Předmět je nezbytnou součástí teorie ošetřovatelství, která umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální
ošetřovatelské praxe, kterým je vyhledávání a uspokojování potřeb dětského pacienta, rodiny nebo komunity.
Seznamuje studenty s charakteristikami potřeb u dětí v různých fázích jejich vývoje ve vztahu ke zdraví, nemoci
nebo k zdravotnímu postižení. Zaměřuje se na osvojení myšlenkových postupů v jednotlivých fázích
ošetřovatelského procesu jako metody řešení pacientových problémů. Poskytuje přehled o způsobech a formách
dokumentování ošetřovatelské péče. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky.
Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
Přednášky:
Potřeby dítěte a profesionální ošetřovatelská praxe.
Zdraví a nemoc při uspokojování potřeb dětí v širších ekonomických a společenských souvislostech.
Bio-psycho-sociální jednota organismu.
Pojem potřeby člověka. Klasifikace potřeb.
Potřeby dítěte a pocity neuspokojených potřeb v jednotlivých fázích vývoje dítěte.
Hierarchie potřeb dítěte, odlišnosti uspokojování potřeb u dítěte zdravého, nemocného, handicapovaného,
umírajícího.
Vztah potřeb dítěte a ošetřovatelských modelů, vztah potřeb dítěte a ošetřovatelských problémů, vztah potřeb
dítěte a ošetřovatelského procesu.
Ošetřovatelský proces u dítěte a jeho fáze.
Semináře:
Ošetřovatelská anamnéza - ošetřovatelské zhodnocení (posouzení) aktuálního zdravotního stavu dítěte
(sestavení ošetřovatelské anamnézy: základní identifikační údaje, subjektivní údaje dítěte, základní screeningové
fyzikální vyšetření: techniky měření a metody pozorování vitálních funkcí, výživy, vylučování, senzorické čití,
motorické funkce, mentální stav, komunikace, bolest, emocionální stav, aj.). Odlišnosti hodnocení potřeb u dítěte a
dospělého. Odlišnosti ošetřovatelského hodnocení u dětí nemocných, handicapovaných a umírajících.
Ošetřovatelská diagnóza - analýza získaných informací a ošetřovatelská diagnostika: formulace
ošetřovatelských diagnóz, odlišení zdraví podporujících a vysoce rizikových ošetřovatelských diagnóz, rozbor
jednotlivých ošetřovatelských diagnóz.
Plánování ošetřovatelské péče - stanovení priorit, stanovení očekávaných výsledků - cílů, dělení cílů, výsledná
kritéria pro měření dosažených výsledků, vztah ošetřovatelské diagnózy a očekávaných výsledků, formy plánu
ošetřovatelské péče, druhy plánů péče, plánování ošetřovatelských intervencí a jejich záznam do plánu péče.
Realizace ošetřovatelské péče - individuální péče o dítě všech věkových kategorií a organizace práce na
standardním nemocničním oddělení a jednotkách ošetřovatelské péče v dlouhodobé péči, realizace
ošetřovatelských strategií.
Vyhodnocení dosažených výsledků v péči o dítě - standardy a kvalita ošetřovatelské péče, vedení ošetřovatelské
dokumentace a individuálních záznamů, jejich věcnost, správnost a objektivita, zásady pro vedení dokumentace,
význam vedení individuální ošetřovatelské dokumentace v písemné i elektronické podobě.
Potřeba dýchání a srdeční činnosti. Faktory ovlivňující dýchání a srdeční činnost, dušnost, poruchy srdeční
činnosti, emocionální nerovnováha, bezvědomí jako celostní reakce na neuspokojení potřeby dýchání a srdeční
činnosti, fyziologie dušnosti, objektivní a subjektivní projevy dušnosti, diagnostické testy, specifické oš. intervence:
zajištění volných dýchacích cest, odsávání, podání kyslíku, kyslíková terapie, zásady podávání kyslíku,
minimalizace úzkosti pacienta, urgentní situace, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba udržení tělesné teploty. Pocit chladu, husí kůže, třesavka, emocionální nerovnováha, klesání TT jako
celostní reakce na neuspokojení této potřeby, regulační mechanismy, faktory ovlivňující tělesnou teplotu,
problémy: hypotermie, hypertermie, horečka, oš. zhodnocení: teplota, puls a dýchání, krevní ztráty, barva kůže,
tělesné nepohodlí, stav výživy a hydratace, mentální stav, priority a cíle oš. péče: vážnost stavu, křeče, vyčerpání.
