Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností dětské
sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry dítěte i jeho doprovodu a pro další účinnou a kvalitní péči o jejich
individuální potřeby. Naučí zásadám a dovednostem adekvátní komunikace nejen s dětmi, které mluví, ale i s těmi
které nemluví, nebo jim to jejich zdravotní stav nedovoluje, nebo jsou cizími státními příslušníky. Naučí se lépe
komunikovat i se spolupracovníky popř. s rodinnými příslušníky a dalšími osobami. Předmět bude realizován v
rámci nepravidelné blokové výuky.
Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
Přednášky:
Sociální kontakt a sociální komunikace.
Formy mezilidské komunikace.
Mimoslovní způsoby sdělování a symbolická komunikace s dítětem.
Struktura komunikace s dětským pacientem.
Komunikační styl, komunikační motiv.
Funkce postojů v komunikaci s rodiči dětského pacienta.
Nonverbální a verbální komunikace s dítětem.
Soupeření, kooperace, devalvace, evalvace v dětském věku.
Vytváření pozitivních emocí v rámci komunikace s dítětem.
Řešení problémů v komunikaci s dětským pacientem.
Afiliantní styl komunikace s dítětem.
Komunikace s handicapovaným dítětem.
Semináře:
Aktivní naslouchání. Kategorie aktivního naslouchání u dětského pacienta.
Nonverbální komunikace - čtení mimických projevů, proxemika, haptika.
Posturika. Kinezika. Gestika, srozumitelnost gest u dětských pacientů.
Mimika - pohledy, vnímání očního kontaktu, posuzování roztržitosti pohledů.
Paralingvistické projevy řeči dítěte.
Kooperace, týmové řešení úkolů. Akceptace odlišných názorů u dospívacích.
Celkové hodnocení kongruence verbální a neverbální komunikace. Sdělování emocí u dětí.
Členění rozhovoru, významová struktura sdělení dítěte. Vedení rozhovoru s dětským pacientem. Komunikační
vzory v rozhovoru.
Řešení konfliktních situací s rodiči nebo blízkými dítěte. Asertivita, Pasivita.
Sebereflexe. Sebehodnocení.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Cíl předmětu
Pochopit základní pojmy v oblasti komunikace;
Zvládnout teorii komunikace;
Naučit se základům verbální a neverbální komunikace;
Osvojit si zásady efektivní komunikace;
Zvládnout základy asertivní komunikace;
Osvojit si empatii a naslouchání;
Seznámit se s technikami řešení problémových situací.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Podmínky zakončení předmětu
PŘEDMĚT JE UKONČEN ZÁPOČTEM A ZKOUŠKOU.
PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZÁPOČTU:
100% účast na výuce (neúčast z důvodu nemoci se uznává);
splnění průběžných stanovených úkolů;
vypracování akceptovatelné seminární práce na zadané téma z oblasti komunikace v rozsahu 5-10 stran. Seminární práce bude odevzdána v elektronické podobě.
PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZKOUŠKY:
tvorba videoukázek nevhodně vedeného rozhovoru mezi zdravotníkem a pacientem podle předem stanovených podmínek
tvorba videoukázek vhodně vedeného rozhovoru mezi zdravotníkem a pacientem podle předem stanovených podmínek
analýza videoukázek, zahrnující otázky ze všech vyučovaných oblastí
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Literatura
ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA:
PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, P. Etika a komunikace v medicíně. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 528 s. ISBN 978-80-247-3976-2.
LINHARTOVÁ, V. Praktická komunikace v medicíně. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 152 s. ISBN 978-80-247-1784-5.
VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 144 s. ISBN 80-247-1262-8.
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988. 235 s.
KŘIVOHLAVÝ, J. Povídej, naslouchám. 1. vyd. Praha: Návrat, 1993. 105 s. ISBN 80-85495-18-X.
KŘIVOHLAVÝ, J. Neverbální komunikace - řeč pohledů, úsměvů a gest. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 1998.
LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Hodego, 2001. 229 s. ISBN 80-7219-018-0.
DE VITO A. J. Základy mezilidské komunikace. 6. vyd. Praha: Grada, 2008. 502 s. ISBN 978-80-247-2018-0.
MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2003. 361 s. ISBN 80-247-0650-4.
ŠPATENKOVÁ, N., KRÁLOVÁ, J. 2009. Základní otázky komunikace. 1. vyd. Praha: Galén, 2009. 135 s. ISBN 978-80-7262-599-4.
ROZŠIŘUJÍCÍ STUDIJNÍ LITERATURA:
HONZÁK, R. Komunikační pasti v medicíně. Praha: Galén, 1999. ISBN 80-85824-60-4
JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1594-0
PLAŇAVA, I. Jak (to) spolu mluvíme. Brno: MU 1992. ISBN 80-210-0412-6
PLAŇAVA, I. Průvodce mezilidskou komunikací. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0858-2
SCHARLAU, Ch. Techniky vedení rozhovoru. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 205 s. ISBN 978-80-247-2234-4
SVATOŠ, T. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace. 3. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, 2006. 158 s. ISBN 978-80-7435-002-3.
VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 319 s. ISBN 80-7178-998-4
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Požadavky ke zkoušce
PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZKOUŠKY:
zpracování videoukázky rozhovoru mezi zdravotníkem a pacientem podle předem stanovených podmínek;
analýza videoukázky, zahrnující otázky ze všech vyučovaných oblastí.
TEMATICKÉ OKRUHY KE ZKOUŠCE:
Interakce, sociální komunikace
Formy mezilidské komunikace
Verbální komunikace, Komunikační model
Komunikační styl, komunikační motiv
Funkce postojů v komunikaci
Nonverbální komunikace, dělení, příklady
Soupeření, kooperace, devalvace, evalvace
Řešení problémových situací
Komunikace s handicapovaným pacientem
Paralingvistika
Aktivní naslouchání, metody projevů aktivního naslouchání
Rozhovor, fáze rozhovoru, významová struktura sdělení. Vedení rozhovoru. Komunikační vzory v rozhovoru.
Vytváření pozitivních emocí v rámci komunikace
Afiliantní styl komunikace
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Sylabus
OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:
PŘEDNÁŠKY:
Sociální kontakt a sociální komunikace.
Formy mezilidské komunikace.
Mimoslovní způsoby sdělování a symbolická komunikace.
Struktura komunikace.
Komunikační styl, komunikační motiv.
Funkce postojů v komunikaci.
Nonverbální a verbální komunikace.
Soupeření, kooperace, devalvace, evalvace.
Vytváření pozitivních emocí v rámci komunikace.
Řešení problémů komunikací.
Afiliantní styl komunikace.
Interakce lidí různého věku.
Komunikace s handicapovaným pacientem.
SEMINÁŘE:
Aktivní naslouchání
Nonverbální komunikace - čtení mimických projevů, proxemika, haptika.
Posturika - fyzické postoje a kongruence postojů. Kinezika, vedení nevidomého. Gestika, srozumitelnost gest.
Mimika - pohledy, hra očí při setkání, roztržité pohledy.
Paralingvistika, poznávání lidí po hlase. Kooperace, týmové řešení úkolů.
Celkové hodnocení kongruence verbální a neverbální komunikace. Sdělování emocí.
Členění rozhovoru, významová struktura sdělení. Vedení rozhovoru. Komunikační vzory v rozhovoru.
Řešení konfliktních situací.
Dialog jako nejvyšší forma osobního rozhovoru.
Sebereflexe
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)