|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
![]() |
Syllabus Medical Psychology and Ethics.pdf | Sylabus ENG Lékařská psychologie a etika | Alena Korelusová |
|
||
Psychologické aspekty medicíny. Komunikační dovednosti. Krizová intervence. Sdělování diagnózy závažného onemocnění. Chronický a seniorní pacient v lékařské péči. Rodinné problémy, rodinná terapie. Neverbální komunikace. Psychoterapie, podpůrná psychoterapie. Etické aspekty medicíny. Problémy a konflikty v komunikaci lékař - pacient.
Poslední úprava: Korelusová Alena (15.07.2025)
|
|
||
Zápočet za zimní semestr: docházka na praktické semináře (1 absence za semestr povolena) + esej Zápočet za letní semestr: docházka na praktické semináře (1 absence za semestr povolena) + esej nebo účast na studentské vědecké aktivitě/ dotazníkovém šetření Závěrečnou ústní zkoušku může student konat až po získání obou zápočtů. Podrobnosti jsou vždy pro daný akademický rok zveřejněny ve studijním systému MOODLE. Poslední úprava: Korelusová Alena (18.07.2025)
|
|
||
Ayers, S., de Visser, R.: Psychologie v medicíně. Praha, Grada, 2015 Beran J., Tumpachová, N.: Základy lékařské psychologie pro studenty lékařství. Praha, Karolinum, 2003 Ptáček, R., Bartůněk, P. a kolektiv: Etika a komunikace v medicíně. Praha, Grada, 2011 Trachta, J.: Tichý dech. Praha, Paseka, 2013 Vácha, M., Königová, R., Mauer, M.: Základy moderní lékařské etiky. Praha, Portál 2012 Poslední úprava: Korelusová Alena (05.01.2023)
|
|
||
To be allowed to sit the final oral exam, student is to achieve both credits - for the winter and the summer semester. Poslední úprava: Korelusová Alena (18.07.2025)
|
|
||
1. Komplexní pohled na pacienta: biopsychosociální model onemocnění.Psychoterapie a medicína, integrace psychoterapie do medicíny. Psychoterapeutický přístup, cílené využívání komunikačních dovedností ve vztahu lékař - pacient v klinické praxi. 2. Vztah lékaře a pacienta: příspěvek M. Balinta v porozumění problémům ve vztahu lékař - pacient. 3. Základní komunikační dovednosti: poslech, empatie, porozumění, interpretace, zájem a podpora, poradenství. Implementace komunikačních dovedností. 4. Neverbální komunikace mezi lékařem a pacientem. Verbální, neverbální a paraverbální složky komunikace. Popis a klasifikace neverbálního chování. Aplikace studia neverbálního chování v interakci lékař-pacient. 5. Anamnéza zaměřená na psychické problémy pacienta: příklady forem konkrétní anamnestické otázky (např. otevřená úvodní otázka, otázky „ano - ne“, otázky týkající se názoru pacienta atd.) 6. Rozhovor lékaře s pacientem. Anamnéza versus rozhovor s pacientem (dialog), vymezení rámce rozhovoru, speciálně orientovaného rozhovoru (např. krizová intervence, sdělování diagnózy závažného onemocnění, přístup k depresivním pacientům atd.) 7. Podpůrná psychoterapie: úvod, definice, základní charakteristiky podpůrné psychoterapie. 8. Podpůrná psychoterapie jako nezávislá metoda léčby: např. v problémových životních situacích, v krizi životních hodnot atd. 9. Psychologické aspekty farmakoterapie. Psychologické faktory na straně lékaře a na straně pacienta, psychoterapie a psycho - farmakoterapie. Placebo efekt. 10. Problémové situace v komunikaci mezi lékařem a pacientem: faktory na straně lékaře, pacienta a jeho rodiny. 11. Celoživotní přístup k vývoji člověka. Od novorozence, dlouhodobé efekty rané zkušenosti, deprivace matky, hospitalizace dětí. Dospívání, vývojové úkoly, vývoj identity, sexuální role. Stárnutí, vývojové úkoly, adaptace na ztráty související s věkem, abnormální stárnutí. 12. Osobnost. Definice, vývoj osobnosti, introverze /extraverze, poruchy osobnosti.Inteligence. Definice, IQ, mentální retardace. 13. Bolest. Psychogenní bolest, teorie kontroly - endorfiny, metody hodnocení, léčba chronické bolesti. 14. Spánek. Fáze spánku, funkce spánku, snění, poruchy spánku, spánková hygiena. Duševní hygiena a sebepéče. Prevence syndromu vyhoření. 15. Sociální psychologie. Relevance sociálních principů pro medicínu, chování ve skupinách. Programy duševního zdraví. 16. Psychoterapie. Definice psychoterapie (např. dynamická, behaviorální, kognitivní). 17. Rodinné problémy. Rodičovství, násilí a sexuální zneužívání, rodinná terapie. 18. Sexuální funkce a dysfunkce. Psychologické vlivy, kulturní vlivy, terapeutické intervence. Transgender problematika. 19. Závislosti. Alkoholismus a drogová závislost, sociokulturní a psychologické faktory, programy léčby a prevence. 20. Normální versus abnormální chování. Klasifikace abnormálního chování (úzkost, somatoformní porucha, disociativní porucha, deprese, obsedantně - kompulzivní dezorientace, psychóza, demence).
Poslední úprava: Korelusová Alena (22.07.2025)
|
|
||
Předmět Lékařská psychologie a etika je zařazen do programu třetího ročníku všeobecného lékařství. Vedle řádné docházky na praktická cvičení vypracuje každý student na závěr zimního semestru vědeckou esej z oblasti lékařské psychologie a/nebo etiky. Konkrétní téma eseje je na volbě studenta. Na závěr letního semestru má každý student na výběr vypracování druhé vědecké eseje nebo účast na studentské vědecké aktivitě/dotazníkovém šetření. Splnění těchto podmínek je nutné pro získání zápočtu za příslušný semestr. Přednášky a praktická cvičení (semináře) jsou zpracováním témat podle sylabu. Praktické semináře jsou založeny na konkrétních problémech z klinické medicíny, např. informování, psychologické navádění, poradenství, komunikace s hendikepovanými atd. Při nácviku využíváme hraní rolí, video zpětnou vazbu a dynamiku malých skupin. Studenti se dělí o své zkušenosti z klinického výcviku a z literatury zabývající se psychologickými a etickými tématy. Cílem tohoto výukového programu je podpora humanizace medicíny, senzibilizace studentů na psychologické a etické aspekty klinické medicíny a nácvik komunikace v konkrétních situacích lékařské praxe. Poslední úprava: Korelusová Alena (22.07.2025)
|