|
|
|
||
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zahrnuje ucelené informace o příznacích a symptomatologii
systémových onemocnění a moderních diagnostických a vyšetřovacích metodách v pediatrii. Studenti se seznámí
s technikou fyzikálního vyšetřování a s hodnocením celkového zdravotního stavu dítěte, rozpoznají příznaky
signalizující odchylky od zdravého vývoje a příznaky onemocnění. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné
blokové výuky.
Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
Úvod, anamnéza, přehled hlavních příznaků nemocí v pediatrii;
Celkový stav nemocného, stav vědomí, měření tělesné teploty a typy teplotních křivek, nálezy na kůži;
Vyšetření hlavy a krku, symptomatologie kardiovaskulárních chorob, fyzikální vyšetření srdce;
Fyziologické a patologické nálezy na srdci;
Fyziologické a patologické nálezy při fyzikálním vyšetření plic;
Symptomatologie onemocnění bronchů a plic, vyšetřovací metody v dětské pneumologii;
Symptomatologie onemocnění končetin fyzikální vyšetření končetin;
Vyšetření kloubního a pohybového systému;
Diabetes mellitus – symptomatologie;
Základní příznaky nemocí uropoetického systému a vyšetřovací metody v dětské nefrologii, eliminační metody;
Fyziologické a patologické nálezy při fyzikálním vyšetření břicha;
Symptomatologie gastrointestinálních chorob, vyšetřovací metody v dětské gastroenterologii a hepatologii;
Základní příznaky neurologických onemocnění, základy neurologického vyšetření dítěte;
Základní příznaky onemocnění krvetvorby, vyšetřovací metody v dětské hematologii.
Obsahové zaměření praktických cvičení v klinické praxi:
Hodnocení tělesného růstu a vývoje dítěte;
Hodnocení vzhledu a chování dítěte;
Hodnocení fyziologických funkcí dítěte;
Hodnocení stavu výživy;
Hodnocení hydratace a hladiny elektrolytů;
Hodnocení vyprazdňování a pocení;
Hodnocení smyslového vnímání;
Hodnocení projevů bolesti, vznik, vývoj a vedení bolesti dle věkových odlišností dítěte;
Hodnocení rizika poruch u mobility;
Příprava dítěte na hospitalizaci, vyšetření / zákrok.
Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (16.12.2020)
|
|
||
Cíle:
Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (17.06.2019)
|
|
||
90% účast na přednáškách
zápočet Poslední úprava: Bendová Helena (24.04.2020)
|
|
||
Základní studijní literatura:
1. Bláhová K., Fencl F., Lebl J.: Pediatrická propedeutika, Galén, 2019 2. Klíma J.: Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory, Grada publishing, 2016 3. Nejedlá M.: Fyzikální vyšetření pro sestry, Grada publishing, 2006
Poslední úprava: Bendová Helena (24.04.2020)
|
|
||
Otázky ke zkoušce - losují se 2 otázky: 1. Anamnéza 2. Celkový stav nemocného a jeho hodnocení 3. Vyšetření tělesné teploty, typy teplotních křivek 4. Stav vědomí a jeho hodnocení 5. Nejčastější změny kůže (barva, prokrvení, hydratace, eflorescence) 6. Fyzikální vyšetření hlavy a krku, fyziologické a nejčastější patologické nálezy 7. Fyzikální vyšetření respiračního systému, fyziologické a nejčastější patologické nálezy 8. Fyzikální vyšetření srdce, fyziologické nálezy a nejčastější patologické nálezy 9. Fyzikální vyšetření břicha, fyziologické a nejčastější patologické nálezy nálezy 10. Vyšetření kloubního a pohybového aparátu, příznaky onemocnění končetin 11. Základní příznaky onemocnění ledvin a močových cest (dysurie, polakisurie, oligurie, polyurie, anurie, otoky) 12. Základní příznaky onemocnění dýchacích cest (dušnost, cyanóza, stridor, kašel, hemoptýza) 13. Základní příznaky onemocnění GIT (zvracení, bolest břicha, ikterus, poruchy pasáže, hematemeza) 14. Základní příznaky kardiologických onemocnění, hypertenze, hypotenze 15. Základní příznaky onemocnění krvetvorby 16. Základní příznaky neurologických onemocnění 17. Základní příznaky onemocnění žláz s vnitřní sekrecí 18. Vyšetřovací metody v plicním lékařství 19. Vyšetřovací metody v hematologii 20. Vyšetřovací metody v kardiologii, principy EKG, měření krevního tlaku 21. Vyšetřovací metody v nefrologii, eliminační metody 22. Vyšetřovací metody v gastroenterologii 23. Hodnocení stavu výživy, poruchy výživy, obezita, kachexie 24. Výživa v pediatrii (kojení, výživa kojence, batolete a staršího dítěte) 25. Rozdělení dětského věku 26. Psychomotorický vývoj dítěte, růst dítěte 27. Očkování 28. Vyšetření novorozence, novorozenec s nízkou porodní hmotností, novorozenecký screening Poslední úprava: Bendová Helena (24.04.2020)
|
|
||
Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
Úvod, anamnéza, přehled hlavních příznaků nemocí v pediatrii; Celkový stav nemocného, stav vědomí, měření tělesné teploty a typy teplotních křivek, nálezy na kůži; Vyšetření hlavy a krku, symptomatologie kardiovaskulárních chorob, fyzikální vyšetření srdce; Fyziologické a patologické nálezy na srdci; Fyziologické a patologické nálezy při fyzikálním vyšetření plic; Symptomatologie onemocnění bronchů a plic, vyšetřovací metody v dětské pneumologii; Symptomatologie onemocnění končetin fyzikální vyšetření končetin; Vyšetření kloubního a pohybového systému; Diabetes mellitus – symptomatologie; Základní příznaky nemocí uropoetického systému a vyšetřovací metody v dětské nefrologii, eliminační metody; Fyziologické a patologické nálezy při fyzikálním vyšetření břicha; Symptomatologie gastrointestinálních chorob, vyšetřovací metody v dětské gastroenterologii a hepatologii; Základní příznaky neurologických onemocnění, základy neurologického vyšetření dítěte; Základní příznaky onemocnění krvetvorby, vyšetřovací metody v dětské hematologii. Obsahové zaměření praktických cvičení v klinické praxi: Hodnocení tělesného růstu a vývoje dítěte; Hodnocení vzhledu a chování dítěte; Hodnocení fyziologických funkcí dítěte; Hodnocení stavu výživy; Hodnocení hydratace a hladiny elektrolytů; Hodnocení vyprazdňování a pocení; Hodnocení smyslového vnímání; Hodnocení projevů bolesti, vznik, vývoj a vedení bolesti dle věkových odlišností dítěte; Hodnocení rizika poruch u mobility; Příprava dítěte na hospitalizaci, vyšetření / zákrok.
Poslední úprava: Bendová Helena (24.04.2020)
|