Psychologické aspekty medicíny. Komunikační dovednosti. Krizová intervence. Sdělování diagnózy závažného onemocnění. Chronický a seniorní pacient v lékařské péči. Rodinné problémy, rodinná terapie. Neverbální komunikace. Psychoterapie, podpůrná psychoterapie. Etické aspekty medicíny. Problémy a konflikty v komunikaci lékař - pacient.
Poslední úprava: Korelusová Alena (15.07.2025)
Psychological aspects of medicine. Communication skills. Crisis intervention. Conveying the diagnosis of a serious disease. Chronic and old patient in medical care. Family issues, family therapy. Nonverbal communication. Psychotherapy, supportive psychotherapy. Ethical aspects of medicine. Troubles and conficts in doctor - patients communication.
Poslední úprava: Křikavová Lenka, Ing. (04.06.2020)
Podmínky zakončení předmětu -
Zápočet za zimní semestr: docházka na praktické semináře (1 absence za semestr povolena) + esej
Zápočet za letní semestr: docházka na praktické semináře (1 absence za semestr povolena) + esej nebo účast na studentské vědecké aktivitě/ dotazníkovém šetření
Závěrečnou ústní zkoušku může student konat až po získání obou zápočtů.
Podrobnosti jsou vždy pro daný akademický rok zveřejněny ve studijním systému MOODLE.
Poslední úprava: Korelusová Alena (18.07.2025)
winter semester credit: Attendance at practical seminars (one absence in a semester allowed) + essay
summer semester credit: Attendance at practical seminars (one absence in a semester allowed) + essay or participation in the student´s scientific activity/ in the survey
Student is allowed to sit the final oral exam not earlier than after achieving of both credits.
More details for the given academic year are always published in the study platform MOODLE.
Poslední úprava: Korelusová Alena (18.07.2025)
Literatura -
Ayers, S., de Visser, R.: Psychologie v medicíně. Praha, Grada, 2015
Beran J., Tumpachová, N.: Základy lékařské psychologie pro studenty lékařství. Praha, Karolinum, 2003
Ptáček, R., Bartůněk, P. a kolektiv: Etika a komunikace v medicíně. Praha, Grada, 2011
Trachta, J.: Tichý dech. Praha, Paseka, 2013
Vácha, M., Königová, R., Mauer, M.: Základy moderní lékařské etiky. Praha, Portál 2012
Poslední úprava: Korelusová Alena (05.01.2023)
Introduction to medical psychology. Doctor - patient communication, Beran. J.,Praha, Universita Karlova 2005.
Medical Humanities, An introduction. Cambridge University Press, 2015. Thomas R. Cole, Nathan Carlin, Ronald A. Carson
Psychology for medicine, SAGE 2011, Susan Ayers, Richard de Visser
Poslední úprava: Korelusová Alena (05.01.2023)
Požadavky ke zkoušce - angličtina
To be allowed to sit the final oral exam, student is to achieve both credits - for the winter and the summer semester.
Poslední úprava: Korelusová Alena (18.07.2025)
Sylabus -
1. Komplexní pohled na pacienta: biopsychosociální model onemocnění.Psychoterapie a medicína, integrace psychoterapie do medicíny. Psychoterapeutický přístup, cílené využívání komunikačních dovedností ve vztahu lékař - pacient v klinické praxi.
2. Vztah lékaře a pacienta: příspěvek M. Balinta v porozumění problémům ve vztahu lékař - pacient.
3. Základní komunikační dovednosti: poslech, empatie, porozumění, interpretace, zájem a podpora, poradenství. Implementace komunikačních dovedností.
4. Neverbální komunikace mezi lékařem a pacientem. Verbální, neverbální a paraverbální složky komunikace. Popis a klasifikace neverbálního chování. Aplikace studia neverbálního chování v interakci lékař-pacient.
5. Anamnéza zaměřená na psychické problémy pacienta: příklady forem konkrétní anamnestické otázky (např. otevřená úvodní otázka, otázky „ano - ne“, otázky týkající se názoru pacienta atd.)
6. Rozhovor lékaře s pacientem. Anamnéza versus rozhovor s pacientem (dialog), vymezení rámce rozhovoru, speciálně orientovaného rozhovoru (např. krizová intervence, sdělování diagnózy závažného onemocnění, přístup k depresivním pacientům atd.)
7. Podpůrná psychoterapie: úvod, definice, základní charakteristiky podpůrné psychoterapie.
8. Podpůrná psychoterapie jako nezávislá metoda léčby: např. v problémových životních situacích, v krizi životních hodnot atd.
9. Psychologické aspekty farmakoterapie. Psychologické faktory na straně lékaře a na straně pacienta, psychoterapie a psycho - farmakoterapie. Placebo efekt.
10. Problémové situace v komunikaci mezi lékařem a pacientem: faktory na straně lékaře, pacienta a jeho rodiny.
11. Celoživotní přístup k vývoji člověka. Od novorozence, dlouhodobé efekty rané zkušenosti, deprivace matky, hospitalizace dětí. Dospívání, vývojové úkoly, vývoj identity, sexuální role. Stárnutí, vývojové úkoly, adaptace na ztráty související s věkem, abnormální stárnutí.
12. Osobnost. Definice, vývoj osobnosti, introverze /extraverze, poruchy osobnosti.Inteligence. Definice, IQ, mentální retardace.
13. Bolest. Psychogenní bolest, teorie kontroly - endorfiny, metody hodnocení, léčba chronické bolesti.
14. Spánek. Fáze spánku, funkce spánku, snění, poruchy spánku, spánková hygiena. Duševní hygiena a sebepéče. Prevence syndromu vyhoření.
15. Sociální psychologie. Relevance sociálních principů pro medicínu, chování ve skupinách. Programy duševního zdraví.
16. Psychoterapie. Definice psychoterapie (např. dynamická, behaviorální, kognitivní).
17. Rodinné problémy. Rodičovství, násilí a sexuální zneužívání, rodinná terapie.
18. Sexuální funkce a dysfunkce. Psychologické vlivy, kulturní vlivy, terapeutické intervence. Transgender problematika.
19. Závislosti. Alkoholismus a drogová závislost, sociokulturní a psychologické faktory, programy léčby a prevence.
20. Normální versus abnormální chování. Klasifikace abnormálního chování (úzkost, somatoformní porucha, disociativní porucha, deprese, obsedantně - kompulzivní dezorientace, psychóza, demence).
Poslední úprava: Korelusová Alena (22.07.2025)
1. A complex view of a patient:the biopsycholosocial model of disease. Psychotherapy and medicine:the integration of psychotherapy into medicine. The psychotherapeutic approach: a targeted use of communication skills and doctor – patient relationship in clinical practice.
2. The relationship between the doctor and the patient : contribution of M. Balint to understanding problems in the doctor – patient relationship.
3. Basic communication skills: listening,empathy,understanding,interpretation,interest and support advice and counselling.Integration of communication skills.
4. Nonverbal communication between doctor and patient : verbal,nonverbal and paraverbal components of communication. Description and classification of nonverbal behaviour. Application of the study of nonverbal bahaviour in doctor-patient interaction.
5. Anamnesis (a case history ) aimed at patient’s psychological problems:examples of forms of specific anamnestic question (e.g.open introductory question, „ yes – no“ questions, questions about patient’s opinion etc.)
6. Doctor - patient interview: history taking versus doctor – patient interview ( dialogue), defining the framework of the interview, specially oriented interview (e.g. crisis intervertion, conveying the diagnosis of a serious disease,approach to depressive patiens etc.)
7. Supportive psychotherapy : introduction, definition, basic characteristics of supportivepsychotherapy.
8. Supportive psychotherapy as an independent method of treatment: e.g. in problem situations of life, in a crisis of life values etc.
9. Psychogical aspects of pharmacotherapy: psychological factors on the side of the doctor and on the side of the patient, psychotherapy and psycho – pharmacotherapy.Placebo effect.
10. Problem situations ( complications) in communication between the doctor and the patient: factors on the side of the doctor, patient and his /her family.
11. Lifespan approach to human development: newborn,long term effects of early experience, maternal deprivation, hospitalisation of children . Adolescence,development tasks, development of identity,sex roles. Ageing,development tasks, adjustment to losses associated with old age , abnormal ageing.
14. Sleep : stages of sleep, functions of sleep,dreaming, sleep disorders ,sleep hygiene. Mental hygiene and selfcare. Prevention of burnout syndrome.
15. Social psychology: relevance of social priciples to medicine,behaviour in groups , sick role. Mental health programmes.
16. Psychotherapy : definition ( e.g. dynamic, behavioural,cognitive).
17. Family issues : parenting, violence and sexual abuse, family therapy.
18. Sexual function and dysfunction : psychological influences, cultural influences, therapeutic interventions. Transgenders.
19. Addition : alcoholism and drug addiction, sociocultural and psychological factors, treatment and prevention programmes.
20. Normal versus abnormal behaviour : classification of abnormal behaviour ( anxiety,somatoform disorder,dissociative disorder,depression, obsessive – compulsive disoreder, psychosis,dementia ).
Poslední úprava: Korelusová Alena (22.07.2025)
Výsledky učení -
Předmět Lékařská psychologie a etika je zařazen do programu třetího ročníku všeobecného lékařství. Vedle řádné docházky na praktická cvičení vypracuje každý student na závěr zimního semestru vědeckou esej z oblasti lékařské psychologie a/nebo etiky. Konkrétní téma eseje je na volbě studenta. Na závěr letního semestru má každý student na výběr vypracování druhé vědecké eseje nebo účast na studentské vědecké aktivitě/dotazníkovém šetření. Splnění těchto podmínek je nutné pro získání zápočtu za příslušný semestr.
Přednášky a praktická cvičení (semináře) jsou zpracováním témat podle sylabu. Praktické semináře jsou založeny na konkrétních problémech z klinické medicíny, např. informování, psychologické navádění, poradenství, komunikace s hendikepovanými atd. Při nácviku využíváme hraní rolí, video zpětnou vazbu a dynamiku malých skupin. Studenti se dělí o své zkušenosti z klinického výcviku a z literatury zabývající se psychologickými a etickými tématy.
Cílem tohoto výukového programu je podpora humanizace medicíny, senzibilizace studentů na psychologické a etické aspekty klinické medicíny a nácvik komunikace v konkrétních situacích lékařské praxe.
Poslední úprava: Korelusová Alena (22.07.2025)
Subject Medical Psychology and Ethics is included into the programme of the third year of General Medicine Course. Beside the mandatory attendance in practical seminars, the condition for achieving the credit in the winter semester is the written work – a scientific essay in the field of medical psychology and/or ethics. A particular topic is the matter of students choice. In the summer semester, student cooses between the options to submit the second written work – essay or to participate at the scientific activity/survay . Meeting these conditions is necessary to obtain credit for the relevant semester.
Lectures and practical seminars are elaborating topics according syllabus. Practical teaching is based on specific problems from the clinical medicine, e.g.informing, psychological quidance, counselling, communication with handicapped etc. During the practical training we use role playing, video feedback and small goups dynamics. Students are sharing their experiences from clinical training and from literature dealing with psychology and ethics topics.
The goal of this teaching programme is the support of humanisation of medicine, sensibilisation of students to psychological and ethical aspects of clinical medicine and training of communication in specific situations of medical practice.