PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
VP - Dětská neurologie v praxi - kazuistická odpoledne - DV01047
Anglický název: OS - Pediatric Neurology in Practice – Case Reports Afternoons
Zajišťuje: Klinika dětské neurologie (13-441)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/20, Z [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / 20 (20)
letní:neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. MUDr. Pavel Kršek, Ph.D.
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na alespoň 4 dnech výuky.

Poslední úprava: Kovář Jan (11.09.2022)
Literatura

P. Kršek, A. Zumrová a kol. Základy dětské neurologie. Galén 2021. J. H. Menkes, H. B. Sarnat, B. L. Maria: Dětská neurologie. Triton, 7. vyd., 2011.

H. Ošlejšková a kol.: Dětská neurologie. Solen, 2015.

Poslední úprava: Kovář Jan (11.09.2022)
Požadavky ke zkoušce

Předmět je zakončen zápočtem.

Poslední úprava: Palowska Stanislava (13.09.2021)
Sylabus

S neurologickými chorobami a příznaky u dětí se setkávají jak pediatři ve své každodenní práci, tak specialisté z

řady dalších oborů. Z praxe navíc víme, že lékaři, zabývající se převážně léčbou dospělých, pociťují značnou

nejistotu při nutnosti vyšetřit a ošetřit kojence či malé dítě s neurologickou problematikou. Proto má tento

volitelný předmět za úkol přiblížit běžné i speciálnější situace z praxe našeho oboru na základě skutečných

kazuistik. Pokusíme se zdůraznit základní diferenciálně diagnostické úvahy, které musí lékaři v konkrétních

klinických situacích proběhnout hlavou. Zaměříme se na řešení akutních stavů různé povahy a povedeme

studenty k praktickému přístupu - co je v nastalé situaci třeba udělat ihned, jaký algoritmus vyšetřovacích metod

je nejvhodnější i s ohledem na jejich dostupnost, kdy je potřeba nejprve zasáhnout terapeuticky a teprve poté

vyšetřovat a naopak, apod. Předmět má dále zdůraznit nutnost spolupráce dětského neurologa s lékaři z dalších

oborů, jako je neonatologie, neurochirurgie, psychiatrie, psychologie, ortopedie, oftalmologie, imunologie,

fyzioterapie a další. Kromě toho se na příkladech zabýváme i situacemi, kdy nejsme schopni onemocnění

kauzálně vyléčit, ale přesto musíme pacientovi zajistit co nejlepší kvalitu života.

Předmět je proto určen pro studenty, kteří chtějí získat více praktických znalostí z oboru dětské neurologie než je

během výuky neurologie v 5. ročníku možné, využitelných v budoucnu v klinické praxi.

PONDĚLÍ

1/ Úvod, seznámení s problematikou - Kudr

2/ Neurologická problematika v novorozeneckém období - Cíbochová

3/ Neurorehabilitace - proč? kdy? a jak? - Dyrhonová

4/ Klinická psychologie, neuropsychologie a jejich přínos pro dětského neurologa - Maulisová, Žáčková

ÚTERÝ

1/ „Ne vše, co se třese a padá k zemi, je epilepsie“ aneb diferenciální diagnostika epileptických a

neepileptických stavů v praxi - Kudr, Jahodová

2/ Problematika farmakorezistentní epilepsie - Kršek

STŘEDA

3/ Svalová slabost akutní a chronická, bolesti svalů, nervosvalová onemocnění - Kraus

2/ Neurometabolické poruchy - záludnosti průběhu onemocnění, diagnostiky i léčby - Zumrová

ČTVRTEK

1/ Autoimunitní encefalopatie ¬- Sebroňová

2/ ADHD, autismus - „jenom“ módní diagnóza? - Zumrová

PÁTEK

1/ Periferní neuropatie: od akutního onemocnění ke geneticky determinovaným chorobám

  • Haberlová

2/ Péče o nevyléčitelně nemocné pacienty aneb paliativní péče v dětské neurologii - Štěrbová

3/ Závěr, zápočet - Kudr

Poslední úprava: Kostohryzová Lenka (08.02.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK