Pořadí |
Název předmětu |
Tématický okruh 1 (TO1) |
1 |
Přehled etap duševního vývoje dětství, dospívání, dospělosti a stáří. Specifické aspekty vývoje novorozence a kojence (jemná a hrubá motorika, kognitivní vývoj, vývoj řeči a sociálního chování). |
2 |
Etika v ošetřovatelství. Bio-psycho-sociálně-spirituální pojetí etiky. Vývoj etiky. Etika, vztah k sobě a ke světu. Etika v praxi. Mravní desatero. Praktické desatero. Etika a chování. |
3 |
Syndrom vyhoření v profesi sestry. Teoretické zázemí syndromu vyhoření. Definice syndromu vyhoření. Stadia vývoje vyhoření a rizikové faktory. Prevence, psychoterapie, zvládání stresu. |
4 |
Pojetí těla a bolesti z pohledu biomedicínckého, psychologického a filozofického. |
5 |
Biomedicínský, psychosociální a biopsychosociální model zdraví a nemoci. |
6 |
Psychické poruchy u chronicky somaticky nemocných, modely prevalence, kategorizace deprese. |
7 |
Kognitivní faktory, chování a nemoc. Kognitivní faktory a chování pacienta. Kognitivní faktory a chování zdravotníka. Vztah mezi kognitivními faktory zdravotníka a pacienta. Chování v nemoci. |
8 |
Modely vztahu zdravotník a pacient. Paternalistický model. Jednací model. Na službu orientovaný model. Kooperativní model. |
9 |
Podíl pacienta na léčbě. Ideální a běžný pacient. Aktivní a pasivní přístup. Spolupráce a dodržování léčby. |
10 |
Psychoterapie v léčbě chronické nemoci a bolesti, zvládání bolesti a utrpení. Biopsychosociální model chronické bolesti. Komorbidita s psychiatrickými onemocněními. |
11 |
Biopsychosociální model onkologických onemocnění. Reakce na hrozící smrt. Psychosociální intervence u nevyhnutelné smrti. Porozumění strachu ze smrti u umírajících pacientů, thanatologie, konfrontace s vlastní smrtí. |
12 |
Komunikace v ošetřovatelství. Komunikační modely. Aktivní naslouchání. Afiliantní styl komunikace. Kongruence verbální a neverbální komunikace. Sdělování emocí. |
13 |
Týrané a zanedbávané dítě, sexuální zneužívání dětí. |
14 |
Deprivace a separace v dětství. Vývojové problémy školního věku, poruchy chování, psychosomatické potíže. |
15 |
Specifické problémy v pubertě a v adolescenci, dospívající jako pacient. Psychologické aspekty poruch příjmu potravy. |
16 |
Psychologie handicapu (model psychické krize, trvalé následky úrazů, komplexní rehabilitace tělesně postižených osob). |
17 |
Pedagogika jako vědní disciplína, struktura pedagogických disciplin, vztah pedagogiky k jiným vědním disciplínám. Základní pedagogické pojmy. Formy a prostředky výchovy, výchovné styly. |
18 |
Edukační proces – metodika realizace pedagogického působení. Popis jednotlivých fází, charakteristika a kategorizace edukačních (didaktických) cílů. |
19 |
Didaktika a její postavení v systému pedagogických disciplin. Činitelé výuky. Výukové cíle a jejich taxonomie. Organizační formy výuky. Materiální didaktické prostředky ve výuce ošetřovatelství. |
20 |
Didaktické zásady. Výukové metody. Projektování, realizace a evaluace výuky. |
21 |
Sociální práce, základní pojmy – definice sociální práce. Koncepce sociální práce v ČR. Základní sociální poradenství – sociální služby. |
22 |
Kvalita života nevidomých spoluobčanů, jejich uplatnění ve společnosti, sociální stigma, význam práce svépomocných skupin a neziskových organizací. Sociálně-zdravotní problematika. Osobní asistence. |
23 |
Kvalita života neslyšících spoluobčanů, jejich uplatnění ve společnosti, sociální stigma, význam práce svépomocných skupin a neziskových organizací. Sociálně-zdravotní problematika. Osobní asistence. |
24 |
Kvalita života a integrace osob s duševní poruchou do rodinného a společenského života, možnosti sociální podpory (sociální poradenství, služby sociální prevence, služby sociální péče, psychosociální rehabilitace). |
25 |
Kvalita života a integrace osob s fyzickým handicapem do rodinného a společenského života, možnosti sociální podpory (sociální poradenství, služby sociální prevence, služby sociální péče). |