PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Aktivizace dětí - D2903015
Anglický název: Activation of children
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství (13-342)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:6/16, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA
Prerekvizity : D29010016, D29010017, D29010018, D29010020, D29020013, D29020018, D29020019, D29020021
Anotace
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů, které profilují absolventa pro výchovu zdravých i nemocných dětí různých věkových skupin. Student/ka se seznámí s technikami výchovné práce a získá praktické dovednosti potřebné pro výchovnou práci se zdravými a nemocnými dětmi, včetně spolupráce s ostatními odborníky, členy rodiny i s ostatními zdravotníky. Bude umět vytvářet herní aktivity, organizovat výchovné programy, vhodnou formou seznámit dítě s onemocněním a pomoci mu se s ním vyrovnat. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky.
Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (28.09.2024)
Cíl předmětu
Cíl:
  • Student zná základní aktivizační metody u dětí a dokáže je využít v praxi.
  • Student zná obsah Charty práv dětí v nemocnici, orientuje se v ní a chápe její význam.
  • Student zná základní dobrovolnické programy, chápe jejich význam a v praxi s nimi spolupracuje.
  • Student se dokáže aktivně podílet na aktivizačních a edukačních programech pro děti.
  • Student dokáže zaměstnat dítě v nemocnice a umí ho edukovat pomocí prvků herní terapie.
  • Student si uvědomuje důležitost přítomnosti rodičů v nemocnici a aktivně s nimi během praxí spolupracuje.
Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (28.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět je ukončen zápočtem. Pro udělení zápočtu je nutné splnit tyto podmínky:

  • 100 % účast na výuce (neúčast z důvodu nemoci se omlouvá automaticky)
  • aktivní zapojení do tvorby a realizace edukačního programu pro děti ZŠ, akceptovatelný písemně odevzdaný plán zajištění uloženého úkolu
  • úspěšné vyplnění zápočtového testu
Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (28.09.2024)
Literatura

VALENTA, M. Herní specialista v somatopedii. 3. vyd. Olomouc: UPOL, 2008. 220s. ISBN 978-80-244-2137-7.

SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 208 s. ISBN 978-80-247-3593-1.

PLEVOVÁ, I., SLOWIK, R. Komunikace s dětským pacientem. vyd 1. Praha: Grada, 2010. 256 s. ISBN 978-80-247-2968-8.

HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času: Současné trendy. vyd. 1. Praha: Portál. 2008. 239 s. ISBN 80-7367-473-1.

MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. vydání. Jinočany: H & H, 2001. 147 s. ISBN 80-86022-92-7.

HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. vyd. 1. Praha: Portál. 2004. 176 s. ISBN 80-7178-927-5.

KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál. 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.

PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B., HOFBAUER, B., HRDLIČKOVÁ, V., PAVLIKOVÁ, A. Pedagogika volného času. vyd. 3. aktu. Praha: Portál. 2002. 231s. ISBN 80-7178-711-6.

Základní studijní literatura – doporučená:

FRIČ, P., POSPÍŠILOVÁ T. a kol. Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v české společnosti na začátku 21. století. Praha: Agnes, 2010, 263 s. ISBN 978-80-903696-8-9.

MATEJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebuji. vyd. 5, Praha: Portál. 2008. 112 s. ISBN 978-80-7367-504-2.

Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (28.09.2024)
Metody výuky
  • Přednášky
  • Semináře
  • Besedy
  • Projektová výuka
  • Samostudium
Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (28.09.2024)
Sylabus

  • Aktivizace u dětí.
  • Aktivizace u dětí v zdravotnickém zařízení.
  • Charta práv hospitalizovaných dětí.
  • Příjem dětí do zdravotnického zařízení.
  • Nové přístupy v pedagogice volného času.
  • Psychologické aspekty výchovy a aktivizace.
  • Hra, herní terapie, herní terapeuti.
  • Děti a volný čas v domácí péči a zdravotnické m zařízení.
  • Pedagogika volného času.
  • Hry u dětí a vzhledem k věku a jejich vplyv.
  • Dobrovolnictví.
  • Sociálně aktivizační služby.
  • Náhradní rodinná a výchovní péče.
  • Snížení stresu a strachu u dětských pacientů.
  • Spolupráce s psychologem a sociálním pracovníkem.
  • Psychická podpora u dětských pacientů. Adaptační syndrom, hospitalizmus, separace.
  • Specifika komunikace s dětským pacientem.
  • Aktivizace a její formy: výtvarní činnosti, herní činnosti, keramické kurzy, tvůrčí činnost, loutková činnost, zdravotní klaun, canisterapie, hypoterapie.
  • Certifikační program pro aktivizaci u dětí.
  • Zařízení pro výchovu a aktivizaci děti.
  • Programy pro aktivizaci.

Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (28.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK