|
|
|
||
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který navazuje na předměty psychologie a pedagogika.
Zabývá se zákonitostmi rozvoje, péče, výchovy a vzdělávání dětí s nějakým druhem postižení či znevýhodnění,
jejich socializací, a to od jejich narození. Předmětem je zkoumání podstaty a zákonitostí výchovy a edukace
jedinců se speciálními potřebami. Student/ka získá znalosti ke zmírnění nebo odstranění poruch sociálních vztahů
ovlivněním vad, které jsou jejich příčinami, a současně získá dovednosti pro práci s dětmi se speciálními
potřebami. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky.
Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
Úvod do speciální pedagogiky.
Speciálně pedagogická diagnostika.
Základy surdopedie, tyflopedie;
Základy etopedie, psychopedie;
Kombinované vady.
Školní zralost, lateralita, rozumové schopnosti.
Problematika integrace osob se zdravotním postižením.
Metody speciální pedagogiky.
Práce s dětmi se specifickými poruchami učení.
Specifika práce s dětmi s poruchami chování.
Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (23.09.2023)
|
|
||
Cíle:
Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (23.09.2023)
|
|
||
Samostatná příprava z doporučené studijní literatury bude průběžné kontrolována v průběhu kontaktní výuky. Předmět je ukončen zápočtem: Podmínkou udělení zápočtu je 100% účast na výuce (neúčast na výuce z důvodu nemoci se omlouvá automaticky) a vypracování akceptovatelné seminární práce na zadané téma.
ZPŮSOB A PODMÍNKY UKONČENÍ PŘEDMĚTU (v zimním semestru ak. r. 2020/21): Shora uvedené podmínky ukončení předmětu se nemění. Kontaktní výuka je nahrazena on-line výukou. Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (23.09.2023)
|
|
||
Základní studijní literatura:
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II.: reedukace specifických poruch učení Brno: Masarykova univerzita, 2005. FISCHER, S. Základy speciální pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP, 2007. FRANIOK, P. Speciální pedagogika. Ostrřava: OU, 2006. NOVOTNÁ, H., KREMLIČKOVÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha: SPN, 1997. POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál 2001. SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ŠRAMOVÁ, B. Domáce násilie páchané na deťoch a mládeži. Nitra: Univerzita Konstantina Filozofa, 2004. ŠVARCOVÁ, E. Vybrané kapitoly z etopedie a sociální patologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. VAŠEK, Š. Základy špeciálnej pedagogiky. Praha: Vysoká škola Jana Amose Komenského, 2005. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2000. Doplňující literatura: FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. KOVALIK, S., OLSEN, K. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (23.09.2023)
|
|
||
Předmět je ukončen zápočtem:
Podmínkou udělení zápočtu je 100% účast na výuce (neúčast na výuce z důvodu nemoci se omlouvá automaticky) a vypracování akceptovatelné seminární práce na zadané téma. Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (23.09.2023)
|
|
||
Obsahové zaměření:
Přednášky
Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (23.09.2023)
|