům ve vztahu lékař - pacient.

3. Základní komunikační dovednosti: poslech, empatie, porozumění, interpretace, zájem a podpora, poradenství. Implementace komunikačních dovedností.

4. Neverbální komunikace mezi lékařem a pacientem. Verbální, neverbální a paraverbální složky komunikace. Popis a klasifikace neverbálního chování. Aplikace studia neverbálního chování v interakci lékař-pacient.

5. Anamnéza zaměřená na psychické problémy pacienta: příklady forem konkrétní anamnestické otázky (např. otevřená úvodní otázka, otázky „ano - ne“, otázky týkající se názoru pacienta atd.)

6. Rozhovor lékaře s pacientem.  Anamnéza versus rozhovor s pacientem (dialog), vymezení rámce rozhovoru, speciálně orientovaného rozhovoru (např. krizová intervence, sdělování diagnózy závažného onemocnění, přístup k depresivním pacientům atd.)

7. Podpůrná psychoterapie: úvod, definice, základní charakteristiky podpůrné psychoterapie.

8. Podpůrná psychoterapie jako nezávislá metoda léčby: např. v problémových životních situacích, v krizi životních hodnot atd.

9. Psychologické aspekty farmakoterapie. Psychologické faktory na straně lékaře a na straně pacienta, psychoterapie a psycho - farmakoterapie. Placebo efekt.

10. Problémové situace v komunikaci mezi lékařem a pacientem: faktory na straně lékaře, pacienta a jeho rodiny.

11. Celoživotní přístup k vývoji člověka. Od novorozence, dlouhodobé efekty rané zkušenosti, deprivace matky, hospitalizace dětí. Dospívání, vývojové úkoly, vývoj identity, sexuální role. Stárnutí, vývojové úkoly, adaptace na ztráty související s věkem, abnormální stárnutí.

12. Osobnost. Definice, vývoj osobnosti, introverze /extraverze, poruchy osobnosti.Inteligence. Definice, IQ, mentální retardace.

13. Bolest. Psychogenní bolest, teorie kontroly - endorfiny, metody hodnocení, léčba chronické bolesti.

14. Spánek. Fáze spánku, funkce spánku, snění, poruchy spánku, spánková hygiena. Duševní hygiena a sebepéče. Prevence syndromu vyhoření.

15. Sociální psychologie. Relevance sociálních principů pro medicínu, chování ve skupinách. Programy duševního zdraví.

16. Psychoterapie. Definice psychoterapie (např. dynamická, behaviorální, kognitivní).

17. Rodinné problémy. Rodičovství, násilí a sexuální zneužívání, rodinná terapie.

18. Sexuální funkce a dysfunkce. Psychologické vlivy, kulturní vlivy, terapeutické intervence. Transgender problematika.

19. Závislosti. Alkoholismus a drogová závislost, sociokulturní a psychologické faktory, programy léčby a prevence.

20. Normální versus abnormální chování. Klasifikace abnormálního chování (úzkost, somatoformní porucha, disociativní porucha, deprese, obsedantně - kompulzivní dezorientace, psychóza, demence).

 

 

Poslední úprava: Korelusová Alena (22.07.2025)
Výsledky učení -

Předmět Lékařská psychologie a etika je zařazen do programu třetího ročníku všeobecného lékařství. Vedle řádné docházky na praktická cvičení vypracuje každý student na závěr zimního semestru vědeckou esej z oblasti lékařské psychologie a/nebo etiky. Konkrétní téma eseje je na volbě studenta. Na závěr letního semestru má každý student na výběr vypracování druhé vědecké eseje nebo účast na studentské vědecké aktivitě/dotazníkovém šetření. Splnění těchto podmínek je nutné pro získání zápočtu za příslušný semestr.

Přednášky a praktická cvičení (semináře) jsou zpracováním témat podle sylabu. Praktické semináře jsou založeny na konkrétních problémech z klinické medicíny, např. informování, psychologické navádění, poradenství, komunikace s hendikepovanými atd. Při nácviku využíváme hraní rolí, video zpětnou vazbu a dynamiku malých skupin. Studenti se dělí o své zkušenosti z klinického výcviku a z literatury zabývající se psychologickými a etickými tématy.

Cílem tohoto výukového programu je podpora humanizace medicíny, senzibilizace studentů na psychologické a etické aspekty klinické medicíny a nácvik komunikace v konkrétních situacích lékařské praxe.

Poslední úprava: Korelusová Alena (22.07.2025)