Zážitkové terapie patří mezi nejmodernější metodiky psychoterapeutické práce s klientem. Součástí kurzu bude
seznámení s metodikami muzikoterapie, arteterapie, biblioterapie, taneční a pohybové terapie a ergoterapie v
aplikaci na široké spektrum klientů různých věkových kategorií. Studenti budou mít možnost různé techniky
zážitkových terapií vyzkoušet sami na sobě, naučit se sestavovat terapeutické programy dle klinické diagnostiky,
jak ve skupinové tak individuální terapii. Kurz prezentuje rozšířené kazuistické materiály. Kurz je zároveň
zaměřený na trénink paměti, zvládání stresu a prevenci syndromu vyhoření u budoucích lékařů.
Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (12.09.2018)
Podmínky zakončení předmětu
aktivita při cvičeních a přednáškách 70%
ústní zkouška 30%
Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (08.09.2019)
Literatura
Jung, C.G.: Člověk a duše. Academia, Praha 1995.
Jung, C.G.: Duše moderního člověka. Atlantis, Brno 1994.
Kastová, V.: Dynamika symbolů. Portál, Praha 2000.
Koutek, J., Kocourková, J.: Sebevražedné chování, Portál, Praha 2003.
Kocourková, J.: Příspěvek k porozumění vztahu mezi matkou a dítětem, analytikem a pacientem. Psychoterapie I, sborník přednášek, Triton, 1996.
Riedel, I.: Obrazy v terapii, umění a náboženství. Portál, Praha 2002.
Stejskalová, M: Muzikoterapie v klinické praxi. Psychiatrie pro praxi, 2010. 11(1).
Stejskalová M.: Orchestr bez dirigenta. Psychologie dnes únor 2007.
Stejskalová M.: Umění léčí. Psychologie dnes červen 2007.
Stejskalová M.: Muzikoterapie agrese. Psychologie dnes 7-8/2005. Wright, J., Bártová, V.: Umění relaxovat, Ikar, 1998, ISBN 9788072022748
Stejskalová M: Psychoterapie cizinců: Cesta vede přes jejich kulturu. Psychologie dnes 1/2010.
Linka, A.: Kapitoly z muzikoterapie, Gloria, Rosice u Brna, 1997.
Peseschkian, N.: Kupec a papoušek, Cesta, Brno 1996
Danzer, G.: Psychosomatika: celostný pohled na zdraví těla i duše. Portál, 2010. 244 stran. ISBN: 9788073677183
Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (08.09.2019)
Požadavky ke zkoušce
Sebereflexe kurzu a praktických cvičení s pacienty, sestavení terapeutického programu
Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (08.09.2019)
Sylabus -
Volitelný předmět doporučený pro 4. ročník, hlásit se však mohou i studenti 5. a 6. ročníků
Počet studentů: 10 - 12 Rozsah studijního předmětu: bloková výuka - 20 hodin (12 hod. přednášek, 8 hod. cvičení) - jednou za 7 dní od 14 hod. do 17 hodin vždy ve středu
Počet kreditů: 3 Způsob zakončení: zápočet Vyučující: PhDr. Marina Stejskalová, CSc.
Garant: doc. PhDr. Jana Kocourková
Anotace:
Zážitkové terapie patří mezi nejmodernější metodiky psychoterapeutické práce s klientem. Součástí kurzu bude seznámení s metodikami muzikoterapie, arteterapie, biblioterapie, taneční a pohybové terapie a ergoterapie v aplikaci na široké spektrum klientů různých věkových kategorií. Studenti budou mít možnost různé techniky zážitkových terapií vyzkoušet sami na sobě, naučit se sestavovat terapeutické programy dle klinické diagnostiky, jak ve skupinové tak individuální terapii. Kurz prezentuje rozšířené kazuistické materiály. Kurz je zároveň zaměřený na trénink paměti, zvládání stresu a prevenci syndromu vyhoření u budoucích lékařů.
Obsahové zaměření přednášek a cvičení:
Muzikoterapie: trendy, metody a techniky práce s klientem, muzikoterapie a komunikační techniky; verbální a neverbální komunikace s klientem, muzikoterapie a práce s agresí
Arteterapie: kresba jako nástroj komunikace ve skupinové a individuální arteterapii, práce s mandalou, diagnostika kresby, psychologický aspekt barev, techniky aktivizace klienta a rozvoj jeho komunikačních dovedností
Biblioterapie - práce s příběhem v biblioterapii, příběh jako nástroj sebepoznání a komunikace, práce s hlasem a komunikační techniky v biblioterapii, imaginární techniky a aktivizace klienta
Taneční a pohybová terapie - řeč těla, aktivizace klienta, specifika pohybové terapie u klientů s různými somatickými omezeními, praktická cvičení, výběr vhodné hudby dle specifiky klienta, práce s dýcháním a pohybem těla
Ergoterapie - ergoterapie a vjemová soustava klienta, systém aplikace kombinovaných technik ergoterapie na jednotlivé smysly a na vjemovou soustavu jako celek, fenomén léčby prostředím, práce s hrubou a jemnou motorikou
Expresivní terapie a techniky tréninku paměti - arteterapie, muzikoterapie, biblioterapie, ergoterapie, taneční a pohybová terapie a jejich propojení s moderními technikami tréninku paměti
Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (11.02.2021)
Expressive therapies in medicine
Subject category:
Facultative
Syllabus – Expressive therapies in medicine
Facultative subject is recommended for students of 4th year, but also students of 5th and 6th year can register
Number of students: 4 – 12
Subject scale: clock tuition - 20 hours (12 hours of lectures, 8 hours of seminars) – once in a week on Wednesday from 14.00 (3 – 3,5 hours block),
Expressive therapies belong to the most modern methods of psychotherapeutic work with client. Part of the training will be methods of music therapy, art therapy, bibliotherapy, dance and movement therapy and occupational therapy in application on wider spectrum of clients. Students will have the opportunity to try techniques on themselves, to learn to compile therapeutic programmes according to clinical diagnostics both in individual and group therapy. Training is presenting case interpretations.
Content of the lectures and seminars:
Music therapy: trends, methods, techniques of therapeutic work with client, music therapy and communication techniques, verbal and non-verbal communication, music therapy and work with aggressive clients
Art therapy: drawing as a communication tool in group and individual art therapy, work with mandala, diagnostics of drawing, psychological aspect of colours, techniques of clients´ activization a development of communication skills
Bibliotherapy – work with a story in bibliotherapy, story as a tool of self-knowledge, work with voice and communication techniques, imaginary techniques and clients´ activization
Dance and movement therapy – body language, client´s activization, specifics at movement therapy with clients with somatic disabilities, practical training, choice of suitable music according to clients´ specifics, breathing techniques
Occupational therapy – sensational system, application of combined techniques focused on individual senses and on sensational system, treatment by environment, work with rough and soft motor activity
Expressive therapies and memory training techniques – art therapy, music therapy, bibliotherapy, occupational therapy, dance and movement therapy and its connection to modern techniques of memory training
References
Jung, C.G.: Člověk a duše. Academia, Praha 1995.
Jung, C.G.: Duše moderního člověka. Atlantis, Brno 1994.
Kastová, V.: Dynamika symbolů. Portál, Praha 2000.
Koutek, J., Kocourková, J.: Sebevražedné chování, Portál, Praha 2003.
Kocourková, J.: Příspěvek k porozumění vztahu mezi matkou a dítětem, analytikem a pacientem. Psychoterapie I, sborník přednášek, Triton, 1996.
Riedel, I.: Obrazy v terapii, umění a náboženství. Portál, Praha 2002.
Stejskalová, M: Muzikoterapie v klinické praxi. Psychiatrie pro praxi, 2010. 11(1).
Stejskalová M.: Orchestr bez dirigenta. Psychologie dnes únor 2007.
Stejskalová M.: Umění léčí. Psychologie dnes červen 2007.
Stejskalová M.: Muzikoterapie agrese. Psychologie dnes 7-8/2005. Wright, J., Bártová, V.: Umění relaxovat, Ikar, 1998, ISBN 9788072022748
Stejskalová M: Psychoterapie cizinců: Cesta vede přes jejich kulturu. Psychologie dnes 1/2010.
Linka, A.: Kapitoly z muzikoterapie, Gloria, Rosice u Brna, 1997.
Zeleiová, J.: Muzikoterapie, Portál, 2007.
Peseschkian, N.: Kupec a papoušek, Cesta, Brno 1996
Danzer, G.: Psychosomatika: celostný pohled na zdraví těla i duše. Portál, 2010. 244 stran. ISBN: 9788073677183