Studenti se seznámí s českou terminologií týkající se lidského těla (části lidského těla, vnitřní orgány). Studenti budou umět pojmenovat vybrané nemoci a popsat jejich příznaky.
Naučí se, jak odebírat pacientovu anamnézu, zjistit pacientovy potíže, získat informace týkající se bolesti; dávat rady pacientovi; dávat instrukce.
Procvičí si základní vyšetření pacienta role-play.
Poslední úprava: Kopřivová Tamara, PhDr. (26.09.2024)
Students will become familiar with the Czech terminology concerning the human body (parts of the human body, internal organs). They will be able to name selected diseases, and to describe their signs and symptoms.
They will learn how to: take patient's history; ask about patient's complaints and pain; give advice; give instructions.
They will practise the basic examination of the patient: role-play.
Poslední úprava: Kopřivová Tamara, PhDr. (26.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
ZS: zápočet: docházka (povoleny 2 absence), průběžný test (3 pokusy, 70 %), zápočtový test (3 pokusy, 70 %) Udělení zápočtu je vázáno na splnění docházky, průběžného testu a zápočtového testu.
LS: zápočet: docházka (povoleny 2 absence), průběžný test (3 pokusy, 70 %), zápočtový test (3 pokusy, 70 %) Udělení zápočtu je vázáno na splnění docházky, průběžného testu a zápočtového testu.
LS: zkouška: písemná a ústní část; bez úspěšného absolvování písemného testu nelze postoupit k ústní části (dále viz Požadavky ke zkoušce)
Poslední úprava: Clareová Dagmar, BA (29.09.2025)
Winter term: credit:attendance (2 absencesallowed), continuous test (3 attempts, 70%), credit test (3 attempts, 70%). The gaining of the credit is conditional upon attendance, passing the continuous test, and the credit test.
Summer term: credit:attendance (2 absencesallowed), continuous test (3 attempts, 70%), credit test (3 attempts, 70%). The gaining of the credit is conditional upon attendance, passing the continuous test, and the credit test.
Summer term: exam:written and oral part; withoutsuccessfullypassing the written test, itis not possible to proceed to the oral part. (seealsoExamRequirementsbelow)
Poslední úprava: Clareová Dagmar, BA (29.09.2025)
Literatura -
Literatura:
Základní materiály:
Interní materiály
I. Čermáková: Talking Medicine (Czech for Medical Students); Karolinum 2018
Doplňkové materiály:
I. Rešková, M. Pintarová: Communicative Czech (Elementary Czech); Brno 2005
Poslední úprava: Kopřivová Tamara, PhDr. (09.09.2025)
Literature:
Main sources:
Internal materials
I. Čermáková: Talking Medicine (Czech for Medical Students); Karolinum 2018
Supplementary sources:
I. Rešková, M. Pintarová: Communicative Czech (Elementary Czech); Brno 2005
Poslední úprava: Kopřivová Tamara, PhDr. (09.09.2025)
Požadavky ke zkoušce -
viz Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Kopřivová Tamara, PhDr. (26.09.2024)
see Exam requirements
Poslední úprava: Kopřivová Tamara, PhDr. (26.09.2024)
Sylabus -
Témata:
Lidské tělo (části lidského těla, vnitřní orgány).
Oddělení a kliniky; lékařští specialisté a zdravotnický personál.
poznat a pojmenovat části lidského těla a vnitřní orgány;
zeptat se pacienta na jehozdravotní problémya rozumět základním potížím;
podrobně se zeptat pacienta na bolesta porozumět jeho odpovědi;
poznat a pojmenovat běžné nemoci na základě jejich symptomů
instruovat pacienta o jeho diagnóze a léčbě;
uměts použitím základních frází předat pacientovi další informace (čas kontroly, odeslání na specializované vyšetření atd.);
odebrat pacientovi osobní, rodinnou, sociální a pracovní anamnézu (základní otázky v jednoduché formě);
zeptat se pacienta na položky ve zdravotním záznamu (např. alergie, očkování, užívané léky) a zapsat je;
informovat pacienta o úkonech, které budou prováděny;
komunikovat spacientem, jeho rodinou i zdravotnickým personálem o pacientově zdravotním stavu;
vyšetřit pacienta s pomocí instrukcí (imperativ, modální slovesa);
vyjadřovat se v čase přítomném, minulém i budoucím pomocí nedokonavých sloves (včetně nepravidelných, modálních a reflexivních);
vyjadřovat se v čase minulém a budoucím pomocí několika málo vybraných dokonavých sloves, formy jsou cíleně lexikalizovány;
vyjadřovat kvalitu a míru (včetně komparace) pomocí vybraných adjektiv a adverbií.
Poznámky:
výstupní úroveň odpovídá cca úrovni A2 dle SERR + specifikům jazyka pro specifické účely;
student je schopen domluvit se pomocí jednoduchých vět a rozumí partnerovi v komunikaci, pokud i jeho partner používá jednoduché věty. Pokud komunikační partner používá složitější větné konstrukce, je student schopen zachytit klíčová slova tak, aby pochopil základní faktografické údaje.
Poslední úprava: Clareová Dagmar, BA (29.09.2025)
Aftercompletingthecourse, studentswillbeable to:
• recognize and namepartsofthehuman body and internalorgans;
• ask patients about their health problems and understand their complaints;
• askpatientsdetailedquestionsaboutpain and understandtheiranswers;
• recognize and namecommondiseasesbased on theirsymptoms
• instructpatientsabouttheirdiagnosis and treatment;
•use basic phrases to convey additional information to the patient (follow-up appointment, referral for specialized examination, etc.);
• take the patient's personal, family, social, and occupational history (basic questions in a simple form);
• ask the patientaboutitems in theirmedicalrecord (e.g., allergies, vaccinations, medications) and recordthem;
express oneself in the present, past, and future tenses using imperfective verbs (including irregular, modal, and reflexive verbs);
• express oneself in the past and futuretensesusing a fewselectedperfectiveverbs, the forms ofwhich are specificallylexicalized;
• expressquality and degree (including comparison) using selected adjectives and adverbs.
Notes:
• The output level corresponds to approximately level A2 according to the CEFR + languagespecificsforspecificpurposes.
• The student isable tocommunicateusingsimplesentences and understandstheircommunication partner iftheyalso use simplesentences. If the communication partner uses more complex sentence structures, the student isable topick up keywordsin order tounderstand basic factualinformation.