PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Humanitní vědy SZ - D1906031
Anglický název: Humanities STEX
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství (13-342)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, SZ [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA
Pořadí Název předmětu
Tématický okruh 1 (TO1)
1 Přehled etap duševního vývoje dětství, dospívání, dospělosti a stáří. Specifické aspekty vývoje novorozence a kojence (jemná a hrubá motorika, kognitivní vývoj, vývoj řeči a sociálního chování).
2 Etika v ošetřovatelství. Bio-psycho-sociálně-spirituální pojetí etiky. Vývoj etiky. Etika, vztah k sobě a ke světu. Etika v praxi. Mravní desatero. Praktické desatero. Etika a chování.
3 Syndrom vyhoření v profesi sestry. Teoretické zázemí syndromu vyhoření. Definice syndromu vyhoření. Stadia vývoje vyhoření a rizikové faktory. Prevence, psychoterapie, zvládání stresu.
4 Pojetí těla a bolesti z pohledu biomedicínckého, psychologického a filozofického.
5 Biomedicínský, psychosociální a biopsychosociální model zdraví a nemoci.
6 Psychické poruchy u chronicky somaticky nemocných, modely prevalence, kategorizace deprese.
7 Kognitivní faktory, chování a nemoc. Kognitivní faktory a chování pacienta. Kognitivní faktory a chování zdravotníka. Vztah mezi kognitivními faktory zdravotníka a pacienta. Chování v nemoci.
8 Modely vztahu zdravotník a pacient. Paternalistický model. Jednací model. Na službu orientovaný model. Kooperativní model.
9 Podíl pacienta na léčbě. Ideální a běžný pacient. Aktivní a pasivní přístup. Spolupráce a dodržování léčby.
10 Psychoterapie v léčbě chronické nemoci a bolesti, zvládání bolesti a utrpení. Biopsychosociální model chronické bolesti. Komorbidita s psychiatrickými onemocněními.
11 Biopsychosociální model onkologických onemocnění. Reakce na hrozící smrt. Psychosociální intervence u nevyhnutelné smrti. Porozumění strachu ze smrti u umírajících pacientů, thanatologie, konfrontace s vlastní smrtí.
12 Komunikace v ošetřovatelství. Komunikační modely. Aktivní naslouchání. Afiliantní styl komunikace. Kongruence verbální a neverbální komunikace. Sdělování emocí.
13 Týrané a zanedbávané dítě, sexuální zneužívání dětí.
14 Deprivace a separace v dětství. Vývojové problémy školního věku, poruchy chování, psychosomatické potíže.
15 Specifické problémy v pubertě a v adolescenci, dospívající jako pacient. Psychologické aspekty poruch příjmu potravy.
16 Psychologie handicapu (model psychické krize, trvalé následky úrazů, komplexní rehabilitace tělesně postižených osob).
17 Pedagogika jako vědní disciplína, struktura pedagogických disciplin, vztah pedagogiky k jiným vědním disciplínám. Základní pedagogické pojmy. Formy a prostředky výchovy, výchovné styly.
18 Edukační proces – metodika realizace pedagogického působení. Popis jednotlivých fází, charakteristika a kategorizace edukačních (didaktických) cílů.
19 Didaktika a její postavení v systému pedagogických disciplin. Činitelé výuky. Výukové cíle a jejich taxonomie. Organizační formy výuky. Materiální didaktické prostředky ve výuce ošetřovatelství.
20 Didaktické zásady. Výukové metody. Projektování, realizace a evaluace výuky.
21 Sociální práce, základní pojmy – definice sociální práce. Koncepce sociální práce v ČR. Základní sociální poradenství – sociální služby.
22 Kvalita života nevidomých spoluobčanů, jejich uplatnění ve společnosti, sociální stigma, význam práce svépomocných skupin a neziskových organizací. Sociálně-zdravotní problematika. Osobní asistence.
23 Kvalita života neslyšících spoluobčanů, jejich uplatnění ve společnosti, sociální stigma, význam práce svépomocných skupin a neziskových organizací. Sociálně-zdravotní problematika. Osobní asistence.
24 Kvalita života a integrace osob s duševní poruchou do rodinného a společenského života, možnosti sociální podpory (sociální poradenství, služby sociální prevence, služby sociální péče, psychosociální rehabilitace).
25 Kvalita života a integrace osob s fyzickým handicapem do rodinného a společenského života, možnosti sociální podpory (sociální poradenství, služby sociální prevence, služby sociální péče).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK