Pořadí |
Název předmětu |
Tématický okruh 1 (TO1) |
1 |
Osobnost, rysy osobnosti, charakter, temperament, schopnosti a motivace - pojem osobnost, utváření osobnosti, sociální prostředí a jeho vliv na formování osobnosti. Postavení jedince ve skupině a ve společnosti. Sociální role, status. |
2 |
Ontogenetický vývoj člověka - vývoj jedince od oplození až po smrt. Faktory působící na vývoj, charakteristika jednotlivých období vývoje (prenatální období, novorozenec, kojenec, batole, předškolní věk, mladší školní věk, dospívání, dospělost, stáří). |
3 |
Psychomotorický vývoj dítěte v prvním a druhém trimenonu (1. - 3. měsíc života a 3. – 6. měsíc života). Vývoj hrubé a jemné motoriky, vývoj řeči, sociální vývoj. |
4 |
Psychomotorický vývoj dítěte ve třetím až čtvrtém trimenonu (6. - 9. měsíc života a 9. – 12. měsíc života). Vývoj hrubé a jemné motoriky, vývoj řeči, sociální vývoj. |
5 |
Zdraví a nemoc, změny v chování a prožívání během nemoci - definice zdraví a nemoci, reakce dítěte na nemoc, dlouhodobé strádání a na hospitalizaci. Holistický přístup k nemocnému dítěti. |
6 |
Význam výchovného působení dětské sestry na děti - činitelé a podmínky výchovně vzdělávacího procesu. Hra jako základní činnost dětí, její rozdělení z hlediska pedagogického a z hlediska ontogenetického vývoje. |
7 |
Metodické postupy při rozvoji samostatnosti v sebeobsluze dítěte do tří let věku - konstruktivní a napodobivé hry ve třetím roce života dítěte. |
8 |
Psychologická problematika handicapovaných dětí - specifika přístupu k nevidomým, sluchově postiženým, mentálně a tělesně postiženým dětem. |
9 |
Verbální a nonverbální komunikace v práci dětské sestry - pojetí komunikace, druhy komunikace, úrovně komunikace, komunikace s dítětem v jednotlivých věkových obdobích. |
10 |
Verbální a nonverbální komunikace s rodiči (s doprovodem) dětského pacienta. Překážky v komunikaci. Afiliantní styl komunikace. Aktivní naslouchání. Komunikační modely. |
11 |
Etika v ošetřovatelství. Bio-psycho-sociálně-spirituální pojetí etiky. Vývoj etiky. Etika, vztah k sobě a ke světu. Etika v praxi. Mravní desatero. Praktické desatero. Etika a chování. |
12 |
Syndrom vyhoření v profesi sestry. Teoretické zázemí syndromu vyhoření. Definice syndromu vyhoření. Stadia vývoje vyhoření a rizikové faktory. Prevence, psychoterapie, zvládání stresu. |
13 |
Pojetí těla a bolesti z pohledu biomedicínckého, psychologického a filozofického. |
14 |
Biomedicínský, psychosociální a biopsychosociální model zdraví a nemoci. |
15 |
Psychické poruchy u chronicky somaticky nemocných dětí, modely prevalence, kategorizace deprese. |
16 |
Kognitivní faktory, chování a nemoc. Kognitivní faktory a chování pacienta. Kognitivní faktory a chování zdravotníka. Vztah mezi kognitivními faktory zdravotníka a pacienta. Chování v nemoci. |
17 |
Modely vztahu zdravotník a pacient. Paternalistický model. Jednací model. Na službu orientovaný model. Kooperativní model. |
18 |
Zdravotnický tým, složení, spolupráce. |
19 |
Deprivace a separace v dětství. Vývojové problémy školního věku, poruchy chování, psychosomatické potíže. |
20 |
Specifické problémy v pubertě a v adolescenci, dospívající jako pacient. Psychologické aspekty poruch příjmu potravy. |
21 |
Pedagogika jako vědní disciplína, struktura pedagogických disciplin, vztah pedagogiky k jiným vědním disciplínám. Základní pedagogické pojmy. Formy a prostředky výchovy, výchovné styly. |
22 |
Edukační proces – metodika realizace pedagogického působení. Popis jednotlivých fází, charakteristika a kategorizace edukačních (didaktických) cílů. |
23 |
Didaktika a její postavení v systému pedagogických disciplin. Činitelé výuky. Výukové cíle a jejich taxonomie. Organizační formy výuky. Materiální didaktické prostředky ve výuce ošetřovatelství. |
24 |
Didaktické zásady. Výukové metody. Projektování, realizace a evaluace výuky. |
25 |
Sociální práce, základní pojmy – definice sociální práce. Koncepce sociální práce v ČR. Základní sociální poradenství – sociální služby. |