Omrzliny, specifické oš. intervence: měření TT, hydratace, výživa, léky, zábaly, umělé snižování teploty, aplikace
tepla a chladu, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba výživy. Faktory ovlivňující příjem potravy a celkový stav výživy u dětí v jednotlivých věkových kategoriích,
hlad, hladovění, emocionální nerovnováha a vnitřní metabolický rozvrat jako celostní reakce na neuspokojení
potřeby výživy, dietní systém, malnutrice, hladovění, obezita, oš. zhodnocení stavu výživy, specifické oš.
intervence, podávání jídla, krmení dětí, změna stravovacích návyků, plánování a vyhodnocení efektivity oš.
intervencí.
Potřeba tekutin (zajištění rovnováhy vnitřního prostředí a elektrolytů), žízeň, poruchy metabolismu, emocionální
a mentální poruchy jako celostní reakce dětského organismu na neuspokojení potřeby tekutin, fyziologie tekutin a
elektrolytů, příjem a výdej, regulační mechanismy, acidobazická rovnováha, narušení rovnováhy vnitřního
prostředí, faktory ovlivňující rovnováhu tekutin: deficitní příjem, poruchy funkce GIT, poruchy funkce ledvin,
nadměrná perspirace a evaporace, hemoragie, popálení, problémy dehydratace, edémy, oš. zhodnocení stavu
hydratace: příznaky, diagnostické testy, specifické oš. intervence: měření příjmu a výdeje tekutin, podávání tekutin
per os, i.v., vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba vyprazdňování moče. Funkce močového ústrojí, faktory ovlivňující vylučování moče: emocionální
problémy, infekce, poruchy krevní cirkulace, obstrukce, generalizovaná traumata, generalizované svalové
poruchy, poruchy inervace, problémy: inkontinence, dysurie, nycturie, polyurie, retence moče, oligurie, renální
anurie, hematurie, uremie, oš. zhodnocení vylučování, příznaky, diagnostické testy, cévkování dítěte, výplach
močového měchýře, nácvik vyprazdňování močového měchýře, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba vyprazdňování stolice. Normální a abnormální vyprazdňování, faktory ovlivňující vyprazdňování:
obstipace, diarhoea, oš. zhodnocení vyprazdňování stolice, objektivní a subjektivní příznaky, diagnostické testy,
priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence: prevence obstipace (pravidelné vyprazdňování, dieta, hydratace,
intimita, pohyb, klyzma, manuální vybavení stolice), péče o kolostomii, u průjmu zjištění a odstranění příčin,
snížení úzkosti, udržování rovnováhy tekutin a elektrolytů, dodržování zásad správné výživy dítěte, udržování
pohodlí a hygieny, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba tělesného pohybu a cvičení. Význam pohybu a cvičení pro zdravé a nemocné dítě, rizika dlouhodobého
pobytu na lůžku, fyziologické motorické funkce, typy pohybu, pohyby nezbytné pro sebepéči, faktory ovlivňující
motorické funkce, oš. zhodnocení motorických funkcí, priority a cíle oš. péče, oš. intervence: druhy cvičení, pohyby
v kloubech, pomoc při pohybu, zvedání a polohování, nácvik chůze, plánování a vyhodnocení efektivity oš.
intervencí.
Potřeba čistoty a hygieny. Pocit nečistoty, svědění, zápach, onemocnění a poškození kůže jako celostní reakce
na neuspokojení hygienických potřeb dítěte, faktory ovlivňující stav kůže, vlasů, nehtů, zubů a úst, problémy
související s osobní hygienou dítěte: neschopnost umýt se, okoupat se, upravit se, dojít si na toaletu, specifické oš.
