PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
VP - Zážitkové terapie v medicíně - DV01121
Anglický název: OS - Expressive therapies in medicine
Zajišťuje: Dětská psychiatrická klinika (13-443)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/20, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jana Kocourková
Anotace
Zážitkové terapie patří mezi nejmodernější metodiky psychoterapeutické práce s klientem. Součástí kurzu bude seznámení s metodikami muzikoterapie, arteterapie, biblioterapie, taneční a pohybové terapie a ergoterapie v aplikaci na široké spektrum klientů různých věkových kategorií. Studenti budou mít možnost různé techniky zážitkových terapií vyzkoušet sami na sobě, naučit se sestavovat terapeutické programy dle klinické diagnostiky, jak ve skupinové tak individuální terapii. Kurz prezentuje rozšířené kazuistické materiály. Kurz je zároveň zaměřený na trénink paměti, zvládání stresu a prevenci syndromu vyhoření u budoucích lékařů.
Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (12.09.2018)
Podmínky zakončení předmětu

aktivita při cvičeních a přednáškách 70%

ústní zkouška 30%

Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (08.09.2019)
Literatura

Jung, C.G.: Člověk a duše. Academia, Praha 1995.

Jung, C.G.: Duše moderního člověka. Atlantis, Brno 1994.

Kastová, V.: Dynamika symbolů. Portál, Praha 2000.

Koutek, J., Kocourková, J.: Sebevražedné chování, Portál, Praha 2003.

Kocourková, J.: Příspěvek k porozumění vztahu mezi matkou a dítětem, analytikem a pacientem. Psychoterapie I, sborník přednášek, Triton, 1996.

Riedel, I.: Obrazy v terapii, umění a náboženství. Portál, Praha 2002.

Stejskalová, M: Muzikoterapie v klinické praxi. Psychiatrie pro praxi, 2010. 11(1).

Stejskalová M.: Orchestr bez dirigenta. Psychologie dnes únor 2007.

Stejskalová M.: Umění léčí. Psychologie dnes červen 2007.

Stejskalová M.: Muzikoterapie agrese. Psychologie dnes 7-8/2005. Wright, J., Bártová, V.: Umění relaxovat, Ikar, 1998, ISBN 9788072022748

Stejskalová M: Psychoterapie cizinců: Cesta vede přes jejich kulturu. Psychologie dnes 1/2010.

Linka, A.: Kapitoly z muzikoterapie, Gloria, Rosice u Brna, 1997.

Peseschkian, N.: Kupec a papoušek, Cesta, Brno 1996

Danzer, G.: Psychosomatika: celostný pohled na zdraví těla i duše. Portál, 2010. 244 stran. ISBN: 9788073677183

Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (08.09.2019)
Požadavky ke zkoušce

Sebereflexe kurzu a praktických cvičení s pacienty, sestavení terapeutického programu

Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (08.09.2019)
Sylabus -

Volitelný předmět doporučený pro 4. ročník, hlásit se však mohou i studenti 5. a 6. ročníků

Počet studentů: 10 - 12 Rozsah studijního předmětu: bloková výuka - 20 hodin (12 hod. přednášek, 8 hod. cvičení) - jednou za 7 dní od 14 hod. do 17 hodin vždy ve středu

Počet kreditů: 3 Způsob zakončení: zápočet Vyučující: PhDr. Marina Stejskalová, CSc.

Garant: doc. PhDr. Jana Kocourková

Anotace:

Zážitkové terapie patří mezi nejmodernější metodiky psychoterapeutické práce s klientem. Součástí kurzu bude seznámení s metodikami muzikoterapie, arteterapie, biblioterapie, taneční a pohybové terapie a ergoterapie v aplikaci na široké spektrum klientů různých věkových kategorií. Studenti budou mít možnost různé techniky zážitkových terapií vyzkoušet sami na sobě, naučit se sestavovat terapeutické programy dle klinické diagnostiky, jak ve skupinové tak individuální terapii. Kurz prezentuje rozšířené kazuistické materiály. Kurz je zároveň zaměřený na trénink paměti, zvládání stresu a prevenci syndromu vyhoření u budoucích lékařů.

Obsahové zaměření přednášek a cvičení:

  • Muzikoterapie: trendy, metody a techniky práce s klientem, muzikoterapie a komunikační techniky; verbální a neverbální komunikace s klientem, muzikoterapie a práce s agresí
  • Arteterapie: kresba jako nástroj komunikace ve skupinové a individuální arteterapii, práce s mandalou, diagnostika kresby, psychologický aspekt barev, techniky aktivizace klienta a rozvoj jeho komunikačních dovedností
  • Biblioterapie - práce s příběhem v biblioterapii, příběh jako nástroj sebepoznání a komunikace, práce s hlasem a komunikační techniky v biblioterapii, imaginární techniky a aktivizace klienta
  • Taneční a pohybová terapie - řeč těla, aktivizace klienta, specifika pohybové terapie u klientů s různými somatickými omezeními, praktická cvičení, výběr vhodné hudby dle specifiky klienta, práce s dýcháním a pohybem těla
  • Ergoterapie - ergoterapie a vjemová soustava klienta, systém aplikace kombinovaných technik ergoterapie na jednotlivé smysly a na vjemovou soustavu jako celek, fenomén léčby prostředím, práce s hrubou a jemnou motorikou
  • Expresivní terapie a techniky tréninku paměti - arteterapie, muzikoterapie, biblioterapie, ergoterapie, taneční a pohybová terapie a jejich propojení s moderními technikami tréninku paměti

Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (11.02.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK