Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který je zaměřen na získání základních znalostí pedagogiky
jako vědy, která zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělávání jako záměrné, cílevědomé a
soustavné činnosti formující osobnost člověka v nejrůznějších sférách života společnosti. Studenti se seznámí se
základy didaktiky a jejího využití při výchovném působení dětské sestry na děti všech věkových skupin, jejich
rodinu a komunitu, i účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání. Předmět bude realizován v rámci
nepravidelné blokové výuky.
Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
Přednášky:
- Úvod do studia pedagogiky, charakteristika pedagogiky jako vědní disciplíny.
- Struktura pedagogických disciplín, vztah pedagogiky k jiným vědním disciplínám, základní pedagogické pojmy.
- Otázky výchovy, činitelé ovlivňující vývoj jedince, osobnost vychovatele.
- Vývoj pedagogického myšlení, vývoj pedagogických idejí (pedagogické myšlení a výchova v období starověku, středověku, v období humanismu a renesance, pedagogický realismus, pedagogika 19. století).
- Alternativní výchovně vzdělávací koncepce, reformní pedagogika, alternativní školství, společné znaky alternativních výchovně vzdělávacích systémů.
- Současné trendy ve výchově a vzdělávání dětí.
Semináře:
- Výchova a její role ve vývoji společnosti a jedince, podstata výchovy, základní znaky.
- Faktory výchovy a jejich úloha v procesu formování osobnosti, vztah prostředí a výchovy.
- Vztah výchovy a vzdělávání, vzdělání, sebevýchova a sebevzdělávání, druhy a formy vzdělávání.
- Antropogenní činitelé výchovy: vychovatel a vychovávaný, požadavky na osobnost vychovatele.
- Formy a prostředky výchovy, výchovné styly.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Cíl předmětu
Umět popsat a vysvětlit základní pedagogické pojmy;
Pochopit vztah pedagogiky k ostatním vědním disciplínám;
Porozumět souvislostem vývoje pedagogického myšlení;
Seznámit se s aktuálními otázkami a trendy ve výchově a vzdělávání;
Pochopit význam edukačního procesu v ošetřovatelské péči;
Osvojit si základní edukační metody v ošetřovatelství
Umět identifikovat edukační potřeby pacientů.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Podmínky zakončení předmětu
PŘEDMĚT JE UKONČEN ZÁPOČTEM A ZKOUŠKOU.
PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZÁPOČTU:
100% účast na kontaktní výuce (neúčast z důvodu nemoci se uznává);
vypracování seminární práce z oblasti pedagogiky podle předem stanovených podmínek.
PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZKOUŠKY:
úspěšné vyplnění zkouškového testu podle předem definovaných kritérií, zkouškový test bude zadán pomocí LS Moodle.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Literatura
ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA:
TOMOVÁ, Š. Základy edukace pro nelékařské zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Praha, Ústřední knihovna UK, 2017 ISBN 978-80-88176-12-1. https://ecuni.publi.cz/
JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P.: Kapitoly ze základů pedagogiky. 2. vydání. Hradec Králové, Gaudeamus, 2005.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. 1. vyd. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
PETTY, G. Moderní vyučování. 5. vyd. Praha: Portál, 2008. 380 s. ISBN 978-80-7367-427-4.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2015. 270 s. ISBN 978-80-262-0872-3.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. 2009. Pedagogický slovník. 6. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. 395 s. ISBN 9788073676476 978-80-7367-647-6.
SLAVÍK, M. Vysokoškolská pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 256 s. ISBN 978-80-247-4054-6.
ŠULISTOVÁ, R., TREŠLOVÁ, M. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči. 1. Vyd. České Budějovice: Jihočeská fakulta v Českých Budějovicích, 2012. 192 s. ISBN 978-80-7394-246-5.
ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 160 s. ISBN 978-80-247-4100-0.
ROZŠIŘUJÍCÍ STUDIJNÍ LITERATURA:
JŮVA, V. st., JUVA, V. ml. Stručné dějiny pedagogiky. Brno, Paido, 1995.
JŮVA, V. st., JUVA, V. ml. Úvod do pedagogiky. Brno, Paido, 1995.
MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Praha: Portál. 2013, 704 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. 191 s. ISBN 978-80-7178-999-4.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 5. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. 483 s. ISBN 978-80-262-0456-5.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Požadavky ke zkoušce
PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZKOUŠKY:
úspěšné vyplnění zkouškového testu podle předem definovaných kritérií, zkouškový test bude zadán pomocí LS Moodle.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Sylabus
OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:
PŘEDNÁŠKY:
Úvod do studia pedagogiky, charakteristika pedagogiky jako vědní disciplíny.
Struktura pedagogických disciplín, vztah pedagogiky k jiným vědním disciplínám, základní pedagogické pojmy.
Otázky výchovy, činitelé ovlivňující vývoj jedince, osobnost vychovatele.
Vývoj pedagogického myšlení, vývoj pedagogických idejí (pedagogické myšlení a výchova v období starověku, středověku, v období humanismu a renesance, pedagogický realismus, pedagogika 19. století).
Alternativní výchovně vzdělávací koncepce, reformní pedagogika, alternativní školství, společné znaky alternativních výchovně vzdělávacích systémů.
Současné trendy ve výchově a vzdělávání.
SEMINÁŘE:
Výchova a její role ve vývoji společnosti a jedince, podstata výchovy, základní znaky.
Faktory výchovy a jejich úloha v procesu formování osobnosti, vztah prostředí a výchovy.
Vztah výchovy a vzdělávání, vzdělání, sebevýchova a sebevzdělávání, druhy a formy vzdělávání.
Antropogenní činitelé výchovy: vychovatel a vychovávaný, požadavky na osobnost vychovatele.
Formy a prostředky výchovy, výchovné styly.
Identifikace individuální potřeby edukace u klienta/pacienta v ošetřovatelské péči.
Principy pro tvorbu edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností pacientem (zopakování, předvedení), volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukace. Učební pomůcky v teorii a praxi vyučování a učení.
Moderní technické prostředky vyučování. Témata a plány edukace výuky.
Metody edukace jednotlivce. Metody výuky skupiny.
Případová studie.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)