intervence: celková ranní a večerní hygiena, péče o dutinu ústní, celková koupel, dekubity, péče o vlasy, péče o
nehty, péče o oči, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba spánku. Vztah tělesných funkcí, spánku a odpočinku, únava a projevy emocionální nerovnováhy jako
celostní reakce na neuspokojenou potřebu spánku, stadia spánku, spánková deprivace, faktory ovlivňující pocit
tělesné pohody, spánku a odpočinku, problémy: insomnia, hypersomnia, narkolepsie, somnambulismus,
enuresis, oš. zhodnocení potřeby spánku a odpočinku, oš. intervence, předpoklady pro klidný spánek dítěte,
úprava lůžka, pomocná zařízení lůžka, masáž zad, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba být bez bolesti. Bolest jako celostní reakce dítěte na neuspokojení potřeby tělesné pohody, fyziologie
bolesti, příčiny bolesti, typy bolesti, subjektivní vnímání bolesti a individuální reakce na bolest, hodnocení, měření a
průběžné sledování bolesti, priority a cíle oš. péče při tišení bolesti, specifické oš. intervence, terapie, minimalizace
úzkosti dětí, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba tělesné pohody. Fyziologie nauzey, zvracení, anorexie, faktory, které tělesné nepohodlí způsobují,
vnější podněty: chemická dráždidla tj. léky, stimulace receptorů rovnovážného ústrojí; receptory zažívacího ústrojí,
ledvin, srdce, hltanu, semicirkulární kanálky v uchu, oš. zhodnocení dítěte s nauzeou, zvracením, anorexii,
subjektivní a objektivní příznaky, diagnostické testy, priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence: preventivní
opatření, tělesné pohodlí a hygiena, udržování hydratace a výživy, gastrointestinální intubace, odsávání
žaludečního obsahu, krmení nasogastrickou sondou, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba sexuální. Sexualita a sexuální zdraví, definice sexuálního zdraví, cyklus sexuálních reakcí, uspokojování
sexuálních potřeb dospívajících, zhodnocení sexuálního zdraví, změny v sexuálních funkcích.
Potřeby psychosociální (potřeby jistoty a bezpečí, komunikace, informací, kontaktu s rodiči, potřeba lásky a
sounáležitosti, přátelství, důvěry a naděje, potřeba sebevědomí, sebeúcty, seberealizace, tvořivosti apod.).
Potřeba jistoty a bezpečí. Faktory ovlivňující pocit jistoty a bezpečí, emocionální rovnováha, úzkost, strach,
obavy, nejistota, pocit ohrožení, nedůvěra, únik, agrese, pocit bezmocnosti, beznaděje jako celostní reakce na
neuspokojení potřeby jistoty a bezpečí, zdroje úzkosti: souvislost s uspokojováním základních potřeb, životní
změny, stresové situace, projevy úzkosti: fyziologická a behaviorální manifestace, subjektivní pocity dítěte, priority
a cíle oš. péče, specifické intervence, anxiolytika, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeby kognitivní. Smyslové stimulace, smyslové vnímání: zrak, sluch, čich, hmat, chuť, deficit smyslových
podnětů a vývoj smyslové deprivace, příčiny: deficit podnětů, porucha funkce smyslových orgánů, porucha center
smyslového vnímání v CNS, nadměrná smyslová stimulace, celostní reakce na deficit podnětů, smyslovou
deprivaci a nadměrnou stimulaci, subjektivní údaje dítěte a objektivní projevy, principy a cíle oš. péče, specifické
oš. intervence, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba informací. Znalostí a dovednosti dítěte v jednotlivých vývojových obdobích, edukace, učení se novým
poznatkům a dovednostem, proces učení jako aktivní proces od narození do konce života, trvalý nedostatek
potřebných informací u dítěte, úzkost, strach, obavy jako celostní reakce na nedostatek informací, oš. zhodnocení
individuální potřeby edukace u dítěte, principy pro vytvoření edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu,
výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností u dítěte, volba místa a času pro
edukaci, vyhodnocení efektivity edukace.
Duchovní potřeby. Mít smysl života, potřeba lásku dávat a lásku dostávat, potřeba naděje a potřeba tvořivosti.
Hodnoty, přesvědčení v dětském věku jako pomoc v náročné a stresové situaci, emocionální stav, vyhodnocení
efektivity terapeutické komunikace.
Měřící techniky v ošetřovatelské péči.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Cíl předmětu
Osvojit si myšlenkový algoritmus a fáze ošetřovatelského procesu;
Naučit se prakticky používat metodu ošetřovatelského procesu;
Naučit se standardnímu pojmenování reakcí člověka na aktuální a potenciální zdravotní problémy (ošetřovatelské diagnózy);
Pochopit celostní (holistické) pojetí člověka a jeho potřeb;
Porozumět problematice uspokojování lidských potřeb jako základnímu úkolu ošetřovatelství;
Seznámit se s problematikou lidských potřeb v širších souvislostech;
Seznámit se s odlišným pojetím potřeb ve vědních oborech;
Pochopit pojetí lidských potřeb v ošetřovatelství;
Osvojit si Maslowovu hierarchii potřeb;
Osvojit si základní fyziologické potřeby dítěte a základní psychosociální potřeby dítěte nebo doprovázejících osob.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Podmínky zakončení předmětu
PŘEDMĚT JE UKONČEN ZÁPOČTEM A ZKOUŠKOU.
PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZÁPOČTU:
100% účast na kontaktní výuce (neúčast z důvodu nemoci se uznává);
PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZKOUŠKY
úspěšné vyplnění zkouškového testu s výsledkem bodového hodnocení v rozmezí 80 - 100%.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Literatura
ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA:
SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v pediatrii. 1. vyd. Praga: Grada, 2010, 288 s., ISBN 978-80-247-3286-2.
SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 248 s. ISBN 978-80-247-1613-8.
SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 208 s. ISBN 978-80-247-3593-1.
FARKAŠOVÁ, D. Ošetřovatelství: teorie. 1. čes. vyd. Martin: Osveta, 2006, 211 s., ISBN 80-8063-227-8.
NANDA International Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2018-20. 11. vyd. Praha: Grada, 2020. 978-80-271-0710-0.
ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011, 136 s. ISBN 978-80-247-3223-7.
TRACHTOVÁ, E. et al. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 2. vydání. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2004, 185 s. ISBN 80-7013-324-4.
KŘIVOHLAVÝ, J. Bolest, její diagnostika a psychoterapie. Brno: IDV PZ, 1992 ISBN 80-7013-130-6.
STAŇKOVÁ, M. Základy teorie ošetřovatelství: učební texty pro bakalářské a magisterské studium 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996, 193 s. ISBN 80-7184-243-5.
TÓTHOVÁ, V. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 1. vyd. Praha: Triton, 2009, 160 s. ISBN 978-80-7387-286-1.
PAVLÍKOVÁ,S. Modely ošetřovatelství v kostce. 1. vyd. Praha: Grada, 2006 ISBN 80-247-1211-3.
ROZŠIŘUJÍCÍ STUDIJNÍ LITERATURA:
ALLEN,C.V. Nursing Process in Collaborative Praktice. 2/e. 264 p. 1996 ISBN 0-8385-1467-7.
IYER,P.W., TAPTICH,B.J. et al. Nursing Process and Nursing Diagnosis 3 ed., 467 p. 1995 ISBN 0-7216-5614-5.
KŘIVOHLAVÝ,J. Rozhovor lékaře s pacientem. Praha: ILF, 1988.
MASTILIAKOVÁ,D. Úvod do oboru ošetřovatelství I.- systémový přístup. Učební texty pro vysokoškolské studium ošetřovatelství. Praha Karolinum UK, 2001.
BEARE,P.G., MYERS, J.L. Principles and Practice of Adult Health Nursing. 2 ed. St. Louis: Mosby 1994 p.1933-1976 ISBN 0-8016-6856-5.
ALFARO-LEFERVE, R. Applying Nursing Process. a step.by-step Guide 4 ed. 288p. 1998 ISBN 0-397-55453-2.
GORDON,M.: Nursing Diagnosis. Process and Application. 3 ed. 421 p. 1994 USBB 0-8016-6053-X.
KEMP,N.,RICHARDSON,E. The Nursing Process and Quality Care. 224 p. 1994 ISBN 0-340-58112-3.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Požadavky ke zkoušce
ZKOUŠKA:
písemná forma, zahrnuje všechny vyučované oblasti.
úspěšné vyplnění zkouškového testu s výsledkem bodového hodnocení v rozmezí 80–100 %. Zkouškový test bude zadán pomocí LS Moodle.
OKRUHY TEMATICKÝCH CELKŮ:
Lidské potřeby a profesionální ošetřovatelská praxe.
Zdraví a pomoc při uspokojování lidských potřeb v širších ekonomických a společenských souvislostech.
Bio-psycho-sociální jednota organismu.
Pojem potřeby člověka, potřeby dítěte.
Klasifikace potřeb. Klasifikace potřeb u dětí.
Potřeby člověka/dítěte a pocity neuspokojených potřeb.
Maslowova hierarchie potřeb, odlišnosti uspokojování potřeb u člověka zdravého, nemocného, handicapovaného, umírajícího.
Vztah potřeb člověka a ošetřovatelských modelů, vztah potřeb člověka a ošetřovatelských problémů, vztah potřeb člověka a ošetřovatelského procesu.
Ošetřovatelský proces a jeho fáze.
Standardní ošetřovatelský model „Funkčního vzorce zdraví M. Gordonové“.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Sylabus
OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:
PŘEDNÁŠEK:
Lidské potřeby a profesionální ošetřovatelská praxe.
Zdraví a pomoc při uspokojování lidských potřeb v širších ekonomických a společenských souvislostech.
Bio-psycho-sociální jednota organismu.
Pojem potřeby člověka/dítěte.
Klasifikace potřeb. Klasifikace potřeb u dítěte
Potřeby člověka/dítěte a pocity neuspokojených potřeb.
Maslowova hierarchie potřeb, odlišnosti uspokojování potřeb u člověka zdravého, nemocného, handicapovaného, umírajícího.
Vztah potřeb člověka a ošetřovatelských modelů, vztah potřeb člověka a ošetřovatelských problémů, vztah potřeb člověka a ošetřovatelského procesu.
Ošetřovatelský proces a jeho fáze.
Standardní ošetřovatelský model „Funkčního vzorce zdraví M. Gordonové“.
SEMINÁŘŮ:
Ošetřovatelské zhodnocení (posouzení) aktuálního zdravotního stavu dítěte (sestavení ošetřovatelské anamnézy: základní identifikační údaje, subjektivní údaje klienta, základní screeningové fyzikální vyšetření: techniky měření a metody pozorování vitálních funkcí, výživy, vylučování, senzorické čití, motorické funkce, mentální stav, komunikace, bolest, emocionální stav, aj.). Odlišnosti hodnocení u malého dítěte do 7 let a dospělého. Odlišnosti ošetřovatelského hodnocení u osob nemocných, handicapovaných a umírajících.
Analýza získaných informací a ošetřovatelská diagnostika: formulace ošetřovatelských diagnóz, odlišení zdraví podporujících a vysoce rizikových ošetřovatelských diagnóz, rozbor jednotlivých ošetřovatelských diagnóz (název, příčiny vzniku, charakteristické projevy).
Plánování ošetřovatelské péče (stanovení priorit, stanovení očekávaných výsledků - cílů, dělení cílů, výsledná kritéria pro měření dosažených výsledků, vztah ošetřovatelské diagnózy a očekávaných výsledků), formy plánu ošetřovatelské péče, druhy plánů péče, plánování ošetřovatelských intervencí a jejich záznam do plánu péče.
Realizace péče podle plánu (individuální péče a organizace práce na standardním nemocničním oddělení a jednotkách ošetřovatelské péče v dlouhodobé péči), realizace ošetřovatelských strategií.
Vyhodnocení dosažených výsledků v péči o dítě, standardy a kvalita ošetřovatelské péče, vedení ošetřovatelské dokumentace a individuálních záznamů, jejich věcnost, správnost a objektivita, zásady pro vedení dokumentace, význam vedení individuální ošetřovatelské dokumentace v písemné i elektronické podobě.
Jednotlivé potřeby zaměřeny na dětský věk:
Potřeba dýchání a srdeční činnosti (faktory ovlivňující dýchání a srdeční činnost, dušnost, poruchy srdeční činnosti, emocionální nerovnováha, bezvědomí jako celostní reakce na neuspokojení potřeby dýchání a srdeční činnosti, fyziologie dušnosti, objektivní a subjektivní projevy dušnosti, diagnostické testy, priority a cíle pro oš. intervenci, specifické oš. intervence: zajištění volných dýchacích cest, odsávání, intubace, podání kyslíku, kyslíková terapie, zásady podávání kyslíku, minimalizace úzkosti pacienta, urgentní situace, vyhodnocení efektivity oš. intervencí).
Potřeba udržení tělesné teploty. Pocit chladu, husí kůže, třesavka, emocionální nerovnováha, klesání TT jako celostní reakce na neuspokojení této potřeby, regulační mechanismy, faktory ovlivňující tělesnou teplotu, problémy: hypotermie, hypertermie, horečka, oš. zhodnocení: teplota, puls a dýchání, krevní ztráty, barva kůže, tělesné nepohodlí, stav výživy a hydratace, mentální stav, priority a cíle oš. péče: vážnost stavu, křeče, vyčerpání. Omrzliny, specifické oš. intervence: měření TT, hydratace, výživa, léky, zábaly, umělé snižování teploty, aplikace tepla a chladu, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba výživy (faktory ovlivňující příjem potravy a celkový stav výživy, hlad, hladovění, emocionální nerovnováha a vnitřní metabolický rozvrat jako celostní reakce na neuspokojení potřeby výživy, výživa a nemocný, druhy diet, malnutrice, hladovění, obezita, oš. zhodnocení stavu výživy, priority a cíle pro oš. péči, specifické oš. intervence, podávání jídla, krmení pacienta, změna stravovacích návyků, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba tekutin (zajištění rovnováhy vnitřního prostředí a elektrolytů), žízeň, poruchy metabolismu, emocionální a mentální poruchy jako celostní reakce na neuspokojení potřeby tekutin, fyziologie tekutin a elektrolytů, příjem a výdej, regulační mechanismy, acidobazická rovnováha, žízeň, emocionální rovnováha, narušení rovnováhy vnitřního prostředí jako celostní reakce na nedostatek tekutin, faktory ovlivňující rovnováhu tekutin: deficitní příjem, poruchy funkce GIT, poruchy funkce ledvin, nadměrná perspirace a evaporace, hemoragie, popálení, tělesné trauma, problémy dehydratace, edémy, oš. zhodnocení stavu hydratace: příznaky, diagnostické testy, priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence: měření příjmu a výdeje tekutin, podávání tekutin per os, i.v., intersticiální infuze, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba vyprazdňování moče. Normální funkce močového ústrojí, faktory ovlivňující vylučování moče: emocionální problémy, infekce, poruchy krevní cirkulace, obstrukce, hormonální poruchy, generalizovaná traumata, generalizované svalové poruchy, poruchy inervace, problémy: inkontinence, dysurie, nocturie, polyurie, retence moče, oligurie, renální anurie, hematurie, uremie, oš. zhodnocení vylučování, příznaky, diagnostické testy, priority a cíle oš. péče o kůži při edémech, prevence dekubitů, prevence pneumonie, tromboflebitidy, poranění, pádu, cévkování ženy, muže, mužský urinál, výplach močového měchýře, nácvik vyprazdňování močového měchýře, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba vyprazdňování stolice. Normální a abnormální vyprazdňování, faktory ovlivňující vyprazdňování: obstipace, diarhea, oš. zhodnocení vyprazdňování stolice, objektivní a subjektivní příznaky, diagnostické testy, priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence: prevence obstipace (pravidelné vyprazdňování, dieta, hydratace, intimita, glycerinový čípek, laxancia, pohyb, klyzma, manuální vybavení stolice, péče o kolostomii, (u průjmu zjištění a odstranění příčin, snížení úzkosti), udržování rovnováhy tekutin a elektrolytů, dodržování zásad správné výživy, udržování pohodlí a hygieny, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba tělesného pohybu a cvičení. Význam pohybu a cvičení pro zdravého a nemocného člověka, rizika dlouhodobého pobytu na lůžku, normální motorické funkce, typy pohybu, pohyby nezbytné pro sebepéči, faktory ovlivňující motorické funkce, běžné problémy v motorických funkcích, oš. zhodnocení motorických funkcí, priority a cíle oš. péče, oš. intervence: druhy cvičení, pohyby v kloubech, pomoc při pohybu, zvedání a polohování, nácvik chůze, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba čistoty a hygieny (těla, vlasů, nehtů, úst, zubů), pocit nečistoty, svědění, zápach, emocionální nerovnováha, onemocnění a poškození kůže jako celostní reakce na neuspokojení hygienických potřeb, faktory ovlivňující stav kůže, vlasů, nehtů, zubů a úst, problémy související s osobní hygienou: neschopnost umýt se, okoupat se, upravit se, dojít si na toaletu, priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence: celková ranní hygiena, celková večerní hygiena, péče o dutinu ústní, celková koupel, dekubity, péče o vlasy, péče o nehty, péče o oči, péče o pacienta s pediculosou, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba spánku (pohody, odpočinku, relaxace). Vztah normálních tělesných funkcí, spánku a odpočinku, únava a projevy emocionání nerovnováhy jako celostní reakce na neuspokojenou potřebu spánku, stádia spánku, spánková deprivace, faktory ovlivňující pocit tělesné pohody, spánku a odpočinku, problémy: insomnia, hypersomnia, narkolepsie, somnmbulismus, enuresis noční můry, oš. zhodnocení potřeby spánku a odpočinku, priority a cíle oš. péče, oš. intervence, předpoklady pro klidný spánek, úprava lůžka, pomocná zařízení lůžka, polohy na lůžku, vyprazdňování na lůžku, masáž zad, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba být bez bolesti (tělesné pohody), bolest jako celostní reakce na neuspokojení potřeby tělesné pohody, fyziologie bolesti, přičiny bolesti, typy bolesti, subjektivní vnímání bolesti a individuální reakce na bolest, hodnocení, měření a průběžné sledování bolesti, priority a cíle oš. péče při tišení bolesti, specifické oš. intervence, terapie, minimalizace úzkosti pacienta, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba tělesné pohody (nauzea, zvracení, anorexie), fyziologie nauzey, zvracení, anorexie, faktory, které toto tělesné nepohodlí způsobují, vnější podněty: chemická dráždidla tj. léky, stimulace receptorů rovnovážného 0ústrojí, např. rychlý pohyb, změny polohy těla stresové situace, prudké emoce, vyšetření, bolest, strach, zápach, pohled na odpuzující věc, hluk, vnitřní podněty: receptory zažívacího ústrojí, dělohy, ledvin, srdce, hltanu, semicirkulární kanálky v uchu, oš. zhodnocení pacienta s nauzeou, zvracením, anorexii, subjektivní a objektivní příznaky, diagnostické testy, priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence: preventivní opatření, tělesné pohodlí a hygiena, udržování hydratace a výživy, gastrointestinální intubace, odsávání žal. obsahu, laváž žaludku, krmení sondou, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba sexuální (sexualita a sexuální zdraví, definice sexuálního zdraví, cyklus sexuálních reakcí, uspokojování sexuálních potřeb dospívajících, dospělých, seniorů, homosexuálů, zhodnocení sexuálního zdraví, změny v sexuálních funkcích).
Potřeby psychosociální (potřeby jistoty a bezpečí, komunikace, informací, kontaktu s lidmi, potřeba lásky a sounáležitosti, přátelství, důvěry a naděje, potřeba sebevědomí, sebeúcty, seberealizace, tvořivosti apod.).
Potřeba jistoty a bezpečí (faktory ovlivňující pocit jistoty a bezpečí, emocionální rovnováha, úzkost, strach, obavy, nejistota, pocit ohrožení, nedůvěra, únik, agrese, pocit bezmocnosti, beznaděje jako celostní reakce na neuspokojení potřeby jistoty a bezpečí, zdroje úzkosti: souvislost s uspokojováním základních potřeb, krizová období v životních fázích, situační krize: životní změny, stresové situace, projevy úzkosti: fyziologická a behaviorální manifestace, subjektivní pocity pacienta, priority a cíle oš. péče, specifické intervence, anxiolytika, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeby kognitivní - smyslové stimulace (smyslové vnímání: zrak, sluch, čich, hmat, chuť, deficit smyslových podnětů a vývoj smyslové deprivace, příčiny: deficit podnětů, porucha funkce smyslových orgánů, porucha center smyslového vnímání v CNS, nadměrná smyslová stimulace, celostní reakce na deficit podnětů, smyslovou deprivaci a nadměrnou stimulaci, subjektivní údaje pacienta a objektivní projevy, principy a cíle oš. péče, specifické oš. intervence, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba informací - znalostí a dovedností (edukace, učení se novým poznatkům a dovednostem), proces učení jako aktivní proces od narození do konce života, trvalý nedostatek potřebných informací u klientů/pacientů, úzkost, strach, obavy jako celostní reakce na nedostatek informací, vztah adekvátně informovaného pacienta a kvality péče, oš. zhodnocení individuální potřeby edukace u klienta/pacienta, principy pro vytvoření edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností pacientem (zopakování, předvedení), volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukace.
Duchovní potřeby (mít smysl života, potřeba lásku dávat a lásku dostávat, potřeba naděje a potřeba tvořivosti). Víra (hodnoty, přesvědčení) jako opora a pomoc v náročné a stresové situaci, identifikace duchovních potřeb u pacienta: emocionální stav, poskytnutí duchovní opory: sestrou, psychoterapeutem, knězem, vyhodnocení efektivity terapeutické komunikace.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)