|
|
|
||
Předmět je nezbytnou součástí teorie ošetřovatelství, která umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální
ošetřovatelské praxe, kterým je vyhledávání a uspokojování potřeb dětského pacienta, rodiny nebo komunity.
Seznamuje studenty s charakteristikami potřeb u dětí v různých fázích jejich vývoje ve vztahu ke zdraví, nemoci
nebo k zdravotnímu postižení. Zaměřuje se na osvojení myšlenkových postupů v jednotlivých fázích
ošetřovatelského procesu jako metody řešení pacientových problémů. Poskytuje přehled o způsobech a formách
dokumentování ošetřovatelské péče. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky.
Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
Přednášky:
Potřeby dítěte a profesionální ošetřovatelská praxe.
Zdraví a nemoc při uspokojování potřeb dětí v širších ekonomických a společenských souvislostech.
Bio-psycho-sociální jednota organismu.
Pojem potřeby člověka. Klasifikace potřeb.
Potřeby dítěte a pocity neuspokojených potřeb v jednotlivých fázích vývoje dítěte.
Hierarchie potřeb dítěte, odlišnosti uspokojování potřeb u dítěte zdravého, nemocného, handicapovaného,
umírajícího.
Vztah potřeb dítěte a ošetřovatelských modelů, vztah potřeb dítěte a ošetřovatelských problémů, vztah potřeb
dítěte a ošetřovatelského procesu.
Ošetřovatelský proces u dítěte a jeho fáze.
Semináře:
Ošetřovatelská anamnéza - ošetřovatelské zhodnocení (posouzení) aktuálního zdravotního stavu dítěte
(sestavení ošetřovatelské anamnézy: základní identifikační údaje, subjektivní údaje dítěte, základní screeningové
fyzikální vyšetření: techniky měření a metody pozorování vitálních funkcí, výživy, vylučování, senzorické čití,
motorické funkce, mentální stav, komunikace, bolest, emocionální stav, aj.). Odlišnosti hodnocení potřeb u dítěte a
dospělého. Odlišnosti ošetřovatelského hodnocení u dětí nemocných, handicapovaných a umírajících.
Ošetřovatelská diagnóza - analýza získaných informací a ošetřovatelská diagnostika: formulace
ošetřovatelských diagnóz, odlišení zdraví podporujících a vysoce rizikových ošetřovatelských diagnóz, rozbor
jednotlivých ošetřovatelských diagnóz.
Plánování ošetřovatelské péče - stanovení priorit, stanovení očekávaných výsledků - cílů, dělení cílů, výsledná
kritéria pro měření dosažených výsledků, vztah ošetřovatelské diagnózy a očekávaných výsledků, formy plánu
ošetřovatelské péče, druhy plánů péče, plánování ošetřovatelských intervencí a jejich záznam do plánu péče.
Realizace ošetřovatelské péče - individuální péče o dítě všech věkových kategorií a organizace práce na
standardním nemocničním oddělení a jednotkách ošetřovatelské péče v dlouhodobé péči, realizace
ošetřovatelských strategií.
Vyhodnocení dosažených výsledků v péči o dítě - standardy a kvalita ošetřovatelské péče, vedení ošetřovatelské
dokumentace a individuálních záznamů, jejich věcnost, správnost a objektivita, zásady pro vedení dokumentace,
význam vedení individuální ošetřovatelské dokumentace v písemné i elektronické podobě.
Potřeba dýchání a srdeční činnosti. Faktory ovlivňující dýchání a srdeční činnost, dušnost, poruchy srdeční
činnosti, emocionální nerovnováha, bezvědomí jako celostní reakce na neuspokojení potřeby dýchání a srdeční
činnosti, fyziologie dušnosti, objektivní a subjektivní projevy dušnosti, diagnostické testy, specifické oš. intervence:
zajištění volných dýchacích cest, odsávání, podání kyslíku, kyslíková terapie, zásady podávání kyslíku,
minimalizace úzkosti pacienta, urgentní situace, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba udržení tělesné teploty. Pocit chladu, husí kůže, třesavka, emocionální nerovnováha, klesání TT jako
celostní reakce na neuspokojení této potřeby, regulační mechanismy, faktory ovlivňující tělesnou teplotu,
problémy: hypotermie, hypertermie, horečka, oš. zhodnocení: teplota, puls a dýchání, krevní ztráty, barva kůže,
tělesné nepohodlí, stav výživy a hydratace, mentální stav, priority a cíle oš. péče: vážnost stavu, křeče, vyčerpání.
Omrzliny, specifické oš. intervence: měření TT, hydratace, výživa, léky, zábaly, umělé snižování teploty, aplikace
tepla a chladu, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba výživy. Faktory ovlivňující příjem potravy a celkový stav výživy u dětí v jednotlivých věkových kategoriích,
hlad, hladovění, emocionální nerovnováha a vnitřní metabolický rozvrat jako celostní reakce na neuspokojení
potřeby výživy, dietní systém, malnutrice, hladovění, obezita, oš. zhodnocení stavu výživy, specifické oš.
intervence, podávání jídla, krmení dětí, změna stravovacích návyků, plánování a vyhodnocení efektivity oš.
intervencí.
Potřeba tekutin (zajištění rovnováhy vnitřního prostředí a elektrolytů), žízeň, poruchy metabolismu, emocionální
a mentální poruchy jako celostní reakce dětského organismu na neuspokojení potřeby tekutin, fyziologie tekutin a
elektrolytů, příjem a výdej, regulační mechanismy, acidobazická rovnováha, narušení rovnováhy vnitřního
prostředí, faktory ovlivňující rovnováhu tekutin: deficitní příjem, poruchy funkce GIT, poruchy funkce ledvin,
nadměrná perspirace a evaporace, hemoragie, popálení, problémy dehydratace, edémy, oš. zhodnocení stavu
hydratace: příznaky, diagnostické testy, specifické oš. intervence: měření příjmu a výdeje tekutin, podávání tekutin
per os, i.v., vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba vyprazdňování moče. Funkce močového ústrojí, faktory ovlivňující vylučování moče: emocionální
problémy, infekce, poruchy krevní cirkulace, obstrukce, generalizovaná traumata, generalizované svalové
poruchy, poruchy inervace, problémy: inkontinence, dysurie, nycturie, polyurie, retence moče, oligurie, renální
anurie, hematurie, uremie, oš. zhodnocení vylučování, příznaky, diagnostické testy, cévkování dítěte, výplach
močového měchýře, nácvik vyprazdňování močového měchýře, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba vyprazdňování stolice. Normální a abnormální vyprazdňování, faktory ovlivňující vyprazdňování:
obstipace, diarhoea, oš. zhodnocení vyprazdňování stolice, objektivní a subjektivní příznaky, diagnostické testy,
priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence: prevence obstipace (pravidelné vyprazdňování, dieta, hydratace,
intimita, pohyb, klyzma, manuální vybavení stolice), péče o kolostomii, u průjmu zjištění a odstranění příčin,
snížení úzkosti, udržování rovnováhy tekutin a elektrolytů, dodržování zásad správné výživy dítěte, udržování
pohodlí a hygieny, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba tělesného pohybu a cvičení. Význam pohybu a cvičení pro zdravé a nemocné dítě, rizika dlouhodobého
pobytu na lůžku, fyziologické motorické funkce, typy pohybu, pohyby nezbytné pro sebepéči, faktory ovlivňující
motorické funkce, oš. zhodnocení motorických funkcí, priority a cíle oš. péče, oš. intervence: druhy cvičení, pohyby
v kloubech, pomoc při pohybu, zvedání a polohování, nácvik chůze, plánování a vyhodnocení efektivity oš.
intervencí.
Potřeba čistoty a hygieny. Pocit nečistoty, svědění, zápach, onemocnění a poškození kůže jako celostní reakce
na neuspokojení hygienických potřeb dítěte, faktory ovlivňující stav kůže, vlasů, nehtů, zubů a úst, problémy
související s osobní hygienou dítěte: neschopnost umýt se, okoupat se, upravit se, dojít si na toaletu, specifické oš.
intervence: celková ranní a večerní hygiena, péče o dutinu ústní, celková koupel, dekubity, péče o vlasy, péče o
nehty, péče o oči, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba spánku. Vztah tělesných funkcí, spánku a odpočinku, únava a projevy emocionální nerovnováhy jako
celostní reakce na neuspokojenou potřebu spánku, stadia spánku, spánková deprivace, faktory ovlivňující pocit
tělesné pohody, spánku a odpočinku, problémy: insomnia, hypersomnia, narkolepsie, somnambulismus,
enuresis, oš. zhodnocení potřeby spánku a odpočinku, oš. intervence, předpoklady pro klidný spánek dítěte,
úprava lůžka, pomocná zařízení lůžka, masáž zad, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba být bez bolesti. Bolest jako celostní reakce dítěte na neuspokojení potřeby tělesné pohody, fyziologie
bolesti, příčiny bolesti, typy bolesti, subjektivní vnímání bolesti a individuální reakce na bolest, hodnocení, měření a
průběžné sledování bolesti, priority a cíle oš. péče při tišení bolesti, specifické oš. intervence, terapie, minimalizace
úzkosti dětí, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba tělesné pohody. Fyziologie nauzey, zvracení, anorexie, faktory, které tělesné nepohodlí způsobují,
vnější podněty: chemická dráždidla tj. léky, stimulace receptorů rovnovážného ústrojí; receptory zažívacího ústrojí,
ledvin, srdce, hltanu, semicirkulární kanálky v uchu, oš. zhodnocení dítěte s nauzeou, zvracením, anorexii,
subjektivní a objektivní příznaky, diagnostické testy, priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence: preventivní
opatření, tělesné pohodlí a hygiena, udržování hydratace a výživy, gastrointestinální intubace, odsávání
žaludečního obsahu, krmení nasogastrickou sondou, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba sexuální. Sexualita a sexuální zdraví, definice sexuálního zdraví, cyklus sexuálních reakcí, uspokojování
sexuálních potřeb dospívajících, zhodnocení sexuálního zdraví, změny v sexuálních funkcích.
Potřeby psychosociální (potřeby jistoty a bezpečí, komunikace, informací, kontaktu s rodiči, potřeba lásky a
sounáležitosti, přátelství, důvěry a naděje, potřeba sebevědomí, sebeúcty, seberealizace, tvořivosti apod.).
Potřeba jistoty a bezpečí. Faktory ovlivňující pocit jistoty a bezpečí, emocionální rovnováha, úzkost, strach,
obavy, nejistota, pocit ohrožení, nedůvěra, únik, agrese, pocit bezmocnosti, beznaděje jako celostní reakce na
neuspokojení potřeby jistoty a bezpečí, zdroje úzkosti: souvislost s uspokojováním základních potřeb, životní
změny, stresové situace, projevy úzkosti: fyziologická a behaviorální manifestace, subjektivní pocity dítěte, priority
a cíle oš. péče, specifické intervence, anxiolytika, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeby kognitivní. Smyslové stimulace, smyslové vnímání: zrak, sluch, čich, hmat, chuť, deficit smyslových
podnětů a vývoj smyslové deprivace, příčiny: deficit podnětů, porucha funkce smyslových orgánů, porucha center
smyslového vnímání v CNS, nadměrná smyslová stimulace, celostní reakce na deficit podnětů, smyslovou
deprivaci a nadměrnou stimulaci, subjektivní údaje dítěte a objektivní projevy, principy a cíle oš. péče, specifické
oš. intervence, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba informací. Znalostí a dovednosti dítěte v jednotlivých vývojových obdobích, edukace, učení se novým
poznatkům a dovednostem, proces učení jako aktivní proces od narození do konce života, trvalý nedostatek
potřebných informací u dítěte, úzkost, strach, obavy jako celostní reakce na nedostatek informací, oš. zhodnocení
individuální potřeby edukace u dítěte, principy pro vytvoření edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu,
výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností u dítěte, volba místa a času pro
edukaci, vyhodnocení efektivity edukace.
Duchovní potřeby. Mít smysl života, potřeba lásku dávat a lásku dostávat, potřeba naděje a potřeba tvořivosti.
Hodnoty, přesvědčení v dětském věku jako pomoc v náročné a stresové situaci, emocionální stav, vyhodnocení
efektivity terapeutické komunikace.
Měřící techniky v ošetřovatelské péči.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
PŘEDMĚT JE UKONČEN ZÁPOČTEM A ZKOUŠKOU.
PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZÁPOČTU:
PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZKOUŠKY
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA:
ROZŠIŘUJÍCÍ STUDIJNÍ LITERATURA:
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
ZKOUŠKA:
OKRUHY TEMATICKÝCH CELKŮ:
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:
PŘEDNÁŠEK:
SEMINÁŘŮ:
Jednotlivé potřeby zaměřeny na dětský věk:
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
|