PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Komunikace v ošetřovatelství - D2903007
Anglický název: Communication
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství (13-342)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:6/10, Z+Zk [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D.
Vyučující: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D.
Prerekvizity : D29010017, D29010020, D29020018, D29020019, D29020021
Anotace
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností dětské sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry dítěte i jeho doprovodu a pro další účinnou a kvalitní péči o jejich individuální potřeby. Naučí zásadám a dovednostem adekvátní komunikace nejen s dětmi, které mluví, ale i s těmi které nemluví, nebo jim to jejich zdravotní stav nedovoluje, nebo jsou cizími státními příslušníky. Naučí se lépe komunikovat i se spolupracovníky popř. s rodinnými příslušníky a dalšími osobami. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky. Obsahové zaměření přednášek a seminářů: Přednášky: Sociální kontakt a sociální komunikace. Formy mezilidské komunikace. Mimoslovní způsoby sdělování a symbolická komunikace s dítětem. Struktura komunikace s dětským pacientem. Komunikační styl, komunikační motiv. Funkce postojů v komunikaci s rodiči dětského pacienta. Nonverbální a verbální komunikace s dítětem. Soupeření, kooperace, devalvace, evalvace v dětském věku. Vytváření pozitivních emocí v rámci komunikace s dítětem. Řešení problémů v komunikaci s dětským pacientem. Afiliantní styl komunikace s dítětem. Komunikace s handicapovaným dítětem. Semináře: Aktivní naslouchání. Kategorie aktivního naslouchání u dětského pacienta. Nonverbální komunikace - čtení mimických projevů, proxemika, haptika. Posturika. Kinezika. Gestika, srozumitelnost gest u dětských pacientů. Mimika - pohledy, vnímání očního kontaktu, posuzování roztržitosti pohledů. Paralingvistické projevy řeči dítěte. Kooperace, týmové řešení úkolů. Akceptace odlišných názorů u dospívacích. Celkové hodnocení kongruence verbální a neverbální komunikace. Sdělování emocí u dětí. Členění rozhovoru, významová struktura sdělení dítěte. Vedení rozhovoru s dětským pacientem. Komunikační vzory v rozhovoru. Řešení konfliktních situací s rodiči nebo blízkými dítěte. Asertivita, Pasivita. Sebereflexe. Sebehodnocení.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Cíl předmětu
  • Pochopit základní pojmy v oblasti komunikace;
  • Zvládnout teorii komunikace;
  • Naučit se základům verbální a neverbální komunikace;
  • Osvojit si zásady efektivní komunikace;
  • Zvládnout základy asertivní komunikace;
  • Osvojit si empatii a naslouchání;
  • Seznámit se s technikami řešení problémových situací.

Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Podmínky zakončení předmětu

PŘEDMĚT JE UKONČEN ZÁPOČTEM A ZKOUŠKOU.

PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZÁPOČTU:

  • 100% účast na výuce (neúčast z důvodu nemoci se uznává);
  • splnění průběžných stanovených úkolů;
  • vypracování akceptovatelné seminární práce na zadané téma z oblasti komunikace v rozsahu 5-10 stran. Seminární práce bude odevzdána v elektronické podobě.

PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZKOUŠKY:

  • tvorba videoukázek nevhodně vedeného rozhovoru mezi zdravotníkem a pacientem podle předem stanovených podmínek
  • tvorba videoukázek vhodně vedeného rozhovoru mezi zdravotníkem a pacientem podle předem stanovených podmínek
  • analýza videoukázek, zahrnující otázky ze všech vyučovaných oblastí
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Literatura

ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA:

  • PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, P. Etika a komunikace v medicíně. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 528 s. ISBN 978-80-247-3976-2.
  • LINHARTOVÁ, V. Praktická komunikace v medicíně. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 152 s. ISBN 978-80-247-1784-5.
  • VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 144 s. ISBN 80-247-1262-8.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988. 235 s.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Povídej, naslouchám. 1. vyd. Praha: Návrat, 1993. 105 s. ISBN 80-85495-18-X.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Neverbální komunikace - řeč pohledů, úsměvů a gest. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 1998.
  • LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Hodego, 2001. 229 s. ISBN 80-7219-018-0.
  • DE VITO A. J. Základy mezilidské komunikace. 6. vyd. Praha: Grada, 2008. 502 s. ISBN 978-80-247-2018-0.
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2003. 361 s. ISBN 80-247-0650-4.
  • ŠPATENKOVÁ, N., KRÁLOVÁ, J. 2009. Základní otázky komunikace. 1. vyd. Praha: Galén, 2009. 135 s. ISBN 978-80-7262-599-4.

ROZŠIŘUJÍCÍ STUDIJNÍ LITERATURA:

  • HONZÁK, R. Komunikační pasti v medicíně. Praha: Galén, 1999. ISBN 80-85824-60-4
  • JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1594-0
  • PLAŇAVA, I. Jak (to) spolu mluvíme. Brno: MU 1992. ISBN 80-210-0412-6
  • PLAŇAVA, I. Průvodce mezilidskou komunikací. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0858-2
  • SCHARLAU, Ch. Techniky vedení rozhovoru. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 205 s. ISBN 978-80-247-2234-4
  • SVATOŠ, T. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace. 3. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, 2006. 158 s. ISBN 978-80-7435-002-3.
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 319 s. ISBN 80-7178-998-4

Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Požadavky ke zkoušce

PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZKOUŠKY:

  • zpracování videoukázky rozhovoru mezi zdravotníkem a pacientem podle předem stanovených podmínek;
  • analýza videoukázky, zahrnující otázky ze všech vyučovaných oblastí.

TEMATICKÉ OKRUHY KE ZKOUŠCE:

  • Interakce, sociální komunikace
  • Formy mezilidské komunikace
  • Verbální komunikace, Komunikační model
  • Komunikační styl, komunikační motiv
  • Funkce postojů v komunikaci
  • Nonverbální komunikace, dělení, příklady
  • Soupeření, kooperace, devalvace, evalvace
  • Řešení problémových situací
  • Komunikace s handicapovaným pacientem
  • Paralingvistika
  • Aktivní naslouchání, metody projevů aktivního naslouchání
  • Rozhovor, fáze rozhovoru, významová struktura sdělení. Vedení rozhovoru. Komunikační vzory v rozhovoru.
  • Vytváření pozitivních emocí v rámci komunikace
  • Afiliantní styl komunikace

Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Sylabus

OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:

PŘEDNÁŠKY:

  • Sociální kontakt a sociální komunikace.
  • Formy mezilidské komunikace.
  • Mimoslovní způsoby sdělování a symbolická komunikace.
  • Struktura komunikace.
  • Komunikační styl, komunikační motiv.
  • Funkce postojů v komunikaci.
  • Nonverbální a verbální komunikace.
  • Soupeření, kooperace, devalvace, evalvace.
  • Vytváření pozitivních emocí v rámci komunikace.
  • Řešení problémů komunikací.
  • Afiliantní styl komunikace.
  • Interakce lidí různého věku.
  • Komunikace s handicapovaným pacientem.

SEMINÁŘE:

  • Aktivní naslouchání
  • Nonverbální komunikace - čtení mimických projevů, proxemika, haptika.
  • Posturika - fyzické postoje a kongruence postojů. Kinezika, vedení nevidomého. Gestika, srozumitelnost gest.
  • Mimika - pohledy, hra očí při setkání, roztržité pohledy.
  • Paralingvistika, poznávání lidí po hlase. Kooperace, týmové řešení úkolů.
  • Celkové hodnocení kongruence verbální a neverbální komunikace. Sdělování emocí.
  • Členění rozhovoru, významová struktura sdělení. Vedení rozhovoru. Komunikační vzory v rozhovoru.
  • Řešení konfliktních situací.
  • Dialog jako nejvyšší forma osobního rozhovoru.
  • Sebereflexe

Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK