|
|
||
Odborná praxe je koncipována jako praktický předmět, probíhá podle plánu praktické výuky na vysoké škole
formou blokové výuky (přičemž jeden blok trvá vždy nejméně 1 týden). Umožňuje studentům aplikovat v
podmínkách poskytovatele zdravotních služeb teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které získali studiem
teoreticko-praktických disciplín v odborných učebnách školy. Poskytuje prostor pro zdokonalování zručnosti,
dovedností a návyků, učí studenty samostatnosti, odpovědnosti a práci v týmu. Uskutečňuje se formou přímé či
nepřímé péče o pacienty, v souladu s platnou právní úpravou a podle plánu praxe v podmínkách poskytovatele
zdravotních služeb pod vedením odborného pedagogického pracovníka, akademického pracovníka vysoké školy,
školitele nebo mentora odborné praxe (školitele odborné praxe) u poskytovatele zdravotních služeb. Pedagogický
pracovník vyučuje v takové oblasti odborné praxe, ve které je odborníkem se způsobilostí k výkonu zdravotnického
povolání a zároveň v této oblasti odpovídá za dohled při praxi studentů. Výkony prováděné v rámci odborné praxe
jsou zaznamenány do Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit dětské sestry – logbooku (dále jen
„Záznamník výkonů“). Záznamník výkonů obsahuje souhrnné informace o přípravě a průběhu praktické výuky a
sleduje jednotlivé kompetence a ošetřovatelské intervence, kterých má student/ka dosáhnout v rámci studijního
plánu.
Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky. Týdnům praktické výuky předchází odpovídající
výuka teoretických předmětů.
Obsahové zaměření odborné praxe:
1. ročník:
Praxe vychází z koncepčního modelu hlavních determinant zdraví WHO, je orientována na oblast podpory zdraví a
prevence vzniku onemocnění a na nácvik a osvojení ošetřovatelských, diagnostických a terapeutických činností ve
zdravotnickém zařízení poskytovatele zdravotních služeb, a to v rámci poskytování ambulantní a lůžkové péče.
Studenti se seznámí se druhy zdravotní péče v rámci lůžkové i ambulantní péče a s jednotlivými formami
ošetřovatelské péče. Naučí se zhodnotit prostředí, ve kterém pacienti žijí, rizika pro jejich zdraví, seznámí se s
druhy onemocnění, která se v daném prostředí vyskytují, s potřebou preventivních opatření a naučí se využívat
metody zdravotní výchovy individuální i skupinové. Naučí se základním ošetřovatelským dovednostem na
jednotlivých dětských odděleních (interních i chirurgických) v rámci lůžkové péče. Dále se seznámí se strukturou
poskytování lůžkové zdravotní péče a s odbornými odděleními. Naučí se zhodnotit prostředí, které odpovídá
potřebám jedince, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb pacientů z hlediska
ošetřovatelské péče.
2. ročník:
Praxe je orientována na oblast lůžkové a ambulantní péče. Studenti se seznámí se strukturou poskytování lůžkové
zdravotní péče a odbornými odděleními. Studenti se naučí poskytovat péči pacientům v jejich vlastním sociálním
prostředí. Praxí si prohloubí schopnost vyhodnotit prostředí, které odpovídá potřebám jedince, zdokonalí se v
hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb pacientů z hlediska ošetřovatelské péče.
3. ročník:
Praxe je orientována na oblast poskytování ambulantní péče, lůžkové péče a péče poskytovaná ve vlastním
sociálním prostředí pacienta. Studenti se naučí poskytovat péči pacientům na speciálních ošetřovacích jednotkách
(např. JIP/IMP/ARO) metodou ošetřovatelského procesu. Dále se seznámí s pracovišťmi, kde je poskytována
následná nebo paliativní péče. Prohloubí si znalosti a praktické dovednosti při poskytování individuální
ošetřovatelské péče.
Podrobný výčet jednotlivých pracovišť pro odbornou praxi, včetně hodinových dotací, je uveden v příloze.
Organizační požadavky na vedení ošetřovatelské praxe:
Délka 1 hodiny praktické výuky je 60 minut. Ošetřovatelská praxe je realizována pod odborným dohledem
(přímým vedením) akademického pracovníka Ústavu ošetřovatelství 2. LF UK a FN Motol nebo pod vedením
mentora ošetřovatelské praxe – dětské sestry (porodní asistentky) zařazené na pracovišti, na kterém
ošetřovatelská praxe probíhá za supervize akademického pracovníka Ústavu ošetřovatelství 2. LF UK a FN Motol.
Podmínkou realizace praxe je platné očkování studenta/ky proti přenosným onemocněním v rozsahu, který stanoví
zvláštní právní předpis.
Náležitosti pracoviště odborné praxe:
Vybavení pracoviště odpovídá platným legislativním požadavkům, na každém pracovišti je k dispozici mentor
odborné praxe, který splňuje kvalifikační a odborné požadavky. Používané metody jsou v souladu s platnými
předpisy a pedagogickými dokumenty (Záznamník výkonů a jiných odborných aktivit Dětské sestry – logbook),
jsou k dispozici pomůcky potřebné pro prováděni ošetřovatelské praxe, pracoviště mají k dispozici prostory pro
studenty na převlékáni a odpočinek (ve FN Motol je řešeno centrální šatnou pro studenty).
Požadavky na mentora odborné praxe:
Mentor/ka má odbornou způsobilost k výkonu zdravotnického povolání Dětské sestry nebo Všeobecné sestry se
specializovanou způsobilostí v oboru Ošetřovatelská péče v pediatrii (na Gynekologicko – porodnické klinice 2. LF
UK a FN Motol Porodní asistentky, na pracovištích urgentní a resuscitační péče Zdravotnického záchranáře) podle
zák. č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, v pl. znění, má minimálně 2 roky praxe v oboru a
absolvoval/a adekvátní přípravu pro roli vyučujícího praxe. Mentor/ka má pedagogickou způsobilost podle zák. č.
563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, v pl. znění, nebo zvláštní odbornou
způsobilost získanou absolvováním příslušného certifikovaného kurzu podle zák. č. 96/2004 Sb., o nelékařských
zdravotnických povoláních, v pl. znění. Pokud je nutné některého z mentorů/ek nahradit (např. z důvodu jeho
ukončení pracovního poměru, dlouhodobé nemoci, odchodu na MD / RD apod.), je vybrán zdravotnický pracovník
s odpovídající kvalifikací, který v případě, že nemá pedagogickou nebo alespoň zvláštní odbornou způsobilost,
musí absolvovat celodenní seminář zaměřený na realizaci výuky v klinické praxi a následně je zařazen do
nejbližšího certifikovaného kurzu. Na každém pracovišti je vždy nejméně jeden mentor/ka ošetřovatelské praxe,
který má pedagogickou způsobilost podle zák. č. 563/2004 Sb., v platném znění nebo zvláštní odbornou
způsobilost podle zák. č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, v platném znění.
Počet studentů na jednoho mentora:
Počet studentů na jednoho mentora je stanoven podle typu pracoviště. Na standardním lůžkovém oddělení a na
ambulancích max. 3 studenti na jednoho mentora. Na pracovištích intenzivní a resuscitační péče a na operačních
sálech max. 2 studenti na jednoho mentora.
Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (23.09.2023)
|
|
||
Klinická a komunitní ošetřovatelská praxe navazuje na obecné cíle vzdělávání v bakalářském studijním programu Ošetřovatelství, studijním oboru Všeobecná sestra. Umožňuje studentovi/tce aplikovat a propojovat teoretické poznatky a také praktické dovednosti získané při výuce v odborné laboratoři na trenažérech a simulátorech do klinické a komunitní ošetřovatelské praxe s cílem naučit studenta/ku u pacientů/klientů v dětském a v dospělém věku:
poskytovat základní a specializovanou ošetřovatelskou péči prostřednictvím ošetřovatelského procesu;
vyhodnocovat potřeby a úroveň soběstačnosti pacientů, projevy jejich onemocnění, rizikových faktorů, a to i za použití měřicích technik používaných v ošetřovatelské praxi (například testů soběstačnosti, rizika proleženin, měření intenzity bolesti, stavu výživy);
pozorovat, hodnotit a zaznamenávat stav pacienta, sledovat a orientačně hodnotit fyziologické funkce pacientů, to je dech, puls, elektrokardiogram, tělesnou teplotu, krevní tlak a další tělesné parametry;
zajišťovat herní aktivity dětí;
zajišťovat a provádět vyšetření biologického materiálu získaného neinvazivní cestou a kapilární krve semikvantitativními metodami (diagnostickými proužky);
provádět odsávání sekretů z horních cest dýchacích a zajišťovat jejich průchodnost;
hodnotit a ošetřovat poruchy celistvosti kůže a chronické rány a ošetřovat stomie, centrální a periferní žilní vstupy;
provádět rehabilitační ošetřování, to je zejména polohování, posazování, dechová cvičení a metody bazální stimulace s ohledem na prevenci a nápravu hybných a tonusových odchylek, včetně prevence dalších poruch z mobility;
provádět nácvik sebeobsluhy s cílem zvyšování soběstačnosti;
edukovat pacienty, případně jiné osoby v ošetřovatelských postupech a připravovat pro ně informační materiály;
orientačně hodnotit sociální situaci pacienta, identifikovat potřebnost spolupráce sociálního nebo zdravotně-sociálního pracovníka a zprostředkovat pomoc v otázkách sociálních a sociálně-právních;
provádět psychickou podporu umírajících a jejich blízkých a po stanovení smrti lékařem zajišťovat péči o tělo zemřelého a činnosti spojené s úmrtím pacienta;
připravovat pacienty k diagnostickým a léčebným postupům, na základě indikace lékaře je provádět nebo při nich asistovat, zajišťovat ošetřovatelskou péči při těchto výkonech a po nich;
podávat léčivé přípravky s výjimkou nitrožilních injekcí nebo infuzí u novorozenců a dětí do 3 let a s výjimkou radiofarmak;
zavádět a udržovat kyslíkovou terapii;
provádět screeningová a depistážní vyšetření, odebírat biologický materiál a orientačně hodnotit, zda jsou výsledky fyziologické;
provádět ošetření akutních a operačních ran, včetně ošetření drénů;
provádět katetrizaci močového měchýře žen a dívek nad 10 let, pečovat o močové katétry pacientů všech věkových kategorií, včetně výplachů močového měchýře;
provádět ošetření tracheostomické kanyly, zavádět nazogastrické sondy pacientům při vědomí starším 10 let, pečovat o ně a aplikovat výživu sondou, případně žaludečními nebo duodenálními stomiemi u pacientů všech věkových kategorií, provádět výplach žaludku u pacientů při vědomí starších 10 let;
asistovat při zahájení aplikace transfuzních přípravků a krevních derivátů, ošetřovat pacienta v průběhu aplikace transfuze a ukončovat ji. Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (23.09.2023)
|
|
||
ZÁPOČET:
Podmínky pro ukončení předmětů Odborná ošetřovatelská praxe I. – VI. a Prázdninová odborná ošetřovatelská praxe I. a II. zápočtem jsou stanoveny následovně:
Splnění shora uvedených podmínek pro ukončení předmětů Odborná ošetřovatelská praxe I. – VI. a Prázdninová odborná ošetřovatelská praxe I. a II. zápočtem kontroluje pověřený pedagogický pracovník Ústavu ošetřovatelství 2. LF UK a FN Motol.
Minimální počty základních ošetřovatelských výkonů a intervencí Minimální počty provedených výkonů pro jednotlivá pracoviště a úseky studia jsou uvedeny v kapitole 4 logbooku. Student/ka si eviduje výkony za jednotlivá pracoviště na pomocných sčítacích listech provedených výkonů. Informace uvedené na pomocných sčítacích listech potvrzují jednotliví mentoři/ky. Po ukončení praxe na posledním pracovišti, kde byla klinická a komunitní ošetřovatelská praxe v daném úseku studia (semestru) vykonávána, student/ka sečte počty jednotlivých výkonů potvrzených na pomocných sčítacích listech a souhrnný počet výkonů přepíše do tabulky zařazené v logbooku. Mentor/ka z posledního pracoviště součty překontroluje a potvrdí na souhrnném sčítacím listu v logbooku. Pomocné sčítací listy student/ka vkládá do logbooku tak, aby nemohlo dojít k jejich ztrátě. Potvrzení o zvládnutí příslušného výkonu (intervence) a jeho četnosti v průběhu praktické výuky mentorem/kou musí být doloženo nejen faktickým kvalitním zvládnutím výkonu či intervence v souladu s platnými standardními ošetřovatelskými postupy, ale také prokázáním empatie a komunikačních dovedností studenta/ky při realizaci ošetřovatelského výkonu (intervence) a to směrem k pacientům (klientům) a jejich příbuzným, tak i k ostatním členům zdravotnického týmu. V případě, že není splněna některá z uvedených podmínek, nelze studentovi/ce v logbooku potvrdit splnění ošetřovatelského výkonu nebo intervence. Připomínky mentor/ka uvede v písemném hodnocení studenta/ky a navrhne postup vedoucí ke zlepšení stávajícího stavu.
Splnění specifických ošetřovatelských výkonů a intervencí Podmínkou pro řádné ukončení předmětů Odborná ošetřovatelská praxe I. – VI. a Prázdninová odborná ošetřovatelská praxe je rovněž průběžné plnění specifických ošetřovatelských výkonů a intervencí podle typu klinického nebo komunitního pracoviště, na kterém je praktická výuka realizována. Požadavky na specifické ošetřovatelské výkony a intervence jsou uvedeny v kapitole č. 4 této publikace a jsou rozděleny podle jednotlivých úseků studia a klinických nebo komunitních pracovišť, na kterých je praktická výuka realizována. Záznamy o plnění specifických ošetřovatelských výkonů a intervencí potvrzuje mentor/ka přímo do příslušné tabulky v logbooku a to při splnění stejných podmínek, které jsou uvedeny v kapitole 3.1 – Minimální počty základních ošetřovatelských výkonů a intervencí. Všechny specifické ošetřovatelské výkony a intervence musí být splněny do doby ukončení praktické výuky na zdravotnických pracovištích uvedeného typu, nejpozději však do termínu ukončení výuky v letním semestru 3. ročníku. Specifické ošetřovatelské intervence lze plnit také mimo FN Motol v době Prázdninové odborné ošetřovatelské praxe.
Případové studie Jednou z podmínek pro udělení zápočtů je vypracování akceptovatelných případových studií – ošetřovatelských kasuistik na zadané téma. Studenti/ky 1. ročníku v zimním semestru zpracovávají případovou studii zaměřenou na analýzu potřeb zdravého člověka zpracovanou podle funkčních a disfunkčních vzorců zdraví M. Gordon doplněnou o stanovení ošetřovatelských diagnóz (podle dále uvedených pokynů) a cílů péče. Od letního semestru 1. ročníku studenti/ky zpracovávají v každém semestru jednu případovou studii – ošetřovatelskou kasuistiku popisující ošetřovatelský proces u dětského nebo dospělého pacienta v průběhu jejich klinické nebo komunitní praxe v rámci předmětu Odborná ošetřovatelská praxe II. – VI. a po jedné případové studii – ošetřovatelské kasuistice z předmětu Prázdninová odborná ošetřovatelská praxe I. a II. (tj. celkem 7 případových studií – ošetřovatelských kasuistik). Pro zpracování případové studie – ošetřovatelské kasuistiky jsou stanoveny následující okruhy, z nichž student/ka vybírá vždy jedno téma, které se v dalších úsecích studia již nesmí opakovat:
Případová studie musí splňovat níže uvedené požadavky a musí mít následující strukturu:
Případová studie nesmí obsahovat identifikační údaje pacienta, kopie částí zdravotnické dokumentace apod. Rozsah případové studie je stanoven minimálně na 8 stran textu, maximálně na 15 stran textu (písmo Times New Roman, velikost 12, řádkování 1,5 řádku). Případové studie lze konzultovat s pedagogickými pracovníky Ústavu ošetřovatelství 2. LF UK a FN Motol průběžně ve stanovených konzultačních hodinách zveřejněných na internetových stránkách Ústavu ošetřovatelství 2. LF UK a FN Motol (www. lf2.cuni.cz), případně v jiných termínech po předchozí domluvě.
Hodnocení studentů/studentek mentorem/mentorkou Mentor/ka klinické a komunitní ošetřovatelské praxe na konci příslušné části praxe vyplní záznam o hodnocení studenta/ky v oblasti:
Přitom přidělí studentovi/studence v každé z hodnocených oblastí známku na škále od 1 do 5, přičemž známka 1 odpovídá hodnocení „výborně“ a známka 5 odpovídá hodnocení „nevyhovující“. V oblastech, ve kterých mentor/ka přidělí známku 3, 4 nebo 5 pak v komentáři svůj postup zdůvodní a navrhne opatření pro zlepšení stávajícího stavu, eventuelně pro odstranění nedostatků. Podmínkou pro udělení zápočtu je průměr známek do 2,25 včetně, za předpokladu, že žádné hodnocené kritérium nebylo označeno známkou 5. Pokud praktická výuka v daném úseku studia probíhá na více pracovištích, hodnotí se každé pracoviště zvlášť. Hodnocení studentů/tek mentorem/kou musí být provedeno a v logbooku zaznamenáno nejpozději do termínu realizace evaluačního semináře odborné praxe.
Autoevaluace znalostí a dovedností studenty/studentkami Student/ka provede autoevaluaci svých znalostí a dovedností souvisejících s výkonem klinické a komunitní ošetřovatelské praxe tak, že za každý úsek studia, který má být ukončen zápočtem, vyplní záznam o autoevaluaci, který je součástí logbooku. Bez ohledu na přidělené známky v komentáři uvede silné a slabé stránky své činnosti v jednotlivých hodnocených oblastech a navrhne vlastní opatření ke zlepšení. Autoevaluace musí být provedena a v logbooku čitelně zaznamenána nejpozději do termínu realizace evaluačního semináře odborné praxe. Jednou z podmínek pro udělení zápočtu je řádně vyplněný autoevaluační záznam splňující shora uvedené požadavky. Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (23.09.2023)
|
|
||
ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA:
Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (23.09.2023)
|
|
||
PŘEDMĚT JE UKONČEN ZÁPOČTEM. Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (23.09.2023)
|
|
||
Obsahové zaměření odborné praxe, 2. ročník:
Praxe je orientována na oblast lůžkové a ambulantní péče. Studenti se seznámí se strukturou poskytování lůžkové zdravotní péče a odbornými odděleními. Studenti se naučí poskytovat péči pacientům v jejich vlastním sociálním prostředí. Praxí si prohloubí schopnost vyhodnotit prostředí, které odpovídá potřebám jedince, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb pacientů z hlediska ošetřovatelské péče. Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (23.09.2023)
|
|
||
PODMÍNKY PRO VYKONÁNÍ PRAXE
Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (23.09.2023)
|